جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

منظور از چربی بالای آلت چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

چربی بالای آلت (FUPA) موردی طبیعی است. به این چربی، مونس پوبیس (تپه ونوس) یا پانیکولوس نیز می گویند و هم در مردان و هم در زنان وجود دارد. FUPA مانند یک لایه ی اضافی از پوست و چربی درست بالای استخوان عانه یا پوبیس به نظر می رسد.

برخی از افراد به دلیل ژنتیک خود، مونس پوبیس بزرگ تری دارند. FUPA می تواند پس از کاهش وزن یا افزایش وزن فرد نیز ایجاد شود. در این مقاله به بررسی علل چربی بالای آلت و چگونگی کاهش این چربی با ورزش یا جراحی خواهیم پرداخت.

مطالعه بیشتر: کجی آلت

چربی بالای آلت چیست؟

تپه ونوس یا FUPA بافت چربی بالای استخوان ناحیه ی تناسلی است. پزشکان ممکن است از اصطلاح پانیکولوس برای صحبت در مورد چربی این بخش از بدن استفاده کنند.

کسانی که در این قسمت بدن خود چربی بیشتری دارند، ممکن است نسبت به آن خجالت زده و معذب باشند؛ به خصوص زمانی که لباس های تنگی مانند جوراب شلواری، شلوارهای اسکینی و تنگ، مایو، لباس زیر یا پیراهن پوشیده باشند.

چربی بالای آلت

علت ایجاد  چربی بالای آلت چیست؟

FUPA ممکن است کاملاً مادرزادی باشد. حتی امکان دارد کسانی که در محدوده ی وزن نرمال هستند یا وزنشان کمتر است نیز چربی بیشتری داشته باشند؛ به این دلیل که به صورت ژنتیکی، چربی های آن ها در این قسمت بیشتر انباشته می شود. بزرگ تر بودن FUPA می تواند ناشی از بالا رفتن وزن نیز باشد.

اکثر افراد مبتلا به چاقی در این ناحیه چربی بیشتری خواهند داشت. پوست قسمت تپه ونوس ممکن است شل شده و کم کم دچار افتادگی شود. انجام جراحی صاف کردن شکم (مانند ابدومینوپلاستی یا لیپوساکشن) باعث می شود که تپه ونوس بزرگ تر و بیشتر به نظر برسد، حتی اگر تغییری در این ناحیه ایجاد نکرده باشید.

همچنین، پس از لیپوساکشن ممکن است ناحیه ی تناسلی به طور موقت بزرگ تر به نظر برسد زیرا جاذبه، ورم را از شکم به سمت زیر شکم می کشاند.

نحوه ی کاهش چربی بالای آلت

رژیم غذایی سالم و ورزش کردن، بهترین راه برای کاهش چربی اضافی ناحیه ی تناسلی است. با کمبود کالری (یعنی وقتی که کالری دریافتی کمتر از کالری سوزانده شده باشد)، می توان چربی خود را آب کرد.

رژیم های مشهوری که عموم افراد آن ها را انتخاب می کنند، عبارتند از:

  • رژیم کم چربی
  • رژیم کتوژنیک (کتو)
  • رژیم پالئو
  • رژیم وگان

لازم نیست برای از دست دادن چربی اضافی ناحیه ی تناسلی، رژیم غذایی خاصی را اتخاذ کرد. رعایت یک رژیم غذایی مغذی کلی که کالری مورد نیاز شخص را تأمین می کند، می تواند به کاهش چربی مونس پوبیس کمک کند؛ به ویژه هنگامی که با فعالیت بدنی و ورزش همراه باشد.

تمرینات ورزشی برای آب کردن FUPA

یکی از مؤثرترین راه های کاهش چربی بالای آلت، ورزش کردن است. با ورزش نمی توان چربی ناحیه ی خاصی از بدن را کم کرد، اما تمرینات کاردیو و قدرتی به طور کلی برای چنین کاری مناسب هستند. بر این اساس، تمرینات زیر ممکن است با تقویت و سفت کردن عضلات شکم و پایین تنه، به بهبود ظاهر FUPA کمک کنند:

تمرینات ورزشی برای آب کردن FUPA

پلانک

پلانک روی ساعد یکی از بهترین تمرین های تقویت عضلات مرکزی بدن است که عضلات ناحیه ی معده، کمر، دست و پا را درگیر می کند. نحوه ی انجام پلانک به صورت زیر است:

  • ابتدا زانوهای خود را روی زمین بگذارید و آرنج را نیز با زاویه ی 90 درجه خم کنید، ساعدها را روی زمین قرار داده و مشت هایتان را ببندید.
  • پاهایتان را پشت سر خود دراز کنید و روی انگشتان پا بلند شوید. بدن شما باید در یک خط افقی (یا تا حد امکان نزدیک به آن)، از پاها تا سرتان باشد.
  • حداقل 30 ثانیه در این حالت باقی بمانید و تا جایی که می توانید این زمان را افزایش دهید. در طول تمرین حتماً عضلات شکم خود را منقبض و درگیر کنید.

کرانچ دوچرخه

کرانچ دوچرخه، عضله های شکم را فعال کرده و شرایط و هماهنگی فرد را بهبود می بخشد. نحوه ی اجرای کرانچ دوچرخه به صورت زیر است:

بلند کردن پا

تمرین بلند کردن پا، عضلات میانی بدن و خم کننده ی مفصل ران را درگیر می کند. این حرکت را به صورت زیر انجام دهید:

  • به پشت دراز بکشید و پاهایتان را صاف و کنار هم روی زمین دراز کنید.
  • در همان حالت که پاها صاف هستند آن ها را بلند کنید تا بدنتان شکل L به خود بگیرد.
  • پاهای خود را به آرامی روی زمین بگذارید. حواستان باشد که در تمام طول حرکت، به پشت خود قوس ندهید. این تمرین را ۱۰ الی ۱۵ بار تکرار کنید.
بلند کردن پا

پل زدن

پل زدن تمرینی عالی برای پایین تنه است که عضلات شکم، باسن، همسترینگ و عضلات چهارسر ران را تقویت می کند. نحوه ی انجام پل عبارت است از:

روش های جراحی وغیر جراحی FUPA

در صورتی که کم کردن وزن و ورزش، تأثیری روی آب شدن چربی مونس پوبیس نداشته باشند، می توان از عمل های جراحی و غیر جراحی برای از بین بردن آن استفاده کرد.

روش های جراحی

لیپوساکشن

لیپوساکشن یک روش جراحی است که می تواند برای کاهش FUPA، با بی حسی موضعی انجام شود. این روش به خصوص زمانی که پوست مونس پوبیس خاصیت ارتجاعی خوبی دارد، می تواند بسیار مؤثر باشد.

با این حال، لیپوساکشن مونس پوبیس می‌تواند پوست شل شده در ناحیه ی تناسلی را حتی شل ‌تر کند؛ زیرا زمانی که چربی برداشته می‌ شود، آن ناحیه دچار افتادگی خواهد شد.

مونس پلاستی

در صورتی که روش لیپوساکشن در کاهش FUPA به اندازه ی کافی اثرگذار نباشد، گزینه ی بعدی مونس پلاستی (لیفت ناحیه ی تناسلی) است. در طول مونس پلاستی، هم پوست اضافی و هم چربی اضافی با جراحی برداشته می شوند. این کار برآمدگی را کاهش می دهد و ناحیه ی تناسلی را لیفت می کند.

اندازه پروستات

روش های کاهش مونس برای مردان

به نظر می رسد بانوان بیشتر به دنبال جراحی FUPA باشند. با این حال آقایان نیز ممکن است چربی اضافی در مونس پوبیس خود داشته و بخواهند آن را کاهش دهند.

داشتن چربی اضافی در این ناحیه، می تواند باعث شود آلت تناسلی بسیار کوچک تر از آن چیزی که واقعاً هست به نظر برسد. در صورتی که این موضوع مرد را آزرده خاطر کند، می تواند از لیپوساکشن همراه با مونس پلاستی یا بدون آن استفاده کند.

ریکاوری جراحی مونس پوبیس

با هر کدام از عمل های مونس پوبیس، در دوره ی نقاهت همه ی آن ها ورم را تجربه خواهید کرد. این ورم ممکن است به لابیا یا کیسه ی بیضه نیز برسد.

کبودی پس از جراحی مونس پوبیس نیز امری غیرمعمول نیست اما معمولاً پس از دو تا سه هفته برطرف می شود. بهبود یافتن ورم بهبود ممکن است بیشتر طول کشیده و تا سه الی چهار ماه پس از جراحی نیز از بین نرود.

عوارض احتمالی جراحی FUPA

هر جراحی خطرات مربوط به خود را دارد. عمل مونس پلاستی نیز ممکن است عوارضی داشته باشد. برخی از عوارض احتمالی این عمل عبارتند از: هماتوم، سروما، ترومبوز ورید عمقی، آمبولی ریه، تأخیر در بهبود زخم، جدا شدن زخم، نکروز پوست و عفونت کردن زخم.

روش های غیر جراحی

برخی از روش‌های غیر جراحی رایج برای کاهش چربی بالای آلت عبارتند از:

لیپوساکشن با لیزر: نسخه ای از لیپوساکشن است که در آن از لیزر برای «ذوب کردن» چربی ناحیه ی مورد نظر استفاده می شود. چربی را از طریق یک لوله ی مکش کوچک (کانولا) خارج می کنند.

کول اسکالپتینگ: یک دستگاه لاغری است که به صورت موضعی، نواحی خاص را خنک می کند و سلول های چربی در آن ناحیه را تا دمایی منجمد می کند که از بین بروند.

لابیاپلاستی بدون بخیه: در این روش از دستگاهی استفاده می شود که امواج رادیوفرکانسی را به یک ناحیه ی خاص منتشر می کند. منابع انرژی خارجی مانند رادیوفرکانسی گرمایی می توانند چربی را مانند کول اسکالپتینگ بدون نفوذ به پوست، آب کنند.

چربی، خود در زیر پوست حل شده و ممکن است باعث ایجاد اسکار شود. این روش برای از بین بردن چربی در لابیای بزرگ و لابیای کوچک استفاده می شود و نه مونس پوبیس.

4.1/5 - (37 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مریم شنبه ۴ فروردین ۳( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 19 مشاهده پرسش
    با سلام
    جناب دکتر من در مرکزی کار لیزر موهای زائد بدن را انجام میدهم که جدیدا متوجه شدم اپراتور دستکش خودش را تعویض نمیکنه ، البته به هیچ عنوان با قسمت تناسلی تماسی ایجاد نمیشه ، فقط زمان لیزر موهای دست ، اپراتور دست مراجع را نگه میدارد .نگرانی من بابت این هست که سری لیزری( برای هر شخص سری جداگانه استفاده میشه) که برای قسمت بیکینی استفاده میشه و سپس برای قسمت دست استفاده میشه ویروس را از ناحیه تناسلی به دست انتقال بده و وقتی که اپراتور دست را نگه میداره به دستکش منتقل بشه و هنگام لیزر برای مراجع بعدی از دستکش به پوست دست نفر بعدی منتقل بشه چون معمولا چند ساعت قیل از لیزر ناحیه مورد نظر شیو میشه امکان داره جراحت ریزی در پوست وجود داشته باشه و پوست دست آلوده به اچ پی وی بشه ، ممکنه نظر شما را بدونم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۴ فروردین ۳( 3 هفته پیش)
      خیلی بعیده که اینجوری منتقل بشه ولی احتمالش صفر هم نیست ازشون درخواست کنید موارد بهداشتی رو رعایت کنند
  • تصویر کاربر سجاد سه شنبه ۲۹ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 13 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    مدتی هست آلت من زخم شده بود بعدش خوب شده بود ولی یجوری شده هر از گاهی خودته خود زخم میشه و پوستش انگار ضعیف شده و مقاومت نمیکنه اصلا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۹ اسفند ۲( 1 ماه پیش)
      باسلام و احترام باید از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر حمید پنجشنبه ۲۶ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 18 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر .ببخشید وقتتون میگرم
    من امروز متوجه شدم الت تنالسیم بغل سمت چپ کلاهک دچارکبودی وزخم شده ودچار سوزش مجاری ادری هستم هرگوگل سرچ کردم اکثرابیماری های میگن که براکسایک رابطه جنسی دارن اما من رابطه ندارم فقط چندشب پیش جنب شدم اما الان به اندازه یه سکه کلاهک کبودقرمزشده و روکبودی سفید شده شستم اما فایده نداره .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۶ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      باسلام و احترام باید از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۴ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 15 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر . حدود چند سال قبل این دانه رو نوک آلت بنده ظاهر شد که رنگش هم تقریبا تیره هست و یکمم آبکی و هیچ درد و علائمی نداره اما از بین هم نمیره میخواستم بدونم چی میتونه باشه و اینکه راه درمانی دارد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      باسلام و احترام باید از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۶ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 18 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت دکتر
    من چندروز پیش عمل سنگ شکن انجام دادم و حدود 3روز بعد رابطه داشتم ولی هم خیلی زود ارضا و خیلی خیلی حجم اب منی کم بود علتش میتونه عمل سنگ شکن باشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۶ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      خیر مرتبط نیست
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۱۴ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 37 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر. جناب دکتر من 24 سالمه قدم 193 وزنم 110 هس هرروز ورزش میکنم. آلت من در حالت معمولی کوتاهه و حالت آویزان ندارد اما در حالت نعوظ بین 11تا12 سانتی متر میرسد. در ضمن مقداری چربی بالای آلتم دارم. به نظر شما چطور میشه آلتم بلندتر بشه و در حالت نعوظ آویزان باشد؟؟؟ میخام ازدواج کنم خیلی استرس دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۴ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      با سلام. سایز الت شما در محدوده ی نرمال هست و مشکلی جهت برقراری رابطه نخواهید داشت
  • تصویر کاربر امیر جمعه ۱۳ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 28 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید. جناب دکتر من 24 سالمه قدم 193 وزنم 110 هس هرروز ورزش میکنم
    آلت من در حالت معمولی خیلی کوتاهه و حالت آویزان ندارد اما در حالت نعوظ بین 11تا 12 سانتی متر میرسد،، در ضمن در قسمت بالای آلت مقداری چربی دارم
    به نظر شما با برداشتن چربی آلتم بلندتر میشه ودر حالت نعوظ افزایش داره؟؟
    میخام ازدواج کنم خیلی استرس دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۳ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      خیر تفاوت چشمگیری نخواهد داشت
  • تصویر کاربر بالاچ پنجشنبه ۱۲ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 25 مشاهده پرسش
    سلام
    29 سالمه و به مدت یکساله ازدواج کردم که از همان شروع زندگی زناشویی مشکل نعوظ داشتم اوایل سیلدنافیل 50 می‌خوردم و الان سیلدنافیل 100 مصرف میکنم که حتی با وجود مصرف آن در بعضی مواقع خیلی طول میکشد تا مشکل نعوظ رفع بشه و آلتم هم قبل از مصرف قرص خیلی کوچک میشه . قند خون هم دادم موقع ناشتا که روی 121 بوده

    خیلی رنج‌ میکشم لطفا کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      دیابت دارید و باید کنترل بشه وگرنه آسیب دایمی ایجاد خواهد شد
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      قرص تادالافیل ۲۰ میلی گرم دو ساعت قبل رابطه مصرف کنید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر جانا پنجشنبه ۲۱ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 25 مشاهده پرسش
    من چربی زیادی در ناحیه ی پایین تر از زیر شکم و یا همون ناحیه ی جنسی خودم دارم و از وقتی تو بچگی رژیم لاغری گرفتم اتفاق افتاده و بیشتر شده این وضع جوری لباس پوشیدن برام دشوار شده با ورزش های مربوطه هم برطرف نشده باید چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۱ دی ۲( 3 ماه پیش)
      باسلام و احترام باید از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۱۶ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 33 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیز وقتتون بخیر دکتر من حدودا ۱ ماه پیش با ی شخصی تماس جنسی داشتم الان ازون روز به بعد این جوشا رو کل بدنم ایجاد شده اما بیشترش روی کشاله ران و قسمت ناحیه تناسلی هستش درد اصلا نداره فقط خارش شدید داره پماد کلوتریمازول و اسیکلویر استفاده کردم اما چند روز بعد ی ناحیه دیگه از بدنم جوش ایجاد میشه ترشحاتم نداره زیر پوستی هست و خارش شدید داره خیلی استرس دارم لطفا راهنماییم کنید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر امیر جمعه ۱۵ دی ۲( 3 ماه پیش)
      عکس از ناحیه کشاله ران
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۶ دی ۲( 3 ماه پیش)
      زگیل نیست
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۶ دی ۲( 3 ماه پیش)
      احتمال داره ضایعات قارچی باشن
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۶ دی ۲( 3 ماه پیش)
      باید از نزدیک معاینه شوید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر