جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تاثیرات الکل روی کلیه

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

مصرف بیش از حد الکل باعث مشکلات جسمی فراوانی مثل بیماری های کبدی و بالا رفتن خطر ابتلا به انواع سرطان ها می شود. همچنین، خطرات کوتاه مدت آن مثل آسیب دیدگی های اتفاقی و تصادفات رانندگی که تحت تأثیر الکل هستند، فرد و اطرافیان را در معرض خطر قرار می دهند. اما رابطه ی بین الکل و کلیه ی شما به مراتب رابطه ای خطرناک تر است.

تأثیر الکل بر کلیه ها

کلیه های شما یک وظیفه ی مهم در بدن را بر عهده دارند. آنها خون شما را تصفیه می کنند تا تعادل آب و مواد معدنی خون حفظ شود. همچنین، برخی از هورمون ها در کلیه شما ترشح می شوند.

زمانی که شما مقدار زیادی الکل را مصرف کرده باشید، کار کلیه برای تصفیه خون (حذف الکل اضافی از آن) بسیار دشوارتر خواهد شد. 

تاثیر الکل بر کلیه

در موارد نادر، نوشیدن ناگهانی مقدار زیادی الکل (حداقل 5 نوشیدنی در بازه ی زمانی کوتاه) می تواند منجر به از کار افتادن کلیه شود. این مورد، آسیب دیدگی شدید کلیوی نام دارد. این مشکل جدی زمانی اتفاق می افتد که سموم نوشیدنی های الکلی، آنقدر ناگهانی در خون شما پخش و انباشته می شوند که کلیه نمی تواند تعادل خون شما را حفظ کند. هرچند این مشکل به وسیله ی یک سری درمان ها برطرف می شود، اما می تواند باعث بالا رفتن خطر ابتلا به بیماری های مزمن کلیوی شود.

همچنین، مصرف مداوم و بی رویه الکل می تواند در دراز مدت، به کلیه های شما آسیب جدی وارد کند. طبق تحقیقات سازمان ملی کلیه، نوشیدن مداوم نوشیدنی های الکلی می تواند خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی را تا دو برابر افزایش دهد. البته این خطر در افرادی دائم الخمر یا افرادی که دخانیات مصرف می کنند، بالاتر می باشد.

مضرات الکل: یک بدن بدون تعادل

مصرف بی رویه نوشیدنی های الکلی علاوه بر موارد ذکر شده، تأثیرات غیر مستقیمی نیز روی سلامت کلیه دارند. به گفته ی متخصص کلیه: بدن مانند یک چینش بزرگ از مهره های دومینو می باشد! اگر یکی از اندام های بدن شما در شرایط نامناسب، تعادل خود را از دست دهد، این مشکل می تواند به سایر نقاط بدن هم آسیب برساند.

مصرف بیش از حد نوشیدنی های الکلی می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و فشار خون بالا را بیشتر کند. هر دوی این بیماری ها از رایج ترین علل بیماری های مزمن کلیوی می باشند. 

برای عفونت کلیه چی بخوریم؟

همچنین، اعتیاد به الکل یکی از علل اصلی بیماری های کبدی است. زمانی که کبد شما کارایی لازم را نداشته باشد، جریان پیدا کردن خون به کلیه، کیفیت قابل قبول خود را از دست می دهد. طبق نظر متخصص کلیه: بیماری های کبدی می توانند تأثیر چشم گیری روی عملکرد کلیه های شما داشته باشند.

آیا مصرف الکل با درد کلیه، سنگ کلیه و عفونت های کلیوی در ارتباط است؟

شاید شنیده باشید که برخی افراد بعد از یک شب نوشیدن بی رویه ی الکل، دچار درد کلیه شده باشند، اما به گفته ی متخصص کلیه، تاکنون هیچ تحقیقی به ارتباط مصرف الکل و درد کلیه اشاره نکرده است، هر چند الکل مصرفی می تواند باعث پایین آمدن سطح آب بدن شود. به طور مشابه، هیچ دلیلی هم برای رابطه، بین الکل و سنگ کلیه یا عفونت های کلیوی وجود ندارد. متخصص کلیه بیان می کند که: البته، ما می دانیم افرادی که آب کافی نمی نوشند، بیشتر در معرض خطر تشکیل سنگ های کلیوی قرار دارند.

بنابراین، در صورتی که با مصرف بیش از حد الکل، سطح آب بدن شما کمتر از حالت عادی باشد، ممکن است به طور مشابه خطر ابتلا به سنگ کلیه در شما افزایش پیدا کند. هرچند، همچنان هیچ نسبت مستقیمی بین مصرف الکل و سنگ کلیه وجود ندارد. چیزی که به وضوح مشخص است، تأثیر مخرب الکل روی اندام های شما (مثل کلیه) است. بسیاری از افراد، بیش از چیزی که فکر می کنند دچار مصرف بی رویه الکل هستند. در ایالات متحده، تعریف نوشیدن بی رویه الکل به این صورت است:

  • برای زنان: بیش از 7 نوشیدنی در هفته یا بیش از 3 نوشیدنی در یک روز
  • برای مردان: بیش از 14 نوشیدنی در هفته یا بیش از 4 نوشیدنی در یک روز
عوارض نوشیدنی های انرژی زا بر کلیه و سلامتی

پزشک متخصص کلیه در آخر بیان می کند: از تمام افرادی که به گونه ای به مصرف نوشیدنی های الکلی اعتیاد دارند، خواهش می کنم برای دریافت کمک های پزشکی اقدام کنند. لطفاً از مشکلی که دارید خجالت نکشید! چون ما راه های متعددی برای کمک به شما در نظر گرفته ایم و از هیچگونه کمکی دریغ نمی کنیم.


دکتر حسین کرمی جراح و متخصص کلیه مجاری ادراری و تناسلی

4/5 - (40 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر دانیال چهارشنبه ۱۸ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 22 مشاهده پرسش
    سلام من تو تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۹عمل تنگی حالب کلیه سمت چپ داشتم
    سوال من اینه ک اگه الان شراب بخورم مشکل ایجاد میکنه یا ن ؟!
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      خیر مرتبط نیست
  • تصویر کاربر Alireza شنبه ۱۵ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 57 مشاهده پرسش
    سلام من برای دومین بار ( بار قبل سال 98) در مرداد ماه امسال دچار سنگ کلیه شدم که روز اول خونریزی شدید داشتم بعد از سونوگرافی و سی تی مشخص شد که یک سنگ 7 میلیمتری تو حالب کلیه چپ هست که دکتر بهم رواتینکس، آلفن ایکس 100 و فروزماید تجویز کردن داروهارو مصرف کردم و ماه بعد سونوگرافی انجام دادم اثری از سنگ نبود مجدد به پزشک مراجعه کردم ایشون دستور دادن سیستون و رواتینکس و تامسور رو دوماه مصرف کنم؛ متاسفانه از هفته قبل درد شدیدی گرفتم و مجددا سی تی انجام دادم و سنگ به اندازه 4*5 میل داخل حالب میانی چپ هست. این بار دکتر بهم تامسور، سلوکسیب و سیپروفلوکساسین تجویز کردن؛ متاسفانه دردم خیلی شدید میشه و مجبورم تو هفته دوبار برای تسکین درد به اورژانس مراجعه کنم
    دردها مکرر و غیرقابل تحمل شدن
    مایعات زیاد مصرف میکنم به صورت میانگین روزانه 4-6 لیتر
    شما چه پیشنهادی میدین برای درمان
    1- آیا امکان شکستن سنگ در حالب وجود داره؟
    2- رواتینکس و سیستون رو مصرف کنم به همراه این داروها یا خیر؟
    3- پیشنهادتون برای روند درمان چی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۵ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سلام با توجه به عدم دفع سنگ کاندید عمل جراحی هستید
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 83 مشاهده پرسش
    سلام. وقت بخیر. اقای دکتر.طبق سونوگرافی وسی تی که انجام دادم.که پیوست کردم.لطفا بهترین راه درمان بفرمایید. باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      با سلام بهتر است سی تی اسکن به رویت برسد. در صورت چندین سنگ کنار هم بهترین گزینه انجام سنگ شکنی برون اندامی (ESWL) و در صورتی که یک سنگ باشد عمل جراحی میباشد (PCNL)
    2. تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سلام. اگر چند سنگ باشد.امکان دفع با دارو دارد.لطفا دارو ش بفرمایید. و بهترین سنگ شکن در شهر یزد یا کرمان معرفی نمایید. چون قبلا سنگ کلیه به اندازه دانه گندم دفع شده.با تشکر
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      راجع به شهر یزد و یا کرمان اطلاعاتی ندارم، از ارولوژیست های شهر خودتون بپرسید بله امکان دفع با دارو هست ولی ابتدا باید سنگ شکنی انجام شود در حال حاضر با توجه به سایز سنگ ها قابل دفع نیست
    4. تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سلام. متاسفانه در شهر ما متخصص نیست.وفاصله ما تا یزد یا کرمان ۳۰۰کیلومتر.هست.وهزینه سنگ شکن بالاست.اگر دارویی که بتواند.به مرور باعث خرد شدن سنگ شود بفرمایید.وسی تی را چگونه میتوانم برای شما بفرستم.روی سی دی هست. ایا سنگ شکن عوارضی ندارد.باتشکر.ببخشید که چند بار سوال کردم.
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      به پشتیبانی سایت به آدرس زیر در واتس اپ فیلم سی تی رو بفرستید
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۲۳ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 114 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من سنگم در حالب میانی بود الان در انتهای حالب هستش

    جواب سی تی رو پیوست میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      اگر بیش از یک هفته درد دارید عمل کنید چون دفع این سنگ قطعی نیس و اسیب میزنه به کلیه
    2. تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۲۲ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      درد ندارم
      متخصصی رفتم پیشش پروترال اپاس دادند گفتند یک ماه بخورم حوصله کنم همون‌طور که حالی میانی بود اومد پایین میاد داخل مثانه حالب و کلیه آزاد میشه
    3. تصویر کاربر مهدی جمعه ۲۳ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      داخل سی تی اسکن درجه هیدرونفروز خفیف هستش ؟ یا نداره؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      هیدرونفروز داره ولی درجه مشخص نشده . برای سنگ تصمیم گیرنده خودتون هستید میتونین صبر کنید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر رویا دوشنبه ۲۹ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 87 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید شوهرم خیلی مشروب میخوره هر شب مسته چند وقته یک بارم تگری میزنه یهنی هرچی خورده رو بالا میاره الان دوسه شبه میگه پلوی سمت چپم درد میکنه مترسم برای کلیه هاش مشکلی پیش بیاد به نظر شما احتمال سنگ کلیه وجود داره یا خیر بعد ایا داروی چیزهگیاهی هست قبل یا بعد مصرف عرق بخوره مه مشکلی براش پیش نیاد یا خیر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۹ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      یک سونوگرافی کلیه ها و مجاری کنید برام بفرستید
  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۲ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 107 مشاهده پرسش
    درود.بیش از بیست سال است کیست دارم با سونوگرافی جدید کیست‌ها بزرگ شده آمد صد میلی.اما هیچگونه درد احساس نمی‌کنم آیا نیاز به برداشتن کیست هست با چه روشی.سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      سلام بیناری شما کیست های متعدد است که اصلا نمیشه بهش دست زد . باید فقط از نظر عملکرد کلیه تست bun cr بدهید هر ۶ ماه
  • تصویر کاربر فریبا چهارشنبه ۱۶ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    درباره اندازه والتهاب ودفع پروتیین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۶ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام سنگ های متعدد در کلیه دارید که نیاز به سی تی ایکن شکم و لگن بدون کنتراست جهت بررسی بیشتر است برای دفع پروتئین باید با نفرولوژیست مشورت کنید . احتمال دارد در زمینه دیابت باشد
  • تصویر کاربر عیسی یکشنبه ۱۳ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من دوسال پیش سنگ کلیه ۱۵میلی داشتم رفتم سنگ شکن هر کاری کردم دفع نمیشه هر دوسه روز هم درد شدیدی میگیره مجبور میشم برم دکتر سرم بزنم هر کاری میکنم دفع نمیشه واقعا داره اذیتم میکنه میخوام جراحی کنم بردارمش کلا ممنون میشم راهنمای کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۳ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام سی تی اسکن شکم و لگن بدون کنتراست انجام دهید مراجعه فرمایید
  • تصویر کاربر ارش دوشنبه ۱۶ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    سلام من 20 روز قبل یک سنگ 8 میل در یک سوم میانی حالب داشتم که باعث هیدرونفروز خفیف شده بود
    دیروز رفتم همان سنگ 8 میل در لگنچه قرار دارد و باعث هیدرونفروز mild شده
    ایا راه طبیعی هست بشه دفع کرد یا سنگ را خرد کرد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۶ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      سلام عکسش را بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر فرید دوشنبه ۲ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت جناب دکتر کرمی، از شهرستان پیام میدم خدمتتون، مشکل من اینه که 3 هفته پیش به یکباره شکم درد گرفتم قسمت تحتانی شکم بعد که رفتم بیمارستان فشار خونم کاملا طبیعی بود اما خون در ادرار مشاهده شد با سه آمپول هیوسین، کترولاک و متوکلوپرامید دردم تسکین پیدا کرد اما همچنان یه درد خیلی ریز و خفیف در قسمت مثانه و بیضه چپ احساس میکنم، سه روز پیش رفتم دکتر نوشت سونوگرافی که سه سنگ در کلیه چپ نشون داد ولی دکتر گفت سی تی اسکن نیاز نیست و باید بری آزمایش خون و ادرار و جوابشو ببری سنگ شکنی انجام بدی، الآن سوالم اینه از حضورتون: نگرانم که شاید در حالب سنگ وجود داشته باشه از کجا میشه فهمید که سنگی در حالب نیست و فقط همون سه سنگ در کلیه چپ هست، سنگ شکنی بکنن، حالب سنگ گیر کرده باشه پشتش جمع میشن که بدتر میشه، آیا به نظر شما سی تی اسکن نیاز هست یا خیر؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      عکس باز نمیشه مجدد بفرستید
    2. تصویر کاربر فرید جمعه ۲۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام، جناب دکتر تو تلگرام فرستادم براتون
    3. تصویر کاربر فرید جمعه ۲۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      عکس سونو گرافی و نظریه رادیولوژیست رو تلگرام فرستادم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      طبیعی هست
    5. تصویر کاربر فرید شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      ممنون جناب دکتر، پس بدون نیاز به ctاسکن فقط سنگ شکنی انجام بشه
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      بله
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر