جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شل شدن بیضه ها نشانه چیست؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

در بعضی از موارد شل شدن بیضه ها کاملا عادی است. یکی از واقعیت های دردناک بالا رفتن سن، این است که قسمت های مختلف بدن شل می شوند. اکثر مردان علاوه بر شل شدن قسمت های شایع مثل چانه و پلک، متوجه می شوند که بیضه ها نسبت به ایام جوانی پایین تر می آید. اورولوژیست مرکز بهداشت می گوید در اکثر موارد این اتفاق کاملا طبیعی است.

علت شل شدن بیضه ها

علت شل شدن بیضه ها

در رابطه با دلیل شل شدن بیضه ها باید گفت که معمولا، دمای بیضه ها نسبت به سایر قسمت های بدن پایین تر است تا دمای مناسب برای تولید اسپرم را فراهم کند. شل بودن پوست کیسه بیضه باعث می شود وقتی دمای بدن (مثلا بعد از باشگاه) بالا می رود، بیضه با فاصله از بدن قرار بگیرد. وقتی در یک فضای سرد قرار می گیرید، بیضه به بدن نزدیک می شود تا گرما بگیرد.

پوست با بالا رفتن سن، کلاژن از دست می دهد. در نتیجه، غشای میانی پوست (لاپوست) نازک می شود و کش می آید. ناحیه تناسلی هم از این امر مستثنی نیست. دقیقا نمی توان سن شروع این تغییرات را تعیین کرد اما متخصص اورولوژی می گوید اکثر مردان از 60 یا 70 سالگی متوجه این تغییرات می شوند.

شل شدن بیضه ها چه زمانی دردسرساز می شود؟

طبیعتا در بعضی از موارد شل شدن بیضه ها به صورت طبیعی رخ می دهد و اندازه «عادی» وجود ندارد. معمولا شل بودن بیضه مشکل ساز نیست مگر اینکه روی کیفیت زندگی شما تاثیر بگذارد. به گفته متخصص اورولوژی، شل بودن بیش از حد باعث می شود برای پیدا کردن لباس، خوابیدن یا حتی دستشویی رفتن دچار مشکل شوید.

پزشک متخصص بیان می کند: شل بودن بیش از اندازه، در نهایت منجر به درد خواهد شد، اما گاهی شل بودن بیضه ها علت پزشکی دارد. فتق کشاله ران که با بیرون زدن بافت از عضله شکم رخ می دهد، باعث شل شدن بیضه می شود، کیست هم همینطور است. اگر اوضاع و ظاهر امر مرتب نیست، به پزشک مراجعه کنید.

پیشگیری از شل شدن بیضه ها

بهترین روشی که توصیه می شود، حفظ سلامت پوست است. به گفته آکادمی پوست، از جمله روش های مراقبت از پوست می توان به ترک سیگار، قرار نگرفتن در معرض نور خورشید، کم کردن مصرف الکل و داشتن وزن مناسب اشاره کرد.

براساس مقاله ای که در مجله پوست و زیبایی منتشر شد، بعضی تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی سرشار از شکر، روند پیر شدن را تسریع می کند.

درمان شل شدن بیضه ها

حتما به گوشتان خورده که با چند ورزش خاص می توان از شل شدن بیضه ها جلوگیری کرد، همچنین خود ارضایی کمتر به حفظ ظاهر بیضه ها کمک می کند. متخصص اورولوژی می گوید که هیچ یک از این دو مورد درست نیست و قبل از اینکه برای انواع لوسیون و معجون به گوگل مراجعه کنید، بدانید که هیچ کرم یا دارویی هم اثر گذار نیست.

در واقع، فقط یک روش درمان وجود دارد؛ آن هم جراحی پوست بیضه است. ایشان توضیح می دهد: «در این روش، پوست اضافه برداشته می شود و سعی می کنیم بیضه را سفت کنیم.» اما معمولا این روش تنها زمانی انجام می شود که شل بودن بیضه روی کیفیت زندگی فرد تاثیر منفی گذاشته باشد.

درمان شل شدن بیضه ها

دکتر حسین کرمی جراح و متخصص کلیه مجاری ادراری و تناسلی

4.2/5 - (28 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Ali جمعه ۲۹ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 21 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    میخواستم بدونم ایا بعد از عمل واریکوسل ایا درد ناشی از واریسی بودن رگ ها برطف میشه یا همچنان این درد حتی به صورت خفیف بعد از عمل وجود دارد و اینکه من تو رشته پروش اندام فعالیت میکرم اما به خاطر این عارضه نتونستم ورزش کنم میخوام بدونم بعد از عمل وبهبودی کامل ایا میتونم به فعالیت های ورزشیم به صورت حرفه ای ادامه بدم یا باید در این امر ملاحظه صورت بگیرد تا دوباره بیماری عود نکنه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۹ دی ۲( 2 ماه پیش)
      خیر عمل جراحی منجر به برطرف شدن کامل درد نمیشود
  • تصویر کاربر عبدالهی پنجشنبه ۳۰ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 36 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ارادت خدمت دکتر گرامی
    ۶۲ سالمه احساس میکنم که پوست کیسه بیضه هام بیش از حد کشیده و افتاده است بطوری که برخی اوقات موقع دستشویی ادرارم به بیضه ها ریخته میشود لطفا بررسی و دستور لازم را بفرمائید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۰ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      باسلام و احترام باید از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر جواد سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 58 مشاهده پرسش
    رگ بین مقعد تا بیضه متورم شده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      با سلام مجددا عکس هارو آپلود کنید
  • تصویر کاربر مازیار سه شنبه ۱۶ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 52 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید من ۲۱ سالمه چند روز پیش تو حمام به بیضه ام پودر موبر زدم اما بعد از اون پوستش شل شده و اگه بهش آب گرم بخوره باد میکنه باید چیکار کنم ممنون .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      حساسیت به مواد شوینده اس تا بک هفته تحریک پوست بیضه در حد حداقلی باشد
    2. تصویر کاربر مازیار دوشنبه ۱۵ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      ببخشید اگه کرم یا مرطوب کننده بهش بزنم مشکلی نداره؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۶ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      خیر مشکلی ندارد ولی محرک نباشد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حامد جمعه ۱۲ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 52 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر کرمی
    قسمت زیر شکمم و دقیقا چسبیده به آلت مدتی هست متورم شده و دردی هم نداره اما خود آلت و بیضه ها شل و افتاده و کوچیک شده اند آیا علائم پروستات هست؟ [۴۰ سالمه]
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید چیکار باید بکنم

    ضمن از حدود یکسال پیش درد شدیدی پس از بازی فوتبال در محل اتصال دو، ران بهم داشتم که سونوگرافی هیچی تشخیص نداد طوری بود که راه رفتن و قدم برداشتن سخت شده بود و الان پس‌از گذشت یکسال اثری ازش نمونده
    سپاس جناب دکتر عزیز
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      عکس از تورم بدین
  • تصویر کاربر اسمعیلی شنبه ۶ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 52 مشاهده پرسش
    با عرض سلام وخسته نباشید خدمت جناب پروفسور کرمی. من 40 سال سنم هست از بندرعباس مزاحم میشم سونوگرافی کامل داخلی ازشکم انجام دادم وتشخیص پزشک داخلی این بود که یکم خفیف پروستات من بزگ شده. کپسول پروترال 4 درصد فقط تجویز کردن بعد از خوردن 20 روز دچار مشکل نعوظ شدم دکتر ارولوژی رفتم دارو روعوض کردن پروستا باریچ وتادالافیل 5 تجویز کردن ولی هنوز 5 روز هست استعمال میکنم ولی بازم مشکل شدید تعادل نعوظ دارم وبی میل هستم لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۶ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      تا دو هفته طول میکشه که اثر تامسولوسین از بین بره
  • تصویر کاربر حسن دوشنبه ۱ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 60 مشاهده پرسش
    دلیل زرد بودن مایع منی؟ درمان آن؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      آزمایش مایع منی انجام دهید
    2. تصویر کاربر حسن دوشنبه ۱ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      انجام دادم زرده باید چیکار کنم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      جواب آزمایشتونو بفرستید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حامد چهارشنبه ۵ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 70 مشاهده پرسش
    سلام جناب دكتر. ٤٣ ساله مجرد، حدود يك روز است درد خفيف و مبهم در كيسه بيضه روي رگ بيضه سمت راست دارم كه با خوابيدن و حين ورزش دو از بين مي رود. با لمس دست احساس مي كنم اين رگها نسبت به سمت چپ متورم شدند. لطفا راهنمايي بفرماييد
    اگر مرتبط هست ازمايش PSA من ١/٩٩ هست و هفته گذشته تحت تنش استرس شديد بودم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۴ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      سلام باید سونوگرافی انجام شود
    2. تصویر کاربر حامد سه شنبه ۴ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      سونو از كدام بخشها انجام شود؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۵ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      سونوگرافی بیضه ها
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر عماد شنبه ۱۸ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 75 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    ممنونم میشم راهنماییم کنین. من یه توده سفت به اندازه ماش چسبیده به عروق کناری بیضه دارم الانم درد میگیره گاهی ولی شدید نیست آیا علایم سرطان دارم؟خیلی از مدت وجودش میگزره متاسفانه پشت گوش انداختم .فردا میخوام برم دکتر میخواستم از شما مشورت بگیرم و نظرتون رو بدونم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سلام مهم ترین اقدام سونوگرافی بیضه ها و اسکروتوم انجام بشه
  • تصویر کاربر Dass یکشنبه ۱۸ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 97 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.سوال شماره ی ۲۹۸۸۱۴ رو از خدمتتون پرسیده بودم.در مورد سفتی بیضه سوال کردم و یک سری علایم دیگه فرمودید آزمایش ادرار و کشت ادرار بدم.
    هم آزمایش دادم و هم سونو ،ظاهرا مشکل خاصی نیست اما من هنوز احساس سفتی و سنگینی در بیضم دارم جوری که قبلاً این‌طور نبود و کاملا تفاوت رو حس میکنم.در ضمن یکجور احساس بی حسی هم در بیضه و اسکروتوم حس میکنم که بنظرم طبیعی نمیاد .آقای دکتر چون قبلاً عمل ارکیکتومی چپ انجام دادم و مجرد هستم هنوز، طبیعی است که استرس داشته باشم با این دست علایم واسه آینده، نظر شما چیست آیا باید پیگیر باشم یا بیخیالش بشم؟؟ این بیحسی و سفتی مهم نیست یعنی؟
    ممنون.تصاویر رو می‌فرستم .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۸ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      پاتولوژی بیضه چپ چی بود ؟
    2. تصویر کاربر Dass یکشنبه ۱۸ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      حدودا دو سال پیش عمل کردم از نوع non seminoma میکس با seminoma. البته نوع خطرناک embryonal carcinoma توش نبود اصلا .تراتوما بود و yolk sac و seminoma.استیج یک هم بود زود بهش رسیدم.شیمی درمانی نیاز ندیدند پزشکان و تا الان مشکلی نداشتم.البته این رو هم بگم که میکرولیتیازیس ها رو خیلی ساله دارم شاید ده پانزده سال هست که هستش.من خودم زیاد به تومور شک ندارم آقای دکتر چون بزرگ نمیشه بیضه و سطحش صاف هست و حالت ارتجاعی خودش رو تا حدی حفظ کرده و به نوعی سفتیش خشک نیست که انگار آبش کشیده شده باشه ولی خب سفت‌تر شده و سنگین تر.نظرتون چی هست ؟؟
    3. تصویر کاربر Dass یکشنبه ۱۸ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      عکس پاتولوژی رو هم فرستادم خدمتتون.
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۸ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      بعیده مشکل خاصی باشه .اون دردها جنبه روانی دارد احتمالا . یک سی تی اسکن شکم و لگن با کنتراست جهت پیگیری توده انجام دهید اگر انجام نشده قبلا .
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر