جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تستوسترون چه هورمونی است؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

هورمون تستوسترون چیست؟ تستوسترون ماده ای است که به عنوان یک پیام رسان شیمیایی عمل می کند. هورمون ها در یک قسمت از بدن شما ساخته می شوند و سپس به نواحی دیگر می روند تا به کنترل عملکرد سلول ها و اندام ها کمک کنند. همچنین تستوسترون برای عملکرد صحیح بدن شما مهم است. سطح تستوسترون بالا یا پایین، میتواند منجر به بروز علائم ناخوشایندی شود.

خوشبختانه تشخیص اینکه سطح تستوسترون شما در محدوده طبیعی است یا خیر، امری آسان است. این مقاله هورمون تستوسترون، سطوح نرمال تستوسترون، آزمایش و درمان ها را مورد بحث قرار می دهد.

تستوسترون

تستوسترون چیست؟

در رابطه با سوال تستوسترون چیست؟ باید گفت که تستوسترون یک هورمون آندروژن است که توسط قشر آدرنال، بیضه ها و تخمدان ها تولید می شود (غدد درون ریز، هورمون تولید می کنند). مردان در بیضه ها و زنان در تخمدان های خود، هورمون تولید می کنند.

تستوسترون و استروژن دو مورد از هورمون های بسیار شناخته شده هستند. اگرچه در اغلب موارد تستوسترون به عنوان هورمون مردانه و استروژن هورمون زنانه شناخته میشوند، اما هر دو هورمون در مردان و زنان وجود دارند. اگر سطح تستوسترون آنها از محدوده طبیعی خارج شود، هم مردان و هم زنان می توانند مشکلات سلامتی را تجربه کنند.

انواع مختلف هورمون

محققان حدود 50 هورمون مختلف را در بدن انسان شناسایی کرده اند که فرآیندهای مختلفی مانند گرسنگی، خلق و خو، عملکرد جنسی، متابولیسم، رشد و چرخه های قاعدگی را کنترل می کنند.

سطوح نرمال تستوسترون

در شرایط عادی، تستوسترون بسیاری از وظایف مهم را در بدن شما انجام می دهد. این هورمون در مردان نقش های کلیدی زیر را ایفا می کند:

  • میل جنسی 
  • تولید اسپرم
  • تغییرات صدا و رشد مو
  • رشد اندام های جنسی مردانه
  • خلق و خو

به طور کلی، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی، سطح نرمال تستوسترون را بین 300 تا 1000 نانوگرم ( واحد اندازه گیری مایعات بدن ) در یک دهم لیتر در نظر می گیرند. این محدوده ها ممکن است بسته به معیارهای مورد استفاده توسط ارائه دهنده یا آزمایشگاه شما کمی متفاوت باشند.

احتمال دارد تستوسترون شما بر اساس سن، جنس، داروهایی که مصرف می کنید و سایر شرایط سلامتی شما در سطوح بالا یا پایینی قرار گیرد. و البته با افزایش سن تولید تستوسترون در بدن کاهش می یابد.

بیشتر بدانید:
باد فتق چیست؟

تولید تستوسترون

تستوسترون در زنان

 اگرچه زنان نسبت به مردان تستوسترون کمتری تولید می کنند، اما این هورمون همچنان نقش اساسی در عملکرد بدن زنان دارد. در زنان تستوسترون به موراد زیر کمک می کند:

  • استحکام استخوان
  • عملکرد تخمدان
  • میل جنسی

سطح نرمال تستوسترون در مردان در مقابل زنان، معمولا به شرح زیر است:

✔️ 300 تا 1000 نانوگرم در یک دهم لیتر در مردان

✔️ 15 تا 70 نانوگرم در یک دهم لیتر در زنان

مردان معمولا در سال های نوجوانی بالاترین سطح تستوسترون را تولید می کنند.

عوارض تستوسترون بالا یا پایین

در صورتی که سطح تستوسترون بالا یا پایین شود، ممکن است متوجه تغییرات شوید.

عوارض افزایش تستوسترون در مردان 

داشتن تستوسترون بیش از حد در مردان، یک مشکل رایج به شمار نمی رود. با این حال، مردانی که سطح تستوسترون بالایی داشته باشند موارد زیر را تجربه خواهند کرد:

افزایش خطر لخته شدن خون

عوارض تستوسترون پایین در مردان

تستوسترون پایین در مردان شایع تر است؛ این شرایط ممکن است علائم زیر را ایجاد کند:

  • بزرگ شدن سینه
  • میل جنسی کم
  • مشکل در نعوظ
  • اسپرم کم
  • مشکلات باروری
  • ضعف استخوان
  • تحریک پذیری یا مشکل در تمرکز
  • ریزش مو
  • افسردگی
  • از دست دادن توده عضلانی
  • خستگی
  • گر گرفتگی

عوارض تستوسترون بالا در زنان

تعادل صحیح بین هورمون های تستوسترون و استروژن، برای عملکرد صحیح تخمدان های زنان بسیار مهم است. زنان با سطح تستوسترون بالا صدایی خشن یا کاهش اندازه سینه را تجربه کنند . یکی از شایع ترین علل تستوسترون بالا در زنان ، سندروم تخمدان پلی کیستیک است که با بزرگ شدن تخمدان ها همراه با کیست های کوچک مشخص می شود.

علائم تستوسترون بالا در زنان احتمال دارد شامل موارد زیر شود:

عوارض تستوسترون پایین در زنان

همچنین احتمال دارد در زنان کمبود تستوسترون وجود داشته باشد که باعث موارد زیر می شود:

  • پریودهای نامنظم
  • مشکلات باروری
  • پوکی استخوان
  • میل جنسی کم
  • خشکی واژن
  • تغییرات سینه
  • افسردگی یا تمرکز ضعیف
سرگیجه

انجام آزمایش خون

در صورتی که پزشک تان شک داشته باشد که سطح تستوسترون شما بالا یا پایین است؛ احتمال دارد آزمایش خون را برای اندازه گیری سطح هورمون تجویز کند . بیشتر تستوسترون در خون شما به دو پروتئین متصل است، اما میزانی از تستوسترون که تستوسترون آزاد یا زیستی نامیده می شود، به پروتئین ها دسترسی ندارند. دو آزمایش اصلی خون تستوسترون عبارتند از تستوسترون تام، که در این آزمایش دو تستوسترون آزاد و متصل در خون اندازه گیری می شوند . و تستوسترون آزاد ، که در این آزمایش فقط تستوسترون آزاد را اندازه گیری می کنند.

شما احتمالا این آزمایش را صبح انجام خواهید داد (سطح تستوسترون در این زمان بسیار بالا است) اما از آنجایی که سطح تستوسترون در طول روز در نوسان است احتمال دارد مجبور شوید بیش از یک بار آزمایش دهید تا سطح تستوسترون شما تایید شود. برخی از مطالعات نشان می دهند که آزمایش بزاق، ممکن است برای اندازه گیری دقیق سطح تستوسترون در بدن نیز استفاده شود.

خطرات آزمایش خون تستوسترون

خطرات ناشی از آزمایش خون تستوسترون بسیار کم است اما احتمال دارد شامل موارد زیر شود:

درمان تستوسترون

اگر شما و پزشک تان تصمیم به درمان تستوسترون در سطوح پایین دارید احتمال دارد برای درمان از طریق جایگزینی تستوسترون (TRT) داوطلب باشید. با این درمان شما اساسا تستوسترون از دست رفته بدن تان را تکمیل می کنید.

تستوسترون به اشکال زیر موجود است:

  • کپسول خوراکی
  • ژل
  • راه حل موضعی
  • پچ
  • تزریقات
  • امکان کاشت زیر پوست
  • ژل داخل بینی ( در بینی )

پزشک تان می تواند درانتخاب درمان موثرتر به شما کمک کند. مطالعات اخیر نشان می دهد که استفاده از TRT رو به افزایش است؛ چون بیش از نیمی از نسخه های تستوسترون ارائه شده توسط پزشکان، جایگزینی تستوسترون یا TRT بوده است.

درمان بالا بودن تستوسترون در مردان و زنان چگونه است؟ درمان برای سطح بالای تستوسترون، ممکن است شامل تغییرات سبک زندگی از جمله ورزش برای بهبود علائم باشد. همچنین پزشکان ممکن است داروهای ضد آندروژن، آلداکتون (اسپیرونولاکتون)، داروهای دیابت مانند آکتوس (پیوگلیتازون) یا داروهای ضد بارداری خوراکی را برای کاهش سطح تستوسترون و یا تسکین علائم تستوسترون بالا تجویز کنند.

خطرات درمان تستوسترون

برخی از خطرات و عوارض جانبی TRT یا جایگزینی تستوسترون عبارتند از:

مشکلات قلبی، سرطان و لخته شدن خون. البته مطالعات اخیر نشان می دهند که خطر ابتلا به همه این موارد کم است یا احتمالا اصلا خطری وجود ندارد.

3/5 - (2 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدیزاده شنبه ۱۸ فروردین ۳( 2 هفته پیش) تعداد بازدید: 15 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    بنده در سال ۱۳۸۴ نزد شما در بیمارستان طالقانی عمل بیوپسی بیضه انجام دادم. که نتیجه عمل آز اسپرم ( اسپرم صفر) شد . اعلان این خبر شوک بزرگی برای من و خانومم شد و تا مدتها احوال من خراب بود
    در حین خروج از بیمارستان. طالقانی منشی شما یه شماره ای داد گفت رفتید منزل رفتید مبلغ ۴۰ هزار تومان واریز کنید. . من این مبلغ واریز نکردم و مدیون شما هستم
    لطف کنید شماره ای و مبلغی بفرمایید تا واریز واریز کنم تا مدیون شما دکتر عزیز نباشم
    ، واقعا ببخشید
    ۰۹۱۹۶۲۴۰۵۲۰
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۴ فروردین ۳( 3 هفته پیش)
      با سلام خدمت شما فکر نکنم همچین موردی باشه اگر حسابی مونده مربوط به بیمارستان طالقانی هست اگر واقعا مبلغی باید پرداخت میشده و نکردین از نظر بنده حلاله دوس داشتین به خیریه های بیمارستان کمک کنید
    2. تصویر کاربر مهدیزاده دوشنبه ۱۳ فروردین ۳( 3 هفته پیش)
      تشکر
      شاید هزینه بیمارستان باشه. اما بنظرم هزینه بیمارستان هم پرداخت کرده بودم
      بهر حال از طرف صاحب مال به بهزیستی شفیع زاده بابل جبران کرده بودم .
      باز تشکر میکنم موفق باشید
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ فروردین ۳( 3 هفته پیش)
      🌺🌺🌺🌺 خاوند بهتون اجر بده
    4. تصویر کاربر مهدیزاده چهارشنبه ۱۵ فروردین ۳( 3 هفته پیش)
      خدا به شما بیشتر اجر بدهد
      همیشه یه سوال تو ذهنم بود چرا بعضی دکترها ، حتی از اروپا و امریکا پزشکان بدون مرز میشوند،یا صلیب سرخ به مناطق خطرناک جنگی و قحطی زده دنیا برای کمک رسانی به مردم بیچاره میروند
      ولی بر عکس بعضی از دکترها و متخصص ها با این امکانات موجود کشوری حاضر نیستند به کشور خودشان خدمت کنند به اروپا و امریکا مهاجرت میکنند ! کشوری که خودشان رشد و ترقی علمی کردن رو جای خوبی نمی دونند !
      پس اجر شما بیشتر هست
      موفق باشید ،خدا نگهدارتان، خدا حافظ
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ فروردین ۳( 2 هفته پیش)
      🌺
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر سید یکشنبه ۲۰ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 11 مشاهده پرسش
    چندروزه که درد رگ زیر بیضه به مقعد دارم بطوری که حس میکنم ورم کرده بالمس دردش بیشتر میشه من پروستاتم چند سالی میشه که بزرگ شده اوایل چند ماه دارو خوردم و دیگه دارو مصرف نکردم الان نگران هستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۰ اسفند ۲( 1 ماه پیش)
      باسلام و احترام باید از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر حامد یکشنبه ۲۹ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 26 مشاهده پرسش
    سلام وعرض ادب وخسته نباشید .
    آقای دکتر من تقریبا سه ماه پیش عفونت شدید بیضه چپ گرفتم ویه دوره انتی بیوتیک مصرف کردم و عفونتم خوب شده ولی خوب بعدش دکتر برام ازمایش اسپرم نوشت وقتی من ازمایشو انجام دادم مایع منی من کلا چرکی وخونی بوده ولی داخل تست وقتی جواب اومده عفونت نداشتم یه مقداری قرص تقویتی برام نوشت استفاده کردم ولی همچنان بعد سه ماه مایع منی همون رنگو داره وهیچ تغییری نکرده خیلی نگرانم سونو هم انجام دادم پروستات نرمال بیضه ها نرمال مثانه نرمال کلیه ها نرمال اینگوینال نرمال خیلی نگرانم اینقد دکترای مختلف رفتم که دیگه خستم شده ..توراخدا جای نگرانی دارره چ دستوری شما میدین من انجام بدم ..عکس اسپرمو گذاشتم ...ممنون ازرلطفتون اگه جوابمون بدی ممنون میشم سالم وپایدار باشبد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      آزمایش مایع منی جدید که به فاصله ی سه مه هست رو انجام بدین و بفرستین
  • تصویر کاربر ماری جمعه ۲۷ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 32 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر خسته نباشین آقای دکتر بنده ۱/۵سال هست که ازدواج کردم ۱سال اول پیشگیری داشتیم برای بارداری، پیشگری طبیعی، الان ۶ ماهه اقدام به بارداری کردیم نتیجه ای حاصل نشد همسرم ۲ بار آزمایش اسپرم دادن هردو ضعیف بود هم حرکت هم تعداد ضعیف بود تعداد اسپرم بار اول ۱.۴ میلیون بود باردوم ۲.۸ میلیون بود دکتر اورولوژی سونوگرافی داپلر بیضه نوشت، جواب سونو نوشته، توده دیده شده میخواستم بپرسم این توده ها کیست محسوب میشن یا سرطانی، خیلی نگرانم سونوگرافی گفت ۹۰ درصداین نوع توده ها بدخیم میشن آیا این صحت داره؟ و اینکه درصورت سرطانی یا غیر سرطانی بودن بهترین روش درمان چی هست؟ و اینکه من تازه فهمیدم نمیدونیم از کی این توده وجود داشته رشد این توده ها چقدر زمان میبره جهت انتشار؟ خیلی نگران به بدنش انتشار داشته باشه؟ عکس سونو رو براتون ارسال کردم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۷ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      با مدارک کامل خودتون جهت ویزیت حضوری و تعیین پلن جراحی به مطب مراجعه کنید همکاران مطب با شما جهت هماهنگی های لازم تماس خواهند گرفت
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۷ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 22 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشد من ۱۷ سال سن دارم
    بیضه چپ من از وقتی که یادم میاد به صورت افقی بوده اما کاملا افقی نه و بیضه راست من عمودی است بعضی از مواقع یک گردی کوچک بالای بیضه نمایان می‌شود و هنگام دست زدن هیچ دردی احساس نمی‌شود اصلا تا الان دردی آنچنان نداشته ام
    البته سه چهار روز است که بخاطر فکر کردن و دوچرخه سواری و سرما پشت بیضه چپ اندکی درد می‌کند و پس از چند ثانیه خوب می‌شود
    از هرکی پرسیده ام گفته مشکلی نداره اما من بازم نگران بودم گفتم از شما بپرسم
    پشت بیضه انگار یه چندتا لوله است و هنگام دست زدن به آن درد خفیفی می‌گیرد اما سریعا خوب می‌شود. ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۷ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      با سلام.سونوگرافی از بیضه ها انجام شود
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۸ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 43 مشاهده پرسش
    مشاهده سونوگرافی وتفسیرآزمایش اسپرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      اگر بچه دار نمیشین باید واریکوسل عمل شود
    2. تصویر کاربر محمد شنبه ۱۸ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      آقای دکترآزمایش اسپرم نتیجه اش خوبه
    3. تصویر کاربر محمد شنبه ۱۸ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      جواب آزمایش اسپرم خوب بود
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      شکلش خوب نیست فقط
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر Hossin سه شنبه ۳۰ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 57 مشاهده پرسش
    سلام درود آقای دکتر عزیز میگم قرص سرالتین ۵۰که گفتید عوارض نداره استفاده کنم برای زود انزلی شدید شدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      هر دارویی عارضه دارد جهت درمان باید بر قسمتی از عوارض دارو ها چشم پوشی کرد
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۸ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 73 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر چند وقت پیش درست پایین و وسط بیضه هام یک غده احساس کردم وبعد از حدود یک هفته ناپدید شد ولی بعد از دوهفته باز هم غده به وجود آمده واندازه یک گردو کوچک هست ودرد ندارد میشه علت اونو بگید درست در وسط وزیر بیضه هاست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۸ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      سلام باید سونوگرافی انجام شود
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۲۶ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 108 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر عرض ادب و احترام ببخشید من جوانی ۳۰ ساله هستم که دچار کم کاری بیضه و تستسترون پایین هستم و علایم یائسگی مردانه را دارم .آزمایشات مربوط به هیپوفیز و هیپوتالاموس نرمال هست. آیا روشی غیر از تزریق تستسترون جهت برگرداندن تستسترون به محدوده طبیعی وجود دارد که عوارض نداشته باشد و اثرات موقتی نباشد .پیشنهاد شما جهت درمان چیست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      سلام خیر تنها راه همان تزریق تستوسترون است
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 142 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید 21 سالم هست
    بیضم خیلی خشک میشه دکتر و به خارش شدید میوفته و بعضا زخم میشه از شدت خارش و وقتی حموم میرم اوکی میشه ولی بعد از تقریبا 1 روز یا 2 دو روز دوباره شروع به خارش میکنه و پوستش کنده میشه و بعضی مواقع ترک خوردگی هم به وجود میاد ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 1 سال پیش)
      سلام طیف گسترده ای از بیماری ها میتونه باشه . بهتره نمونه برداری بشه . پسوریازیس گزینه اول و بعد از اون برخی قارچ ها . با مراجعه به متخصص پوست نمونه برداری کنید . فعلا اون ناحیه رو برای کاهش خارش چرب نگهدارید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر