جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خارش در بیماران دیالیزی ،دلایل و درمان

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

خارش در بیماران دیالیزی، یک مشکل شایع است. که معمولا بیماران مبتلا به نارسایی کلیه یا بیماران دیالیزی با آن دست و پنجه نرم می کنند. این یکی از آن عوارض بیماری پیشرفته کلیه است که درک آن دشوار است و شاید درمان آن دشوارتر باشد.

خارش در بیماران دیالیزی چقدر شایع است؟

طی مطالعات صورت گرفته دریافتیم که خارش توسط کمتر از نیمی از بیماران دیالیزی تجربه شده است. این داده ها از بیماران تحت همودیالیز جمع آوری شده، اما ما هنوز به خوبی نمی دانیم که در چه جمعیتی از بیماران مبتلا به بیماری پیشرفته کلیه، که هنوز دیالیز نشده اند یا حتی بیماران تحت دیالیز صفاقی، این مشکل وجود دارد.

علت خارش در بیماران دیالیزی

در ادامه مواردی را که می توانند دلیلی بر این خارش باشند را مورد بررسی قرار می دهیم:

✅التهاب

یک فرضیه این است که از آنجا که دیالیز وضعیتی ست که در آن بدن در حالت التهاب مزمن قرار دارد، این مساله ممکن است یک اختلال التهابی باشد. مطالعاتی انجام شده است که به اصطلاح “نشانگرهای التهاب” را بررسی کرده اند و نشان داده شده است که این فاکتورها در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه که دچار خارش هستند زیاد است.

✅خشکی

خشکی پوست یک مشکل شایع در بیماران دیالیزی است که می تواند عاملی موثر بر این مشکل باشد.

علت خارش در بیماران دیالیزی

آیا این عارضه تمام بیماران دیالیزی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

نه لزوما. با این حال، بیمارانی هستند که ریسک فاکتورهای خاصی در آنها شناسایی شده است. این لیست کامل نیست زیرا این موضوع، یک حوزه تحقیقاتی فعال است:

⛔فقدان دیالیز کافی یک ریسک فاکتور عمده است. بیمارانی که دیالیز فعال کافی دریافت نمی کنند، بیشتر “اورمیک” هستند و خارش بیشتری را احساس می کنند.

⛔همچنین به نظر می رسد که این عارضه با مقادیر بالای فسفر خون همراه باشد، گرچه سایر ناهنجاری های آزمایشگاهی از جمله غلظت منیزیم و آلومینیوم بالا، نیز مسئول بروز آن شناخته شده است.

⛔در نهایت، بیماران دیالیزی سطوح بالایی از هورمون پاراتیروئید دارند، که جزئی از عارضه ای به نام بیماری مزمن کلیه مرتبط با مواد معدنی و استخوان است. معمولا این بیماران در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

در چه شرایطی خارش در بیماران دیالیزی تشدید می شود؟

تشدید خارش در بیماران دیالیزی

درمان خارش در بیماران دیالیزی

در واقع اولین مرحله، شناسایی عوامل زمینه ای است، که ممکن است یکی از دلایل خارش باشد، از جمله:

1_ دیالیز ناکافی

اگر بیماری که به اندازه کافی دیالیز نشده یا درمانهای خود را انجام نداده است، از خارش شکایت دارد، در این صورت “درمان” اولیه ممکن است به جای شروع هر داروی خاصی برای خارش در بیمار، تجویز دوز بهینه دیالیز باشد. 

یکی از راه های افزایش دوز دیالیز، افزایش مدت زمان درمان است. با این حال، این گزینه ممکن است برای بیمار قابل قبول نباشد. مداخلات دیگری که می توان برای اطمینان از اینکه بیماران، تحت درمان مناسبی قرار دارند، انجام داد، این است که سرعت جریان خون در طول درمان را افزایش دهیم یا از دسترسی مناسب به دیالیز در مواردی که در حالت ایده آل هیچ گردش مجددی (recirculation) وجود ندارد اطمینان حاصل کنیم.

2_انجام آزمایش

متخصص کلیه باید آزمایشات شما را بررسی کند. آیا هورمون پاراتیروئید (PTH) یا سطح فسفر شما زیاد است؟ اگر این عوامل یا ریسک فاکتورهای دیگر به راحتی قابل شناسایی باشند، می توان برای رفع آن اقداماتی انجام داد. به عنوان مثال، آنالوگ های ویتامین D می توانند به کاهش سطح PTH کمک کنند. سطح بالای فسفر را می توان با یک رژیم غذایی کم فسفر یا تجویز مواد متصل شونده به فسفر برای بیمار، کاهش داد.

درمان خارش در بیماران دیالیزی

3_ تجویز دارو

در نهایت، اگر هیچ یک از گزینه ها جواب نداد، اغلب مجبور می شویم، به دارو روی آوریم. این داروها می توانند شامل یک آنتی هیستامین مانند بنادریل (Benadryl) یا دیفن هیدرامین و یا داروی مشابه دیگر، مانند هیدروکسی زین، باشند. این داروها ممکن است اثرات آرام بخشی (خواب آوری) داشته و در همه موارد موثر نباشند. لوراتادین یک جایگزین بدون اثر آرام بخشی است.
سایر داروهایی که آزمایش شده اند شامل گاباپنتین ، پرگابالین و داروهای ضد افسردگی از جمله سرترالین است. برای بیمارانی که حتی با این داروها هیچ بهبودی نمی یابند ، فتوتراپی با اشعه ماورا بنفش B ممکن است کمک کننده باشد.

دکتر حسین کرمی جراح و متخصص کلیه مجاری ادراری و تناسلی

درباره دیالیز و پیوند کلیه چه میدانید؟
3.3/5 - (7 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عباس جمعه ۱۶ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 73 مشاهده پرسش
    سلام من سنگ 6 میل در کالیس تحتانی کلیه چپ دارم رفتم سنگ شکنی ولی موثر نبود و دوباره سونو رفتم هنوز هست باید چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۵ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      اقدامی نمیخواد سنگ ۶ میل اهمیتی ندارد . سالیانه سونو کنید اگر بزرگتر شد عمل کنید
    2. تصویر کاربر عباس پنجشنبه ۱۵ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      ببخشید دکترم شهرستان برام عکس رنگی از کلیه نشوتن نیاز هست انجام بدم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۶ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      دقیق ترین روش سی تی اسکن شکم و لگن بدون کنتراست هست که اگر انجام بدهید بهترین اقدامه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مسعود دوشنبه ۲۹ خرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 118 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر .من یک سنگ 6.5 میلی متری در کالیس میانی کلیه سمت چپ دارم بر اساس نظر سونوگرافی ، پزشگ نفرولوژ خوانواده بهم گفتند که با روش Eswl برم سنگ شکنی کنم.دیابت هم دارم .نظر شما چیه ؟دیدم همون eswl هم عوارضی دارد . من تمام پاسخهای شما را به سوالات دیگران خواندم به این نتیجه رسیدم که احتمالا باید سی تی اسکن انجام بدم برای تعیین سایز و ابعاد دقیق و اینکه شما اعتقاد دارید که احتمال دفع شدن همچین سنگی وجود دارد ؟ من اصفهان هستم میتونم ویزیت بگیرم و از راه دور از شما مشاوره بگیرم ؟خیلی ممنونم از شما که وقت میگذارید .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۹ خرداد ۲( 8 ماه پیش)
      سلام بهترین گزینه همان eswl است
  • تصویر کاربر ورمزیار چهارشنبه ۱۰ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 99 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون به خیر.
    پدر بنده 68 سالشون و دوسال پیش عمل باز پروستات انجام دادن. مشکل سنگ در کلیه سمت راستشو هم بوده که الان پیگیرن که عمل بشه. سی تی اسکن دادن اندازه سنگشون 70*44میل شاخ گوزنی میباشد. خواستم بپرسم که با عمل باز کلیشون آسب نمیبینه!؟ بنده خدا مشکل تنگی مجرا هم دارن. ممنوونم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۹ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      سلام ایا بیماری زمینه ای دارن ؟مشکل قلبی ندارن ؟ عکس سی تی را بفرستید
    2. تصویر کاربر ورمزیار چهارشنبه ۱۰ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      درود و ارادت آقای دکتر. خیر بیماری زمینه ای ندارن فقط فشار خون دارن که قرص فشار مصرف میکنن. ایشون بعد از عمل پروستات با توجه به اینکه زیاد از سند استفاده نموده دچار عفونت ادراری هستن و ادرار شون با زور زدن تخلیه میشه. سونو دادن اندازه پروستات 10 بودش. تا به حال هم عمل لگن سال 90 و یک چشم و پروستات هم سال 1400 انجام دادن.لازم به ذکره که اندازه سنگشون هم 70*64 میل هستش. ممنونم آقای دکتر🌹.
    3. تصویر کاربر ورمزیار چهارشنبه ۱۰ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      درود و ارادت آقای دکتر. خیر بیماری زمینه ای ندارن فقط فشار خون دارن که قرص فشار مصرف میکنن. ایشون بعد از عمل پروستات با توجه به اینکه زیاد از سند استفاده نموده دچار عفونت ادراری هستن و ادرار شون با زور زدن تخلیه میشه. سونو دادن اندازه پروستات ۱۰ بودش. تا به حال هم عمل لگن سال ۹۰ و یک چشم و پروستات هم سال ۱۴۰۰ انجام دادن.لازم به ذکره که اندازه سنگشون هم ۷۰*۶۴ میل هستش. ممنونم آقای دکتر🌹.
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      سلام سایز سنگ بسیار بزرگ هست اما احتمالا اگر بخواد به طور کامل خارج بشه فقط باز میشه خارج کرد که قطعا عملکرد کلیه کاهش پیدا نیکنه و اسیب میرسه .
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام پرفسور کرمی عزیز وقت عالی بخیر امیدوارم سلامت باشید
    غرض از مزاحمت سوالی داشتم از خدمتتون ممنون میشم که بنده رو از سردر
    گمی نجات بدید و به درد بنده خاتمه 🙏

    ⚪بنده 5روز پیش با درد شدید سمت چپ به دکتر مراجعه، دکتر عمومی دوتا آمپول درد نوشت و خلاصه که این تا 3روز طول کشید همینجوری سرم و آمپول بخاطر تعطیلات .
    رفتم سونو که عکسش رو ارسال میکنم گفتن: سنگ دارید 13 م م در حالب چپ و هیدرونفروز و هیدرویورتر متوسط
    این بردم متخصص بمن گفت صبح بیا عمل Tul . من ترسیدم حقیقت نرفتم.
    ⚪ بردم پیش متخصص دیگه گفت مال سه روز پیش سونوت برو عکس شکمی (انسداد واضحی مشهود نیست) و سونو جدید بیار . رفتم گرفتم (هیدرونفروز گرید یک و سنگ 10 م‌م در فاصله 5سانتی کلیه چپ)گفت که درعکس سنگت دیده نمیشه پس جنسش خیلی ضخیم نیست صبح برو سنگ شکن برون اندامی . رفتم نوبت نشد اومدم بیمارستان دیگه گفت 4روز دیگه نوبت میدیم بعد سونو منو دید گفت این با دستگاه نمیشکنه فقط عمل.بعدشم عفونت اگر باشه با سنگ شکن تو بدنت پخش میشه ، نکن . چکارکنم پرفسور 🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      باید سی تی اسکن انجام بدید
  • تصویر کاربر نرگس پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید ببخشید اقای دکتر من یک سنگ به دیامتر ۵.۸ در حالب میانی کلیه راست در محاذات عروق ایلیاک دارم . آیا امکان سنگ شکنی برون اندامیeswl وجود دارد یا باید کار دیگه ای کرد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      خیر،باید tul کنید
  • تصویر کاربر سمیه پنجشنبه ۱۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    من سنگ کلیه 9 و 5میلی دارم الان9میلی وارد مثانه شده چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      مصرف مایعات زیاد داشته باشید،احتمال دفع خودبخودیش هست
  • تصویر کاربر محسن شنبه ۲۳ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    سلام
    من هر در هر دو کلیه دارای سنگ هستم
    سابقه سنگ شکن و دفع مکرر سنگ در طی سالهای گذشته را داشتم
    از روز سه شنبه مجددا حرکت سنگ و درد بیش از اندازه داشتم که کاملا متفاوت با دفعات قبل بود
    روز پنجشنبه بدلیل شدت درد به بیمارستان مراجعه کردم و مسکن زدند
    اسکن و سونوگرافی گرفتم
    تشخیص دادند که یک سنگ با ابعاد تقریبی یک سانت در حالب گیر کرده است و گفتن باید جراحی بشم
    همان سه شنبه با مطب شما تماس گرفتم ولی گفتند تا جواب سی تی نیامده وقت نمیدند
    میخواستم ببینم برای جراحی و معاینه میتونم روز شنبه به بیمارستان یا مطب مراجعه کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      مراجعه کنید با جواب سی تی اسکن تا نوبت عمل بدم
  • تصویر کاربر مسعودی چهارشنبه ۱۳ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 274 مشاهده پرسش
    باسلام
    بنده 32 ساله هستم
    به تازگی طبق سونوگرافی انجام شده 2 سنگ 4.5mm یکی در کلیه سمت چپ و یکی در هالب که یکی امروز دفع شد که رنگ آن سیاه بود ... سابقه خانوادگی سنگ کلیه اصلا نداریم.
    جسارتا توصیه چیست و آیا مجدد سنگ ایجاد خواهد شد؟
    ممنونم از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۳ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      عکس ارسال نشده مجدد بفرستید
  • تصویر کاربر غفار چهارشنبه ۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    سلام ، آقای دکتر خدائی هستم مرد 56ساله سه سال پیش به وجود سنگ در هردو کلیه ، کلیه راست خود را به علت سنگ بزرگ وتنگی حالب دکترم عمل بازنمود حالا هردو کلیه سنگ ساز شده اند از سه سال پیش دارو مصرف می کنم اکثرا داروهای هیدروکلر تیازید آلوپرینول تجویز می کند ولی کامل از بین نمی روند با اینکه بیشتر هم آب می نوشم سنگها گاهی کوچک وگاهی بزرگ می شونددر سونوگرافی پیوستی 9912درکلیه راست عمل شده سه سال قبل سنگ 45 میلی واستاز حفیف ودر کلیه راست سنگ 6میلی وجود دارد وپرستات 34 می باشد.
    لطفا راهنمایی بفرمایید؛
    قرص سیستون خریده ام آیا می توانم استفاده کنم؟ چگونه وبا کدام دارو استفاده کنم ؟
    به نظرجنابعالی کدام دارو ها کارساز ترند وچگونه استفاده کنم؟
    پرهیزات من چه باشد؟
    ازعنایت شما دکتر پرآوازه نهایت احترام و تشکر را دارم. 📝 ثبت سوال جدید: new
    🔍 پیگیری سوال: search سلام ، آقای دکتر خدائی هستم مرد 56ساله سه سال پیش به وجود سنگ در هردو کلیه ، کلیه راست خود را به علت سنگ بزرگ وتنگی حالب دکترم عمل بازنمود حالا هردو کلیه سنگ ساز شده اند از سه سال پیش دارو مصرف می کنم اکثرا داروهای هیدروکلر تیازید آلوپرینول تجویز می کند ولی کامل از بین نمی روند با اینکه بیشتر هم آب می نوشم سنگها گاهی کوچک وگاهی بزرگ می شونددر سونوگرافی پیوستی 9912درکلیه راست عمل شده سه سال قبل سنگ 45 میلی وایستاز حفیف ودر کلیه راست سنگ 6میلی وجود دارد وپرستات 34 می باشد.
    لطفا راهنمایی بفرمایید؛
    قرص سیستون خریده ام آیا می توانم استفاده کنم؟ چگونه وبا کدام دارو استفاده کنم ؟
    به نظرجنابعالی کدام دارو ها کارساز ترند وچگونه استفاده کنم؟
    پرهیزات من چه باشد؟
    ازعنایت شما دکتر پرآوازه نهایت احترام و تشکر را دارم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      ابتدا سی تی اسکن شکم و لگن انجام شود
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۲۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 357 مشاهده پرسش
    سلام پدر من سنگ کلیه داشت متاسفانه دیر اقدام کرد طوری که سنگ باعث شد کلیه ها کارکرد از دست دهند و التهاب کلیه پیدا کنند سه روز دربیمارستان دیالیز شد بعد از اون هر دو کلیه تحت عمل جراحی قرار گرفت و یکی با لیزر یکی عمل باز و خوشبختانه کلیه هاش برگشت الان حدود یکماه از عمل میگذره اما چند مدت هست خارش بدنش زیاد شده ایا امکان داره کلیه هاش مجددا مشکل پیدا کرده باشه یا اینکه به خاطر اینه که کلیه ها هنوز به طور کامل خوب نشده؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      کراتینین چک شود
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…
پزشک اورولوژی به چه معنی است؟ و در چه حوضه ای فعالیت میکند؟ اورولوژیست ها پزشکان متخصصی…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر