جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سنگ شکن کلیه با ESWL

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سنگ شکن کلیه ESWL یک نوع روش درمانی برای سنگ های مجاری ادرار است. در این روش با استفاده از امواج پر انرژی سنگ ها به کریستال های کوچک خرد می شوند. پس از انجام فرایند، سنگ های مجاری ادرار به قطعات کوچک تر تبدیل شده و می توانند به همراه ادرار دفع شوند.

امادگی قبل از سنگ شکن کلیه ESWL

پزشک یا مرکز درمانی نحوه آمادگی قبل از فرایند را برای بیمار توضیح می دهد. این فرایند بدون بیهوشی انجام شده و بیمار در حین آن هوشیار خواهد بود، اما جهت آرامش و تسکین هر گونه ناراحتی به ترتیب دارو های آرام بخش و مسکن به بیمار داده می شود و بیمار معمولا در همان روز مرخص می شود. 

در صورت مصرف هر گونه دارو مخصوصا انواع رقیق کننده خون باید حتما به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک یا رادیوگراف درباره اتفاقات قبل، حین و پس از فرایند صحبت کرده و بیمار را از هر گونه درد احتمالی آگاه می کند. این اقدام باعث می شود که فرد درباره فرایند آگاهی داشته و با رضایت نسبت به انجام آن اقدام کند. پس از این موارد از بیمار خواسته می شود تا فرم رضایت عمل را تکمیل و امضا کند.

سنگ شکنی کلیه با لیزر

فرآیند سنگ شکن کلیه eswl

فرایند بسته به اندازه سنگ ها بین 30 تا 60 دقیقه زمان می برد. پزشک از بیمار درخواست می کند تا بر روی تخت دراز بکشد. پس از تعیین موقعیت دقیق سنگ با دستگاه سونوگرافی، دستگاه سنگ شکن بر روی موقعیت سنگ تنظیم می شود. 

بر روی پوست محل درمان، آب یا ژل قرار داده می شود تا تماس مناسبی بین بیمار و دستگاه باشد. پزشک دستگاه را روشن کرده و امواج صوتی با گذشتن از پوست به سنگ ها می رسند. 

در حین فرایند، بیماران باید تا حد امکان ثابت و بدون حرکت بمانند. امواج صوتی با دقت فراوان به گونه ای تنظیم می شوند که سنگ ها را شکانده و کمترین ناراحتی را برای بیمار ایجاد کنند.

درمان سنگ کلیه با امواج ESWL

از آنجایی که این درمان از امواج صوتی استفاده می کند، هیچ اشعه مضری در آن وجود نخواهد داشت. امکان دارد بیماران در هنگام دریافت امواج شوک در پوست ناحیه کمر خود احساس سوزش یا سوزن شدن کنند. در حالی که برخی افراد این حس را مانند زدن کش بر روی پوست می دانند برخی دیگر درد را عمیق تر بیان می کنند. 

هر ساله بیش از 1 میلیون نفر بخاطر درد سنگ کلیه به اورژانس مراجعه می کنند. در ادامه با نشانه های سنگ کلیه آشنا می شویم:

مراقبت های بعد از سنگ شکن کلیه با لیزر

فرد چند ساعت پس از فرایند و در صورت احساس آمادگی، مرخص می شود. در صورت دریافت داروی آرام بخش اثرات آن مدتی در بدن باقی می ماند. به همین دلیل، باید از رانندگی، مصرف الکل، کار با ماشین آلات و گرفتن تصمیم های مهم تا 24 ساعت پس از فرایند خودداری کنید.

از آنجایی که مصرف برخی دارو ها می تواند سبب آسیب کلیوی شود، پزشک معالج قبل از تجویز دارو، عملکرد کلیوی فرد را مد نظر قرار می دهد. برگشت به زندگی عادی پس از سنگ شکنی با لیزر eswl بستگی به اندازه ی سنگ و نحوه ی انجام فرآیند دارد.

مصرف دارو پس از فرایند سنگ شکنی با لیزر

در صورت احساس درد، می توان با مشورت پزشک، از مسکن های بدون نسخه همچون پاراستامول و ایبوپروفن استفاده کرد. امکان دارد پزشک جهت درمان یا پیشگیری از بروز عفونت، دارو های آنتی بیوتیک برای بیمار تجویز کند که مصرف آن ها بسیار با اهمیت است. بیمار باید به مقدار فراوان (تقریبا دو برابر حالت عادی) مایعات بنوشند. 

عوارض سنگ شکن با امواج ESWL

عوارض سنگ شکنی کلیه با امواج eswl

با اینکه بروز عوارض ناخواسته و در هر فرد متفاوت است، اما اغلب این موارد موقت بوده و رفع می شوند. از جمله عوارض فرایند سنگ شکنی با امواج شوک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

⚠️درد و ناراحتی پس از سنگ شکنی 

حین انجام فرایند کبودی و پارگی عروق خونی زیر پوست ممکن است رخ دهد. همچنین ورود مقادیر اندک خون و قطعات ریز سنگ به ادرار، می توانند سبب درد و کولیک شود که نیاز به درمان بیشتر دارد.

⚠️عفونت ناشی از سنگ شکنی کلیه

برای درمان این مورد مصرف داروی آنتی بیوتیک نیاز است. در صورت تجربه علائم ابتلا به عفونت از جمله تب، درد و مشکل در دفع ادرار باید با پزشک خود تماس بگیرید.

⚠️خونریزی شدید 

در این مورد مقادیر زیاد یا لخته های خون در ادرار پدیدار می شوند. در صورت ابتلا باید به بیمارستان یا مرکز درمانی مراجعه شود.

⚠️انسداد مجاری ادراری

گاهی اوقات قطعات خرد شده سنگ ها، درون مجاری ادراری تجمع کرده و سبب بروز انسداد می شوند که در این صورت بیمار نیازمند درمان است.

دکتر حسین کرمی جراح و متخصص کلیه مجاری ادراری و تناسلی

یازده راه خانگی برای درمان و دفع سنگ کلیه
3.5/5 - (18 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسن دوشنبه ۲۴ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 120 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر ببخشيد من آقايي 53 ساله هستم مطابق سونوگرافي ضميمه من يك سنگ به ديامتر 5mm در كاليس تحتاني كليه راست و يك سنگ به ديامتر 7mm در كاليس مساني كليه چپ دارم ضمنا" هر 2 ماه يكبار شن سنگ دفع ميكنم ، آيا اين دو تا سنگ من نياز به سنگ شكن دارد و يا با دارو درماني قابل دفع است ؟ بنظر شما قرص سيستون چگونه است ؟ اگر خوب است كه بفرماييد روزي چند تا مصرف كنم ؟ بسيار ممنون و سپاسگزارم خدا خيرتان بدهد انشاالله
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۴ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      با سلام و احترام یک سی تی اسکن شکم و لگن بدون کنتراست کنید هم ببینیم داخل حالب سنگ نباشه هم سایز دقیقی از سنگ بده بهمون سونو دقیق نمیبینه گاهی اوقات
  • تصویر کاربر سجاد یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 301 مشاهده پرسش
    من سنگ کلیه ۶میل ۳میل ۲میل دارم بایدچکارکنم که شکسته شه
    1. تصویر کاربر سجاد جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام من سنگ کلیه دارم ۶میل ۳میل ۲میل چکار کنم که شکسته بشه
    2. تصویر کاربر سجاد جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      من سنگ کلیه ۶میل ۳میل ۲میل دارم چکار کنم که زودترشکسته شه
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      اگر در کلیه باشد قطره سنکول هر ۱۲ ساعت ۳۰ قطره و قرص سیستون هر ۱۲ ساعت یک عدد. اگر در حالب باشن مهمه و باید سی تی اسکن شه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر پویا سه شنبه ۳۱ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 337 مشاهده پرسش
    با سلام
    من قبلا در ۱۰سالگی بدلیل سنگ بزرگ کلیه راست عمل باز انجام دادم. مجددا در سال ۱۳۸۳ همان کلیه دوتا سنگ داشت که با سنگ شکن خرد شد. الان مجددا سه سنگ ۵و۶و۷ میلی تو کلیه راست دارم تو لپ پایین کلیه. اخیرا موقع پیاده روی و ورزش های ناحیه شکمی پهلوی راستم ورم می کنه و درد مبهمی در نیمه راست حفره شکمی حس می کنم و حتی روی پهلو خوابیدن هم برام ناراحت کننده میشه. ضمنا معدم هم نفخ می کنه. تو آزمایشات هم RBCخونم بالاست. لطفا راهنمایی بفرمایید چکار کنم و آیا این سنگ ها قابل دفع شدن هستند.
    با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۱ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سی تی اسکن شکم و لگن انجاگ شود
  • تصویر کاربر میرمهدی پنجشنبه ۲۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 336 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر،کلیه های من نعل اسبی هست وبهم چسبیده یک سال پیش فنر گذاشته بودن سنگ هارفع شده بودن ولی دوباره ۴تا۵ عددسنگ تشکیل شدن ازنوع اگزالات هست و سنگ سازهست لطفا راه حل درمان رابگوییدباتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      رژیم غذاییتون باید کم نمک و کم پروتیین باشه. برای سنگ های جدیدتون سی تی اسکن انجام دهید و مراجعه کنید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر