جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قرص هیدروکلروتیازید برای چه خوب است؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

هیدروکلروتیازید برای درمان تجمع بیش از حد مایعات و تورم (ادم) بدن ناشی از نارسایی قلبی، سیروز، نارسایی مزمن کلیوی، داروهای کورتون و سندرم نفروتیک استفاده می شود. از قرص هیدروکلروتیازید می توان برای درمان سنگ های کلیوی حاوی کلسیم استفاده کرد زیرا میزان کلسیم دفع شده در ادرار توسط کلیه و در نتیجه مقدار کلسیم ادرار برای تشکیل سنگ را کاهش می دهد. همچنین این دارو به تنهایی یا همراه با سایر داروهای کاهش فشار خون برای درمان فشار خون بالا نیز استفاده می شود.

میزان و نحوه مصرف قرص هیدروکلروتیازید

هیدروکلروتیازید بصورت قرص، کپسول و محلول (مایع) خوراکی در دسترس می باشد. معمولاً باید یک یا دو بار در روز مصرف شود. اگر برای درمان ادم استفاده شود، باید روزانه یا فقط در روزهای خاصی از هفته مصرف شود. دستورالعمل های روی نسخه خود را با دقت دنبال کنید و از پزشک یا داروساز خود در مورد هر قسمتی که نمی فهمید توضیح بخواهید. هیدروکلروتیازید را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید.

هیدروکلروتیازید فشار خون بالا را کنترل می کند اما آن را درمان نمی کند.

توجه: مصرف هیدروکلروتیازید را در صورت احساس خوب نیز ادامه دهید.

درصورت فراموشی یک دور از دارو هیدروکلروتیازید چه کار کنیم؟

دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. با این حال، اگر تقریباً نوبت به دوز بعدی رسیده است، از مصرف دوز فراموش شده صرف نظر کنید و برنامه منظم خود را ادامه دهید. برای جبران یک دوز فراموش شده، دو دوز را هم زمان مصرف نکنید.

عوارض جانبی قرص هیدروکلروتیازید

عوارض هیدروکلروتیازید

عوارض جانبی هیدروکلروتیازید شامل موارد زیر است:

⛔ ضعف

⛔ فشار خون پایین

⛔ حساسیت به نور (بثورات پوستی ناشی از نور خورشید)

⛔ ناتوانی جنسی

⛔ حالت تهوع

⛔ درد شکم

عوارض جانبی جدی تر عبارتند از:

⛔ اختلالات الکترولیتی

⛔ پانکراتیت

⛔ زردی

⛔ آنافیلاکسی (واکنش آلرژیک تهدید کننده زندگی)

بیمارانی که به سولفا حساسیت دارند، به علت شباهت ساختار شیمیایی داروها، ممکن است به هیدروکلروتیازید نیز حساسیت داشته باشند.

مقاله ی پیشنهادی دکتر حسین کرمی: نحوه ی درمان تکرر ادرار با قرص ویسول

هیدروکلروتیازید می تواند سطح پتاسیم، سدیم و منیزیم خون را کاهش دهد. سطح پایین پتاسیم و منیزیم می تواند منجر به ناهنجاری در ریتم قلب، به خصوص در بیمارانی که سابقه مصرف دیگوکسین دارند، شود. در طول درمان با هیدروکلروتیازید، مصرف مکمل پتاسیم برای جلوگیری از افت سطح پتاسیم می تواند مفید باشد.

سطح اسید اوریک خون می تواند در طول درمان با هیدروکلروتیازید افزایش یابد و در برخی افراد منجر به یک مرحله حاد نقرس شود. ادرار آورهای تیازیدی ممکن است سطح قند خون (گلوکز) را نیز افزایش دهند و دیابت را تشدید کنند.

تاثیر قرص هیدروکلروتیازید بر کلیه

هیدروکلروتیازید برای سنگ کلیه
هیدروکلروتیازید سنگ کلیه

تأثیر داروی ادرار آور تیازیدی (هیدروکلروتیازید 100 میلی گرم در روز به صورت خوراکی در دو دوز منقسم تا 3 سال) بر روی متابولیسم اسید اوریک در 21 بیمار مبتلا به سنگ کلیه که از هیپرکلسسیوری رنج می بردند، مورد بررسی قرار گرفت. غلظت سرمی اسید اوریک در طول درمان با تیازید در هر بیمار افزایش یافت. در 12 نفر از 21 بیمار، افزایش مداوم اسید اوریک ادرار به بیش از 50 میلی گرم در روز در طول درمان وجود داشت. میانگین اسید اوریک ادرار تولید شده توسط تیازید با تغییر در کلیرانس کلیوی اسید اوریک ارتباط مثبت داشت. بنابراین، افزایش اسید اوریک ادرار اغلب با افزایش کلیرانس اسید اوریک همراه بود. نتایج نشان می دهند که در برخی از بیماران، تیازید ممکن است تولید اسید اوریک را افزایش دهد یا باعث از بین بردن اسید اوریک در خارج از کلیه شود.

قرص هیدروکلروتیازید برای لاغری

هیدروکلروتیازید باعث از بین رفتن مایعات اضافی بدن می شود. از بین رفتن این مایعات باعث کاهش وزن می شود. به خاطر داشته باشید که این وزن آب است، نه چربی. پس هرگز از این دارو برای لاغری استفاده نکنید.

آیا هیدروکلروتیازید منجر به اختلال در نعوظ می شود؟

هیدروکلروتیازید می تواند ایجاد یا حفظ نعوظ را دشوار سازد. اگر این مسئله روی شما تأثیر گذاشته است، به پزشک خود اطلاع دهید.

چه مدتی هیدروکلروتیازید در سیستم شما می ماند؟

ممکن است 30 تا 75 ساعت طول بکشد تا هیدروکلروتیازید به طور کامل از بدن خارج شود. با این حال، اثرات آن معمولاً فقط تا 12 ساعت دوام دارد.

دکتر حسین کرمی متخصص کلیه

4.2/5 - (88 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر تبریز سه شنبه ۲۹ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 25 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    وقت بخیر
    خدا قوت
    احتراما جناب آقای پروفسور کرمی بزرگوار

    بنده خانمی هستم ازتبریز متولد ۱۳۶۱، در زایمان اول خود در سال ۱۳۸۷ از ماه هفتم درد پهلو داشتم به سونوگرافی مراجعه کردم ، گفتن هردوکلیه پرازسنگهای ۴،۵،۶میلی است بعد از زایمان تا الان که ۱۶سال می‌گذرد هر بار یا سنگ دفع میشد یا از طریق سنگ شکنی و یا tul میشدم وپشت سر هم سنگ ۶تا۷میلی تشکیل میشد گاهی دفع می شد گاهی نمیشد و دکتر tul میکرد.

    ولی در زایمان دوم از ۴ماهگی حاملگی سنگهای بزرک تشکیل می‌شد که دکتر بعد از زایمان pcnl انجام داد برای خروج سنگ ۵۰میلی و چند تا سنگ بزرگ کمتر از ۵۰میلی .
    ولی دیگه سنگهای بزرگ تر بعد ازاون عمل تشکیل میشه .
    سه ماه قبل دکتر دوبار عمل tul برای خروج سنگ های ۱۸و۲۶وچند تای دیگه انجام دادند و استند در کلیه قرار داد و وقتی برای خروج استند رفتم باز سنگ ۱۸ میلی بود که tul کردند و بعد از اون باعث عفونت شدید کلیه و آب گرفتگی پشت کلیه ی راست شد
    عوارض داروهای آنتی بیوتیک و بیهوشی های پی درپی و بی حسی تا الان بدنم رو درگیر کرده.

    جناب آقای دکتر کرمی جنس سنگ من سیستینی است و قبل از بارداری سنگ کلیه نداشتم .

    وچند تا دکتر درتبریز رفتم گفتن نیاز به پرهیز غذایی و رژیم خاصی نیست فقط باید آب به مقدار زیاد مصرف کنم .

    منم گاها رعایت کردم و به میزان زیادی آب مصرف کردم و متاسفانه گاهی نه

    گفتن داروی و درمان خاصی ندارد که سنگ تشکیل نشه و فقط باید آب بخورم .

    احتراما من عکس سونوگرافی آخرم با آزمایش آخری که رفتم رو خدمتتون تقدیم میکنم .
    ان شاءالله که جنابعالی با عنایت به علم و تخصص فوق‌العاده عالی که دارید ، بنده را در این امر راهنمایی بفرمایید .
    در صورت صلاح دید امر بفرمایید که حضورا خدمت برسم تا ان شاءالله به دست جنابعالی این مسئله من حل و ان شاءالله درمان بشوم .

    جسارتا این مطلب رو هم خدمتتون عرض کنم که همیشه موقع درد کلیه و وجود سنگ کراتین کلیه بالا میره و هیدرونفروز خفیف روبه متوسط میشه.

    وهمیشه بیشتر عمل ها و دفع سنگ ها از کلیه ی راست است وچپ یک سالی می‌شود که نه درد دارد نه دفع آنچنانی ودکتر می‌گوید کلیه ی چپ کارکرد آنچنانی ندارد ولی هربار که میپرسم میفرمایند که خوب کار نمیکند و تو فقط مرتب آب مصرف کن .

    پیشاپیش از پاسخگویی و راهنمایی جنابعالی و از اینکه وقت با ارزشتون رو در اختیار بنده قرار دادید صمیمانه سپاسگزارم.

    ان شاءالله همیشه سلامت باشید و خدا بیش از پیش خیرتون بده.

    سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۷ اسفند ۲( 1 ماه پیش)
      با سلام و احترام سی تی اسکن شکم و لگن بدون کنتراست انجام شود
    2. تصویر کاربر تبریز یکشنبه ۲۷ اسفند ۲( 1 ماه پیش)
      احتراما پیرو اوامر جنابعالی ، سی تی اسکن به حضور تقدیم می گردد.
    3. تصویر کاربر تبریز دوشنبه ۲۸ اسفند ۲( 1 ماه پیش)
      سلام و عرض ادب مجدد
      احتراما جناب آقای دکتر ، نتیجه آزمایش جدید ، به حضور تقدیم می گردد .
      این مطلب رو هم خدمت شریفتان عرض کنم که در سی تی اسکن ، سنگ ۴/۵ میلی یک ماه ونیم است که در انتهای حالب (دیستال حالب)گیر کرده و عفونت موقع ترخیص ازبیماریستان صفرشده بود دوباره آزمایش و اسکن که رفتم عفونت و دفع پروتئین مشاهده شده است .
      احتراما لطفا با عنایت به عرایض فوق الذکر ، بفرمایید که جهت درمان و پیشگیری از تشکیل مجدد سنگ چه اقداماتی را باید انجام بدهم .
      پیشاپیش از پاسخگویی ، راهنمایی و لطف و محبت جنابعالی و از اینکه وقت با ارزشتون رو در اختیار بنده قرار دادید صمیمانه سپاسگزارم.
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۹ اسفند ۲( 1 ماه پیش)
      با مدارک کامل خودتون جهت ویزیت حضوری و تعیین پلن جراحی به مطب مراجعه کنید همکاران مطب با شما جهت هماهنگی های لازم تماس خواهند گرفت
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر کریم شنبه ۲۲ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 137 مشاهده پرسش
    سلام‌من‌دارای‌تک‌کلیه‌هستم‌کلیه‌موجودهم‌سنگسازمیباشدهرداروی‌سنگ‌شکن‌استفاده‌کردم‌تاثیری‌نداردیکبارهم‌سنگ‌شکن‌کردم‌داروهای‌سنگ‌شکن‌مثل‌روانتینکس‌سیستون‌عصاره‌اورتیکاسولفات‌پتاسیم‌استفاده‌کردم‌سنگ‌۵میلی‌دوتادارم‌۳میلی‌۲تا‌به‌نظرشماچکارکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام یک سی تی اسکن شکم و لگن بدون کنتراست انجام دهید گزارش را بفرستید ببینم ایا اقدامی لازم هست یا خیر
  • تصویر کاربر ناهید پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام من کلیه سنگ ساز دارم دکتر برام الیترال ۱۰ نوشته بود دوسال خوب بودم این باراوروسیترا ۱۰ گرفتم ولی سه ماه بود که می‌خوردم ولی قرص ها دفع میشدند رفتم دکتر برام هیدرو کلرتیازید ۲۵ روزی نصف داد ولی وقتی میخورم احساس تنگی نفس وضعف دارم آیا ادامه بدم یانه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      1-سلام، بهتر است سونوگرافي كنيد.
  • تصویر کاربر حمیده دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    من ۴۰ سالمه تقریبا ۴ ساله پاهام ورم میکنه ازمایش کلی سونو گرافی از کلیه دادم سالم بوده دکتر قرص هیدروکلروتیازید ۵۰ بهم داده روزی یک عدد میخورم ادرارم زیاد میشه ورم نمیکنم اگه ی روز نخورم ورم میکنم میشه راهنماییم کنید تا کی باید این قرص بخورم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      1-سلام، بهتر است سونوگرافي كنيد.
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      آزمایشات رو بفرستید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مرتضی پنجشنبه ۲۸ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 520 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید،من یک هفته پیش عمل سنگ شکن کلیه انجام دادم.الان دکتر مصرف قرص هیدروکلروتیازید و ویتامین B6 را برام تجویز کردند.از طرفی هم من فشار خون دارم و قرص آملودیپین مصرف میکنم،میخواستم ببینم که مصرف این دوتا قرص با هم تداخلی نداشته باشند(هیروکلروتیازید_آملودیپین)
    سپاس از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      مشکلی نداره
  • تصویر کاربر سلمان جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر . من قرص فشار میخورم سینومیکس۱۶۰/۵. بیزوپرولول یک چهارم . قرص ا. اس ا. این عکس هم جواب کلیه ام هست که سنگ دارم . برای دفع سنگ چی کار باید بکنم . جدیدن هم زیر شکمم سمت راست و چپ درد دارم رفتم دکتر بهم هیدروکلروتیازید۵۰داده گفته صبح نصفه بخور . لطفا راهنمایی کنید . ممنون .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سنگ های داخل کلیه که باعث انسداد نشدن نیاز به سنگ شکنی ندارن
  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۲ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    من فشارم بالاست پیش دکتر کلیه رفتم دوسال پیش قر ص هیدروکلرو تیازید ۵۰ و متا هگزال ۲۳ /۷۵و وزالزال میکس ۱۶۰/۱۰ مصرف میکردم الان نزدیک دوماه کرونا گرفتم در حدود ۸۵ درصد ریه ام درگیر شد تازه اگسیژنم داره ثابت میشه ولی قرص متا هگزال ۲۳/۷۵ مصرف نمی کنم بقیه را می حورم فشارم بالا میره دو سه روز نمی دونم علتش چیه ؟هیدرو کلروتیازید ۵۰ و ۱/۴می خوردم الان کامل می خورم یکی صبح یکی شب
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲ آبان ۰( 2 سال پیش)
      طی یک هفته صبح و شب یک نوبت فشارتون رو اندازه بگیرید و روی یک کاغذ بنویسید و جهت تنظیم دوز داروهاتون به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر Raha چهارشنبه ۲۴ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 333 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    اخیرا در سونوگرافی سنگ به قطر ۶mmدر کلیه چپ مشاهده شد دکتر برام قرص هیدروکلرتیازید ۵۰ نوشتن بعداز صبحانه و باوجه اینکه من قرص متفورین یک عدد بعداز صبحانه هم میخورم میخواستم بپرسم اشکالی نداره؟ تداخل دارویی ایجاد نمیشه؟ ممنون میشم پاسخ سوالم رو لطف کنید🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      خیر تداخلی نداره
  • تصویر کاربر سمانه چهارشنبه ۶ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 343 مشاهده پرسش
    سلام من سنگ کلیه 18میل و 5میل در کلیه ام دارم که کلیه ام هم نعل اسبی هست،شهرستان هستم و این سنگ 18 میل سنگ سکنی نشد،تهران مراجعه کردم سی تی اسکن انجام دادم گفتن این سنگ در یک نقطه ای قرار داره،در نقطه اتصال دو کلیه،که نیاز به جراحی ندارم و نیازی نیست بهش دست بزنیم،و برای سنگ 5میل قرص هیدروکلریتازید و ویتامین ب6دادن،سوالم اینه که من خانم 29ساله هستم قند خونم 127هستش ناشتا یعنی در معرض قند خون هستم ،این قرص هیدروکلرتازید باعث نمیشه دیابت بگیرم‍؟وآیا با این شرایط می تونم باردار بشم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۶ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      خیر باعث دیابت نمیشه بارداری هم در صورتی که به طور مرتب زیر نظر پزشک زنان باشید منعی نداره
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۳۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 316 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشی خدمت شما و تشکر از سایت و مطالب خوب شما.سوال بنده در مورد جواب آزمایشی هست که براتون فرستادم خواستم ببینم از لحاظ باروری تو چه وضعیتی هست و اینکه امکان بچه دار شدن هست یا خیر ممنون میشم منو راهنمایی کنین که چیکار باید کنم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      کمی سرعت اسپرم پایینه ، تا یک سال جهت بارداری فرصت دهید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر