جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انتی بیوتیک برای هیدرونفروز کلیه

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

هیدرونفروز، یک بیماری است که بار کلیوی را افزایش داده و می تواند به آن آسیب برساند. گاهی اوقات، مجرای ادرار توسط یک عامل درونی یا بیرونی مسدود شده و جریان ادرار با بازگشت به سمت کلیه ها سبب بروز هیدرونفروز می شود. هیدرونفروز می تواند یک یا هر دو کلیه را به خود درگیر کند. هنگامی که ادرار توانایی خروج مناسب از کلیه ها را نداشته باشد، این اندام ها متورم می شوند. بزرگی پروستات و سنگ های کلیوی از جمله عوامل انسداد مجاری ادرار هستند. اغلب اوقات، انسداد ادرار در اثر مشکلات عضله نزدیک به میزراه به وجود می آید.

هیدرونفروز اغلب در اثر یک عامل زمینه ای جدی در مجاری ادرار بروز می دهد. تشخیص و درمان سریع عوامل زمینه ای هیدرونفروز می تواند به پیشگیری از ابتلای مجدد و همچنین کاهش سرعت یا پیشگیری از آسیب کلیوی کمک کند. در صورت ابتلا به علائم بدون علت همچون حالت تهوع، استفراغ، تکرر ادرار یا درد باید فورا درمان پزشکی را پیگیری کرد. در صورت ابتلای خود یا نزدیکان به علائمی همچون تنگی نفس، وجود خون در ادرار، فقدان یا کاهش مقدار ادرار، درد شدید شکم یا پهلو و تغییر در هوشیاری باید فورا با اورژانس 115 تماس گرفت.

علت هیدرونفروز در بزرگسالان

برخی از عوامل اصلی بروز هیدرونفروز در افراد بالغ شامل موارد زیر می شوند:

1- سنگ کلیه

سنگ های کوچکی که در کلیه ها تشکیل می شوند، گاهی اوقات می توانند به بیرون از کلیه راه یافته و میزنای را مسدود کنند.

2- هایپرپلازی خوش خیم پروستات

به تورم غیر سرطانی غده پروستات در مردان گفته می شود.

3- بارداری

بزرگ شدن رحم در طول بارداری می تواند بر میزنای ها فشار وارد کند.

4- تنگی میزنای

این پدیده می تواند در اثر آسیب به میزنای، ابتلا به عفونت یا جراحی روی دهد.

5- افتادگی اندام های لگن

افتادگی یک یا بیش از یک اندام لگنی بر روی واژن می تواند سبب انسداد مجرای ادرار شود.

5- مثانه نوروژنیک

به آسیب اعصاب کنترل کننده مثانه گفته می شود.

6- سرطان های درون یا اطراف مجرای ادراری

از جمله این موارد می توان به سرطان مثانه، کلیه، پروستات، دهانه رحم، تخمدان و رحم اشاره کرد. در موارد نادر، امکان دارد مجاری ادرار به وسیله یک لخته خونی، ابتلا به آندومتریوز یا کیست های تخمدان مسدود شوند.

نشانه های هیدرونفروز
نشانه های ورم کلیه ها

علائم ورم یا هیدرونفروز کلیه

علاوه بر علائم و عوامل هیدرونفروز، بیماری های همزمان با آن نیز می توانند متفاوت باشند. گاهی اوقات، هیدرونفروز در ابتدای بروز با هیچ علامتی همراه نیست. با این حال، علائم عمومی این بیماری، موارد زیر را در بر می گیرند:

امروزه واریکوسل یکی از شایع ترین علت ناباروری مردان جوان می باشد. از جمله عوارض واریکوسل می توان به هیدروسل یا آب آوردن بیضه، کوچک شدن بیضه بعد از عمل وایکوسل و درد بیضه اشاره کرد.

هیدرونفروز، اغلب اوقات در اثر مشکلات جدی کلیه یا مجاری ادرار به وجود می آیند. در صورت تجربه علائم زیر توسط خود یا نزدیکان باید فورا با اورژانس 115 تماس گرفت:

وجود لخته های خونی در ادرار یا آلودگی ادرار به خون (هماچوری)

⛔ تغییر در هوشیاری همچون غش کردن یا بی پاسخی

⛔ تغییر در وضعیت روانی یا تغییر رفتاری ناگهانی همچون گیجی

⛔ کاهش مقدار یا احتباس ادرار

⛔ درد شدید پهلو که محل آن تغییر یافته یا به ناحیه پایینی شکم، کشاله ران، لب های واژن یا بیضه ها انتشار می یابد.

⛔ تنگی نفس یا مشکل در تنفس

تشخیص ورم کلیه

تشخیص هر چه زود تر هیدرونفروز جهت پیشگیری از ابتلا به آسیب دائمی کلیه ها بسیار اهمیت دارد. آسیب کلیوی می تواند با اثراتی طولانی مدت و ویرانگر همراه باشد. پزشک فرایند تشخیص را معمولا با انجام یک معاینه فیزیکی دقیق انجام داده و علاوه بر تاریخچه پزشکی فرد، دارو های مصرفی او را نیز جویا می شود. در تست های تشخیصی هیدرونفروز معمولا از تکنولوژی فراصوت استفاده می شود زیرا بدون درد بوده و تصاویری دقیق از وضعیت تورم کلیه ها ایجاد می کند. همچنین، آزمایش های سی تی اسکن نیز در ایجاد تصاویر دقیق از اندام ها و مجاری آسیب دیده مفید هستند.

در صورت نیاز، ممکن است جهت شناسایی بهتر میزان انسداد به تصویر برداری هسته ای نیاز باشد. در این فرایند، یک ماده پرتو زا به جریان خون تزریق شده و یک دوربین خاص در بیرون از بدن تصاویری را از دستگاه ادراری به دست می آورد. این تصاویر، عملکرد کلیوی و جریان ادرار را تعیین می کنند.

 

سنگ شکن کلیه با ESWL

درمان هیدرونفروز کلیه

اهداف درمانی هیدرونفروز شامل احیای جریان آزادانه ادرار از کلیه ها، کاهش تورم و فشار کلیوی و همچنین ارتقا عملکرد این اندام می شوند. مراقبت اولیه از بیمار بر کاهش درد و پیشگیری از بروز عفونت های مجاری ادرار تمرکز دارد. در غیر اینصورت، به مداخله جراحی نیاز خواهد بود. زمان بندی فرایند به علت زمینه ای هیدرونفروز و شرایط پزشکی مرتبط با آن بستگی خواهد داشت. برای مثال، در بیماران مبتلا به سنگ کلیه که مسیر ادرار به طول کامل مسدود نیست، به مدت 1 تا 2 هفته به بیمار فرصت داده می شود تا با استفاده از دارو های مسکن جهت دفع سنگ ها تلاش کند. با این حال، در صورتی که بیمار به یک عفونت کلیوی دچار شده یا تنها یک کلیه داشته باشد، جراحی رفع سنگ کلیه باید به صورت اورژانسی انجام شود. 

((سنگ شکنی برون پیکری با امواج شوک)) رایج ترین درمان سنگ های کلیوی در ایالات متحده آمریکا به شمار می رود. در این فرایند، امواج شوک از بیرون بدن قطعات سنگ را هدف گرفته و با خرد کردن آن ها زمینه خروج از طریق ادرار را فراهم می کنند. در بیماران مبتلا به احتباس ادراری یا بزرگی مثانه، قرار دهی سوند ادراری تنها اقدام لازم برای درمان اولیه است. در بیماران مبتلا به تنگی میزنای یا مواردی که امکان برداشت سنگ ادراری وجود ندارد، پزشک متخصص یک استنت را در میزنای قرار داده تا ادرار با دور زدن محل انسداد بتواند از بدن خارج شود. 

متخصص اورولوژی با وارد کردن دوربینی کوچک به مجاری ادرار می تواند محل انسداد را شناسایی کرده و جهت حل مشکل، استنت را به محل مناسب هدایت کند. هنگامی که امکان جایگذاری استنت وجود نداشته باشد، وارد کردن لوله نفروستومی در نظر گرفته می شود. در این روش، پزشک اورولوژیست یا متخصص رادیولوژی با استفاده از تصویر برداری فلوروسکوپی یک لوله را از پهلو به درون کلیه وارد کرده و امکان خروج را برای ادرار فراهم می کند.

عوارض تورم کلیه

هیدرونفروز و عوامل زمینه ای آن می تواند به عوارضی جدی و حتی تهدید کننده حیات منجر شوند. پیروی از برنامه درمانی و توصیه های پزشک به کاهش خطر بروز عوارضی همچون موارد زیر کمک می کند:

  • فشار خون بالا
  • آسیب کلیوی
  • نارسایی کلیوی

پیشگیری از ورم کردن کلیه

از آن جایی که هیدرونفروز در اثر یک عامل زمینه ای بروز می دهد، پیشگیری از آن نیز نیازمند اجتناب از همان عامل است. برای مثال، افراد مبتلا به سنگ های کلیوی، باید با مصرف مایعات کافی خطر تشکیل دوباره سنگ های کلیوی را کاهش دهند.

دکتر حسین کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری

4.1/5 - (97 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فاطمه سه شنبه ۸ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 30 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقای دکتر این اسکن کلیه ام هست بی زحمت یه نگاهی کنید و نظرتون را بهم بدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ اسفند ۲( 1 ماه پیش)
      Dmsa هم انجام دادین؟
    2. تصویر کاربر فاطمه سه شنبه ۸ اسفند ۲( 1 ماه پیش)
      نه متاسفانه فقط همین اسکن را گرفتن
    3. تصویر کاربر فاطمه سه شنبه ۸ اسفند ۲( 1 ماه پیش)
      نه متاسفانه فقط همین اسکن را گرفتن
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ اسفند ۲( 1 ماه پیش)
      مشکل کلیه راست چی بوده؟
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر فاطمه شنبه ۲۸ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 46 مشاهده پرسش
    سلام سونوگرافی رفتم نوشته هر
    دو کلیه ابعاد و اکوی پارنشیمال تمایز کورتیکومدولاری نرمال دیده می شود
    کلیه راست:به طول ۸۶میلیمتر با ضخامت پارانشیم۵.۶میلیمتر می باشد شواهد هیدرونفروز شدید همراه با افزایش اکوی پارانشیم کلیه و کاهش افتراق کورتیکومدولاری و نازک شدن کورتکس کلیه رویت می شود که در زمینه پروسه طول کشیده انسدادی می باشد
    کلیه چپ: به طول ۱۰۴میلیمتر با ضخامت پارانشیم ۱۴میلیمتر می باشد
    میشه بگید چی هست اینا؟چه خطری داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۸ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      بله کلیه. راست شما کارکردشو از دست داده خطرناک هم هست اسکن DMSA انجام دهید
  • تصویر کاربر ندا جمعه ۲۷ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 32 مشاهده پرسش
    با سلام ، بنده یکماه قبل pcnl سمت راست انجام دادم، بعدش پیلونفریت شدو ۶ روز ایمیپنم گرفتمو بعد باز جنتا مایسین ۵ روز والان سیپرو خوراکی مصرف میکنم نتیجه سونوگرافی بعد از یکماه از جراحی و کشت ادرار جدیدم رو خدمتتون میفرستم. دکترم میگن این مقدار پیوری طبیعی و هیدروفروز خفیف مشکلی نداره، ایا نیاز به پیگیری دارم؟ متشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۷ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      با سلام و احترام آزمایش آنالیز و کشت ادرار انجام شود
  • تصویر کاربر مریم دوشنبه ۱۶ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 32 مشاهده پرسش
    سلام امروز سونو انجام دادم کلیه سمت چپ سنگ ۷میلی داره وهیدرونفروز هم داره دکتر گفت به سنگ هم دفع کردم درد خیلی شدید تو پشتم وزیر شکمم دارم وادرار درد ناک اول فکر میکردم مال عمل مثانه است که حدود دو سال پیش انجام دادم چون از بعد عمل همش کلیه سمت چپم درد میکرد الان باید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۶ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      احتمالا با دارو قابل دفع هست
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۶ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      باید تحمل کنید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مجید دوشنبه ۱۶ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 29 مشاهده پرسش
    سلام
    من سنگ حالب فوقانی 8 میل دارم که باعث هیدرونفروز متوسط شده بود
    سنگ شکن انجام دادم و دکتر سنگ شکن گفت که هیدرونفروز شدید شده. بعد از سنگ شکن هیچ سنگی تا الان دفع نشده و هیچ گونه علائمی هم ندارم
    آیا تا 2 هفته صبر کنم ببینم چه اتفاقی میفته بعد سونو بدم مجدد؟ و اینکه تو این 2 هفته اتفاقی برای کلیه ام نمیفته؟؟؟
    و اینکه به نظر شما اگر سنگ حالب دفع نشد مجدد سنگ شکن کنم یا TUL؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۶ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      بله صبر کنید فعلا
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۴ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 22 مشاهده پرسش
    جناب دکتر کرمی سلام و عرض ادب ، بنده با وضعیت سنگ 8 میلی متری گیر کرده در 9 میلی متری انتاهای حالب راست پس از 45 روز از اولین درد عمل TUL انجام دادم . پزشک سنگ را خرد و خارج کرد . استند و دابل جی هم نذاشتند . بنده بعد از عمل دردهای حفیفی در ناحیه پشت بصورن تفطه ای سپس در پهلوی راست را در 15 روز پس از عمل همچنان احساس میکنم و در سونوگرافی جدید روز گذشته عنوان شد که اتساع خفبف سیستم پیکوکالیس ثانوی دیده شده است و همچنین متخصص رادیولوژی عنوان کرد که کمی هیدرونفروز در کلیه راست وجود دارد ولی خرده سنگی رویت نشد. ادرار زردر رنگ و با مایعات شفاف می شود . این درد آیا به دلیل التهاب و دستکاری عمل است ؟ چه باید کرد ؟ داروی خاصی نباید مصرف کنم . پزشکم عنوان کرد مایعات مصرف کنید . اما نگرانم و مستاصل که چه کاری باید رفع این درد انجام دهم .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۴ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      سی تی اسکن شکم و لگن انجام دهید
  • تصویر کاربر Mohammad پنجشنبه ۲۸ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 34 مشاهده پرسش
    با سلام
    دکتر جان فرزندم ۲۶ ساله دچار درد شدیدپهلوی چپ گردیده است . که با خوردن مسکن و چند دقیقه ای بعد با حالت تهوع آرام آرام درد تسکین یافته به پیشنهاد پزشک اورژانس اقدام به انجام سونوگرافی کردیم.در گزارش سونو احتمال هیدرونفروز mild در کلیه چپ و فولیکول های متعدد با دیمتری کمتر از 9mm در تخمدان ها آمده و بررسی از نظر PCOD لطفا راهنمایی های لازم را مبذول فرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ دی ۲( 3 ماه پیش)
      سی تی اسکن شکم و لگن بدون کنتراست انجام شود( ااگر حامله نیست)
  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۷ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 59 مشاهده پرسش
    سلام دکتر کرمی عزیز
    من دهه ۸۰ مریض شما بودم
    کلیه چپم هیدرونفروز بود
    شما فرمودین تا زمانی ک یسری اعلائم ندارین عمل نکنید
    سونوگرافی جدیدی ک دادم کلیه چپم ۲۴۴میلی متر شده ۲۴سانتی متر
    و روی شکمم قسمت چپ یه حالت ورم با یبوست و نفخ پیدا کردم. آیا مشکل از همون کلیه چپمه یا ربطی ب رودهام نداره؟ یا با بزرگ شدن کلیه ام فشار ب اندامهای دیگه ام اومده؟؟؟ ممنون میشم جوابمو بدین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۷ دی ۲( 3 ماه پیش)
      سونوگرافی رو بفرستید
    2. تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۷ دی ۲( 3 ماه پیش)
      فرستادم خدمتتون
    3. تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۷ دی ۲( 3 ماه پیش)
      .
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۷ دی ۲( 3 ماه پیش)
      این کلیه ی شما احتمالا کارکرد چندانی نداره اسکن DMSA انجام دهید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر ماهان سه شنبه ۵ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر زمان حاملگی مشخص شد جنین مشکل کیله داره
    ۸ماهگی پسرمو عمل کلیه باز کردیم هیدرونفروز شدید داشت بعد از۱ماه فنر تعبیه شده دراومد و الان ۱۴ماهه تحت نظره تا ۵ماه پیش رو به کاهش بود از ۲۷میل به ۶میل رسیده بود الان دوباره رو به افزایش هست و شده ۹/۳
    کلیه راست هم استاز خفیف داره
    چه مدت بعد از عمل این شدت از هیدرونفروز برای بچه ی۲۳ ماهه طبیعیه ایا امکان خوب شدن به داره یا باید بازم عمل بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ دی ۲( 3 ماه پیش)
      مدارکش رو بفرستید
  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۵ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 70 مشاهده پرسش
    خواهرم دیابت داره
    یبوست داشت چند روز
    بعد یه بستری شد بخاطر عفونت مثانه
    الان درد زیادی داره
    داروهاشم استامینوفن و ویتالیژن و دلوکستین هست
    دکترها رژیم هم ندادن
    تشخیص شما چیه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ دی ۲( 3 ماه پیش)
      بیمار شما دیابتی داره که اصلا تحت کنترل نیست علت عفونت هم همونه. تا دیابت کنترل نشده دچار عفونت خواهد بود
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر