جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

غده پروستات چیست؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

غده پروستات جزء غدد درون ریز و برون ریز بدن می باشد که به اندازه یک گردو کوچک، قسمت خروجی گردن مثانه را احاطه کرده و موقعیت استراتژیک آن این است که مجرای خروجی ادراری از داخل آن می گذرد و هر گونه بیماری پروستات، جریان خروجی ادرار را تحت تأثیر قرار می دهد.

نکته جالب این است که در نظام آفرینش، تنها انسان و سگ دارای غده پروستات هستند و بیماری های پروستات زندگی دو موجود را تحت تأثیر قرار می دهد. اندازه پروستات در حالت طبیعی بین 10-15 گرم می باشد.

بزرگی پروستات | دکتر پروستات | عکس پروستات

نقش غده پروستات در بدن چیست؟

وظیفه اصلی پروستات، کمک به باروری در مردان می باشد. غده پروستات با تولید موادی باعث می شود که نطفه های تولید شده در بیضه به کمک ترشحات غده پروستات، مراحل تکامل خودشان را سریعاً سپری کرده و خود را آماده باروری نمایند. در حقیقت ترشحات پروستات باعث رشد و نمو اسپرم های مرد می گردد.

بیماری های پروستات کدامند؟

غده پروستات سه نوع بیماری دارد که عبارتند از:

✔️ تورم غده پروستات اغلب در مردان میانسال دیده می شود و شایعترین علت آن آلوده شدن مجرا به عفونت هایی از قبیل سوزاک و کلامیدیا می باشد که با ترشحات چرکی مجرا بعد از رابطه جنسی کنترل نشده، ایجاد شده و در صورت عدم درمان به موقع، به صورت صعودی در غده پروستات نشسته و باعث آلودگی غده پروستات می شوند.

این مشکل اغلب با درد زیر بیضه و بالای مثانه و اختلال در ادرار کردن (به همراه تب و لرز) خود را نشان می دهد. توصیه اکید در مورد شروع درمان به موقع و مصرف کامل داروها (با نظر پزشک)، مدت 2 الی 3 هفته است که از مزمن شدن آن جلوگیری کند. در صورت عدم درمان به موقع و مزمن شدن، بیماری تا آخر عمر گریبانگیر بیمار خواهد بود.


✔️ دومین بیماری غده پروستات، بزرگ شدن با گذشت زمان و پا به سن گذاشتن فرد است. بزرگی پروستات شتری است که در خانه اغلب مردان بالای 50 سال خواهد نشست. هنوز راه پیشگیری برای جلوگیری از بزرگ شدن غده پروستات کشف نشده است. این مسئله در حقیقت جزء روند گذر زمان و سن است.


✔️ سومین بیماری پروستات، سرطان پروستات است. سرطان غده پروستات شایعترین سرطان در مردان بالای 60 سال است. عوامل مختلفی از قبیل ارث، نژاد و رژیم غذایی، در ایجاد این سرطان دخیل هستند.

این سرطان در کسانی که پدر، عمو و یا برادرشان سابقه سرطان پروستات داشته باشند، 5 الی 6 برابر شایع تر می باشد. بهترین توصیه ما انجام چکاب منظم PSA و معاینه منظم توسط پزشک ارولوژی، جهت تشخیص و درمان به موقع بیماری است.

علامت بزرگی پروستات چیست؟

 کاهش جریان ادرار، دوشاخه شدن ادرار، زور زدن در شروع جریان ادرار، قطره قطره آمدن ادرار، احتباس ادراری و شب بیدار شدن های مکرر از خواب، از علائم بزرگی پروستات می باشند.

درمان بزرگی پروستات چیست؟

در مراحل خفیف، از داروهای شل کننده پروستات استفاده می شود. این داروها با شل کردن پروستات، باعث روان شدن جریان ادرار می شوند. اگر بزرگی پروستات به درمان داروئی جواب ندهد و یا فرد احتباس ادراری پیدا کند و یا ادرار باقیمانده بعد از ادرار کردن بیش از 150cc باشد، باید عمل جراحی انجام شود.

دو روش طلائی برای درمان بزرگی های مقاوم به درمان داروئی پروستات وجود دارد:

درمان طلائی اول:

روش تراش از طریق مجرا و بدون جراحی یا آندوسکوپی به روش TURP می باشد.

دومین درمان طلائی بزرگی پروستات:

عمل جراحی سنتی باز است. اگر غده پروستات بالای 70 گرم باشد، داخل مثانه رشد کرده باشد، همزمان سنگ بزرگ مثانه و یا حفره ای بزرگ به نام دیورتیکول در داخل مثانه باشد، بهترین و قطعی ترین روش درمان همان عمل جراحی باز است.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی 

3.9/5 - (25 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر میثم چهارشنبه ۴ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 39 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    بنده چند ماهی است توده داخل آلت تناسلیم هست.شما گفتین مشکلی نداره.اما ترشح و سوزش ادرار دارم.انواع انتی بیوتیکها هم مصرف کردم.
    1. تصویر کاربر میثم سه شنبه ۳ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      آقای دکتر ترشحاتم بعد از ادرار ،موکوس دارم.یا بعد از استبرا چند قطره ادرار میاد
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۴ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      کشت ترشحات انجام شده؟
    3. تصویر کاربر میثم سه شنبه ۳ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      بله.دیروز انجام دادم.پیوست کردم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۴ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      مقدار مایعات بیشتری مصرف کنید
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۴ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      استبرا بعد از هربار دفع ادرار انجام شود
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر حميد جمعه ۱ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 47 مشاهده پرسش
    سلام دكتر خسته نباشيد من ٢٨ سالمه يك سال پيش دوچار التهاب حاد پروستات شدم بعد با مصرف افولاكساسين طي دوماه وضعيتم خيلي خوب شد اما از همون موقع تا الان از ناحيه مقعد احساس سوزش و داغي دارم و از نظر جنسي خيلي تحريك ميشم بعد به مدت سه ماه دوباره داروهاي تاوانكس ٥٠٠ و ترازيسين و امينيك مصرف كردم از تندي و نوشابه و قهوه و … هم پرهيز ميكنم اما همچنان مشكل دارم درضمن دكتر من مشكل شقاق دارم ايا امكانش هست اين زخم باعث تحريك يا التهاب شود ازمايشم دادم psa0.5 سونو گرافي پروستات ١٧ بود و ٢٢ درصد هم ادرارم تخليه نميشد. از زندگي خسته شدم دكتر كمكم كنيد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ دی ۲( 3 ماه پیش)
      با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی بیماری شما نیاز به درمان طولانی مدت و با عود بالا همراه میباشد کپسول تامسولوسین هر شب یک عدد افلوکساسین ۳۰۰ هر ۱۲ ساعت کپسول ملوکسیکام ۷/۵ هر ۱۲ ساعت و روزی نیم ساعت داخل لگن آب گرم بنشینید در صورت عود و تکرار علائم بعد از بهبودی مجددا دوره ی درمان تکرار شود
  • تصویر کاربر ب پنجشنبه ۲۳ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 55 مشاهده پرسش
    ضمن سلام اقای دکتر پروستات بنده به بزرگی 56سی سی میباشد وpsa پنج بوده وpsa free 1 یک و بیست و شش بوده وPsa total بیست وشش میباشد ودر ناحیه زیرشکم کمی احساس درد دارد ودبیضه سمت راست بعضی مواقع در کمی احساس میکنم لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۳ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      چند سالتونه؟ دارو مصرف کردین؟
    2. تصویر کاربر ب پنجشنبه ۲۳ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      سلام 59 سالم و دارو مصرف نکردم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۳ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      دو هفته افلوکساسین ۳۰۰ هر ۱۲ ساعت و تامسولوسین هر شب استفاده کنید سپس آزمایش psa مجددا انجام شود
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهران پنجشنبه ۲۳ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 65 مشاهده پرسش
    سلام مدتی هست که احساس لرز در بخش مابین  بیضه و مقعد دارم. بیشتر هنگام نشستن اتفاق میوفته.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۳ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      درد و سوزش ادرار هم دارید؟
  • تصویر کاربر آرش دوشنبه ۲۰ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 45 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. من 45 ساله هستم. چند سال پیش دچار سوزش ادرار و درد خفیف در پایین تنه شده بودم که به مطب جنابعالی هم مراجعه کردم و پس از انجام سیستوسکوپی فرمودید مشکل خاصی ندارید. از آن سال خوشبختانه به مرور بهتر شدم و الان مدت زیادی است که مشکلی به آن صورت ندارم اما برای اطمینان هر سال آزمایش می‌دهم و معمولا خدمت جنابعالی می‌فرستم. نتیجه آزمایش امسال رو هم می‌فرستم لطفا نظرتان را بفرمایید و اگر باید اقدام خاصی هم انجام دهم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید. با سپاس از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۰ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      عالی عالی نیاز به اقدام خاصی نیست
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۱ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 73 مشاهده پرسش
    باسلام،۶۵سال سن،سال۹۷ جراحی( turp) انجام شد.طبق پاتوبیولوژی،بزرگی خوش خیم بود.داروها در این مدت( آولوسین،یوریناسین،پروستاباریج) استفاده میشد،در(۰۲٫۷٫۱۶) سونو۳۸ccوازمایشPSA =۰٫۸۵ وبجای یوریناسین قرص اکسی بوتینین تجویزشد،تمام سالها ازتکرر ادراروهر۱٫۵ ساعت نیاز میشود.باسپاس فراوان از پاسخ شما.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      سلام باید نوار مثانه انجام شود همکاران مطب جهت توبت دهی نوار مثانه با شما تماس خواهند گرفت
  • تصویر کاربر بابک سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 60 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    روز به خیر
    53 سال سن دارم. از سن 45 سالگی شروع به چکاپ پروستاتم کردم. در ان زمان حدود 50 سی سی بود. بلافاصله آزمایش دادم و عدد پی اس آ حدود یک بود. هیچ علائم ظاهری و مرسوم بزرگی پروستات هم نداشتم. اینکه پروستاتم اوریجینالی بزرگ بوده یا نه نمی دانم.
    از آن زمان تا امروز مرتبا هر شش ماه یکبار چکاپ کردم عدد آزمایش سرطان شناسی در حال حاضر سه هست ولی اندازه پروستاتم با یک شیب خطی امروز یعنی هفدهم مهرماه هزار و چهارصدو دو، یکصد و پانزده سی سی است. و همچنان هیچگونه علایم بالینی، درد، تکرر ادار و سایر علائم مرسوم را هم ندارم. سونوگرافی هم می گوید فقط اندازه آن بزرگ است و هیچ علائم غیر طبیعی دیگیری دیده نمی شود.

    نظر پزشکم این است که بهتر است کپسول پروترال بخورم ولی چون هیچ علائم بالینی ندارم و نتیجه آزمایشم نرمال است ضرورتی به استفاده از دارو هم نیست.
    خواستم نظر و راهنمایی شما را داشته باشم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      سلام دریافت دارو لازم نیست سالانه PSA چک شود در صورت شروع علائم بالینی مصرف دارو توصیه میشود
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۲۸ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 89 مشاهده پرسش
    با عرض سلام جناب دکتر سپاسگزارم بابت پاسخ های قبلی شما
    آقای دکتر ده روز پیش مزاحم شدم و علائم بیماری رو خدمت شما عرض کردم و شما التهاب پروستات رو تشخیص دادید.
    و آزمایش کشت ادرار و ادرار رو گفتین مشکلی ندارد. نصف آمپول سفتریاکسون ۵۰۰و کپسول داکسی سایکلین ۱۰۰هر دوازده ساعت و کپسول پروترال رو تا یک هفته تجویز کردین و نشستن تو تشت آب گرم.
    خدا رو شکر نسبت به ماه قبل خیلی بهتر شدم،درد خیلی کم مقعد ، سوزش و درد خیلی خفیف بعد ادرار رو ، و بعضی از شب ها و روزها تکرر ادرار دارم
    آقای دکتر کپسول پروترال رو گفتین تا سه ماه ادامه بدم ،سوالم اینه که کپسول پروترال رو هر ۱۲ساعت یا هر شبانه روزی یک عدد مصرف بشه
    طریقه مصرف برام سوال بود ؟؟؟

    ؟؟؟ نشستن تو تشت آب گرم تا کی ادامه داشته باشه؟
    جناب دکتر داروی مصرفی برای التهاب پروستات همینه ؟داروی دیگه واسه بهبود سریعتر وجود نداره و آیا در طول بهبودی حالت بازگشتی وجود داره؟
    شرایط کار من نشستن طولانی رو صندلی هستش و عملا کارم بسیار کم شده
    سپاسگزارم از محبت شما جناب دکتر
    سپاسگزارم از محبت شما جناب دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سلام درمان شما طولانی مدت است و میزان عود بالا میباشد تا ۶ ماه در لگن آب گرم بنشینید در صورت عود علایم همان درمان های دارویی تکرار شوو پروترال هر شب یک عدد
  • تصویر کاربر فتح یکشنبه ۲۶ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر کرمانی عزیزو بزرگوار
    من ۵۶ سال سنم هست برای چکاپ تست آزمایش لگن و شکم دادم
    پروستات با ابعاد ۴۷mm×۴۵×۴۴ و با حجم 51cc بزرگتر از حد طبیعی است و حجم مثانه پر حدود 515cc و بعد از دوبار تخلیه 142cc می‌باشد درد و یا سوزش و تکرر ادرار زیادی هم ندارم ولی دکتر متخصص داخلی امنیک ۴/. میلی گرم را تجویز نمودند ، آیا با توجه به ترس و عوارض زیاد آن حتمأ باید مصرف کنم یا داروی دیگر با عوارض کمتر صلاح میدونید؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۶ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      بله داروی امنیک را استفاده کنید
  • تصویر کاربر ندا چهارشنبه ۲۲ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 92 مشاهده پرسش
    در جواب آزمایش خون پدرم که 6٣ سال سن دارن total PSA: 8.17 و free SPA: 2.56 و F.PSAT.PSA:31.3 میخاستم بدونم ایشون مشکلی ندارن؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۲ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      سلام با توجه به psa بالا پدر شما کاندید نمونه برداری از پروستات و یا MRI پروستات هستند
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۲ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      خطر بدخیمی بالاست برای ایشون
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر