جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جراحی سرطان کلیه چگونه است؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سرطان کلیه یکی از موذی ترین سرطان های سیستم ادراری می باشد که در اغلب موارد، هیچ علامت و نشانه ای ندارد و به صورت اتفاقی زمانی که فرد برای چکاب سلامتی خود سونوگرافی انجام می دهد، به صورت توده ای جامد و یا کیست مشکوک، کشف می شود و در بررسی های بعدی که انجام سی تی اسکن با تزریق می باشد، با وارد شدن مواد تزریقی حاجب به داخل آن، با نمای هتروژن تأیید می شود.

علائم سرطان کلیه چیست؟

همچنانکه ذکر شد در 90 درصد موارد، تومورهای کلیه به صورت اتفاقی کشف می شوند. در 10 درصد موارد ممکن است درد پهلو، احساس توده و سنگینی در پهلو و خون در ادرار، علامت تومور کلیه باشد.

علائم سرطان کلیه

سرطان کلیه پیشرفته چیست؟

در مراحل پیشرفته ممکن است تومور به جاهای دیگر منتشر و متاستاز به مغز و کبد و استخوان ها داده و با علائم مغزی، کم خونی، درد استخوان و ضعف و بی حالی و کاهش وزن خود را نشان دهد. لازم به یادآوری است سرطان کلیه جزء 10 سرطان شایع است و اغلب در بالای 50 سال دیده می شود.

چه عواملی باعث ایجاد سرطان کلیه می شود؟

علت اصلی ایجاد کننده سرطان کلیه مثل دیگر سرطان ها مشخص نیست ولی عواملی از قبیل چاقی بیش از حد، مصرف سیگار، رادیوتراپی، انجام سی تی اسکن های زیاد و غیرضروری، فشار خون بالا، دیالیز، سابقه خانوادگی سرطان کلیه و بعضی از بیمارهای ارثی در شروع و شیوع آن دخیل هستند .

آیا راهی برای پیشگیری از سرطان کلیه وجود دارد؟

با توجه به بی علامت بودن سرطان کلیه، انجام چکاب منظم مخصوصاً انجام سونوگرافی منظم هر 6 ماه و یا سالیانه، نقش بسیار مهمی در تشخیص به موقع این سرطان دارد. اجتناب از مصرف دخانیات مخصوصاً سیگار و کاهش وزن و کنترل فشارخون، از عوامل موثر در کاهش بروز سرطان کلیه می باشند.

نحوه تشخیص سرطان کلیه

تشخیص سرطان کلیه با سونوگرافی

اغلب سرطان کلیه در پی چکاب سلامتی کشف می شوند. به عنوان مثال در چکاب و آزمایش ادرار، خون در ادرار گزارش می شود که در بررسی های بعدی، با انجام سونوگرافی متوجه وجود توده در داخل کلیه می شویم.

تشخیص سرطان کلیه با سی تی اسکن

دومین اقدام تشخیصی مهم، انجام سی تی اسکن شکم و لگن با تزریق می باشد، که در توده های سرطانی، ماده تزریق شده به داخل توده تومورال وارد می شود. در صورت درگیری عروقی تومور کلیه، استفاده از MRI شکم و لگن در تشخیص نهایی، کمک کننده می باشد.

در مواردی که توده های کوچک و مشکوک در کلیه وجود دارد، یکی از روش های تشخیصی انجام نمونه بردرای با راهنمایی سی تی اسکن می باشد که نمونه به ارزیابی آسیب شناسی فرستاده می شود و پس از تأیید نهایی درمان مناسب انتخاب می شود.

تشخیص سرطان کلیه با سی تی اسکن

جراحی سرطان کلیه چگونه انجام می شود؟

مرحله اول:

سرطان کلیه مثل سرطان های دیگر با توجه به ماهیت سرطانی آن از شروع، همیشه در حال رشد است و ارزش طلائی آن در تشخیص به موقع آن می باشد. سرطان کلیه تقریبا به شیمی درمانی و رادیوتراپی مقاوم است و به آنها جواب نمی دهد و تنها درمان قطعی آن جراحی می باشد. زمانیکه سرطان کلیه در مراحل اولیه تشخیص داده شود، با عمل پارشیل نفرکتومی فقط تومور را بر می داریم و کلیه را حفظ می کنیم.

مرحله دوم:

مرحله دوم سرطان کلیه زمانی است که اغلب قسمت های کلیه با تومور درگیر شده ولی به جاهای دیگر منتشر نشده است که در این حالت، با عمل جراحی به نام رادیکال نفرکتومی، همه کلیه به همراه نسوج اطراف کلیه برداشته می شود. همه این عمل ها با بستری در بیمارستان و با بیهوشی عمومی انجام می شود و قبل از عمل، اعضاء درگیر با تومور کلیه با سی تی اسکن و MRI کاملا بررسی و مشخص می شوند.

مرحله سوم:

سومین مرحله سرطان کلیه حالت پیشرفته آن است که ابتدا غدد لنفاوی دور کلیه، و سپس اغشاء درگیر از قبیل مغز، کبد و ریه، استخوان ها منتشر می شود. در این حالت پیش آگهی آن بسیار بد، و طول عمر 5 ساله بیمار بین صفر و سی درصد می باشد. درمان در این مرحله اغلب تسکینی و شامل برداشتن کلیه مبتلا و استفاده از شیمی درمانی و داروهای ایمنی است که به آنها ایمونوتراپی می گویند. عوارض این داروها شامل تب و بثورات پوستی، سرفه و التهاب اعضای دیگر از قبیل ریه و کبد می باشد.

از این دسته داروها می توان به yev voy , opdivo و … اشاره کرد. همچنانکه ذکر شد تومور کلیه به شیمی درمانی و رادیوتراپی کاملا مقاوم است ولی ناچاراً در مراحل پیشرفته، از آنها به عنوان بازدارنده و خط آخر درمانی استفاده می شود که علیرغم عوارض شیمی درمانی از قبیل کاهش گلبول های قرمز و کاهش پلاکت های خون و عوارض گوارش از قبیل تهوع و استفراغ، اثرات مطلوب و چندانی روی سرطان کلیه ندارند.

در رابطه با درمان های سنتی و گیاهی که متاسفانه امروزه در جامعه با باورهای غلط به بیماران پیشرفته سرطان کلیه معرفی می گردند، با قاطعیت می توان گفت که تبلیغات کاذب و گمراه کننده می باشند و هیچ تاثیری در هیچ یک از مراحل سرطان کلیه ندارند.

آیا سرطان کلیه کشنده است؟

غیر از موارد ذکر شده بر اساس آخرین تحقیقات علمی در دنیا، غیر از تشخیص و درمان به موقع آن با جراحی، هنوز دارو و درمان جایگزین دیگری برای سرطان کلیه وجود ندارد و لذا پیام بهداشتی این مقاله این است که:

  • چکاب سالیانه با انجام سونوگرافی ساده و آزمایش ادرار از نظر خون در ادرار، اولین وسیله تشخیصی به موقع سرطان کلیه است که با سی تی اسکن و MRI و نمونه برداری تأیید نهایی می شود.
  • اولین و آخرین درمان طلائی سرطان کلیه، در صورتیکه به موقع تشخیص داده شود، فقط جراحی است. در مراحل اولیه پارشیل نفرکتومی و یا برداشتن توده به تنهایی و حفظ کلیه، و در مرحله دوم عمل جراحی رادیکال و برداشتن کلیه با نسج اطراف ان انجام می شود.

نتیجه: با توجه به موذی بودن تومور کلیه و اهمیت تشخیص به موقع آن، چکاب سالیانه فراموش نشود.  

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.9/5 - (14 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۲۸ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 6 ماه قبل عکس هسته ای گرفتم بدلیل سنگ داشتن به تعداد 4 عدد که ابعاد آنها ار 4 الی 8 میباشد و چندین بار قبلا سنگ شکن کردم ولی این بار عکس هسته ای گرفتم گفتند که کلیه شما 12 درصد کار میکنه لازم به سنگ شکن نیست باید صبر کنی تا هر وقت عفونت زیاد شد یا خونریزی کردی اون موقع کلیه شما کاملا از کار افتاده و باید در بیارین البته نظر چند دکتر فوق تخصص بود حالا من نمیدونم باید چیکار کنم البته هر 6 ماه هم آزمایش و سونوگرافی هم میکنم میخواستم ببینم نظر شما چیه ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۸ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام حضوری تعریف بیاورید
  • تصویر کاربر ابراهیم یکشنبه ۷ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    باسلام.بنده الان حدودا3سال که بیماری سنگ کلیه دارم.نوع سنگ بنده کلسیم میباشد و هردو کلیه بنده سنگ ساز هستن.یک بار لیزر کردم و سنگ7میلی متری ازم خارج شد.چندین مرتبه هم باورزش و مصرف مایعات زیاد سنگ دفع کردم.سوال بنده این هست که در ماه رمضان جایز است که روزه بگیرم یا خیر؟؟؟باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۷ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      بسته به توانتان است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر