جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عوارض نوشیدنی های انرژی زا بر کلیه و سلامتی

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

دنیای نوشیدنی های انرژی زا یک دنیای رمزآلود است. عوامل ضد عرضه تمام تلاش خود را می كنند تا از عوارض جانبی احتمالی آنها به مردم هشدار دهند. بیایید به شواهد موجود در مورد عوارض نوشیدنی های انرژی زا بر کلیه، نگاهی بیندازیم.

تاریخچه نوشیدنی های انرژی زا

اگر قهوه را در نظر نگیرید (از نظر فنی قهوه یکی از اولین نوشیدنی های انرژی زای محبوب می باشد که به طور گسترده مصرف می شود)، کوکاکولا اولین نوشیدنی انرژی زا یا محرک مدرن بوده، و این فقط به دلیل محتوای کافئین نیست، بلکه به این دلیل است که یکی از مواد تشکیل دهنده آن کوکائین بوده است. سرانجام این ماده در سال 1903 از کوکاکولا حذف شد.

امروزه نوشیدنی های انرژی زا در همه جا دیده می شود و فروش آن نیز افزایش یافته است. استفاده از این نوشیدنی ها در اکثر گروه های سنی به طرز چشمگیری افزایش یافته است. بدیهی ست که سوالاتی در مورد اثرات نوشیدنی های انرژی زا بر سلامتی ایجاد شود.

تاریخچه نوشیدنی های انرژی زا

ترکیبات نوشیدنی های انرژی زا

برای درک تأثیرات، بهتر است نگاهی سریع به مواد رایج موجود در اکثر نوشیدنی های انرژی زا، بیندازیم. در اینجا چند ماده متداول آورده شده است:

  1. کافئین
  2. تورین
  3. قند
  4. گوارانا
  5. جینسینگ

1_کافئین

کافئین شاید از همه موادی که در بالا به آنها اشاره شد، شناخته شده تر باشد. یک قوطی 8.3 اونسی نوشیدنی انرژی زا ردبول در هر وعده حدود 80 میلی گرم و یک قوطی 16 اونسی نوشیدنی انرژی زا Rockstar حدود 160 میلی گرم کافئین دارد. برای اینکه یک چشم انداز داشته باشید بهتر است بدانید، 1 اونس اسپرسو بین 47 میلی گرم تا 75 میلی گرم کافئین دارد.

یک آمریکایی روزانه بطور متوسط حدود 300 میلی گرم کافئین مصرف می کند. 

با وجود همه سرزنش هایی که به نوجوانان و جوانان در مورد مصرف نوشیدنی انرژی زا می شود، مشخص شده است که آنها یک سوم میزان کافئین مصرفی بزرگسالان یا حدود 100 میلی گرم در روز مصرف می کنند. 

ترکیبات نوشیدنی های انرژی زا

فقط قسمت کوچکی از این کافئین در واقع از نوشیدنی های انرژی زا تامین می شود. یک واقعیت جالب توجه این است که در ایالات متحده، تولید کننده نیازی به ذکر مقدار کافئین در برچسب مواد غذایی ندارد. این موضوع بیشتر به دلایل فنی است. در پنل اطلاعات تغذیه ای که روی برچسب های مواد غذایی مشاهده می کنیم ، لازم است فقط اطلاعات مربوط به مواد مغذی ذکر شود.

مقدار کافئین موجود در نوشابه های انرژی زا

2_تورین

تورین یک اسید آمینه است که به طور طبیعی در منابع پروتئینی از جمله شیر، گوشت و ماهی یافت می شود. تورین یک ماده رایج در مکمل های ورزشی ست و به نظر می رسد که توانایی ورزشی را افزایش می دهد. با این حال، مقادیر بالای تورین در خون می تواند عواقب مخربی داشته باشد و احتمال ابتلا به این عواقب به ویژه در افراد مبتلا به بیمارهای مزمن کلیه (CKD) وجود دارد. 

اما اینکه آیا مصرف این ماده در افرادی که از کلیه های سالم بهره مند هستند نیز می تواند خطرناک باشد، جای سوال دارد؟

3_شکر

بسیاری از نوشیدنی های انرژی زا، مانند نوشابه های گازدار، حاوی مقدار زیادی کالری خالی هستند که از محتوای قند آنها نشات می گیرد.

ما از نکات منفی در مصرف بیش از حد قند آگاهیم. یک وعده 8 اونسی نوشیدنی انرژی زا Rockstar حدود 30 گرم قند دارد. 

با این حال، Rockstar در قوطی های 16 اونسی فروخته می شود، که حاوی دو وعده و 60 گرم قند است (حدود 12 قاشق چای خوری).

مقدار قند نوشابه های انرژی زا

عوارض نوشیدنی های انرژی زا بر کلیه و سلامتی

علاوه بر اثرات مضر گزارش شده از تجمع تورین با مصرف بیش از حد، داده هایی وجود دارد که با اثرات متفاوتی از جمله نارسایی حاد کلیوی از مصرف بیش از حد ردبول، افزایش فشار خون سیستولیک، دیاستولیک و همچنین ضربان قلب و حتی کاهش خونرسانی به مغز مرتبط اند.

افزایش فشار خون با مصرف نوشیدنی های انرژی زا

چکیده ای که در جلسه انجمن قلب آمریکا، کالج قلب و عروق آمریکا 2019 ارائه شد، نشان داد که افراد سالمی که از نوشیدنی های انرژی زا Rockstar استفاده می کنند، افزایش قابل توجهی در فشار خون در حالت استراحت دارند که می تواند زمینه ساز وقایع قلبی عروقی مانند: حمله قلبی، درد قفسه سینه و سکته مغزی گردد.

تایید سلامت نوشیدنی های انرژی زا توسط سازمان غذا و دارو

درک این نکته مهم است که هیچ یک از نوشیدنی های انرژی زا توسط سازمان غذا و دارو (FDA) بررسی نمی شوند. بنابراین هیچ قانونی درباره اینکه چه ماده ای را می توان در آن قرار داد، وجود ندارد و هیچ تولید کننده ای موظف به اثبات هرگونه اظهارنظر در مورد کارایی محصول نیست.

با این حال، مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد نوشیدنی های انرژی زا گزارش شده است. FDA یکی از سازمانهای فدرال است که درمورد هر گونه مرگ گزارش شده یا بیماری که ظاهراً با نوشیدنی انرژی زا مرتبط است، تحقیق خواهد کرد.

در حال حاضر، بیشتر تولیدکنندگان در گزارش داوطلبانه و اجباری در مورد اثرات سو نوشیدنی های انرژی زا مربوطه شرکت می کنند.

افزایش فشار خون با مصرف نوشیدنی انرژی زا

به نظر می رسد که مسیر رسمی و فعلی تولیدکنندگان این است که اطلاعات ناقصی در مورد اکثر مواد موجود در نوشیدنی های انرژی زا وجود دارد و بنابراین به طور قطعی نمی توان رابطه علت و معلولی بین هر نوشیدنی انرژی زا، مرگ و بیماری را اثبات کرد.

دکتر حسین کرمی جراح و متخصص کلیه مجاری ادراری و تناسلی

چه عواملی باعث درد در کلیه ها می شوند، و چه زمان باید برای درد کلیه به پزشک مراجعه کنیم؟
Rate this post

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر بابک دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 359 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر پدر 77 ساله دارم دوتا کلیه اش داری کیست شدندبدلیل استفاده سی ساله از قرصهای فشار خون . درد هم دارد . دوتامتخصص کلیه در اندیمشک خوزستان رفته بهش گفتند باید کلیهات رو عوض کنند . ایادرمان راحت تری دارد بدون عمل . وبه چه صورت است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      برای بررسی کیست ها بهتر است سی تی اسکن با تزریق انجام شود
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      همچنین جهت بررسی عملکرد کلیه ها کراتینین خون چک شود
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 344 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شما دکتر بزرگوار.
    بعد از انجام سونوگرافی متوجه سنگی در کلیه سمت راست شدم ، درد شدیدی احساس میکنم و کلیه سمت راستم التهاب دارد.
    روش درمانی برای اینکه درد کمتر شود یا اینکه سنگ دفع شود کامل ، پیشنهادی دارید؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      جواب سونوگرافی را بفرستید تا اندازه و محل سنگ را ببینم
    2. تصویر کاربر محمد شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      عکس سونوگرافی ، خدمت ِ شما
    3. تصویر کاربر محمد شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      خدمت ِ شما
    4. تصویر کاربر محمد شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      خدمت ِ شما
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سنگ سمت راست شما در حالب است. سونوگرافی برای تشخیص سنگ های حالب دقتش کمه
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سی تی اسکن شکم و لگن بدون تزریق انجام شود
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      بر حسب سایز و محل دقیق سنگ گفته می شود که ایا سنگ با دارو قابل دفعه یا نیاز به عمل خواهد بود
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر شهرام جمعه ۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 352 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر وقت بخیر من از دوران بلوغ دچار بلوغ دیر رس و مشکلات بیضه بودم بعداز تسه مشخص شد که فقط تعداد محدودی اسپرم در بافت بیضه چپ وجود دارد که با عمل میکرو انجکشن یک فرزند دختر دارم الان بعدا ۱۵ سال در سن ۴۳ سالگی مجددا میخواهم برای فرزند دوم اقدام کنم راهکار جدیدتری وجود دارد که بتوانم با موفقیت بیشتری اقدام کنم چون دو مرحله سه سال قبل دوباره میکرو انجام دادم ولی ناموفق بود ولی جلسه اول ۱۵ سال قبل با اولین میکرو همسرم باردار شددر حال حاضر تستسترون هر ماه یکی تزریق میکنم در صورت عدم تزریق انزال خشک دارم به نظر شما مصرف مداوم تستسترون باعث عوارض جبران ناپذیری نمیشود از راهنمایی شما متشکرم جناب دکتر کرمی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام راهش همان است
  • تصویر کاربر بتی چهارشنبه ۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 336 مشاهده پرسش
    با سلام از درد کلیه سمت راست به دکتر مراجعه کردم برام سونو نوشت در سونو من نوشته کلیه راست دوبلکس و اندازه آن ۱۳۶میلی متر در صورتی که پارسال من سونو دادم کلیه سمت راست من نوشته نرمال و اندازه آن ۱۲۶میلی متر ایا این خطر ناکه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      نه مشکلی نیشت
  • تصویر کاربر مهيار جمعه ۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 1901 مشاهده پرسش
    با سلام من براي بار دوم سنگ شكن كردم قطر سنگ ٩/٥ ميلي متر بود و با صافي موقع إدرار چند قطعه سنگ كوچك كريستالي زرد يافتم ، دكترم براي سه هفته بعد سونوگرافي مجدد نوشته (همين شنبه) يه سوالي كه برام پيش اومده اين است كه حدود يك هفته است احساس درد در ناحيه آلت دارم و إدرار هم اكثرا نارنجي تيره و بيشتر موقع تو اين يك هفته با اينكه آب زياد ميخورم إدرار احساس ميكنم كامل تخليه نميشه و فقط موقعي كه صبح ها قرص آلوپورينول ١٠٠ ميخورم چون إدرار آور هست فشار إدرار خوب شده و رفته رفته رنگش شفاف ميشود ولي دوباره غروب همين مشكل رو دارم، آيا سونوگرافي توان تشخيص اين قضيه رو دارد و ايا ممكن است خورده سنگي گير كرده باشد در آلت ممنون ميشم راهنماييم كنيد سپاس از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      بهتر است به جای سونوگرافی ، سی تی اسکن انجام شود. دقتش برای تشخیص سنگ بیشتر است. ممکن است سنگ در مجاری گیر کرده باشد
    2. تصویر کاربر مهيار یکشنبه ۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      دكتر جان خسته نباشيد
      من ديروز سونو انجام دادم و مشاهده شد كه يك سنگ ٧/٤ م م به اضافه سنگ ريزه هايي پشت آن به اصطلاح قطاري در دو سانتي مثانه در قسمت سمت چپ حالب هستن كه دكترم به من قرص تامسولوسين ٤/. م گ و سلكوكسيب ٢٠٠ به اضافه قرص اروسيترا ١٠ و آمپول بتامتازون دادن گفتن احتمالا خودش دفع بشه طَي چند روز آينده چون لوكيشن قبلي سنگ قبل سنگ شكن اوايل لوله حالب نزديك كليه بود و طَي سه هفته رسيده به دو سانتي مثانه ، به نظرتون چه كاري انجام بدم سريعتر دفع بشه
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ، سنگ های زیر ۶ میلیمتر حالب احتمال دفع خودبخودیشون زیاده ولی بالای ۶ میلیمتر معمولا خود بخود دفع نمیشود. برای سنگ های زیر ه میلیمتر تامسولوسین شبی ۱ عدد و نصف قرص هیدروکلروتیازید صبح ها مصرف شود. اگر دفع نشد باید tul شود. سنگ های بالای ۶ میلیمتر باید tul شوند.
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      شما باید tul شوید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر