جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درد مبهم پهلوی راست

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

درد مبهم پهلوی راست ( سمت راست شکم) اغلب جای نگرانی ندارد، اما از آنجا که برخی از این شرایط ممکن است نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشند، دانستن دلیل بروز این درد مبهم، مهم می باشد.

چندین شرایط مختلف می تواند باعث ایجاد ناراحتی در این بخش از بدن شود، اما درک تفاوت بین آنها و اینکه کدام یک از اندامهای بدن را تحت تأثیر قرار می دهند، می تواند به شما در تشخیص علت کمک کند.

نقش آب در عملکرد صحیح کلیه ها

علت درد مبهم پهلوی راست

درد مبهم پهلوی راست می تواند نشان دهنده ی ناراحتی در دستگاه گوارش، شکم، روده کوچک و بزرگ، کلیه سمت راست، کبد یا آپاندیس باشد، که در ادامه به آن میپردازیم:

✅ مشکلات گوارشی

مشکلات گوارشی مانند یبوست، ورم معده یا مسمومیت غذایی نیز می توانند، باعث ایجاد درد مبهم پهلوی راست شما شوند. بیماری های مزمن روده مانند سندرم روده تحریک پذیر( IBS) و بیماری التهاب روده( IBD) نیز می توانند باعث بروز درد در این ناحیه شود.

اگر شما مطمئن نیستید که روده یا دستگاه گوارش شما باعث ایجاد درد شده، نشانه های زیر را مد نظر قرار دهید. اگر شما به یک یا تعدادی از سؤالات زیر پاسخ مثبت دادید، درد شما ممکن است مرتبط با یک مشکل گوارشی باشد، در صورت طولانی شدن این علائم حتما به پزشک مراجعه کنید:

اگر دچار یبوست یا سوءهاضمه هستید، می توانید با تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی خود، مانند خوردن غذاهایی با فیبر بالا، نوشیدن مقدار زیادی مایعات یا پیاده روی روزانه به درمان خود کمک کنید. 

اگر درد شما تسکین پیدا نکرد، و یا در صورت مشاهده علائم زیر مستقیما به پزشک مراجعه کنید:

✅ درد کلیه راست

درد در ناحیه کلیه به عنوان یک درد مبهم و دردناک شناخته می شود، اما در برخی موارد نیز می توانند باعث ایجاد درد شدید شود. دردی که از پشت شکمتان شروع و یا بصورت لحظه ای گرفتگی ایجاد می کند. از جمله بیماری هایی که کلیه های شما را تحت تأثیر قرار می دهند میتوان به سنگ کلیه، عفونت کلیه و سرطان کلیه اشاره کرد.

اگر شما به عفونت کلیه مبتلا باشید، درد را در امتداد دستگاه ادراری خود احساس میکنید( به طرف پایین سمت راست شکم خود) و غیر معمول نیست که به هنگام مدفوع کردن درد کلیه شما بدتر شود. اگر فکر میکنید علت درد نشات گرفته از کلیه است، در صورت دیدن علائم زیر حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • تب
  • لرز 
  • خون در مدفوع
  • علائم عفونت مثانه 

 

بیشتر بدانید…

فتق بیضه به چه معناست؟

✅ بیماری های کبد

کبد به هر علتی ملتهب یا متورم شود، می تواند باعث دردی کسل کننده، دردناک در پهلوی راست شما شود. این درد می تواند عامل عفونت های کبدی مانند: هپاتیتA، B، سرطان کبد یا آبسه باشد. بیماری کبد الکلی و غیر الکلی نیز می تواند باعث درد کبد شود، اما در اکثر مواقع بیماری های کبدی در مراحل اولیه علائمی از خود نشان نمی دهند.

بیماری هایی مانند هپاتیت و کبد الکلی قابل درمان هستند، اما از آنجاییکه عدم درمان آنها می تواند کبد شما را به طور دائم زخم کند، باید سریعا وارد عمل شوید.

✅ آپاندیس

آپاندیس اندام کوچکی ست که در گوشه ی پایین، سمت راست شکم شما قرار گرفته است. اگر آپاندیس شما ملتهب یا متورم شود، می تواند حامل درد تیز و ناگهانی باشد که به هنگام حرکت یا سرفه بدتر می شود. از دیگر علائم آپاندیسیت می توان به:

  • یبوست
  • اسهال
  • از دست دادن اشتها 
  • حالت تهوع 

اشاره کرد. آپاندیسیت درمان نشده می تواند خطرناک باشد. اگر درد در شکم شما 

  1. آرام آرام بدتر می شود.
  2. به طور ناگهانی بدتر می شود و در تمام شکم شما پخش می شود.
  3. قبل از اوج گیری، درد برای لحظاتی تسکین می یابد( از نشانه های متلاشی شدن آپاندیس).

هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

مقاله مرتبط:

واریکوسل چیست

3.9/5 - (305 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 346 مشاهده پرسش
    سلام آقا دکتر خسته نباشید.چند روزی هست قسمت پهلو راستم سمت دنده درد میکنه...آب کافی هم مصرف میکنم.هر از گاهی درد ب پشت سینم میزنه..آقا دکتر چیکار باید انجام بدم .؟ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      1-سلام، بهتر است سونوگرافي كنيد.
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۷ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 498 مشاهده پرسش
    باسلام . مدت دو هفته است در قسمت پهلو راست درد بسیار شدید دارم . سونوگرافی گفت سنگ کلیه نیست ، آزمایش گفت در ادرار کمی خون هست ، تکرر ادرار دارم ، بوی بد ادرار ، درد از پهلو راست به سمت شکم و بیضه هام میزنه ، دهانم بشدت خشک میشه و زبانم سفید میشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۷ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سی تی اسکن انجام بدید
  • تصویر کاربر شیرین شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 402 مشاهده پرسش
    سلام من خانمی ۴۸ ساله هستم یک سنگ ۱/۷ سانتی درلگنچه کلیه چپم داشتم که هفته پیش سنگ شکنی برون اندامی کردم ولی هنوز چیزی دفع نشده به جز مقداری سنگ ریزه داروهای سفیکسیم و تامسولوسین و سیستون مصرف می کنم سونو آزمایش مجدد دادم براتون ارسال میکنم لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش)
      Ct scan انجام بدید و بیارید ببینم
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 357 مشاهده پرسش
    عرض سلام و احترام

    آقای دکتر بنده(۲۶سال و دانشجو در تهران) حدود ۶ ماه مداوم است که درگیر سنگ. کلیه شدم. مرداد ماه گذشته سنگ کلیه(حدود یک سانتی) حالب چپ tul در بیمارستان شهید لبافی نژاد انجام دادم. اوایل مهر امسال درد در ناحیه کلیه سمت راست داشتم که وقتی سونو و بعدش سی تی انجام دادم، علاوه بر اینکه سنگ ۴میلی در کلیه سنت راستم بود، در کلیه سمت چپ که عمل کرده بودم سنگ ۸ میلی دارم. بعدش سنگ شکن در همان بیمارستان انجام دادم که الان بعد از دوروز سونو گرفتم گفتند سنگ هنوز همان اندازه هس! و یه سنگ ۴ میلی نزدیک پروستات م رسیده ( کل ماجرا جدید واسه کمتر از سه هفته پیشه) واسه ۹ آذر عکس از کلیه و سونو جدید نوشتن.
    ولی الان هنوز در کلیه راست درد دارم.
    آقای دکتر دیگه نمی‌دانم چیکار کنم.
    برای مراجعه حضوری هم میخواست نوبت اینترنتی بگیرم اما واسه بهمن ماه نوبت میده
    لطفا مساعدت بفرمایید که زودتر خدمت شما برسم.
    تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش)
      1-سلام، بهتر است سونوگرافي كنيد.
  • تصویر کاربر مریم سه شنبه ۲ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 347 مشاهده پرسش
    با سلام حدود 5 روز هست که درد مبهم پهلوی سمت راست دارم و احساس سوزش میکنم.سابقه سنگ کلیه و سنگ شکن حدود 10 سال پیش دارم و چندین بار شنریزه طی سالهای اخیر -آخرین سونو مربوط به 1400/02 بود که شنریزه 3 میل دیده شد .به دنبال احساس گرفتگی و سوزش سونوی جدیدانجام دادم که همه چی نرمال بود و سنگریزه هم دیده نشد و هیدرونفروز هم نداشت ..درد حتی با لمس در انتهای دنده های سمت راست هم حس میشه و بیشتر متمایل به پشت هست و کمی پهلو ..علت چی میتونه باشه و جای پیگیری داره ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      این شنریزه نیاز به جراحی نداره
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سی تی اسکن شکم و لگن بشن
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سمیرا پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 393 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من حدود یه هفته ای هست پهلوی سمت راستم به یه درد خفیف چند ثانیه ای میگیره ول میکنه در طول روز چند بار این اتفاق می افته خانوادگی سابقه سنگ کلیه هم داریم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سونوگرافی جهت بررسی سنگ کلیه انجام بدید
  • تصویر کاربر Amirreza پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 443 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب خدمت آقای کرمی
    بنده یک سنگ به ابعاد 3×10 میلی‌متر در کلیه راست داشتم که بعد از انجام سنگ شکن (ESWL) اندازه سنگ به 4.8 میلی‌متر تغییر کرد همچینن در گزارش سونوگرافی گفته شده بود یه سری عوارض روی کلیه داشته که بخاطر سنگ شکن بوده و طبیعی تلقی می‌گردد.
    همچینن در کلیه چپ یک سنگ به ابعاد 7 میلی‌متر دارم که رفته داخل بافت های کلیه و بخاطر همین درد خاصی در کلیه چپ احساس نمی‌کنم، اما می‌خواستم نظر خودتون هم بدونم که سنگ چپ رو چیکار کنم بهتره.
    جدیدا هم با قرص رواتینکس اشنا شدم اما گفته بودن برای افراد زیر 18 سال مناسب نیست، بنده 16 سالمه می‌خواستم بدونم مصرف این قرص به دفع سنگ 4.8 میلی‌متری بنده کمک می‌کنه؟
    ممنونتون میشم پاسخ بدید. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سنگ داخل کلیه با این سایز نیاز به جراحی نداره و بهترین کار مصرف زیاد مایعات هست
  • تصویر کاربر جعفر شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 305 مشاهده پرسش
    سلام , در سونو گرافی سنگ در حالب و مثانه دیده نشده فقط سنگ کیه راست3.8 مشاهده شده بعد اسکن دادم سنگ در حالب نشان نداد هیدرونفروز خفیف سمت راست از کجاست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      باید سی تی اسکن شکم و لگن انجام بدید
  • تصویر کاربر امیرعباس یکشنبه ۱۴ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 323 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر. اقای دکتر من ۳ ماه پیش ناگهانی و بدون زمینه بدنم روع به اسهال و استفراغ کرد.آزمایش اپاندیس گرفتیم مشکلی نبود. ازمایش خون هم دادم مشکلی نبود.سونوگرافی از کلیه ها هم مشکلی نداشت . عفونت ادراری هم نبود. وقتی غذاهای چرپ و سنگین میخورم پهلوی راستم درد لحظه ای و کوبنده میگیره. مجاری صفراوی وکبد هم تو سونو سالم بود. اقای دکتر الان باید چه کنم به نظرتون مشکل از کجاست. ۱۸ ساله هستم ممنون میشم جوابمو بدید. در ضمن سوزش معده و رفلاکس هم دارم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۴ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      با علایمی که دادین مشکل از کیسه صفرا هست
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۴ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      به دکتر جراح عمومی مراجعه کنید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مجید جمعه ۵ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 328 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر طرف راست زیر شانه راست درد میکنه با خوردن غذا درد می ره یعنی پهلوی راستم درد میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سونوگرافی کلیه ها و مجاری ادراری جهت بررسی سنگ کلیه انجام بدید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر