جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اکستروفی مثانه

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

اکستروفی مثانه (BE) نوعی نقص مادرزادی است که در آن مثانه ی جنین، در خارج از بدن تشکیل می شود. اکستروفی مثانه معمولا با سونوگرافی در دوران بارداری مشخص می شود و طی چند ماه پس از تولد نوزاد، با جراحی درمان می شود.

جراحی به بسیاری از کودکان کمک می کند تا به کنترل مثانه برسند و همچنین جراحی می تواند هر گونه تغییر شکل اضافی را اصلاح کند. این بیماری در مردان بیشتر از زنان است. تحقیقات منتشر شده در مجله ژنتیک پزشکی آمریکا نشان داده است که شیوع کلی اکستروفی ۲.۰۷ نفر در هر صد هزار تولد است.

در اکستروفی مثانه BE، مثانه و مجرای ادرار (لوله ای که ادرار را از بدن خارج می کند) در خارج از بدن تشکیل می شود. 

همچنین ممکن است شکل مثانه صاف باشد تا گرد، و یا حتی مثانه قادر به ذخیره کردن ادرار نباشد. علاوه بر این، ممکن است پوست، عضلات و مفاصل ران در قسمت تحتانی شکم به درستی به هم متصل نشوند و یا تغییر شکلی در دستگاه تناسلی وجود داشته باشد.

بچه های اکستروفی مثانه

علائم اکستروفی مثانه

پزشکان اغلب عارضه ی اکستروفی مثانه را، طی سونوگرافی معمولی بارداری تشخیص می دهند. در موارد دیگر، این نقص تا قبل از تولد نوزاد مشاهده و تشخیص داده نمی شود. علامت اصلی اکستروفی، نشت ادرار از مثانه است. کودک مبتلا به اکستروفی مثانه BE دارای مشکلات کنترل مثانه است و برای کنترل عضلات شکم و دستگاه گوارش دچار مشکل است. علائم دیگری که در هر کودک می تواند متفاوت باشد:

 1_ مجرای ادرار به طور کامل تشکیل نمی شود

یک بیماری مادرزادی نادر به نام اپی اسپادیاس می تواند دستگاه تناسلی را تحت تاثیر قرار دهد. در پسران مبتلا به این شرایط، دهانه ی مجرای ادراری ممکن است به جای نوک آلت تناسلی، در بالای آن تشکیل شود و در دختران نیز دهانه ی مجرای ادراری بالاتر از حالت عادی قرار گیرد.

 2_استخوان های شرمگاهی بزرگتر از حد نرمال هستند

استخوان های شرمگاهی معمولا برای محافظت از مثانه، مجرای ادرار و عضلات شکم به هم می پیوندند. در کودکان مبتلا به اکستروفی مثانه ،این استخوان ها به هم متصل نمی شوند و حالت لگن ها به سمت خارج باقی می ماند.

3_رشد غیر عادی دستگاه تناسلی

پسران مبتلا به BE ممکن است آلت تناسلی کوتاه تر و خمیده ای داشته باشند و بیضه ها نیز در جای معمول خود نباشند، این علائم در نوزادان پسر نشان دهنده ی فتق است.

فتق برجستگی هایی است که در کشاله ران دیده می شود و ممکن است باعث بروز درد و ناراحتی شود به خصوص هنگام سرفه کردن و بلند کردن اشیا. در دختران، ممکن است کلیتوریس و لب های کوچک از هم جدا شوند و واژن و مجرای ادرار کوتاه تر باشند.

4_فتق ناف

فتق های نافی معمولا درد ایجاد نمی کنند، اما به صورت برآمدگی های نزدیک به دکمه شکم ظاهر می شوند. 

آنها به طور کلی از بدو تولد وجود دارند و هنگامی که کودک برای اجابت مزاج یا سرفه کردن به خود فشار می آورد، قابل مشاهده هستند.

علائم اکستروفی مثانه

5_رفلاکس مثانه یا VUR

ریفلاکس مثانه باعث بازگشت ادرار به کلیه ها می شود. این وضعیت ممکن است پس از جراحی برای ترمیم و بسته شدن مثانه ایجاد شود.

علت اکستروفی مثانه

اکستروفی مثانه معمولا در اواخر رشد و نمو جنین و در حدود ۴ الی ۵ هفته پس از بارداری اتفاق می افتد، اما محققان دقیقا علت این اتفاق را نمی دانند. گفته شده، ژنتیک ممکن است در این امر نقش داشته باشد و برخی از محققان معتقدند کودکی که والدین وی مبتلا به اکستروفی مثانه بوده است، احتمال ابتلا به این بیماری در او بیشتر است.

علاوه بر این، داشتن یک خواهر یا برادر با این بیماری خطر  ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد، اگر چه خطر ابتلا به نسبت کم است. اما متاسفانه، نظریه های مربوط به عوامل خطرزای سابقه خانوادگی و ژنتیکی بیشتر حدس و گمان هستند و تحقیقات و شواهد محدودی برای تائید آنها وجود دارد.

علت اکستروفی مثانه

تحقیقات گزارش شده در مجله پزشکی اورولوژی اطفال نشان می دهد که سن مادر، نژاد (در سفید پوستان بیشتر از نژادهای دیگر است) و ترتیب تولد (به نظر می رسد بیشتر موارد در نوزادان اول باشد) از عوامل خطر بروز این عارضه هستند.

با این حال، در این گزارش هیچ شواهد و مدارکی دال بر تاثیر گذاری جهش های ارثی که ممکن است در بروز و پیشرفت این بیماری نقش داشته باشد، ارائه داده نشده است.

تشخیص اکستروفی مثانه

تشخیص اکستروفی مثانه اغلب قبل از تولد نوزاد و با سونوگرافی یا MRI صورت می گیرد. علائم این بیماری که در سونوگرافی یا MRI دیده می شود، عبارت است از:

در برخی موارد، این بیماری تا زمان تولد نوزاد تشخیص داده نمی شود و با جستجوی ویژگی های خاص از جمله مثانه باز و ناهنجاری های جسمی در دستگاه تناسلی، لگن و شکم قابل تشخیص است.

تشخیص اکستروفی مثانه

درمان اکستروفی مثانه

جراحی اصلی ترین درمان برای عارضه ی اکستروفی مثانه است. بعضی از کودکان به جراحی های زیادی احتیاج دارند که طی چندین سال و در حین بزرگ شدن آنها انجام می شود و در نهایت بیشتر کودکان، مثانه ای کاملا عملکردی و اندام تناسلی طبیعی خواهند داشت.
اولین جراحی برای این بیماری زمانی اتفاق می افتد که نوزاد تازه متولد شده و فقط چند روز داشته باشد. این جراحی اولیه یک جراحی ترمیمی است که مثانه را در داخل بدن قرار می دهند تا عملکرد صحیحی داشته و طبیعی به نظر برسد.
جراحی های اضافی ممکن است در صورت بزرگتر بودن کودک و کنترل مثانه که معمولا در حدود ۴ یا ۵ سالگی است انجام شود. این ممکن است در صورت لزوم شامل جراحی برای بازسازی دستگاه تناسلی و ترمیم استخوان های لگن باشد.

اگر اکستروفی مثانه را درمان نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

در صورت عدم درمان، کودک قادر به نگه داشتن ادرار نخواهد بود و احتمال ابتلا به سرطان مثانه نیز افزایش می یابد. بعلاوه، عدم درمان یا تاخیر در درمان می تواند منجر به اختلال عملکرد جنسی شود. درمان با جراحی در مراحل اولیه، احتمال بروز چنین عوارضی را کاهش می دهد.

کودکی که جراحی ترمیمی اکستروفی مثانه داشته باشد، به مراقبت مادام العمر از جمله پیگیری منظم و سونوگرافی برای اطمینان از سلامت و عملکرد کلیه ها و مثانه نیاز دارد. 

ممکن است نیاز باشد که به مسائل احساسی پیش آمده برای بیمار نیز رسیدگی شود. در بیشتر موارد، درمان موفقیت آمیز به این معنی است که کودک می تواند با عملکرد مثانه ای سالم رشد کند.

درمان اکستروفی مثانه

آیا اکستروفی مثانه در باروری و بارداری تاثیر منفی دارد؟

عملکرد جنسی این کودکان در  بزرگسالی باید طبیعی باشد و مسائل مربوط به اکستروفی مثانه که فرد در گذشته با آن دست و پنجه نرم کرده است، هیچ تاثیری بر فرزند آوری وی نخواهد گذاشت.

برای مادری که تحت عمل جراحی برای ترمیم اکستروفی مثانه قرار گرفته است، ممکن است بافت گردن رحم او ناپایدار شده باشد و ممکن است خطراتی او را تهدید کند که با کنترل در دوران بارداری و انجام سزارین می توان بروز عوارض احتمالی را کاهش داد.

اکثر کودکانی که تحت عمل جراحی اکستروفی مثانه قرار می گیرند، عملکرد مثانه و عملکرد جنسی طبیعی و سالمی خواهند داشت. علاوه بر این، اکثر آنها هیچ محدودیتی در سبک زندگی ندارند و این وضعیت بر امید به زندگی آنها تاثیری نمی گذارد.

دکتر حسین کرمی جراح و متخصص کلیه مجاری ادراری و تناسلی

سندرم مثانه دردناک نوعی بیماری مزمن و دردناک است که بیشتر از مردان برای زنان پیش می‌آید. ما در این مقاله از علائم آن برایتان می گوییم:
Rate this post

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر جمیله پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 39 مشاهده پرسش
    باسلام
    جناب دکتر من روز 23 اباندر ارتباط با تکرر بی‌اختیاری ادراری تحت تآثیربیماری ام اس خدمتتان رسیدم صمن تشکر ازشما من امروز یک روز بعد از استفاده از نسخه تجویز شده خیلی راحت‌تر هستم اما سوالی که از حضور شما دارم این هست که من روزانه دو عدد کپسول ونلافاکسین با دوز 75 می خو رم
    ویکی از داروهای تجویزی شما روزی یک عدد کپسول دلو کسیتین 30 هست که هر دو افزایش دهنده سطح سروتونین هست ودر تداخلات دارویی دلوکسیتین دیدم که مصرف این دو با هم ممکنه باعث ایجاد مسمومیت با سروتو نین شود می خواستم راهنمای بفرمایید که به همین صورت ادامه بدهم یا نه البته هیچ مورو خاصی هم برام ایجاد نشده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      دولوکستین قطع شود
  • تصویر کاربر Saber جمعه ۱۷ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 58 مشاهده پرسش
    سلام جناب آقای دکتر ، اینجانب علاوه بر هیدروسل و واریکوسل سابقه مشکل ادراری ناشی از بزرگی پروستات و تنبلی عضلات مثانه دارم و بالا بودن قند نیز از عوارض دیگر من است لطفا برای بررسی بهتر و معاینه توسط حضرتعالی نوبت ویزیت عنایت فرمایند تا  به حضور برسم ، ارادتمند دانشور از تبریز
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۷ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      سلام جهت هماهنگی ویزیت با شماره های مطب تماس بگیرید . اینجا میتوانید مشکلات اصلی خود را با شرح حال کامل بفرمایید راهنمایی کنم
  • تصویر کاربر نادر پنجشنبه ۱۰ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 118 مشاهده پرسش
    سلام .من پسرم اکستروفی مثانه داره .چند بار در سن اسالگی تا ۲ سالگی در مرکز طبی اطفال عمل شده .حال نمیدونم چیکار کنم آیا درمانی هست .اگه هست کجا ببرم لطفا راهنمایی کنیید .آقا ی دکتر .ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۰ فروردین ۲( 1 سال پیش)
      سلام خیر در ایران درمان جراحی قطعی و کامل فعلا نداشته
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۹ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 103 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من ۴۰ سال دارم و بیش از ۱۸ سال هست که سنگ کلیه (فقط چپ) دفع میکنم و همیشه هم به صورت سنگ ریزه هست و خیلی درد نداره در سونوگرافی و سیتی اسکن هم همیشه نشون میده توی کلیه چپم یک مقدار سنگ ریزه کنار هم جمع شدن که نهایتا جمع همشون ۲۰‌میلیمتر میشه. مشکلی که چند ساله پیدا کردم و هِی داره بدتر میشه اینه که حجم ادرار داخل مثانه ام زیاد میمونه. چند سال پیش از حدود ۱۰۰ سی سی شروع شد و الان نزدیک ۶۰۰ سی سی میمونه. همیشه احساس ادرار دارم ولی وقتی میرم سرویس خیلی کم و با زور زدن میاد بیرون هم که میام بعد چند دقیقه احساس میکنم دارم و قطره قطره میریزه روی لباس زیرم. عکس مجرا گرفتم مشکل تنگی ندارم ضمن اینکه یکی دوبار خیلی فشار روم بود سوند فولی نصب کردم خیلی روان و بدون گیر میرفت داخل مجرا . پروستاتم هم حدود ۲۵ هست . دارو بهم تامسولوسیون و باکلوفن دادن هیچ اثری نداشت .البته باکلوفن رو چون خیلی تپش قلب میگرفتم و حالم بد میشد بعد چند روز قطع کردم. خودم فکر میکنم اون دریچه ای که جلوی ادرار رو میگیره (فکر کنم اسفنکتر میگن بهش) خوب باز نمیشه یا شاید زود بسته میشه چون همیشه یک‌مقدار میاد و زود بند میاد و بعد با زور زدن یک مقدار کم دیگه میاد یا وقتی حالت نیمه ایستاده میگیرم به خودم انگار یک شوک بهش وارد میشه بلافاصله یک مقدار میاد و باز قطع میشه . ضمنا خیلی هم زود انزالی پیدا کردم طوری که بلافاصله بعد شروع منی از من خارج میشه که البته مقدارش هم خیلی کم هست . لطفا کمک کنین آقای دکتر خیلی پیش پزشک رفتم ولی فایده نداشته .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۹ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام با توجه به باقی مانده بالای ادرار باید نوار مثانه انجام شود .
  • تصویر کاربر پرسشگر سه شنبه ۲ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    حس ادرار داشتن دائمی پسر ۲۲ ساله (البته منجر به دستشویی رفتن زیاد نشه و فقط این حس وجود داشته باشه) بعد از دوران خودارضایی، طبیعی است؟ البته این عمل ترک شده...
    یا دلیلش عفونت با چیز دیگری است؟
    ممنون میشوم اگر پاسخ بدید
    1. تصویر کاربر پرسشگر یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش)
      ممنون میشم پاسخ بدید جناب دکتر
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      3-سلام ، بايد جهت بررسي از نظر مثانه عصبي تست اروديناميك يا نوار مثانه بگيريد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سلام سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    من 75 سال دارم و در طول روز بیش از 8بار دستشویی میرم و هر بار که به دستشویی میرم ادرار خیلی کم دفع میکنم و خودمم هم اتروز دارم و از این موضوع خیلی رنج میبرم سونو هم دادم هیچی نشون نداده و هم چی هم طبیعه و رنگ ادرار هم معمولی هستش، سوزش ادرار هم ندارم.
    اگه بشه من عکس سونو رو بفرستم خودتونم ببینین اگه لازم باشه یه دارویی برام تجویز کنین تا خوب شم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      عکس ارسال نشده،مجدد بفرستید
    2. تصویر کاربر سلام شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام فرستادم خدمتتون
    3. تصویر کاربر سلام شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      از تلگرام
    4. تصویر کاربر سلام دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام میگم نمیشه دارو رو بگین تهیه کنم چون سونو سالمه و هیچی نشون نداده ممنون از لطفتون
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      قرص V.SOL هر شب یک عدد
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر احمد شنبه ۲۰ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    با سلام پدرم ۸۰ سال سن دارد هر چند وقت یکبار دچار تکرر ادرار وبی اختیاری ادرار میشود عفونت ادراری دارد و تومور مثانه که چند وقت یکبار برای تراش به بیمارستان برده میشد ولی متاسفانه الان شرایط رفتن به بیمارستان نیست لطفا راهنمایی کنید برای تکرر ادرار و بی اختیاری چه دارویی مصرف کند ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      کپسول تامسولوسین هر شب یک عدد
  • تصویر کاربر ناهید پنجشنبه ۱۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر عزیز
    مدتی است بعد از اتمام ادرار به محض بلند شدن چند قطر ادرار بی اختیار خارج میشود
    خیلی ممنون از رهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سابقه زایمان طبیعی داشتید؟
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سن تون؟
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر M شنبه ۱۲ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 646 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ۲۱ سالم هست
    تکرر ادرار شدیدی دارم
    و همچین ترشح از واژن که میشه گفت تقریبا زیاد هست
    و احساس گرفتگی و درد در کمر
    کشت ادرار انجام دادم عفونت اداری نداشتم
    بنظر شما مشکل از چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۲ تیر ۰( 2 سال پیش)
      عفونت زنان و عفونت همزمان مجرای ادراری دارید باید دارو مصرف کنید کپسول فلوکونازول ۱۵۰ هر ۳ روز یک عدد تا ۳ عدد قرص سیپروفلوکساسین ۵۰۰ هر ۱۲ ساعت یک عدد تا ۵ روز پماد واژینال کلوتریمازول هر ۱۲ ساعت موضعی
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 298 مشاهده پرسش
    سلام.عرض خسته نباشید.آقای دکتر من تکرر ادرار دارم و دلیلش رو هم نمیدونم و درمانش رو هم پیدا نکردم.آزمایش های مختلفی دادم از جمله سوند و هیچ علامت مشکوکی نبوده. آزمایش مثانه و کلیه هم دادم و مشکل خاصی نبوده.البته پروستات هم گفتن به نسبت سن یه خورده بزرگ هست اما اون رو هم گفتن مشکلی نیست. چند تا پزشک هم تو همدان رفتم، اما نتیجه ای نگرفتم. میشه راهنمایی کنید؟ علت و درمانی داره؟ چیکار کنم به نظرتون؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      از قرص یوریناسین روزی یک عدد استفاده کنید اگر بهتر نشد نوار مثانه
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر