جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علت خارش بیضه

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

در حقیقت، اصطلاح خارش بیضه، اصطلاح نادرستی است، زیرا بیضه ها در داخل کیسه بیضه قرار دارند و نمی خارند. چیزی که معمولاً باعث ایجاد احساس خارش می شود، پوست کیسه بیضه و کشاله ران است.

خارش بیضه ها، که به آن خارش تخم ها نیز گفته می شود، می تواند ناخوشایند باشد. در بیشتر موارد، خاراندن، می تواند باعث بدتر شدن خارش شود. علت خارش بیضه های مردان متفاوت است که در ادامه به بررسی هر یک می پردازیم.

دلایل خارش بیضه

چند دلیل برای خارش بیضه ها وجود دارد. با دانستن دلیل خارش، می توانیم آن را بهتر درمان کنیم. 

1- درماتیت تماسی یا آلرژی

شوینده ی جدیدی مثل یک صابون جدید-که برای شستن شورت خود استفاده کرده اید، ممکن است باعث حساسیت پوستی شما شده باشد. حتی ممکن است پوست شما به جنس پارچه ی لباس زیر شما حساس باشد. هر یک از این موارد را بررسی کنید تا بدانید به آنها حساسیت دارید یا خیر.

2- لباس زیر تنگ و خارش بیضه

از پوشیدن لباس زیر تنگ، خودداری کنید. با پوشیدن لباس زیر تنگ، پوست بدن، در آن نواحی نمی تواند خوب تنفس کند. همچنین، باعث می شود عرق و سلول های مرده به پوست بچسبند.

3- ساییدگی یا عرق سوز شدن

این موضوع، علت اصلی خارش بیضه ها است، که شامل ساییده شدن پوست، روی پارچه، خط دوخت و ران است. این، یک اتفاق بسیار معمول در هوای مرطوب و گرم و فعالیت بیش از حد، در لباس های تنگ و کلفت است.

دلایل خارش بیضه

4- کاندیدیازیس

یک عفونت قارچی رایج است که هم در مردان و هم در زنان اتفاق می افتد. قارچ های کاندیدا بر روی بدن انسان زندگی می کنند. هنگامی که این قارچ به خوبی رشد کند، خارش همراه با لکه های پوسته پوسته روی تخم ها، بوی عجیب و درد هنگام ادرار ایجاد می کند.

5- عفونت خارش ژوک

قارچ دیگری به نام درماتوفیت، علت این بیماری است که تینیا کروریس نیز نامیده می شود. ممکن است بثورات، همراه با لکه های براق سفید در چروک های پوست وجود داشته باشد.

6- بیماری پسوریازیس عامل خارش بیضه ها

نوعی عفونت مزمن پوستی است، که در کشاله ران، متفاوت به نظر می رسد. ناحیه مرطوب، باعث می شود که آنها مانند لکه های قرمز روی پوست ضخیم و ترک خورده به نظر برسند.

7- شپش عانه

شپش عانه، انگلی مانند شپش مو است. آن ها از خون شما تغذیه می کنند و در ناحیه تناسلی شما حرکت می کنند و باعث خارش بیضه و بوی بد آن می شوند. آنها می توانند از طریق تماس با منطقه آلوده منتقل شوند.

8- گال

عفونت پوستی ناشی از کنه میکروسکوپی موسوم به Sarcoptes scabiei بوده، و از طریق تماس مستقیم پوست منتقل می شود، و هنگام شب، باعث خارش شدید می شود.

9- تبخال تناسلی علت مهم خارش بیضه

همان ویروس هرپس است که باعث ایجاد تبخال تناسلی می شود. تاول های خارش دار، زخم های باز و درد در هنگام خاراندن و کندن پوست، نتیجه ی این بیماری است. این بیماری ممکن است در اثر تماس، به شما منتقل شود، اما برای همیشه در بدن شما نهفته بماند.

10- زگیل های تناسلی

زگیل های تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی به وجود می آیند، این یک STI است که منجر به رشد گوشتی کوچک به شکل گل کلم می شود. این زیگیل ها، گاهی اوقات با خارش همراه هستند، دقیقاً روی کیسه بیضه تشکیل می شوند و ممکن است در حین رابطه جنسی متورم شده، یا خونریزی کنند.

یکی از آزاردهنده ترین دردها برای یک مرد و جنس مذکر درد ناشی از بیضه ها است که کیفیت زندگی فرد را شدیداً تحت تأثیر قرار می دهد. درد بیضه می‌تواند ناشی از آسیب‌های جزئی به اندام تناسلی باشد.

11- سوزاک یکی از دلایل خارش بیضه و بوی بد آن ها

یک STI یا STD است که در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود، دلیل اصلی آن، رابطه جنسی بدون کاندوم است. این بیماری با خارش و تورم همراه است. همچنین ممکن است احساس درد در یک بیضه، ادرار دردناک و ترشح از آلت تناسلی داشته باشید.

12- کلامیدیا

این بیماری، عفونت باکتریایی دیگری است که در اثر رابطه بدون کاندوم ایجاد می شود. علائمی مشابه سوزاک دارد، ممکن است با درد و خونریزی و ترشح از رکتوم و مقعد همراه باشد.

13- تریکومونیازیس یا تریک

تریکوموناس واژینالیس، نوعی باکتری است، که بیشتر در زنان باعث STI می شود. این عفونت، با رابطه جنسی بدون کاندوم، می تواند به مردان نیز منتقل شود و باعث بروز مشکلاتی مثل ترشح، احساس سوزش و خارش، در داخل آلت تناسلی مرد در هنگام انزال و ادرار شود.

14- اگزما در کشاله ران مسبب خارش و بوی بد بیضه ها

این بیماری پوستی دارای عواضی مثل علائم التهاب، تورم، خارش و قرمزی است. هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد اما درمان ها می توانند، در زمان اود کردن، آن را کنترل کنند.

15- بیماری Extramammary Paget

نوعی سرطان پوست است. اگر اگزما روی پوست بیضه به درمان ها پاسخ ندهد، این مشکل، مشکوک به سرطان پوست است.

درمان خارش بیضه

برای درمان خارش بیضه به چه دکتری مراجعه کنیم؟

شاید خارش بیضه، در ابتدا نگران کننده به نظر نرسد. در بعضی موارد، فرد ممکن است در همان اول، علت خارش را دانسته، و نیاز به درمان دارویی نداشته باشد.

زمانی که التهاب یا خارش شما ادامه دار یا شدید شود، شما برای تشخیص علت، و درمان درست، باید به پزشک متخصص مجاری ادراری و ناحیه تناسلی مراجعه کنید. همچنین، پزشک باید، هر گونه التهابی را که تغییر شکل داده، یا عفونت کرده است را معاینه کند. هر کسی که مشکوک به داشتن شپش عانه است، باید برای درمان، به پزشک مراجعه کند.

چگونه از خارش اندام تناسلی جلوگیری کنیم؟

بانوان، باید مراحل زیر را دنبال کنند:

🚺 بعد از ادرار یا مدفوع، خود را، از جلو به پشت، بشورید، تا از ورود باکتری های مقعدی، به واژن جلوگیری شود.

🚺 از استفاده از مواد شیمیایی، مثل دوش های واژینال، یا اسپری های بهداشتی زنان، که می توانند تعادل اسیدی واژن را به هم بزنند، خودداری کنید.

🚺 از استفاده از مواد معطر بهداشتی زنان (پدها، صابون ها و…) خودداری کنید.

آقایان باید مراحل زیر را دنبال کنند:

🚹 آلت تناسلی خود را به خوبی بشویید. این شست و شو، شامل ناحیه زیر پوست اضافی در افرادی است که ختنه نشده اند.

🚹از آنجایی که رطوبت، در اندام تناسلی، باعث عفونت می شود، ناحیه را خشک نگه دارید. پودر بچه در تابستان به شما کمک می کند.

مقاله پیشنهادی دکتر حسین کرمی: عمل فتق بیضه چگونه است؟

بانوان و آقایان، هردو، باید موارد زیر را رعایت کنند:

🚻 از لباس زیر های گشاد، با الیاف طبیعی استفاده کنید و لباس زیر خود را ح اکثر، هر 24 ساعت، عوض کنید.

🚻 ناحیه تناسلی خود را تمیز و خشک نگه دارید. از صابون لطیف استفاده کرده، و به خوبی آن را با آب بشویید.

🚻 از مواد لباس شویی بی بو، و لطیف برای شست و شوی لباس زیر خود، استفاده کنید.

🚻 بعد از حمام یا شنا، به خوبی خود را خشک کنید. از خیس ماندن طولانی بپرهیزید.

🚻 از رابطه ی جنسی محافظت نشده، خود داری کنید. مخصوصاً وقتی نگران وجود عفونت در خود یا پارتنرتان، هستید.


دکتر حسین کرمی متخصص درمان بیماری های ناحیه تناسلی

4.2/5 - (188 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر