جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علل رنگ ادرار قهوه ای تیره

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

رنگ ادرار قهوه ای تیره معمولا نشانه ی یک بیماری زمینه ای است و همیشه باید توسط پزشک مورد معاینه قرار گرفته شود، خصوصا اگر ادرار کردن دردناک و یا همراه با خون باشد. عفونت های باکتریایی سیستم ادراری، مصرف برخی از آنتی بیوتیک ها، خوردن مقادیر زیادی از حبوبات یا کم آبی شدید از جمله علل قهوه ای شدن رنگ ادرار است.

بدن آب و مواد اضافی را از طریق ادرار دفع می کند. ادرار به طور معمول زرد رنگ است و بسته به مقدار آب مصرفی، رنگ زرد ادرار می تواند به رنگ زرد پریده (ادرار رقیق شده) تا طلایی عمیق یا کهربایی (ادرار غلیظ) تغییر کند.

حتی با وجود این طیف گسترده از رنگ های طبیعی برای ادرار، باز هم بسیاری از فرآیندهای مختلف می توانند رنگ ادرار را از زرد به قهوه ای یا حتی صورتی یا مارون (خرمایی مایل به قرمز) تغییر دهند. بیشتر این فرایندها خوش خیم هستند، اما فرآیندهایی که باعث می شوند ادرار به رنگ قهوه ای درآید، معمولا نشانه یک مشکل اساسی هستند و همیشه باید به پزشک مراجعه شود.

خون در ادرار

خون در ادرار نشانه ی چیست؟

اگر متوجه وجود خون در ادرار شده اید، و یا رنگ ادرار شما قهوه ای شده است، به علائم دیگری که ممکن است تجربه کنید توجه کنید. علائمی مانند:

  •  ادرار دردناک
  • خون قابل مشاهده در ادرا

علل رنگ ادرار قهوه ای تیره

روند ادرار کردن نیازمند عملکرد چند بخش از بدن است. کلیه ها ادرار را فیلتر می کنند، حالب ها ادرار را از کلیه به مثانه منتقل می کنند، ادرار در مثانه ذخیره می شود و در نهایت مجرای ادراری، ادرار را از مثانه به خارج از بدن هدایت می کند. همه ی بخش های ذکر شده را دستگاه مجاری ادراری می نامند.

هر چیزی را که کلیه شما از طریق دستگاه ادرار فیلتر و دفع کند، می تواند بر رنگ ادرار تاثیر بگذارد. ادرار می تواند بسته به میزان دفع آب بدن، رنگدانه های موجود در غذا و فرایندهای سیستمیک که باعث تخریب بدن می شوند، تغییر رنگ دهد. برخی شرایط خاص پزشکی یا بیماری ها می توانند منجر به بروز ادرار قهوه ای شوند.

علل رنگ ادرار قهوه ای تیره

این شرایط خاص پزشکی می توانند شامل موارد ذکر شده در زیر باشند:

⛔عفونت

بسیاری از باکتری های خارجی مانند سوزاک و کلامیدیا می توانند به راحتی از طریق روابط جنسی وارد دستگاه مجاری ادراری شوند. عفونت های دستگاه مجاری ادراری اغلب علاوه بر درد، علائمی مانند ادرار قهوه ای تیره را نیز ایجاد می کنند.

⛔اختلالات خونی 

اختلالات خونی شرایطی است که در آن سلول های خونی تجزیه و تخریب می شود و همین امر می تواند رنگ ادرار را به قهوه ای تیره تبدیل کند. هرگونه اختلال خونی که شامل تجزیه هموگلوبین (یکی از اجزای سلول های قرمز خون) شود، به وسیله ی کلیه ها دفع می شود و رنگ ادرار را قهوه ای تیره می کند.

⛔بیماری سیستمیک

بیماری هایی که کلیه و کبد را تحت تاثیر  قرار می دهند می توانند به طور جدی فرآیندهای فیلتر و دفع ادرار را تحت تاثیر قرار دهند. چنین شرایطی می توانند شامل سرطان، هپاتیت و سیروز باشد.

⛔مصرف ضد مالاریا

مصرف داروهایی مانند کلروکین و پریماکین نیز می توانند رنگ ادرار را قهوه ای تیره کنند.

⛔مصرف آنتی بیوتیک ها

مصرف برخی آنتی بیوتیک های خاص مانند، مترونیدازول اغلب رنگ ادرار را قهوه ای تیره می کنند. 

تغییر رنگ ادرار در این مورد معمولا خوش خیم است و به دلیل وجود رنگدانه ی داروهایی است که در ادرار فیلتر می شوند.

علت تغییر رنگ ادرار

علت تغییر رنگ ادرار به قهوه ای تیره

دلایل محیطی که می توانند باعث تغییر رنگ ادرار به قهوه ای تیره شوند ممکن است مرتبط به عادت های زندگی یا قرار گرفتن در معرض موارد خاصی باشد. مواردی مانند:

⚠️رژیم غذایی

خوردن مقادیر زیادی لوبیای فاوا، ریواس و یا آلوئه ورا می تواند باعث تغییر رنگ ادرار به قهوه ای تیره شود. مکانیسم های این مساله به وضوح مشخص نیستند.  علاوه بر این، کم آبی شدید و مصرف ناکافی آب نیز می تواند باعث تغییر رنگ ادرار به قهوه ای تیره شود.

⚠️ورزش کردن

ورزش بیش از حد شدید می تواند باعث تجزیه ی جدی و آسیب سلول های عضلانی شود. این نوع تجزیه عضلانی باعث ازاد شدن محصولات سمی مانند میوگلوبین‌ در جریان خون می شود که توسط کلیه ها فیلتر و دفع می شوند. این محصولات تجزیه شده، رنگ ادرار را قهوه ای تیره کرده و کلیه ها را زخمی می کند. این یک بیماری جدی است و نیاز به مراقبت های فوری پزشکی دارد.
ادرار قهوه ای رنگ

رابدومیولیز

ادرار با این رنگ ممکن است نشان دهنده یک مسئله جدی باشد. ادرار مایل به قهوه ای می تواند نشانه ای از رابدومیولیز، یرقان یا آسیب ناشی از تروما باشد. رابدومیولیز در نتیجه ی حمله غیر مستقیم یا مستقیم به بافت عضلانی شما به وجود می آید. این شامل آسیب های وخیمی ناشی از تصادف، مصرف مواد مخدر و عفونت های ویروسی است.

این وضعیت باعث از بین رفتن فیبرهای عضلانی می شود، به این معنی که محتوای عضلات شما در جریان خون آزاد می شوند. در صورت عدم درمان، رابدومیولیز می تواند به نارسایی کلیوی ختم شود. این بیماری خطرناک چندین علامت اساسی دارد که: 

  • ادرار قهوه ای تیره یا قرمز
  • ضعف عضلانی 
  • درد عضلانی
رابدومیولیز

ادرار قرمز نشانه ی چیست؟

اگر قرمزی ادرار قرمز تیره باشد، ممکن است قهوه ای یا حتی سیاه به نظر برسد. در چنین مواردی ممکن است دلایل ادرار قهوه ای یا سیاه همان ادرار قرمز باشد. اما ادرار می تواند واقعا قهوه ای رنگ هم باشد.

بیلی روبین

بیلی روبین یکی دیگر از محصولات تجزیه هموگلوبین است که به دلیل شرایط کبدی، مانند هپاتیت و سیروز، یا مجرای صفراوی مسدود شده توسط سنگ صفرا، تومور یا مسائل دیگر، در خون جمع می شود. اگر مقداری از این بیلی روبین اضافی وارد ادرار شود، ادرار می تواند به رنگ قهوه ای در آید. 

کم خونی همولیتیک (وقتی تعداد زیادی گلبول قرمز به طور هم زمان تجزیه می شود) نیز مازاد بیلی روبین اضافی تولید می کند که ممکن است ادرار را آلوده کند.

ملانوما

جدی ترین نوع سرطان پوست، در مواردی نادر می تواند ملانین (رنگدانه ای که پوست را تیره می کند) را وارد گردش خون کند و برخی از این رنگدانه ها ممکن است وارد ادرار شوند.

دکتر حسین کرمی جراح و متخصص کلیه مجاری ادراری و تناسلی

ملانوما
علت دردناک بودن دفع ادرار در مردان و زنان چیست؟
3.3/5 - (68 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر هیوا سه شنبه ۸ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 330 مشاهده پرسش
    باسلام
    چندروزقبل دخترم دچارضعف شدودرفروشگاهی کاملابیحال گردید.درفروشگاه مذکوریک دکتر طب سنتی برایش تجویزقرص آهن کردوگفت فقر شدید آهن داردوقرص آهن باترکیبات برگرفته از مواد گیاهی را به دخترم دادوگفت صبح ۲ قرص وشب ۲قرص استفاده شوداکنون بعداز۲ روزشکایت از ادرارسیاه و مدفوع سیاه دارد خواهشمندم راهنمایی فرمائید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ تیر ۰( 2 سال پیش)
      اثرات قرص اهنه. ابتدا ازمایش جهت بررسی کم خونی داده شود
  • تصویر کاربر Sara شنبه ۲۲ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 343 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من وقتی که از خواب بیدار میشم و وقتی که میخام بخوابم ادرارم قهوه ای هست و بدنم خیلی بی حسه 18 سالم هست و متاهلم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      ازمایش ادرار انجام شود
  • تصویر کاربر يونس یکشنبه ۲۹ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 1602 مشاهده پرسش
    با سلام و درود
    مردي 43 ساله هستم با اندامي متوسط (نه چاق و نه لاغر) كليه هايم سنگ ساز هستند. بخاطر فشارخون بالا كه دو سه سالي ميشود بر من عارض شده به پزشك مراجعه كردم و به آزمايش خون و ادرار ارجاع داده شدم. جواب آزمايش تمام موارد را نرمال نشان ميدهد. فقط مقدار كراتين را اندكي بيش از حدمجاز يعني 1.53 نشان ميدهد. پزشك داروي لوزار-اچ تجويز كرده. فعلا تا حدودي فشارخونم تحت كنترل است. با اين حال گاهي درناحيه كليه ها درد خفيف و گذارا حس ميكنم. رنگ ادار اندكي مايل به قهوه اي است. سونوگرافي هم انجام داده ام. تعدادي سنگ ريزه در هر دو كليه مشاهده شده است كه اندازه بزرگترينشان حدود 6 ميليمتر است. اندازه كليه ها را طبيعي نشان ميدهد. نتيجه آناليز سنگي كه قبلا دفع شده بود كاملاً كلسيم اگزالات تشخيص داده شده است.
    خيلي نگران هستم! آيا درخصوص كليه ها مشكل جدي وجود دارد؟ چه تدابيري صلاح ميدانيد؟
    باسپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سی تی اسکن بدون کنتراست انجام شود
  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۲۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 291 مشاهده پرسش
    با سلام آقا 43 ساله،مدت یک ماه است رژیم غذایی کاهش وزن دارم و روزانه بمدت یکساعت پیاده روی،در ده روز گذشته سه بار که عمدتا بعد از پیاده روی بوده نیاز به دفع سریع ادرار داشتم که رنگ ادرار قهوه ای تیره بود،ممنون از کمک و راهنماییتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      ابتدا ازمایش ادرار و سونوگرافی از کلیه ها و مثانه و مجاری ادراری انجام شود
  • تصویر کاربر شکوهیان جمعه ۲۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    سنگ به اندازه 12*7 تقریبا وسط کلیه چپ در سی تی اسکن مشاهده شده درد شدید دارم ، غیر از سنگ شکنی راه درمان را بفرمائید ، کلیه ها سنگ ساز هستند
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      ر فقط همین سنگ هست ، سنگ شکنی خوبه برای شما ، البته به شرطی که سنگ در حالب نداشته باشید
  • تصویر کاربر ایراد سه شنبه ۲۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام بنده چند سال است شربت متادون مصرف میکنم و یک هفته است مصرفم رو کم کردم و.به باشگاه بدنسازی میرم رژیم غذایی هم گرفتم امروز متوجه شدم رنگ ادرادم قهوه ای مات است خیلی نگران شدم لطفا اگه میشه راهنمایی کنید ممنونم.27ساله مجرد هستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      مصرف مایعاتتون رو بیشتر کنین
  • تصویر کاربر Atefeh سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    سلام من الان یه مدت طولانی حس میکنم سمت راست پهلوم خشک شده یعنی یه حالت خشکی بادرده رنگ ادرارم صبحا قهوای خیلی تیره ودرطول روز بعضی وقتا زردوبیشتر وقتا قهوایه همه میگن بخاطر کمبود اب بدنه اب زیاد بخور الان ۱ماهه ک پوستم خیلی خشک شده و از کمر ب پایین بدنم خارش شدید داره وهمراه این خارش ها لکه های پوستی ظاهر شده ک روشون خشکه یه حالت زخم مانندداره میخوام بدونم باخوردن اب مشکلم حل میشه یا نیاز ب دکتر دارم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      برای لکه ها با متخصص پوست مشورت کنید. مصرف مایعاتتون بیشتر باشه
  • تصویر کاربر Amir دوشنبه ۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 423 مشاهده پرسش
    باسلام 50سالمه ادراره قهوه ای درد زیر شکم و مدفوع کف آلود بارنگ متغیر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      ازمایش ادرار و سونوگرافی انجام شود
  • تصویر کاربر داود دوشنبه ۱ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 323 مشاهده پرسش
    سلام. من دو ماه درگیر درد کلیه سمت راست هستم تقریبا هر ۱۰ روزی یک یا دو روز درد دارم.سونو سنگ نشون نداد فقط التهاب کلیه راست.سی تی هم دادم دکتر گفت شن ریزه داری دارو داد گفت دفع میشه.دارو ها مصرف کردم دفع نشده .الآنم تقریبا بعد ده روز دوباره درد دارم.شروع دردم هم به این صورته که اول ادرارم تیره میشه و بعد احساس ادرار شدید میکنم و کمی درد در آلت و دستشویی که میرم خیلی کم ولی با فشار ادرارم میاد و آخر ادرارم سوزش شدیدی میگیرم و تقریبا هر ۲۰دقیقه این روند تکرار میشه و سمت راست پایین کمرم و پهلو احساس درد میکنم معمولا بعد یک روز و صبح روز بعد که بیدار میشم خوب میشم.اگر راهنمایی کنید ممنون میشم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      احتمالا سنگتون دفع نشده ، مجدد سی تی اسکن شوید برحسب محل و سایز سنگ شاید نیاز به عمل باشد
    2. تصویر کاربر داود یکشنبه ۳۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام پیرو صحبت ها قبل بعد یک روز درد الان ۳ روزه که درد کلیه ندارم ولی وقتی که زیاد آب میخورم آلت تناسلیم تیر می‌کشه و هنگام دفع ادرار هم برخی مواقع احساس میکنم کل ادرار دفع نمیشه و بعد از چند دقیقه دوباره تیر می‌کشه و باید دستشویی برم.در ضمن الان لیتورکس بی و تامسولوسین و سیپروفلوکساسین دارم مصرف میکنم.
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      این تیر کشیدنه نشونه اینه که سنگ هنوز هست ، اقداماتی که گفتم انجام شود
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مرجان شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 488 مشاهده پرسش
    باسلام پدرم 83سالش مشکل کلیه داره کراتین بالاست و لرزش پاهاو دست هاو کبودی روی دست هاش و اینکه دکتر دارو ناتریلیکس داده البته نصف قرص دادیم لرزش پاهاو دست زیاده شده الان هم قطع کردیم لرزش داره سوال منم اینه علت لرزش های پاهاو دست چکارکنیم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      با دکتر مغز و اعصاب مشورت شود جهت لرزش
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر