جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سایز و اندازه طبیعی آلت تناسلی مردان چقدر باید باشد؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
تصور غلط بسیاری از مردان در کوچک بودن اندازه آلت تناسلی خود می تواند مشکلات زیادی را در زندگی زناشویی به وجود آورد. امروزه مردان زیادی به کلینیک و متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه می کنند که به دنبال افزایش سایز آلت تناسلی خود هستند. در این مقاله به بررسی کوچکی آلت تناسلی و روش های درمان آن می پردازیم.

بررسی اندازه آلت تناسلی

از طرفی تبلیغات زیادی در ماهواره و بعضی سایت ها وجود دارد که معتقدند می توانند سایز یا حجم آلت تناسلی مردان را افزایش دهند. این جانب به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی بر خود واجب دانستم که نکات مهم و علمی و آخرین اخبار موجود در این زمینه را مختصر به اطلاع برسانم. بیش از 95 درصد مراجعه کنندگان در معاینه، اندازه آلتشان نرمال است و بیخودی نگرانند.

ضمنا مثل قد افراد، اندازه آلت تناسلی از فردی به فرد دیگر کاملا متفاوت است و نباید مقایسه گردد. هیچ ارتباطی بین قد و اندازه آلت تناسلی افراد وجود ندارد. اگر اندازه آلت بین حداقل و حداکثر نرمال باشد از نظر پزشکی نرمال است. نکته بسیار مهم در رابطه با کوچکی اندازه آلت، اساس تعریف علمی خاص است و صرفاً ادعای یک فرد دلیل وجود مشکل نیست و باید توسط متخصص ارولوژی معاینه گردد.

بیشتر بدانید…

درمان تومور بیضه

بررسی اندازه آلت تناسلی

اندام تناسلی تا چه سنی رشد می کند؟

آلت تناسلی مرد پس از تولد به تدریج رشد می کند. با این حال، مهمترین رشد در دوران بلوغ یا بین 12 تا 16 سالگی اتفاق می افتد. بلوغ معمولاً در مردان بین 9.5 تا 14 سال شروع می شود و می تواند تا 4 سال ادامه داشته باشد. آلت تناسلی مرد به طور معمول در سن 18 یا 19 سالگی به حداکثر طول می رسد. با این حال ، برخی از افراد رشد دستگاه تناسلی خود را تا اوایل 20 سالگی تجربه می کنند.

در کودکان چه آلتی کوچک است؟

به چه التی کوچک می گویند؟ هر پسربچه بالای یکسال که در حالت کشیده طول آلت تناسلی کمتر از 2 سانت دارد باید تحت درمان قرار گیرد تا کوچکی اندام تناسلی کودک برطرف گردد. بیشترین رشد آلت تناسلی بین 2 تا 5 سالگی و از طرفی در سن 15-17 سالگی اتفاق می افتد و بعد از بلوغ اندازه آلت تناسلی همیشه ثابت می ماند. به علت دید فرد از بالا و از زاویه دید و چربی و چاقی بیش از حد باعث می شود که خود فرد آلت تناسلی را کمتر از نرمال حس کرده و نگران شود.

مطالعه بیشتر: کجی آلت

درمان کوچک بودن اندام تناسلی کودکان

درمان به علائم، سن و سلامت عمومی کودک شما و همچنین بستگی به شدت بیماری دارد. برای برخی از کودکان ممکن است از هورمون درمانی استفاده شود. این روش می تواند به رشد  آلت تناسلی کمک کند. در برخی موارد، کودک شما ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی کودک خود در مورد خطرات، مزایا و عوارض جانبی احتمالی همه روش های درمانی صحبت کنید.

همه چیز در رابطه با لاپاراسکوپی 

اندازه ی آلت تناسلی مردان

اندازه آلت تناسلی طبیعی و نرمال چقدر است؟

معمولا میانگین اندازه آلت در حالت نعوظ بیش از 13-15 سانتیمتر است. اما چه آلتی کوچک است؟ زمانی از نظر علمی گفته می شود که آلت تناسلی کوچک است که در حالت نعوظ اندازه آن کمتر از 7 سانتی متر باشد، این مورد در هر هزار مرد تنها در 6 مورد دیده می شود. توجه داشته باشید که حداقل اندازه آلت مردانه حدود 9 سانتی متر است.

اندازه‌گیری طول آلت تناسلی

با اندازه‌گیری طول آلت خود شروع کنید:

  • یک خط کش یا نوار اندازه‌گیری را در قسمت پایه آلت تناسلی مستقر قرار دهید، جایی که به بدن متصل می‌شود.
  • تا جایی که می‌توانید به استخوان آلت تناسلی فشار وارد کنید، تا زمانی که استخوان را حس کنید. این امر، به ویژه در صورت وجود مقدار زیادی چربی در شکم بسیار مهم است.
  • از پایه تا انتهای نوک اندازه بگیرید.

اندازه‌گیری ابعاد آلت تناسلی

بعد، ابعاد آلت (یعنی محیط یا ضخامت آن) را اندازه بگیرید.

برای این مرحله، از یک نوار اندازه‌گیری نرم یا یک تکه نخ استفاده کنید. اگر مورد دوم را انتخاب کردید، مطمئن شوید که حالت کششی ندارد، چون می‌تواند موجب خطاهای اندازه‌گیری شود.

نوار یا نخ را یک بار به آرامی در اطراف در سمت راست ضخیم‌ترین قسمت آلت تناسلی، قرار دهید.

وقتی که انتهای نواراندازه‌گیری به هم رسید، این همان عددی است که شما به دنبال آن هستید! اگر از نخ استفاده می‌کنید، جایی که انتهای نخ به ابتدای نخ رسید را علامت‌گذاری کنید، سپس نخ را پهن کرده و از خط کش برای اندازه‌گیری فاصله، از نقطه‌ی علامت‌گذاری شده تا انتها استفاده کنید.

اندازه نرمال آلت تناسلی

اندازه نرمال آلت تناسلی مردان

آیا سایز آلت تناسلی مردان در رضایت جنسی همسر ارتباط دارد؟

جواب منفی است. متأسفانه به علت فرهنگ سازی غلط خیلی ها بر این باورند که بین سایز و حجم آلت و شدت رضایت خانم ها ارتباط مستقیمی وجود دارد در حالیکه از نظر علمی کاملاً غلط است به دلیل آنکه تنها یک سوم خارجی واژن از تماس با آلت و تحریک جنسی بیشترین تأثیر را دارد.

اندازه واژن خانم ها در حالت اتساع و هنگام مقاربت بین 7-9 سانتی متر متغییر می باشد و لذا تنها 7-9 سانت آلت مرد می تواند در داخل واژن قرار گیرد و اضافه آن در صورت فشار توأم با درد شدیدی برای خانم خواهد بود که مانع رسیدن آنها به اوج لذت جنسی یا ارگاسم می شود.

توجه داشته باشید که طول واژن زنان 5/7 سانتی متر است که در طول تحریک جنسی به 10 سانتی متر می رسد و لذا با این توضیح اغلب مردان در حالت نعوظ بالای 10 سانتی متر طول آلت را دارند و لذا به طور کامل واژن زن را پر خواهند کرد و نیاز به درمان اضافه ندارند.

 آیا افزایش طول آلت جنسی ممکن است؟

اگر این مورد در دوران بچگی تشخیص داده شود با داروها قابل درمان اند ولی بعد از بلوغ هنوز در دنیا علیرغم تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی دروغ و غلط، هیچ روش جراحی و یا داروئی برای بزرگ کردن دستگاه تناسلی کشف نشده است.

ورزش های مخصوص بزرگ کردن آلت تناسلی

علت بزرگی دستگاه تناسلی مردان

 عواملی که باعث بزرگی دستگاه تناسلی در مردان عبارتند از:

ژنتیک: ژنیکی از دلایل اصلی بزرگی آلت تناسلی مردان ژن هایی است که از والدین خود به ارث برده اند. ژنتیک قوی ترین پیش بینی کننده اندازه آلت تناسلی مرد است.

هورمون ها: هورمون ها از همان ابتدا در اندازه آلت تناسلی شما نقش دارند. همانطور که استروژن و پروژسترون بر خصوصیات جنسی زنان  تأثیر می گذارد، هورمون های جنسی مردانه یا آندروژن ها نیز به رشد بیضه و آلت تناسلی کمک می کنند.

تغذیه مناسب: سو تغذیه در رحم و طی چند سال اول زندگی می تواند بر روی هورمون ها تأثیر بگذارد و بر رشدآلت تناسلی اثر بگذارد.

دلیل کوچک شدن دستگاه تناسلی مردان

با اینکه دلایل مختلفی برای کوتاه شدن طول آلت جنسی مردان وجود دارد اما علت اصلی آن پروستاتکتومی رادیکال است. پروستاتکتومی رادیکال، برداشت غده پروستات به همراه گره های لنفاوی اطراف آن می باشد. حدود 70 درصد مردانی که تحت عمل جراحی برداشت پروستات قرار می گیرند مقداری کاهش طول آلت تناسلی را تجربه می کنند.

بر طبق مطالعات، مقدار طولی که احتمال دارد یک مرد پس از پروستاتکتومی از دست دهد متفاوت است. برای مثال در یک مطالعه، 126 مرد که تحت عمل جراحی پروستاتکتومی قرار گرفتند 3 بار قبل و بعد از جراحی طول آلت خود را اندازه گیری کردند. این مردان حداقل تا پس از 12 ماه بعد از عمل به از دست دادن طول آلت خود ادامه دادند. میانگین کاهش طول آلت در این مردان نیم اینچ (1.3 سانتی متر) در حالت شل و حدود 1 اینچ (2.3 سانتی متر) در حالت نعوظ بود.

درمان خارش بیضه

هم چنان که گفته شد اندازه آلت به ژنتیک و هورمون و فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. بسیاری از مردان درباره کوچک بودن آلت جنسی خود نگران هستند. در یک مرد بالغ وقتی که اندازه آلت کمتر از 5/2 اینچ باشد به آن میکروپنیس یا کوچکی آلت گفته می شود. این اندازه برای شیرخوار کمتر از ۰/۷۵ اینچ است.

تاثیر ژنتیک بر اندازه آلت تناسلی

همه ما ویژگی‌ها – یا فنوتایپ‌هایی – داریم که مربوط به خود ماست. به عنوان مثال، حتی اگر بینی والدین شما عقابی است، شما می‌توانید یک بینی سربالا داشته باشید. این صفات می‌تواند نتیجه آن چیزی باشد که de novo gene نامیده می‌شود. هر کسی می‌تواند این جهش‌های ژنی را داشته باشد، اما تعداد این ژن‌ها، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اینها ژن‌هایی هستند که با تغییراتی در خط ژنی پدر مادرتان به وجود آمده و متعلق به شما هستند.

چگونگی به وجود آمدن این ژن‌ها هنوز نامشخص است، اما ما می‌دانیم که آنها می‌توانند صفات فیزیکی شما – از جمله اندازه آلت تناسلی و ظاهر کلی شما – را تحت تأثیر قرار دهند. به عنوان مثال، شما و والدینتان ممکن است از قد و اندازه مشابهی برخوردار باشید، اما اندازه آلت تناسلی شما زمین تا آسمان فرق کند.

تاثیر چاقی بر کوچک بودن آلت تناسلی

آیا چاقی باعث کوچک شدن آلت مردان می‌شود؟ نه دقیقا. چرا افراد چاق آلتشان کوچک است؟ اضافه وزن باعث می شود آلت مردان، کوچکتر از اندازه واقعی به نظر برسد، و اینکه چاقی باعث کوچک شدن آلت تناسلی مردان می‌شود، یک توهم بوده، و نتیجه‌ی یک مقایسه‌ی اشتباه است. به عنوان مثال، تصور کنید دو مرد لخت در کنار یکدیگر ایستاده‌اند و طول آلت هر یک از آنها، در حالت نعوظ 6 اینچ است.

فرض کنید که قد آنها یکسان بوده، اما دور کمر یکی از آنها 34 اینچ و دیگری 44 اینچ باشد. در فرد دوم، به خاطر نسبت و تناسب بدن، او در حالت نعوظ، از مرد اول و لاغرتر، کوچکتر به نظر می‌رسد. اما دلایل مخفی دیگری نیز وجود دارد که چاقی در کوچک به نظر رسیدن آلت تناسلی نقش دارد. همانطور که ذکر شد، اضافه وزن باعث کوچک شدن آلت تناسلی مردان نمی‌شود.

این قسمت، به عنوان پایه آلت تناسلی مرد، بزرگ شده و آلت تناسلی را در زیر یک لایه چربی پنهان می‌کند.

تخمین زده می‌شود که هر 40-50 پوند وزن اضافی، حدود یک اینچ از آلت تناسلی خود را از این طریق پنهان می‌کند. بنابراین، آلت تناسلی مرد ممکن است از نظر فنی هنوز شش اینچ باشد – اما به علت پنهان شدن یک اینچ از آن در زیر چربی، پنج اینچ به نظر می‌رسد. دلایل دیگری که باعث کوچک‌تر دیده شدن آلت افراد چاق می‌شود چیست؟ خب، چاقی با اختلال نعوظ همراه است. رگ‌های خونی در اثر چربی اضافی ضعیف می‌شوند، بنابراین آلت در حالت نعوظ، به اندازه حالت کامل و سفت گذشته نیست.

روش های طبیعی برای افزایش کیفیت اسپرم

آیا میکروپینس درمان دارد؟

علت میکروپنیس که به آن کوچکی آلت گفته می شود، به عدم توانایی رشد کردن آلت در سه ماه دوم و سوم حاملگی می باشد و علت آن کم بودن هورمون تستوسترون در دوز خیلی کم و یا عدم جواب به تستوسترون می باشد. از نظر شیوع یک در 200 مورد تولد دیده می شود و بهترین زمان درمان قبل از بلوغ است. تزریق هورمون تستوسترون بهترین درمان برای افزایش طول اندام تناسلی قبل از بلوغ می باشد که باعث افزایش طول آلت تناسلی می گردد.

توجه: بعد از بلوغ تزریق تستوسترون هیچ اثری روی افزایش طول آلت مردان ندارد.

آلت دفن شده – چربی عانه

این حالت به نوجوانان و یا جوانان چاقی گفته می شود که علیرغم اینکه اندازه آلت تناسلی آنها نرمال است ولی به علت چربی زیاد ناحیه عانه آلت تناسلی در داخل آن پنهان و یا دفن شده است و این حالت اغلب باعث نگرانی والدین شده و با شکایت از کوچک بودن آلت بچه به مطب ها مراجعه می کنند تنها درمان این حالت کاهش وزن و ذوب کردن چربی است که با از بین رفتن چربی آلت اندازه طبیعی خودش را نشان می دهد.

 

برای بزرگ کردن طول الت تناسلی و افزایش قطر آن چه روش هایی وجود دارد؟ برای مشاهده مطلب وارد لینک زیر شوید:

بزرگ کردن آلت

دکتر حسین کرمی متخصص کلیه و درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.2/5 - (564 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…
پزشک اورولوژی به چه معنی است؟ و در چه حوضه ای فعالیت میکند؟ اورولوژیست ها پزشکان متخصصی…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر