جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پروستاتیت مزمن چیست؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

پروستات در اندازه یک گردو کوچک دورادور گردن مجرا در قسمت خروجی، مثانه را احاطه کرده است. نقش اصلی غده پروستات در بدن در رابطه با باروری مردان بوده و با ترشح مواد مختلف در باروری و بلوغ اسپرم های موجود در مایع منی مردان، به امر باروری کمک می کند. به هر علتی غده پروستات متورم شود، به آن پروستاتیت یا التهاب پروستات گفته می شود.

التهاب پروستات یا پروستاتیت به دو نوع تقسیم می شود:

  • التهاب حاد پروستات یا پروستاتیت حاد
  • التهاب مزمن پروستات یا پروستاتیت مزمن که به شرح تک تک اینها می پردازیم.

التهاب حاد پروستات یا پروستاتیت حاد:

پروستاتیت حاد اغلب ثانویه و با عفونت مجرا و ناشی از عفونت سوزاک و کلامیدیا و عفونت های مثانه ایجاد می شود که عامل عفونی با سیر صعودی، به درون غده پروستات نفوذ کرده و باعث التهاب آن می شود. این امر با علائم درد در ناحیه عانه و بین مقعد، بیضه ها، تکرر ادرار شدید، تب و لرز و احتباس ادراری خود را نشان می دهد.

التهاب حاد پروستات

از نظر سنی افراد مبتلا بین 25 تا 50 سالگی هستند. این مسئله در سنینی که با فعالیت جنسی فعال همراه است، اتفاق می افتد. در صورت مبتلا شدن به پروستاتیت حاد باید بلافاصله به پزشک مراجعه و درمان های آن سریعاً شروع شود و با استفاده از آنتی بیوتیک های مناسب بیماری را کنترل و از تبدیل آن به پروستاتیت مزمن جلوگیری کرد. انتخاب آنتی بیوتیک مناسب از طرف پزشک و مصرف کامل داروها توسط بیمار، اصولاً این بیماری را در عرض چند روز و یا هفته کاملاً درمان و از بین می رود.

پروستاتیت مزمن باکتریائی

در صورتی که التهاب حاد پروستات کامل درمان نشود تبدیل به پروستاتیت مزمن می شود که در این صورت، باعث آزار و اذیت بیمار شده و درد مزمن لگن و زیرناف، عدم تخلیه مناسب ادرار، تکرر و سوزش و عدم تخلیه ادراری در افراد جوان، باعث آزردگی روح و روان آن ها می گردد.

عواملی شایع که باعث پروستاتیت مزمن باکتریائی می شوند عبارتند از:

  • عدم انتخاب داروی مناسب برای پروستاتیت حاد

به عنوان مثال براساس تحقیقات انجام شده، 2 خانواده آنتی بیوتیکی فقط می توانند به داخل پروستات ملتهب نفوذ کرده و در تسریع بیماری کمک کننده باشند این داروها عبارتند از خانواده فلوئورکینولونها مثل سیپروفلوکساسین و سولفونامیدها مثل کوترموکسازول که داروهای منتخب درمان پروستاتیت حاد می باشند.

  • عدم مصرف مناسب و به موقع دارو توسط بیمار، باعث درمان ناقص و تبدیل پروستاتیت حاد به مزمن خواهد شد.

علائم پروستاتیت مزمن:

درد مزمن لگن و پرینه (بین مقعد و بیضه ها) درد کمر به همراه اختلالات ادراری مزمن و آزاردهنده از قبیل تکرر ادرار، سوزش ادرار، عدم تخلیه خوب ادرار، از بین رفتن جهش و شتاب ادرار در مردان میانسال که به صورت مزمن وجود دارد، از علائم شایع پروستاتیت مزمن می باشند.

روش های تشخیص پروستاتیت مزمن:

تشخیص پروستاتیت مزمن بر اساس گرفتن شرح حال از بیمار، معاینه بالینی و انگشتی از مقعد و بررسی اندازه و قوام پروستات و همچنین آزمایش و کشت از ادرار و ترشحات پروستات می باشد.

یکی از موارد بسیار کمک کننده، آزمایش و کشت از ترشحات پروستات است. در این روش بعد از ماساژ پروستات و خارج شدن ترشحات آن، ترشحات در ظرف جمع آوری شده و بررسی نتیجه آن با کشت و آنتی بیوگرام انجام می شود که می تواند بسیار کمک کننده باشد.

درمان پروستاتیت مزمن باکتریائی

درمان مبتنی بر انتخاب آنتی بیوتیک، مناسب با نفوذپذیری بالا در نسج پروستات می باشد که امروزه فلوئورکینولونها مثل سیپروفلوکساسین لووفلوکساسین، اوفلوکساسین که باید توسط پزشک متخصص با دوز درمانی و طول درمان مناسب انتخاب شود، اولین خط درمانی برای کنترل بیماری می باشد.

استفاده از ضدالتهاب ها از قبیل بروفن، ژلوفن در کنار آنتی بیوتیک ها و نشستن در آب گرم هر شب نیم ساعت و اجتناب از مواد غذایی تحریک کننده از قبیل ادویه جات، چایی پررنگ، قهوه و … به بیماران توصیه می گردد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی 

3.5/5 - (13 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۸ اسفند ۲( 4 هفته پیش) تعداد بازدید: 15 مشاهده پرسش
    سلام من ۶۳ ساله هستم هفته ای ۳ بار نزدیکی دارم.فشارخونم همیشه ۱۱ یا کمتر از آن بود یکسالی هست دچار هماتو اسپرمی هستم.در این مدت مرتب دکتر رفته ام ولی گاهی کمتر وبیشتر اوقات زیاد است.
    به طور اتفاقی متوجه بالا رفتن فشار خونم شدم دکتر قلب داروی فشار داده وقتی فشار خونم ۱۱ میشود هماتو اسپرمی تمام میشود ولی بیشتر وقتها با خوردن دارو فشارم روی ۱۲ تا ۱۲/۵است دکتر قلب میگه این فشار طبیعی ترین است چه کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ اسفند ۲( 4 هفته پیش)
      اگر هماتواسپرمی به مدت طولانی و مکرر است باید بررسی شوید
  • تصویر کاربر سبیل یکشنبه ۶ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 14 مشاهده پرسش
    چندروز سو زش ادرار گرفتم فنازوپریدین وسیپروکیم ۵۰۰ داده خوب نشدم تکرر ادرار دارم همراه با بعضی وقتا درد بیضه ها لطفا راهنمایی کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۴ اسفند ۲( 1 ماه پیش)
      با سلام و احترام آزمایش آنالیز و کشت ادرار انجام شود
    2. تصویر کاربر سبیل جمعه ۴ اسفند ۲( 1 ماه پیش)
      سلام مجدد آزمایش آنالیز و کشت ادرار انجام دادم بعداز روئیت دکتردارو هاراداده وfreePsA0,40 TotalpsA2,8داروها جواب نمیدن وبعضی وقتهادردبیضه هم دارم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۶ اسفند ۲( 1 ماه پیش)
      احتمالا دچار پروستاتیت هستید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر عبادی چهارشنبه ۱۸ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 21 مشاهده پرسش
    سلام.دکتر تخلیه ادرارم در یک مرحله انجام نمیشه طی یک تا ۵ ثانیه باقیمانده کمی تخیله میشه .سونو خوب بوده psa= /46 و free psa= /۱۷ و free psa/psa= 37 هست .سنم ۵۵ سال لطفا راهنمایی کنید مشکلی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      کپسول تامسولوسین مصرف کردین؟
  • تصویر کاربر کامران دوشنبه ۲۵ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 38 مشاهده پرسش
    با سلام
    دکتر من چند سالی هس که تکرر ادرار دارم پارسال سونو انجام داد و حتی سیستوسکپی هم انجام دادم دکتر گفتن چیزیت نیس
    الان باز تکرر ادرار دارم و در در ناحیه بیضه چپ و کشاله ران سمت چپ
    بین مقعد و بیضه هم خارش دارم
    بعضی وقتا موقع اجابت مزاج با زور زدن ترشح هم از التم خارج میشه و با کوچکترین تحریکی ترشح دارم
    یه چیز دیگه بعد از خارج شدن منی درد ناحیه کشاله و ادرارم هم کم میشه تا یه روز
    بعضی وقتا روز تا بیست بار هم دسشویی میرم
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ دی ۲( 2 ماه پیش)
      با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی بیماری شما نیاز به درمان طولانی مدت و با عود بالا همراه میباشد کپسول تامسولوسین هر شب یک عدد افلوکساسین ۳۰۰ هر ۱۲ ساعت کپسول ملوکسیکام ۷/۵ هر ۱۲ ساعت و روزی نیم ساعت داخل لگن آب گرم بنشینید در صورت عود و تکرار علائم بعد از بهبودی مجددا دوره ی درمان تکرار شود
    2. تصویر کاربر کامران یکشنبه ۲۴ دی ۲( 2 ماه پیش)
      سلام اقای دکتر برای چه مدت؟
    3. تصویر کاربر کامران یکشنبه ۲۴ دی ۲( 2 ماه پیش)
      برای چه مدت؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ دی ۲( 2 ماه پیش)
      تا یک ماه
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۵ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 41 مشاهده پرسش
    باسلام.دکترجان( پرنوشی مایعات آب وچای دارم.)(تکررادرارهم دارم.)(عدم تخلیه کامل ادرارهم دارم.)(اکثراوقات نفخ شکم هم دارم)(گازمعده زیاددارم)(بیشتراوقات یبوست دارم)
    (دردمزمن پهلوی راست+کمرهم دارم)
    آیاممکن است آپاندیسیت مزمن باشد?
    اندازه پروستاتم ۱۰۳ سی سی یا گرم هست.بندرت درد پهلو درآلت تناسلی تیرمیکشد.(مشکل نعوزهم دارم ازوقتیکه امنیک میخورم)
    داروی امنیک۰۴/شبی یکی میخورم.
    مشکل اصلیم همان دردپهلوست .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۵ دی ۲( 2 ماه پیش)
      با سلام و احترام سونوگرافی کلیه ها و مجاری ادراری انجام دهید
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۷ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 50 مشاهده پرسش
    سلام حجم پروستات من 39و پی اس آ 4و نمونه برداری سالم و عفونت هم ندارم ولی سوزش و درد کمر و درد بیضه و احساس سنگینی دارم آلفن بخورم خوب هستم قرص پرسکور نخل اره اره آیی و افلوکساسین میخورم چکار کنم درد دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۷ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی بیماری شما نیاز به درمان طولانی مدت و با عود بالا همراه میباشد کپسول تامسولوسین هر شب یک عدد افلوکساسین ۳۰۰ هر ۱۲ ساعت کپسول ملوکسیکام ۷/۵ هر ۱۲ ساعت و روزی نیم ساعت داخل لگن آب گرم بنشینید در صورت عود و تکرار علائم بعد از بهبودی مجددا دوره ی درمان تکرار شود
  • تصویر کاربر جمال جمعه ۳ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 36 مشاهده پرسش
    تو سونوگرافی و سی تی اسکن کلیه هابا باز سازی حالب و ا ی وی پی مثانه ام مشکلی نداشته کلیه چپم مختصری تنگی یو پی جی داره که اکثرا سنگ داره جنس سنگ کلسیم اکسالات است ایا میتوان برای کوچک کردن پروستات جراحی اندوسکوپی با هر جور صلاح میدانید انجام شود چون واقعا بعد از نزدیکی عذاب میکشم و همیشه سوزش ادرار دارم و انتی بیو تیک ها خیلی اذیتم میکنند این سوال اولم بود سلام دکتر عزیز بنده 58 ساله و مدتهاست درگیر پروستاتیت هستم بعد از نزدیکی درد و سوزش ادرار و درد در ناحیه مثانه و بین مقعد ومثانه و مثانه ام خوب خالی نمیشود روزی خدودا 8 تا 9 بار و شبها 3 تا چهار بار به دستشویی میروم جانباز شیمیایی هستم دو بار در ادرار و ازمایش منی استا فیلوکوک داشتم که طولانی مدت انتی بیوتیک استفاده کردم داکسی سایکلین و سفیکسیم و جنتامایسین با هم استفاده نمودم در سونوگرافی 2 پزشک سایز پروستات را 36 و 46 تشخیص دادند ارولوژ گفت اشتباه است دوباره پیش پزشک خودم سونو گرافی گرفتم 21 گرم بود حالا طوری شده بعد از هر نزدیکی باید 2 تا 3 روز سفیکسیم 400 و امنیک و اندوسید 100 یا دیکلو فناک 100 شیاف استفاده کنم ایا درمان دیگری ندارد چون واقعا در مانده شده ام رزیجوی ادراری 70 و 50 سی سی بوده psaتو تال و قری نرمال است دکتر عزیز اگر امکان داره 60 عد امنیک 0/4 برایم بنویسد . 20 سفیکسیم 400 کد ملی 2679573331 بیمه خدمات درمانی جمشید عبد زاده ضیابری به خاطر محدودیت حرکتی رفت و امدم سخت است در 7 عملیات جنگ تحمیلی بوده ام در قم اقامت دارم ممنون دکتر جان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      با ذکر نام و شرح مجدد مشکلتون به واتس اپ 09394620321 پیام بدید
    2. تصویر کاربر جمال پنجشنبه ۲ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      دکتر عزیز در صورت امکان کپسول امنیک 0/4 60 عدد برای دوماه برایم بنویسید کد ملی 267957331 بیمه خدمات درمانی حمشید عبدزاده ضیابری بنده بدلیل مجروحیت جنگ محدویت حرکتی دارم تشکر از لطفتان
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      🌺
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حسینی سه شنبه ۳۰ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 37 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب
    پدر اینجانب ۷۲ ساله از یک سال پیش از ناحیه پرستات اظهار گلایه کرد و بعد از بیوپسی مشخص شد که در پرستات ایشان کانسر با گلیسون ۳+۳ درگیر است و بعد از مشاوره با دکتر معالج که در ناحیه مثانه ۳ عدد سنگ ۲۸ میلیمتر وجود داشت برداشته شد و ناحیه پروستات با روش رادیو تراپی و برق بعد از ۴۲ جلسه انجام شد که البته psa قبل از انجام پرتو درمانی ۱۲ بوده و بعد از انجام درمان به کمتر از ۱ رسید، متاسفانه بعد از پرتو درمانی با احتباس کامل ادرار مواجه شد و حتی عفونت مجرای اداری روبرو شد که بعد از بستری چند روز هنوز از سوند استفاده می کند و اظهار گلایه بابت سوزش از ناحیه معقد و مجرای اداری در ناحیه پروستات دارد. مدارک آزمایش و سی تی اسکن و سونوگرافی بعد از پرتو درمانی ارسال می شود
    در صورت امکان راهنمایی فرمایید برای حل این مشکلات چکار کنیم آیا عمل جراحی لازم است یا با تراش مسیر حل می شود.
    تا آخر عمر دعاگو هستیم از اردبیل همشهری شما هستیم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      بهتر است عمل تراشیدن پروستات انجام شود
  • تصویر کاربر نوید پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 45 مشاهده پرسش
    سلام ارادت 33 سال دارم من التهاب پروستات مزمن دارم همراه با سوزش و تکرر ودوشاخه اومدن ادرار آیا ورزش بدنسازی برای من خوبه یا بد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      بله ولی سعی کنید به حد فاصل بین بیضه ها و مقعد فشار کمتری وارد کنید
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۴ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 40 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان من پارسال سونوکبد انجام دادم دکتر سونو گفت پرستات ازحدنرمال بزرگتر شده واسترس زیاد هم دارم تکرر ادرار دارم وزمانی که ادرارم رانگه میدارم فشارکم میشود به تازکی ازمایش عفونت ادرار هم دادم مشکلی ندارم قند هم ندارم چه کارکنم باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      با سلام و احترام سونوگرافی کلیه ها و مجاری ادراری انجام دهید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر