جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درمان سوزش ادرار با قرص سوزش ادرار

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سوالی که معمولا مطرح می شود این است که قویترین قرص سوزش ادرار کدام است؟ و یا اینکه درمان سوزش ادرار به چه صورت انجام می شود. در ادامه فنازوپیریدین به عنوان قرص سوزش ادرار مورد بررسی قرار می گیرد.

تذکر: این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی است و اعداد و ارقام آن جای هیچگونه تجویز پزشکی را نمی گیرد. پس برای نحوه ی مصرف از پزشک خود سوال فرمایید.

پروستاتیت مزمن چیست؟

سوزش ادرار چیست؟

سوزش ادرار دردی است که در هنگام دفع ادرار تجربه می شود. علائم این بیماری می توانند مداوم یا متغییر بوده و بسته به حرکت و عملکرد بدن بهتر یا بدتر شوند. این درد می تواند به صورت احساس سوزش یا گز گز توصیف شده و شدتی خفیف تا شدید داشته باشد. سوزش ادرار ممکن است با درد یا مشکل در دفع ادرار (دیزوری)، احساس نیاز مداوم به دفع ادرار (فوریت) یا وجود خون در ادرار (هماچوری) همراه باشد.

عوامل بسیاری می توانند سبب سوزش ادرار شوند. عفونت های مجاری ادرار، عفونت های قارچی واژن و بیماری های منتقل شونده جنسی همچون کلامیدیا، سوزاک یا هرپس از جمله عوامل رایج هستند. همچنین، در صورت تجربه آسیب یا جراحت به هر ساختاری از مجاری ادرار از جمله کلیه، مثانه میزراه یا میزنای امکان بروز سوزش ادرار وجود دارد.

آسیب یا ضربه می تواند در نتیجه سو استفاده جنسی باشد. سوزش ادرار می تواند در اثر درد یا ناراحتی فرج یا بیماری ها و مشکلات تناسلی باشد که فرج را تحت تاثیر قرار می دهند.  محتویات ادرار نیز می توانند سبب سوزش در هنگام دفع ادرار شوند. این وضعیت می تواند در اثر مصرف مواد غذایی اسیدی و پر ادویه یا نوشیدن کافئین و الکل باشد.

بیشتر بدانید…

باد فتق چیست؟

چرا فنازوپیریدین تجویز می شود؟

این قرص برای سوزش ادرار سبب رهایش از درد، سوزش، تحریک پذیری، ناراحتی، فوریت و تکرر ادراری می شود که در اثر عوامل زیر به وجود آمده اند:

البته، فنازوپیریدین یک داروی آنتی بیوتیک نبوده و عفونت ها را درمان نمی کند.

قرص سوزش ادرار

چگونه باید داروی سوزش ادرار را مصرف کرد؟

فنازوپیریدین به صورت قرص یا کپسول خوراکی در بازار وجود داشته و معمولا پس از هر وعده غذایی مصرف می شود. از آن جایی که این دارو می تواند سبب لکه دار شدن دندان ها شود باید از جویدن یا خرد کردن آن اجتناب کرد.باید قرص سوزش ادرار را به صورت سالم به همراه یک لیوان کامل آب قورت داد. پس از رفع کامل درد و ناراحتی مصرف این دارو قطع می شود.

بیماران باید دستور العمل های موجود در نسخه را با دقت انجام داده و در صورت شفاف نبودن یک بخش، از پزشک یا داروساز خود سوال بپرسند.  داروی فنازوپیریدین را باید دقیقا به گونه تجویز شده مصرف کرد. این دارو را نباید در مقادیر یا وعده هایی بیشتر از تجویز پزشک مصرف کرد.

دیگر مصارف این دارو

این دارو گاهی اوقات برای مصارف دیگر نیز به کار برده می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

نکات مهم قبل از شروع مصرف فنازوپیریدین

  • در صورت حساسیت به این قرص سوزش ادرار یا هر داروی دیگر پزشک خود را مطلع کنید.
  • پزشک را از تمامی دارو های مصرفی تجویزی یا غیر تجویزی خود از جمله ویتامین ها آگاه کنید.
  • در صورت ابتلا یا سابقه ابتلا به بیماری کلیوی یا نقص دی هیدروژناز گلوکوز 6 فسفات، این موضوع را با پزشک در میان بگذارید. این نقص یک بیماری خونی وراثتی است.
  • در صورت بارداری، تلاش برای باردار شدن یا شیر دهی پزشک خود را در جریان بگذارید. در صورت باردار شدن در دوره مصرف فنازوپیریدین با پزشک خود تماس بگیرید.

در صورت فراموشی یک وعده مصرفی چه باید کرد؟

وعده فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. البته، در صورتی که زمان مصرف وعده بعدی فرا رسیده باشد، وعده فراموش شده را نادیده گرفته و به برنامه مصرف خود ادامه دهید. هرگز جهت جبران وعده فراموش شده، مقدار مصرف وعده بعدی را دو برابر نکنید.

مصرف قرص سوزش ادرار

عوارض قرص سوزش ادرار

فنازوپیریدین می تواند سبب ایجاد عوارض جانبی شود. ادرار مصرف کنندگان این دارو می تواند به رنگ قهوه ای یا قرمز مایل به نارنجی شود. این عارضه بی خطر است. در صورت شدت یا پایداری هر کدام از موارد زیر به پزشک اطلاع دهید:

در صورت تجربه هر کدام از علائم زیر فورا با پزشک خود تماس بگیرید:

در صورت مسمومیت با دارو فورا با اورژانس 115 تماس بگیرید. در صورتی که قربانی دچار غش، تشنج، تنگی نفس یا بی هوشی شده است فورا با 115 تماس بگیرید.

چه اطلاعات دیگری را باید دانست؟

بیماران باید در تمامی جلسات ملاقات با پزشک شرکت کرده و آزمایش های لازم را انجام دهند. پزشک جهت بررسی پاسخ به فنازوپیریدین انجام آزمایش هایی را تجویز می کند.  فنازوپیریدین یا همان قرص سوزش ادرار می تواند در تست های آزمایشگاهی همچون تست وجود قند (گلوکوز) و کتون در ادرار تداخل ایجاد کند. در صورت ابتلا به دیابت، باید به جای Tes-Tap از clinitest یا clinistix برای سنجش قند موجود در ادرار استفاده شود. 

امکان دارد، تست های سنجش کتون های ادراری (Acetest و ketostix) در مصرف کنندگان این دارو نتایج نادرست نشان دهند. قبل از انجام هر گونه آزمایش، باید پزشک و کادر آزمایشگاه را از مصرف این دارو مطلع کرد. داروی فنازوپیریدین سبب لکه دار شدن لباس ها و لنز های تماسی می شود. در دوره مصرف این دارو باید از به کار گیری لنز های تماسی اجتناب کرد.

اجازه مصرف دارو های خود را به دیگران ندهید. نسخه های تجویزی پزشکان احتمالا قابل دریافت مجدد نیستند. در صورت تداوم علائم پس از دوره مصرف فنازوپیریدین باید با پزشک خود تماس گرفت.

در هنگام مصرف فنازوپیریدین باید از چه مواردی اجتناب کرد؟

در هنگام استفاده از لنز های تماسی نرم نباید این دارو را مصرف کرد. فنازوپیریدین می تواند به صورت دائمی رنگ این لنز ها را تغییر دهد.

آیا با داروهای دیگر تداخل دارد؟

دارو های دیگر از جمله موارد تجویزی، بدون نسخه، ویتامین ها و گیاهان دارویی می توانند در اثرات فنازوپیریدین تداخل داشته باشند. بیماران باید پزشکان را از دارو هایی مطلع کنند که در حال حاضر آن ها را مصرف کرده یا مصرف آن ها را به تازگی قطع کرده اند.

منابع:

healthgrades.com

medlineplus.gov

rxlist.com

دکتر حسین کرمی متخصص ارولوژی در تهران

4.1/5 - (110 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سپیده یکشنبه ۷ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 130 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر آقای دکتر
    بنده از 3 سال پیش سوزش ادرار پیدا کردم که عفونت نبود و سونگرافی سنگ نشون نداد بعدن زمان میبرد ادرار بیاد و درد پهلو داشتم و با فشار تخلیه میشد مثانه
    تنگی مجاری ادرار گفتن داری عمل کردم اما سوزش دارم و احتباس بازم که فشارمیدم بر گردن مثانه و تکون میدن کیسه مثانه رو تخلیه میکنه و آب زیاد باعث تخلیه بهتر میشه و راه میرم سوزش بهتر میشه و تا تکون بخورم گاهی توی خواب هم توالت باید برم به دلیل سوزش
    خیلی شبیه سنگ مثانه شده و حالت تهوع صبحه ها کمی دارم بیدار میشم بعد از دستشویی بهتره و و درد زیر شکم و پشت دارم توی خواب و بیداری اما کم
    سی تی اسکن برم نشون میده سنگه یا شن و یا کریستال؟در ضمن وقت صوزش فشار به مدفوع کردن هم دارم اما نمیاد
    چون درست خروجی و پیشابراه رو باید تکون بدم تا ادرار بیاد و اونجا هم سونوگرافی گرفته نشده
    پیشاپیش از پاسخ شما ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۷ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام چه دداروهایی مصرف کرده اید ؟ عکس سونو و ازمایشات رو بفرستید
  • تصویر کاربر مینا یکشنبه ۱۵ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 304 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر من۱۵سال نخاعیم و سوند دارم و چندسال پیش هم مطب شما ویزیت شدم، من الان حدودا دوسالی هست ک بعداز آزمایش کشت ادرار وخوردن انتی بیوتیک مد نظرب فاصله یک روز بعداز اتمام دارو دوباره عفونت وسوزش مثانه و کلیه شروع میشه وبشدت اذیتم میکنه،توصیتون چیه؟ ۳۵ سالمه و خانومم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      باید زود به زود سوند رو عوض کنید
    2. تصویر کاربر مینا شنبه ۱۴ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      هفته ای یک بار عوض میکنم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۵ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      در شرایط استریل باید عوض بشه
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۵ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      روزانه یک عدد قرص سیپروفلوکساسین ۵۰۰ هم مصرف کنید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر Kjoo پنجشنبه ۲۵ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 381 مشاهده پرسش
    سلام من همیشه خدا سوزش ادراری دارم گاهی اوقات دردش خوب میشه ولی این سری بیش تر از یه هفته سوزش ادرار شدید داشتم رفتم دکتر ازمایش کشت ادرار دادم و دکتر گفت که ازمایش منفیه اما من هنوز سوزش ادراری دارم تازگیا زیر دلمم درد میکنه علت چیه یعنی عفونت دارم قرص فنازوپریدین هم استفاده میکنم اونم دیگه خیلی اثر نمیکنه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ آذر ۰( 2 سال پیش)
      چند سالتونه؟جنسیتتون؟
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 581 مشاهده پرسش
    سلام. سوزش ادرار شدید واحساس پر بودن مثانه دارم. سونوگرافی طبیعی بود. قرص فنازوپردین آنچنان تاثیر گذار نبود. داروهای مصرفی شامل فنازوپردین. دی سیکلومین وسیپروفلوکسازین. میشه دارو به صورت آمپول هم استفاده کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      ازمایش ادرار انجام شود
  • تصویر کاربر M.b چهارشنبه ۲۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 468 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من حدود دوسال پیش سوزش شدیدی داشتم همراه خون زیاد و واضح بعد از مصرف فنازوپریدن و ..خوب شد و چند وقت بعدش اولین سکسم رو کردم و همون شب شروع ب سوزش ادرار کردم و یخ ضایعه رو التم بود ک دکتر گفتن شااید زگیله و کرایو کردن و الان دوسال میگذره و هنوز سوزش هنگام ادرار رو دارم ..سونو و سی تی گرفتم و سونو گفت یکم ضخامت مثانه داری وازمایش کشت هم دادم و همه چی سالم بود..هیچ ترشحاتی هم نداشتم و نشخیص سوزاک دادن و سفتریاکسون و با ۴ تا ازیترومایسین همزمان خوردم فایده ای نداشت و دارو های ترازوسین و تاوانکس هم مصرف کردم.تست ایدز و هپاتیتم دادم منفی بود...دکتر دلیل این سوزش فقططط هنگام تدرار چی میتونه باش؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      گاهی اوقات دلیل خاصی براش پیدا نمیشه ، مخصوصا که شما همه ی بررسی ها رو انجام دادین
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      مصرف مایعاتتون رو خیلی بیشتر کنین
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      قرص کرنبری هم هر ۱۲ ساعت مصرف کنید cranberry
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر Hossin پنجشنبه ۳۰ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 463 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر .عکس ازمایش اسپرممو براتون ارسال میکنم بببنید برای بادداری مشکلی هست با خیر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۰ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      مشکلی نیست ، خوبه
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر