جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قرص دولوکستین برای درمان بی‌اختیاری ادرار

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

قرص دولوکستین مهارکننده جذب مجدد سروتونین- نوراپی نفرین، اولین دارویی است که به طور خاص برای درمان بی‌اختیاری ادرار در هنگام استرس تولید و به بازار عرضه شده است. دولوکستین برای درمان بی‌اختیاری ادرار در هنگام استرس در اروپا تأیید شده است‌، اما هنوز قرص دولوکستین برای درمان بی‌اختیاری ادرار، توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید نشده است.

قرص دولوکستین برای درمان بی‌اختیاری ادرار ناشی از استرس و همچنین نشت ادرار به طور غیرارادی در هنگام سرفه یا موارد این چنینی کاربرد دارد. بررسی آزمایشات نشان می‌دهد، تاثیر دولوکستین در برابر قرص‌های دارونما ساختگی و همچنین تمرین عضلات کف لگن در زنان مبتلا به بی‌اختیاری ادرار ناشی از استرس بیشتر خواهد بود. دولوکستین می‌تواند تعداد دفعات بی‌اختیاری ادرار را کاهش داده و نمرات کیفیت زندگی را بهبود بخشد؛ با این حال، تأثیر محدودی بر روی تعداد افراد معالجه شده دارد و معمولاً عوارض جانبی، به ویژه حالت تهوع را در پی خواهد داشت.

کپسول دولوکستین چگونه بی اختیاری ادرار را درمان می کند؟

تصور می‌شود که دولوکستین با تداخل در برخی مواد شیمیایی (به نام سروتونین و نورآدرنالین) که در اعصاب قرار دارند و پیام‌ها را به عضلات کف لگن شما مخابره می‌کنند، عمل می‌کند؛ در واقع این دارو به عضلات اطراف مثانه کمک می‌کند که با شدت بیشتری منقبض شوند تا جریان ادرار را کنترل کرده و از هرگونه نشت جلوگیری شود.

ویژگی های قرص دولوکستین

مکانیسم عمل

یک سروتونین و نورآدرنالین بازدارنده جذب مجدد

موارد مصرف

علائم بی‌اختیاری ادرار ناشی از استرس در زنان

نام دیگر دارو

Yentreve®

شکل دارو برای مصرف

کپسول

نحوه مصرف قرص دولوکستین برای درمان بی اختیاری ادرار

قبل از شروع مصرف، لازم است بروشور چاپ شده درون بسته دارو را که حاوی توضیحات سازنده دارو است را بخوانید. این بروشور می‌تواند به شما اطلاعات بیشتری در مورد دولوکستین ارائه دهد و لیست کاملی از عوارض جانبی ناشی از مصرف دارو را در اختیارتان قرار دهد.

⛔ دولوکستین را دقیقاً همان گونه که پزشک برای شما تجویز کرده است مصرف کنید. دوز معمول یک کپسول 40 میلی گرم دو بار در روز است (صبح و اواخر بعد از ظهر). اگر برای اولین بار دولوکستین مصرف می‌کنید، پزشک ممکن است به مدت چند هفته کپسول حاوی دوز 20 میلی گرمی را برای شما تجویز کند، این دوز کمتر تجویز شده به منظور جلوگیری از بروز علائم ناخواسته هنگام اولین دفعه مصرف دولوکستین است.

⛔ سعی کنید هر روز دوزهای خود را در ساعت معینی از روز مصرف کنید، زیرا این امر به شما کمک می‌کند تا به طور منظم دوزهای خود را مصرف کنید. شما می‌توانید دولوکستین را قبل یا بعد از غذا مصرف کنید. کپسول‌ها را با نوشیدن آب مصرف کنید تا به شما در بلعیدن کمک کند.

⛔ اگر مصرف یک دوز را در زمان معمول خود فراموش کردید، مصرف آن دوز را هنگامی که به یاد آورید سریعا جبران کنید. با این حال، اگر زمان مصرف دوز بعدی نزدیک است، دوز فراموش شده را کنار بگذارید و در زمان مشخص دوز بعدی خود را مصرف کنید. به یاد داشته باشید برای جبران دوز فراموش شده، نباید دو دوز را با هم مصرف کنید.

عوارض دولوکستین

عوارض جانبی دولوکستین بسیار شایع است (این موارد از هر 10 نفر بیش از 1 نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد)

درصورت تجربه‌ی این عوارض چه باید کرد؟

احساس بیماری (حالت تهوع)

وعده‌های غذایی ساده بخورید، از غذاهای پرادویه پرهیز کنید

دهان خشک

آدامس‌های بدون قند یا مكیدن شیرینی‌های بدون قند را امتحان كنید

یبوست

سعی کنید یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و روزانه چندین لیوان آب بنوشید.

عوارض جانبی دولوکستین (این موارد از هر 10 نفر کمتر از 1 نفر را درگیر کرده است)

 در صورت بروز این عوارض چه باید کرد؟

تاری دید، احساس خستگی، گیجی یا خواب آلودگی

در حالی که تحت تأثیر دارو قرار گرفته‌اید رانندگی نکنید و از کار با ابزار یا ماشینی که نیاز به دقت و تمرکز دارد خودداری کنید. از مصرف الکل نیز پرهیز کنید.

اسهال

برای جایگزینی مایعات از دست رفته، مقدار زیادی آب بنوشید.

سردرد

اطمینان حاصل کنید که روزانه به میزان توصیه شده مایعات می‌نوشید. از داروساز خود بخواهید مسکن مناسبی را به شما توصیه کند.

در صورت سردردهای طولانی و ممتد پزشک را در جریان بگذارید.

کمبود اشتها، سوء هاضمه، درد معده، گرگرفتگی، افزایش فشار خون، مشکل خواب، احساس اضطراب، گزگز پوست، احساس لرزش، کاهش میل جنسی، افزایش تعریق

در صورت مشکل ساز بودن این موارد حتما با پزشک خود مشورت کنید.

کپسول دولوکستین

نکات مهم قبل از مصرف کپسول دولوکستین

 برخی از داروها برای افرادی با شرایط خاص مناسب نیستند و گاهی اوقات فقط در صورت لزوم و با مراقبت‌های زیاد ممکن است از آن دارو برای درمان استفاده شود. به همین دلیل، قبل از شروع مصرف دولوکستین، بسیار حائز اهمیت است که پزشک شما بداند:

  • در صورت بارداری، اقدام به بارداری یا در زمان شیردهی به کودک هستید.
  • در صورت اختلالات کبدی و یا مشکلاتی در عملکرد کلیه‌ها دارید.
  • اگر مبتلا به بیماری قلبی هستید.
  • اگر دچار فشار بالای چشم شده‌اید (به نام آب سیاه).
  • اگر مبتلا به بیماری پرفشاری خون هستید.
  • چنانچه مبتلا به بیماری دوقطبی هستید، دچار حالت خلق بالا، سرخوشی و شیدایی هستید.
  • اگر تا به حال دچار تشنج شده‌اید.
  • اگر به اختلال خونی مبتلا هستید و احتمال خونریزی با مصرف دارو در شما افزایش می‌یابد.
  • لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود حتی داروهای بدون نسخه مکمل و گیاهی تهیه نمایید و برای جلوگیری از بروز تداخلات دارویی آن را در اختیار داروساز یا پزشک خود قرار دهید.
  • در صورت سابقه ی حساسیت به دولوکستین یا داروهای مشابه آن، حتماً پزشک را در جریان قرار دهید.

نحوه نگهداری قرص دولوکستین

دکتر حسین کرمی متخصص مجاری ادراری

4.4/5 - (18 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر یک چهارشنبه ۱۷ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 43 مشاهده پرسش
    سلام . پسرم پانزده سال دارد و اکثر شبها خودشو خیس میکند حاضر هم نیست به دکتر مراجعه کند البته ناگفته نماند که خواب سنگینی دارد لطفاً راهنمایی کنید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۷ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      شب ها قبل از خواب حتما مثانه خالی شود
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۸ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 84 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    پدرم از ارتفاع افتاده مهره ۱۲ کمرش شکسته عمل جراحی انجام داده و بعد از عمل بی اختیاری ادرار داشتن دکتر سونو گرفت گفت دریچه مثانه باز نمیشه که تخلیه انجام بشه باید سند داخلی وصل کنن الان حدودا یک ماه گذشته و هنوزم وقتی سند رو خارج میکنن بی اختیاری دارن دکتر داروی تامسولوسین دادن ولی حالشونو بد میکنه نخوردن و الان میخوان قرص دلوکستین استفاده کنن
    نظر شما چیه و چه مدت طول میکشه خوب بشن؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      سلام عصب مثانه اسیب دیده باید یک نوار مثانه انجام بشه فعلا سوندشون بمونه
  • تصویر کاربر الناز دوشنبه ۱۲ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 125 مشاهده پرسش
    باسلام ،مادر من بعدازكرونا وتزريق رمديسيوير ،دچار آسيب شديد كليه وتكرر ادرار شدن ،قند وفشار بالا دارن ،يه سري دارو استفاده ميكنن كه بهتر نشده والان ٨روزه كه دفع مدفوع هم ندارن،استرس محيطي هم دارن .كراتين خون مدتها ست كه بالاست ،تهوع واستفراغ هميشگي دارن فقط مواقعي كه كسي از ما ميره ايران ومراقبت ميكنه حالت تهوع ندارن .ممنون ميشم كمك كنيد ،وقت مشاوره در سايت والفني امكانش نبود .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام چند سالشونه ؟ دچار اسیب داخلی کلیه شده اند که باید زید نظر نفرولوژیست باشند . تا به حال دیالیز شدن ؟ همچنین قند باید کنترل بشه اخرین کراتینین چنده ؟
    2. تصویر کاربر الناز یکشنبه ۱۱ دی ۱( 1 سال پیش)
      وقت بخير ،٦٥ سالشونه ،دياليز نشدن،بااينكه خودشون جزوكادر درمان بودن ،خيلي ترس دارن از دياليز ،تا حالا انجام ندادن ،كراتينين هفته پيش ٦.٧،براي قند انسولين ميزنن
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۱ دی ۱( 1 سال پیش)
      زیر نظر نفرولوژیست تحت نظر باشن اگر سنگ در مسیر ادراری مطرح شد یا هیدرونفروز نیاز به اقدام ارولوژی دارد
    4. تصویر کاربر الناز دوشنبه ۱۲ دی ۱( 1 سال پیش)
      سندتخليه ادرار براشون گذاشتن ،كراتينين اومده رو ٢/٥.دولوكستين مصرف نكن واسه بي اختياري ادرار ؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۲ دی ۱( 1 سال پیش)
      ایا سونوگرافی انجام شده ؟ افتادگی مثانه ندارند ؟
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر حامد چهارشنبه ۱۶ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 127 مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشید
    آقای دکتربنده ازبچه گی وقتی بزرگتری منو می زد نمیتونستم ادرارم رو کنترل کنم والان 36 سال دارم فکر میکردم که مشکلم حل شده تا اینکه یه هفته پیش با دونفر دعوا کردم نه دعوا آنچنانی دیدم که مشکلم حل نشده در حالت عادی هم هیچ مشکلی ندارم فقط هنگام استرس و دعوا نمیتونم خودمو کنترل کنم
    خدا خیر تون بده
    خیلی منواذیت میکنه
    تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۶ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام در شرایط استرس این وضعیت طبیعی است مگر اینکه شما کامل خود را خیس کنید و به دستشویی نرسید نگران نباشید مشکلی ندارید و از استرس دوری کنید
  • تصویر کاربر سیما دوشنبه ۲۳ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 143 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    مادر من 76 ساله است و مدت سه الی چهار ساله که بی اختیاری ادرار گرفته و در روز هر دو ساعت یکبار و در شب هم هر یک ساعت یکبار باید برن دستشوئی ایشون قرص قند و فشار مصرف میکنند و حدود یکساله که بخاطر بی اختیاری ادرارشون تولتریدین 2 مصرف می کنند ولی افاقه نکرده میخواستم ببینم داروی قوی تر و موثر تر دیگه ای هست که مصرف کنند برای این مشکلشون؟
    ممنون ازشما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۳ آبان ۱( 1 سال پیش)
      با سلام و احترام ایا با سرفه و عطسه ادرار خارج میشود ؟ ایا قبل از رسیدن به دستشویی خودش رو خیس میکنه ؟ سونوگرافی انجام شده ؟ بررسی باقی مانده ادرار در مثانه ؟ تولترودین رو چقدر میخوره ؟ قندشون کنترل هست ؟ سابقه چند زایمان طبیعی داشتن ؟
  • تصویر کاربر Ali چهارشنبه ۲۷ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام پدر من ۸۵ سال سن داره مشکل زخم معده داره که تحت درمانه و علایم آلزاینر داره که قرص ممانتیت و ترانکوپین میخوره ، کمی هم فشارش بالاست که با لوزارتان کنترل شده ، مدتیه که بی اختیاریه ادرار گرفته شب و روز خودش رو خیس می کنه ، البته سابقه دوبار جراحی پروستات هم داره ، آیا دارویی هست که بشه ادرارش رو کنترل کنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۷ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      1-سلام، بهتر است سونوگرافي كنيد.
  • تصویر کاربر مریم سه شنبه ۲۸ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب جناب دکتر
    وقتتون بخیر
    مادر من شصت سالشونه و بیش تر از یک سال هست که طبق تجویز پزشک برای کنترل بی اختیاری ادرار،لوکستا ۲۰ و ایمی پرامین۱۰ مصرف می کنن که تقریبا بی اختیاریشون کنترل شده؛ منتها ایشون فشار خون و دیابت هم دارن که این قرص ها اثرگذاری قرص فشارشون و کم کرده و فشارشون کنترل نمی شه و بالا می ره و الان چندین ماه هست که به پزشک مراجعه نکردن.
    می خواستم بدونم قرص هایی هستن که بتونن جایگزین این قرص ها (لوکستا و ایمی پرامین) بشن که روی فشار خون هم تاثیر خطرناک نداشته باشن یا قرص ها باید قطع بشن؟
    ممنون می شم اگر راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      V sol 5 هر شب بک عدد
  • تصویر کاربر مهناز پنجشنبه ۳ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 344 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من ۵۹ سالم هست و همیشه به یاد دارم‌که کلیه هام زیاد کار میکنه با هر نوشیدنی . اما چند سالی هست که دفعات ادرار م زیاد شده و کنترل ندارم باید بسرعت برم دستشویی موقع عطسه هم همینطور شب موقع خواب دو بار میرم و تا صبح حداقل یک بار و به سه بار هم شده. من ورزش میکنم و نمیتونم حرکلت پرشی انجام بدم چون بی اخییار مثا‌نه ام کار میکنه همون موقع . آیا میتونم از این دارو استفاده کنم؟
    من فشار خون هم دارم و چند سال پبش گرفتگی رگ قلب داشتم و استند دارم.
    داروی کاپتوپریل ، متورال، رزوواستاتین و آسپرین استفاده میکنم. ممنون میشم راهنمایی کنین.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳ تیر ۰( 2 سال پیش)
      قدم اول ازمایش ادرار ک سونوگرافی انجام بدین
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳ تیر ۰( 2 سال پیش)
      ممکنه نیاز به انجام نوار مثانه باشه
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر Hossin دوشنبه ۲۴ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 461 مشاهده پرسش
    سلان جناب اقای دکتر خسته نباشین.خانمم مشکل قاعدگی داره .دور یا زود میشه توی تاریخش.بعصی وقتا هم لکه میبینه.مراجعه کردن پیش دکتر زنان زایمان سنو با ازمایش انجام دادن ،داخل سونو مشخص شد که دهانه رحم ضخیم شده .ولی داخل ازمایش کشت ادرار عفونت هسته که عکسو براتون میفرستن .لطف کنین بگین عفونت از کلیه ها هسته یا که از مثانه.در ضمن کمر درد و موقع ادرار درد دارن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      عفونت شون باید درمان شه ۴ تا امپول جنتامایسین هر ۱۲ ساعت عضلانی تزریق شه و مجدد کشت ادرار انجام شه
    2. تصویر کاربر Hossin دوشنبه ۲۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      به دکتر مراجعه کردیم ۶ عدد امپول امیکاسین ۵۰۰تجویز کردن که یکی صبح و یکی شب تزریق میشه . پس مشکل خاصی نیس .جای نگرانی وجود نداره ؟؟!!!
    3. تصویر کاربر Hossin دوشنبه ۲۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      به دکتر مراجعه کردن و ۶ دوز امپول امیکاسین ۵۰۰ تجویز کردن که یکی صبح و یکی شب تزریق میشه .پس مشکلی نیس ؟؟ جای نگرانی وجود نداره!!!؟؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      میتونین امپول امیکاسین رو بزنین فرقی نداره ، پیگیر درمان باشین بعد از اتمام درمان باید مجدد کشت ادرار داده شه
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر