جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چند بار در روز باید ادرار کنیم؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

در این مقاله ی کوتاه، یک متخصص اورولوژی به ما توضیح می دهد که چه چیزی درباره ی ادرار ما طبیعی است و ما چه زمانی باید نگران باشیم.

آیا ادرار کردن یک فرد سالم در طول روز، تعداد دفعات ثابت و مشخصی دارد؟

سؤال مورد نظر چندین پاسخ دارد. اینکه هر فرد سالم چند بار در روز ادرار می کند عدد ثابت و مشخصی نیست. برخی از افراد ممکن است 10 بارادرار کردن بعد از رابطه ی جنسی در روز ادرار کنند. در صورتی که ادرار کردن زیاد برای این افراد آزار دهنده نباشد، هیچ مشکلی وجود ندارد. فرد دیگری ممکن است در 24 ساعت فقط 4 بار ادرار کند. این تعداد نیز خوب و قابل قبول است.

ادرار کردن یک فرد سالم

اگر تعداد دفعات ادرار شما در روزهای مختلف باهم فرق دارد، جای نگرانی نیست. میانگین تعداد دفعات ادرار در شبانه روز تقریباً 7 بار است؛ اما این تعداد بر اساس موارد زیر ممکن است متفاوت باشد:

  • چه مقدار نوشیدنی در طول روز مصرف می کنید: هر چه بیشتر در طول روز نوشیدنی و مایعات مصرف کنید، بیشتر هم به دستشویی می روید.
  • چه نوشیدنی در طول روز مصرف می کنید: الکل و نوشیدنی های کافئین دار می توانند ادرار آور باشند. میزان و تعداد دفعات ادرار شما با خوردن این نوشیدنی ها افزایش می یابد.

همچنین، تعداد دفعات ادرار در افراد مختلف، متفاوت است. ظرفیت مثانه ی شما می تواند از 350 میلی لیتر تا 600 میلی لیتر (5/1 فنجان تا 5/2 فنجان) متغیر باشد.

چه عوامل دیگری روی ادرار تاثیر می گذارند؟

عوامل دیگری که می توانند روی ادرار شما تأثیر بگذارند عبارتند از:

  • سن: با افزایش سن معمولاً تعداد دفعات ادرار نیز افزایش می یابد. افراد در سنین بالا اغلب در نیمه شب برای ادرار کردن از خواب بیدار می شوند. علت این امر معمولاً بزرگ شدن پروستات و کاهش تولید برخی از هورمون هایی است که به نگه داشتن ادرار کمک می کنند.
  • بارداری: در دوران بارداری سطح مایعات بدن شما افزایش می یابد. مایعات اضافی باید تصفیه شوند و در نتیجه، شما به ادرار نیاز دارید. همچنین، کودک درون شکم شما می تواند مثانه ی شما را تحت فشار قرار داده و شما را مجبور به ادرار مکرر کند!
  • داروها: برخی از داروها (به ویژه داروهای فشار خون) ادرار آور هستند.

آیا تغییر در تعداد دفعات ادرار می تواند خطرناک باشد؟

همانطور که پیش از این گفتیم، ادرار کردن در طول شبانه روز هیچ تعداد ثابت و مشخصی ندارد. اما تغییرات شدید در تعداد دفعات ادرار (که توضیح طبیعی برای آن وجود ندارد) و یا تغییر در رنگ و بوی ادرار می تواند نشان دهنده ی یک مشکل در بدنتان باشد.

افزایش ناگهانی تعداد دفعات ادرار ممکن است ناشی از مشکلات زیر باشد:

از سوی دیگر، کاهش شدید تعداد دفعات ادرار می تواند نشانه ای از مشکلات پروستات یا انسداد حالب شما باشد. اگر دچار تغییر شدید و غیر قابل توضیح در الگوی ادراری خود شده اید و وضعیت شما تا چند روز ادامه یافت، حتماً به پزشک مراجعه کنید. پزشک احتمالاً با معاینه، بررسی سابقه ی پزشکی و یک آزمایش ادرار مشکل شما را تشخیص خواهد داد.

4/5 - (41 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر