جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری و سوزش ادرار

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

عفونت مثانه در زنان بیشتر از مردان شایع است. به طور تخمینی، بیش از 50 درصد زنان حداقل یک بار در زندگی خود با عفونت مثانه مواجه می‌شوند. بیشتر این عفونت‌ها ساده هستند و عامل ایجاد آنها، باکتری ‌ای‌کولای (E. Coli) است.

عفونت مثانه در زنانی که بیماری خاصی ندارند، بی‌خطر نامیده می‌شود. اما عفونت مثانه با وجود سوند یا استنت در مجاری ادراری، دیابت، بارداری و برخی مشکلات دیگر، عفونت پرخطر نامیده می‌شود. عفونت مثانه بی‌خطر با مصرف یک دوره کوتاه آنتی‌بیوتیک به‌راحتی درمان می‌شود اما برای فرد بیمار باعث مشکلات زیادی می‌شود.

چه چیزی باعث بروز عفونت مثانه میشود؟

عفونت مثانه اغلب به دلیل ورود باکتری به پیشاب‌راه و سپس مثانه رخ می‌دهد. پیشاب‌راه لوله‌ای است که ادرار را از بدن خارج می‌کند. این باکتری‌ها وقتی وارد مثانه می‌شوند، به دیواره مثانه می‌چسبند و باعث التهاب و عفونت می‌شوند که به آن التهاب مثانه یا سیستیت گفته می‌شود. این باکتری‌ها می‌توانند از مثانه به سمت کلیه‌ها هم حرکت کنند و باعث بروز عفونت کلیه شوند. چندین عامل می‌توانند ریسک عفونت مثانه را افزایش دهند. این عوامل شامل موارد زیر می‌شوند:

علائم عفونت ادراری

علائم عفونت ادراری شامل موارد زیر می‌شود:

عفونت کلیه هم علائم مشابهی دارد اما موارد زیر هم می‌توانند علامت عفونت کلیه باشند:

پزشک پس از شنیدن علائم مریض و انجام آزمایش ادرار می‌تواند عفونت مثانه را تشخیص دهد. در آزمایش ادرار، وجود گلبول سفید در ادرار و علائم التهاب چک می‌شود که نشان دهنده عفونت هستند. اگر پزشک مشکوک به عفونت مثانه باشد، کشت ادرار را تجویز می‌کند. کشت ادرار یک تست آزمایشگاهی است که برای شناسایی باکتری‌های مختلف موجود در نمونه ادرار به کار می‌رود.

کشت ادرار در موارد زیر تجویز می‌شود:

درمان عفونت مثانه

آنتی بیوتیک برای درمان عفونت مثانه

سوالات مختلفی در رابطه با درمان عفونت مثانه پرسیده می شود، از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

قوی ترین انتی بیوتیک برای عفونت ادراری کدام است؟

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری مردان کدام است؟

بهترین دارو برای عفونت ادراری در زنان کدام است؟

باید گفت افرادی که عفونت مثانه بی‌خطر دارند اغلب با یک دوره کوتاه آنتی‌بیوتیک درمان می‌شوند. آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. موارد زیر از جمله درمان‌های معمول برای التهاب مثانه بی‌خطر هستند.

ثابت شده است که دوره سه روزه درمان به اندازه دوره هفت روزه مؤثر است اما عوارض کمتری دارد. عوارض معمولاً ناشی از رشد بیش از حد قارچ است و می‌تواند منجر به قرمزی و عفونت قارچی واژن شود. درمان سه روزه همچنین نسبت به درمان هفت روزه مقرون به صرفه‌تر است. درمان تک دوزی هم امکان پذیر است اما به طور کلی نرخ درمان آن پایینتر و احتمال بروز عفونت دوباره بالاتر است. در بسیاری از افراد، علائم یک روز پس از شروع دوره درمان کاهش می‌یابند. اما حتی اگر بیمار حس کند که بهتر شده است، حتماً باید دوره آنتی‌بیوتیک را به پایان برساند تا عفونت به طور کامل از بین برود. اگر دوره تکمیل نشود، عفونت می‌تواند دوباره رخ دهد و بار دوم درمان آن سخت‌تر می‌شود.

اگر علائم بیش از دو یا سه روز پس از شروع درمان ادامه یابند، بیمار باید پزشک را در جریان بگذارد. افرادی که عفونت مثانه پرخطر دارند باید به مدت 7 تا 14 روز آنتی بیوتیک مصرف کنند. عفونت پرخطر ممکن است در زنان باردار یا افرادی که دیابت یا عفونت خفیف کلیه دارند مشاهده شود. همچنین به مردانی که عفونت ادراری حاد دارند پیشنهاد می‌شود که به مدت 7 تا 14 روز آنتی بیوتیک مصرف کنند. در موارد نادر، آنتی بیوتیک های بتا-لاکتام و فلوروکینولون‌ها هم برای درمان عفونت‌های مهاجم‌تر به کار می‌روند. این آنتی‌بیوتیک ها مؤثر هستند اما به دلیل خطر مقاومت باکتریایی، در درمان اولیه تجویز نمی‌شوند.

درمان عفونت مثانه در خانه

به دلیل نگرانی‌هایی که در مورد باکتریهای مقاوم به آنتی‌بیوتیک وجود دارد، پزشکان به زنانی که عفونت مثانه عادی دارند، استفاده از راههای پیشگیری عفونت را توصیه می‌کنند. این راه ها شامل موارد زیر می‌شوند:

تغییر روش پیشگیری از بارداری

عفونت مثانه بیشتر در زنانی دیده می شود که دیافراگم و اسپرم کش استفاده می کنند.

نوشیدن آب و دفع ادرار پس از رابطه جنسی

این کار به دفع باکتری هایی که وارد مثانه شده اند کمک می کند.

استفاده از کرم موضعی استرادیول در زنان یائسه

زنان یائسه می توانند از استروژن برای کاهش ریسک عفونت استفاده کنند.

مصرف آنتی بیوتیک برای پیشگیری

از دیگر موارد موثر در پیشگیری از عفونت ادراری و مثانه می توان به موارد زیر اشاره کرد: آب میوه کرنبری بدون شکر، سرکه سیب، اسید اسکوربیک (ویتامین سی) و پروبیوتیک ها. از میان این درمان ها، محصول کرنبری از همه محبوب تر است.

درمان عفونت مثانه در طب سنتی

راه هایی مانند:

درمان عفونت ادراری با کرن بری

کرنبری به عنوان یک درمان طبیعی برای پیشگیری از عفونت مثانه در نسل‌های متمادی به کار می‌رود. طبق تحقیقی که در سال 2012 انجام شد، آب میوه کرنبری و قرص‌های کرنبری در زنانی که عفونت مکرر مثانه دارند، مؤثر است. اما مشخص نیست که آیا آب میوه کرنبری می‌تواند در افراد دیگر هم از عفونت مثانه پیشگیری کند یا خیر.

پوشیدن لباس مناسب

باکتری‌ها در محیط‌های گرم و مرطوب بیشتر رشد می‌کنند. پوشیدن شلوار جین تنگ و دیگر لباس‌های تنگ می‌تواند باعث ماندن رطوبت در نواحی حساس زنانه شود. این عامل می‌تواند محیط مناسب برای رشد باکتری‌های واژینال را فراهم کند.

نوشیدن آب زیاد

آب باعث شسته شدن باکتری‌ها از مثانه و در نتیجه درمان سریعتر عفونت می‌شود. همچنین آب باعث رقیق شدن ادرار و در نتیجه کاهش درد در هنگام ادرار کردن می‌شود. ادرار حاوی مواد زائد بدن است. در شرایط عفونت مثانه، دفع ادرار غلیظ و تیره می‌تواند با درد و ناراحتی بیشتری همراه باشد. ادرار رقیق کمرنگ‌تر است و باعث ناراحتی کمتری می‌شود.

دفعات زیاد دفع ادرار

دفع ادرار به صورت مکرر می‌تواند با خارج کردن باکتری‌ها از مثانه، به درمان عفونت کمک کند. نگه داشتن ادرار به باکتری‌ها زمان می‌دهد تا در مثانه تکثیر شوند. همچنین دفع ادرار پس از رابطه جنسی هم مفید است. رابطه جنسی می‌تواند باعث پیش رفتن باکتری‌ها در مجاری ادراری در زنان و مردان شود. دفع ادرار پس از رابطه جنسی می‌تواند به خروج باکتری‌ها از مجاری ادراری کمک کند. با این کار از ماندن باکتری‌ها در مجاری و بروز عفونت جلوگیری می‌شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
4.2/5 - (119 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمدی دوشنبه ۸ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 287 مشاهده پرسش
    سلام مدت سه روزه قرص سفیکسیم ۲۰۰مصرف می کنم به دستور پزشک برای عفونت مثانه ولی بهخر نشدم چه ندع دارویی توصیه می نمایدد ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سیپروفلپکساسین ۵۰۰ هر۱۲ ساعت
  • تصویر کاربر دریا شنبه ۳۰ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    عرض سلام جناب دکتر،خانمی ۴۰ ساله هستم،چندین ساله گهگاهی دچار یبوست و فشار شدید داشتم،از ۸ ماه پیش که رابطه جنسی داشتم،مراجعه به دکتر زنان داشتم و آزیترومایسین و فلوکونازول و مترونیدازول خوردم،بعد از یک ماه تکرر ادرارم شروع شد و دکتر زنان گفتن خوب شدی،نوار مثانه نوشت تخلیه م ناقصه،تو‌معاینه گفتن افتادگی مثانه ندارم،شل کننده های مثانه فایده نداشت،کشت ادرار و ازمایش چندین بار نرمال بوده،گفتن باید سیستوسکپی کنم،بعضیا میگن ضعف عضلات کف لگنه،و همچنان تکرر و فشار ادرار دارم،مترونیدازول ،سیپروفلوکساسین،فسفومایسین هم خوردم.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید،
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      در حال حاضر بهترین اقدام انجام سیستوسکوپی هست
  • تصویر کاربر مينا دوشنبه ۱۸ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 306 مشاهده پرسش
    سلام خدمت آقاي دكتر
    من در ١٣ارديبهشت امسال لاپراسكوپي هيستركتومي شدم دچار فيستول مثانه به واژن شدم دكترم گفت سوند بذارم حدود ٦هفته سوند داشتم خوب نشدم و١٧تير دقيقا چهار هفته پيش عمل بازترميم مثانه انجام دادم و دوباره دوهفته سوند داشتم مشكل فيستولم حل شد ولي الان يك هفته ست كه درد لگن دارم وكلا اعصابم رو بهم ريخته . خيلي ناراحتم چون اين دود رو قبل از در آوردن رحمم سالها داشتم .وقتي هيستركتومي كردم دردم كاملن خوب شد .متاسفانه احساس ميكنم دوباره همون درد سراغم اومده وضمن اينكه حس بدي در مثانه دارم .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۸ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      2-سلام ،بايد معاينه شويد
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۸ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      با این شماره تماس بگیرید 02122642744
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر فرد پنجشنبه ۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر باشه ، من آذر 98 عمل میومکتومی لاپاروسکوپی انجام دادم و فیبروم های رحمیم خارج شد، نزدیک عمل آزمایش دادم و متوجه عفونت ادراری خفیف شدم، بعد از جراحی‌ امپول کفلین و تا چند وقت بعد از جراحی‌ آنتی بیوتیک سفیکسیم خوردم، مشکلی نداشتم و عملا پیگیر نشدم حدودا یکماه پیش سوزش ادراری و تیر خفیف در پهلوهام داشتم ، مراجعه به آزمایشگاه کردم، وایتم WBC حدود 10800 بود، باکتری few و WBC حدود 10 تا 14، سفیکسیم خوردم ولی باز کمی سوزش داشنم فسفومایسین 4 روز مصرف کردم و بعد نالیدیکسیک اسید، امروز باز آزمایش دادم دیدم پروتئین تریس هست و RBC. و WBC و باز باکتری few, آیا میتونم کوتریموکسازول و یا نیتروفورانتوئین مصرف کنم؟

    با سپاس از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      آزمایش آهر و کشت ادرارتون رو بفرستید
  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۶ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب
    خانومی ۴۵ ساله هستم با قد ۱۵۰ و وزن ۸۲ و چاقی بیشتر در ناحیه شکم دارم که حدود ۱۰ سال درگیر عفونت مزمن واژن هستم که در حین استفاده از دارو نسبتا خوب هستم ولی بعد از اتمام آن علایم برمیگردد، دو بار زخم رحم داشتم که آخریش حدود ۲۰ روز پیش بود که یه دوره هفت روزه کلوتریمازول یک درصد واژینال و تریانیسیونولون ان ان برای روی آلت استفاده کردم که چون زیاد فایده نداشت به دکتر مراجعه کردم و یه دوره ده روزه آزیترومایسین ۵۰۰ هر ۱۲ ساعت، فلوکونازولر۱۵۰ هر ۴۸ ساعت و مترونیدازول ۲۵۰ هر ۸ ساعت استفاده کردم ، بعد از اتمام دارو قاعدگی ماهانه برام اتفاق افتاد و الان پس از اتمام آن شرایط بهتری دارم ضمنا بنده از ۳۴ سالگی بعد از به دنیا آمدن دخترم دچار فشار خون شدم و متورال ۵۰ و اچ لوزارتان استفاده می کنم، حدود یک سالی هست که موقع ادار دفع کامل اتفاق نمیفته و بعد از اتمام یکی دو دقیقه بعد مقداری ادرار خارج میشه، ابتدا اصلا توجه من رو جلب نمیکرد، تا این که در حین استفاده از داروهای نامبرده برای عفونت واژن، متوجه آن شدم که یکی دو بار بعد از اتمام ادرار ۷ بار دفع های کوچک به فاصله یک دقیقه اتفاق افتاد، ادرار بد بو ندارم، سوزش ادرار هم ندارم، ولی زیر شکمم گز گز میکنه و همش احساس ادرار دارم،البته گزگز زیر شکم رو در دوره های مختلف طی چند سال اخیر تجربه کردم که چون زیاد اذیت کننده نبود فکر میکردم ناشی از عفونت واژن هست میخواستم راهنماییم کنین، ممنونم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۶ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      تست U/A و U/C انجام بدید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۶ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      جهت معاینه دقیق به دکتر زنان مراجعه کنید و بهتره به صورت مداوم قرص سیپروفلوکساسین ۵۰۰ روزانه یک عدد مصرف کنید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر شیرین جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر کرمی
    من علایم عفونت ادراری را دارم که اولین بار هست.
    با توجه به اینکه به دخترم شیر می‌دهم، داروی کم عارضه‌تری نسبت به سیپروفلوکسازین هست که استفاده کنم؟ ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      قرص سفیکسیم ۲۰۰ هر ۱۲ ساعت یک عدد
  • تصویر کاربر جم شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    603‪7997185772127
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سوالتون رو بفرمایید
    2. تصویر کاربر جم شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش)
      با احترام
      جناب دکتر من سالهاست دچار سوزش ادرار شدید هستم. چند بار دکتر رفتم برام دارو تجویز کرد و درمان نشدم سوزش ادرارم بقدری شدید ست که میترسم ادرار کنم و ساعتها دستشویی م رو نگه میدارم سوزش ادرارم دردش بشکلی ست که در حین دستشویی انگار تیرهای تیز از محل ادرارم خارج میشه بهمراه سوزش شدید لطفا راهنماییم کنید چطور از شر این درد که سالهاست همراه دارم نجات پیدا کنم
      شایان ذکر می باشد برج 2 دچار کرونا شدم هنگامی که بیمارستان بستری بودم مشکلم رو به دکتر گفتم برام قرصی تجویز کرد یک هفته طول درمانی که در بیمارستان جهت کرونا داشتم با مصرف اون قرص سوزشم از بین رفت ولی وقتی مرخص شدم مشخصات دارو رو پیگیری کردم از در اختیار گذاشتن نام دارو توسط بیمارستان اجتناب کردند و گفتند باید به دکتر مراجعه کنی و چون چند بار به دکتر مراجعه کرده و ترتیب اثری حاصل نشد امیدی به مراجعه مجدد ندارم
      ممنون میشم بنده رو راهنمایی کتید چطور از شر این درد که سالهاست منو همراهی میکنه نجات پیدا کنم 🙏
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سن تون؟جنسیت تون؟
    4. تصویر کاربر جم شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش)
      متولد 1361 زن هستم
    5. تصویر کاربر جم شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش)
      در حین ادرار بشدت سوزش دارم انگار تیر از درونم خارج میشه و در عین حال ادرارم بشدت داغه
      حدود 6 ساله با این درد زندگی میکنم بریدم از شدت درد تمام توانایی و مقاومت جسمانیم رو بلعیده
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش)
      باید سیستوسکوپی بشید
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر Zahra شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر کرمی من یک خانم ۴۰ ساله هستم حدود۲۰ سال هست که مشکل ادراری دارم وقتی ازدواج کردم یک عفونت ادراری گرفتم که بامصرف دارو خوب شدم ولی بعد یه مدتی دچار سوزش ادرار ومشکل دردفع کامل ادرار ایجادشده حالا حدود۷ ماه است که یک زایده گوشتی جلوی مجرای ادرارم ایجادشده وتاداخل مجراهست ودردزیرشکم ولگن وسوزش ادرارگاهی شدیدوگاهی درد ندارم دکترگفته بادارورفع بشه بهتره تاعمل کنیم داروهای که استفاده کردم داکسی سایکلین وفنازومکس وروواتینکس وپماداسترومارین بوده توده کمی کچک شده ولی بعضی موقعها بزرگتر میشه لطفن راهنمایی کنید این بیماری چیست وچه کار کنم عکس سونورامیفرستم باسپاس ازشما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش)
      بهتره جراحی بشید
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر. یک آقای 37 ساله هستم و متاهل از دو سه ماه قبل احساس سوزش خفیفی در ابتدای آلت تناسلی خود اکثر مواقع و نه همیشه دارم. گاها که دقت کردم در طول روز ترشح سفید کمی هم ازش خارج میشه با توجه به اینکه متاهل هستم آیا می‌تونه عفونت ناشی از انتقال مثلا رابطه جنسی باشه و برای درمان ممنون میشم اگه ممکنه بنده رو راهنمایی بفرمایید چه دارویی و چه مدت کمک می‌کنه سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش)
      بله عفونت مجرا گرفتید باید خودتون و همسرتون این داروها رو مصرف کنید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش)
      کپسول داکسی سایکلین ۲۰۰ هر ۱۲ ساعت تا یک هفته قرص آزیترومایسین ۵۰۰ روز اول ۲ عدد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر رنجبر سه شنبه ۲۲ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 817 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    من 50 سال دارم بیست روز پیش علائم کرونا داشتم دو دوره آزیترو مصرف کردم از دیروز تب و درد در ناحیه لگن و سوزش ادرار دارم البته طی شش ماه پیش چند بار سوزش ادرار داشتم سیپرو فلوکساسین مصرف کردم رفع شد الان چی مصرف کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۲ تیر ۰( 2 سال پیش)
      تست ادرار مجدد بدهید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر