جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علت دردناک بودن دفع ادرار در مردان و زنان چیست؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

افراد دچار دیسوریا (سوزش ادرار) باید پزشکان را از هر نشانه‌ی دیگری که دارند آگاه کنند. اگر این نشانه‌ها به ادرار دردناک مربوط باشد، به پزشکان کمک می‌کند تشخیص صحیحی بدهند و درمان مناسب را پیدا کنند.

علت سوزش ادرار در مردان و زنان

مشکلات بسیاری می‌تواند باعث ادرار دردناک شود و بسیاری از آن‌ها هم به میزان زیادی قابل درمان هستند. در ادامه، به 10 دلیل احتمالی ادرار درناک، همراه با دیگر نشانه‌های همراه آن می‌پردازیم.

عفونت دستگاه ادراری

عفونت دستگاه ادراری (UTI) وقتی اتفاق می‌افتد که در بخشی از دستگاه ادراری، که از کلیه شروع می‌شود و تا مثانه و مجرای ادرار ادامه دارد، باکتری‌های زیادی تجمع پیدا کنند. مجرای ادرار بخشی از دستگاه ادراری است که ادرار را از بدن خارج می‌کند.

نشانه‌های دیگر عفونت دستگاه ادراری

فردی که دچار عفونت دستگاه ادراری است، ممکن است این نشانه‌ها را هم داشته باشد:

عفونت‌های مقاربتی

عفونت‌های مقاربتی یا عفونت‌های منتقل‌شونده از راه رابطه‌ی جنسی (STIs) مانند کلامیدیا، گونوره‌آ و هرپس (تبخال تناسلی)هم می‌توانند باعث ایجاد درد هنگام ادرار شوند.

نشانه‌های دیگر عفونت های مقاربتی

نشانه‌ها بر اساس نوع عفونت‌های مقاربتی ممکن است متفاوت باشند. مثلاً، هرپس عموماً باعث ایجاد ضایعه‌های تاول‌ مانند روی دستگاه تناسلی می‌شود.

عفونت‌ های پروستات

عفونت باکتریایی کوتاه‌مدت می‌تواند باعث ایجاد التهاب پروستات یا پروستاتیت شود. التهاب مزمن ناشی از بیماری دیگری مثل عفونت‌های مقاربتی هم می‌تواند پروستاتیت ایجاد کند. عفونت های پروستات می تواند منجر به سوزش ادرار در مردان شود.

نشانه‌های دیگر عفونت پروستات

عفونت پروستات ممکن است باعث بروز علائم زیر نیز شود:

علائم التهاب پرستات کدامند؟

سنگ کلیه

سنگ‌های ادراری یعنی تجمع مواد معدنی مانند کلسیم یا اوریک اسید که سنگ‌های سختی در کلیه‌ها یا اطراف آن‌ها ایجاد می‌کنند. گاهی اوقات سنگ‌های کلیه جایی نزدیک به محل ورود ادرار به مثانه قرار می‌گیرند و باعث ایجاد ادرار دردناک می‌شوند.

سایر نشانه های سنگ کلیه

علاوه بر دیسوریا، سنگ‌های کلیه هم می‌توانند نشانه‌های زیر را ایجاد کنند:

کیست‌های تخمدان

کیست‌های تخمدان هم مثل سنگ کلیه، خارج از مثانه هستند اما می‌توانند باعث ادرار دردناک شوند. این کیست‌ها ممکن است روی یک یا هر دو تخمدان که در دو طرف مثانه قرار دارند، ایجاد شوند.

نشانه‌های دیگر کیست تخمدان

افراد دچار کیست تخمدان این نشانه‌ها را دارند:

اینترستیشیال سیستیتیس

اینترستیشیال سیستیتیس که سندرم مثانه‌ی دردناک هم نامیده می‌شود، بیماری‌ای است که باعث ایجاد تحریکات مزمن مثانه می‌شود، که بدون هیچ عفونت زمینه‌ای دیگری حدود 6 هفته یا بیش‌تر طول می‌کشد.

نشانه‌های دیگر سندرم مثانه دردناک

حساسیت به مواد شیمیایی

گاهی اوقات مواد شیمیایی خارج از بدن مانند اسانس‌ها می‌توانند بافت‌های بدن را تحریک کنند. وقتی فردی ادرار می‌کند، ممکن است این تحریک قابل توجه‌تر شود و درد به وجود بیاید. چیزهایی که می‌توانند باعث ایجاد حساسیت‌های شیمیایی شوند، عبارتند از:

نشانه‌های دیگر

افرادی که به فرآورده‌های شیمیایی واکنش نشان می‌دهند، ممکن است دچار این نشانه‌ها شوند:

عفونت واژینال

این نوع عفونت که به نام‌های واژینیت یا واژینوزیس هم خوانده می‌شود، نوعی عفونت واژینال است که در نتیجه‌ی رشد بیش از حد باکتری یا قارچ ایجاد می‌شود. نوعی عفونت منتقل‌شونده از راه جنسی به نام تریکومونیازیس هم می‌تواند باعث عفونت واژینال شود.

نشانه‌های دیگر عفونت واژینال

داروها

برخی داروهایی که پزشک برای درمان سرطان مثانه تجویز می‌کند، می‌تواند باعث تحریک و التهاب بافت‌های مثانه شود. این مشکل اغلب باعث ادرار درناک می‌گردد.

اگر فردی با شروع مصرف یک داروی جدید، دچار درد هنگام ادرار شود باید از پزشک بپرسد تا بفهمد این درد از عوارض جانبی دارو است یا نه. افراد نباید بدون اجازه‌ی دکتر مصرف دارو را متوقف کنند.

سرطان مثانه

سرطان مثانه وقتی ایجاد می‌شود که سلول‌های سرطانی در مثانه شروع به رشد کنند. ادرار دردناک معمولاً از نشانه‌های اولیه‌ی این بیماری نیست. در عوض، ممکن است فرد متوجه خون در ادرار شود.

نشانه‌های دیگر 

نشانه‌های احتمالی دیگر سرطان مثانه عبارتند از:

تفاوت ادرار دردناک در زنان و مردان

هم زنان و هم مردان ممکن است دچار ادرار دردناک شوند و دلایل آن هم می‌تواند به آناتومی بدن زن و مرد وابسته باشد.

برای مثال، مجرای ادرار در زنان کوتاه‌تر از مردان است و به همین دلیل، باکتری‌ها راحت‌تر می‌توانند وارد مثانه شوند و عفونت دستگاه ادراری ایجاد شود. فرد می‌تواند در مورد ریسک‌های ادرار دردناک بسته به جنسیت و سوابق پزشکی با پزشک خود صحبت کند.

چه موقع برای ادرار دردناک به پزشک مراجعه کنیم؟

هر کس ممکن است هر از گاهی ادرار دردناک را تجربه کند. اگر درد پایدار است و نشانه‌های زیر هم وجود دارد، فرد باید به پزشک مراجعه کند:

درمان ادرار دردناک

گزینه‌های درمانی ادرار دردناک به دلایل زیربنایی بستگی دارد. نمونه‌هایی از این درمان‌ها عبارتند از:

عفونت‌های شدید دستگاه ادراری که کلیه‌ها را درگیر می‌کند نیاز به آنتی‌بیوتیک وریدی دارد.

اگر فردی دچار پروستاتیت باکتریایی مزمن شود احتمالاً حدود 12 هفته باید از آنتی‌بیوتیک استفاده کند. درمان‌های دیگر پروستاتیت عبارتند از داروهای ضدالتهابی بدون نسخه، ماساژ پروستات، حمام گرم و داروهای موسوم به آلفا-بلاکر که عضلات اطراف پروستات را در حالت ریلکس قرار می‌دهند.

پرهیز از استفاده از صابون‌های تحریک‌کننده یا دیگر مواد و محصولات شیمیایی نزدیک نواحی تناسلی که ممکن است تحریک ایجاد کند. اگر دلیل مشکلات، تحریک به وسیله‌ی محصولات شیمیایی باشد، درمان خیلی سریع انجام می‌شود.

درمان از خانه معمولاً شامل مصرف داروهای ضدالتهاب بدون نسخه مانند ایبوپروفن است. احتمالاً پزشک فرد را تشویق می‌کند تا مقادیر بیش‌تری مایعات بنوشد، چرا که با رقیق شدن ادرار، دفع ادرار هم راحت‌تر و بدون درد می‌شود. استراحت و مصرف داروها طبق دستور، معمولاً می‌تواند اکثر نشانه‌ها را از بین ببرد.

خلاصه

ادرار دردناک یک نشانه‌ی شایع با دلایل بسیار است که برخی از آن‌ها به عفونت‌های باکتریایی برمی‌گردد. اگر فردی حس می‌کند دچار بیماری شده، پیش از این که بیماری بدتر شود و نشانه‌های دیگری هم ایجاد شود، باید به پزشک مراجعه کند.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4/5 - (62 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۳۰ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 279 مشاهده پرسش
    با سلام پسرم 14 سالشه و همیشه احساس میکنه ادرار داره و وقتی میره تخلیه کنه خیلی ادرار نداره ولی بعد ادرار همیشه احساس سوزش و تیر کشیدن در مجاری داره ازمایشات و سونو و معاینه توسط پزشک متخصص انجام دادیم و گفتند سالمه و تنگی محاری نداره و عفونت ادراری هم نداشت پزشکش قرص تولترودین داده ولی تاثیری هم نداشت و همچنان احساس سوزش و درد داره میخواستم نظر شما رو بدونم کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      اگر ازمایش و سونو نرمال بوده ، فعلا بگین فقط مصرف مایعاتش رو خیلی بیشتر کنه
  • تصویر کاربر الی یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 331 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من قبل هم ویزیت شما شدم ضایعه هایی در ناحیه تناسلی ایجاد شده بود که گفتید آزمایش بدم جواب آزمایش منفی بود ولی الان چند ساعتی هست که نمیتوانم ادرار کنم و هنگام فشار با درد همراه چیکار کنم ممکن سنگ باشه یا تبخال تناسلی یا عفونت البته التهاب رو در پرینه احساس میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      از ضایعاتتون عکس بفرستید
    2. تصویر کاربر الی یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      ضایعات رو فیریز کردم‌ تا حدی الان نمی‌دونم چرا تا چندساعت پیش ادرارم اصلا نمی آمد الان که می اید آخر ادرارم مجاری ادرارم خیلی درد می‌گیرد
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      از قرص سیپروفلوکساسین ۵۰۰ هر ۱۲ ساعت و کپسول تامسولوسین شبی یک عدد استفاده کنید. اگر بهتر نشد باید معاینه کنم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۲۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان من 33سالمه چهارده ماه پیش سیتوسکوپی شدم توده به اندازه چهار میلی متر تراشیده شده و جواب پاتولوژی low graidبود سوالم اینه احتمال عود مجدد چقدره؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      باید با سیستوسکوپی هر ۳ ماه پیگیری کنید ، توده های مثانه احتمال عود دارند
  • تصویر کاربر سپیده چهارشنبه ۱۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 334 مشاهده پرسش
    سلام دکترجان بنده ۳۲سالمه سابقه ۲تا زایمان ناموفق طی ۴سال داشتم برای بار سوم باردار شدم درحال حاضر ۶ماه زایمان سزارین کردم مدتی هنگام پایان دفع ادرار درد دارم احساس میکنم کامل دفع نشده و اینکه اکثرا دچار تکرر ادار میشم در قسمت پهلو ها و کمر مدت طولانی احساس درد دارم حدود ۲سالی میشه حال خواهشم از شما اینکه بفرمایید چ راهی برای درمان وجود دارد سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      آزمایش ادرار جهت عفونت داده شود‌ همچنین از نظر افتادگی مثانه باید معاینه شوید
  • تصویر کاربر اباذرصیفی شنبه ۱۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 409 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خوب هستی
    دوسه سال میشود بنده سوزش ادار وخوب تخلیه نمیکنم چندین با به دکتر رفتم جواب نداد نمی در پوست بیضه
    والت دارم در صورت امکان راهنمایی
    کنید باتشکر از شهرستان میاندواب 46سالمه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      آزمایش ادرار و سونوگرافی انجام بدهید.
  • تصویر کاربر کیواپ پنجشنبه ۴ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 335 مشاهده پرسش
    سلام پدربنده 62سال سن داردوحدود2سال است که تک کلیه هستند الان ادرارکردنشون درشب دروزخیلی هستش حداقل 30الی40بارهستش
    وهنگام ادراردرددارن سوزش هم نیست بی ادبی نباشه هنگام ادرارسرالتش دردمیگره تازه گاهی اوقات ادراش گیرمیکنه ومیره تواب گرم لطفاً راهنمای بکنین سنو و آزمایش هم دادن ودکترش هم میگه عفونت هستش
    ومشکل کراتین واوره هم دارن ممنون ازلطفطون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۴ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      ازمایش ادرار و سونوگرافی کلیه ها و مثانه و پروستات و ازمایش psa انجام شود
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    سلام من ۳۰ سالمه و دو سال هست ک سوزش ادرار دارم و الان چند روزی هست ک ب سختی و با درد ادرار میکنم و هیچ فشاری ندارد ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      ازمایش ادرار و سونوگرافی انجام شود
  • تصویر کاربر مرجان یکشنبه ۱۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید دوروزه من ادرار میکنم درد دارم تو دوره ی آی یو آی بارداری هستم وقتی ادرار میکنم تمام میشه حس میکنم بازم ادرار دارم ولی وقتی به آخر ادرار میرسم درد عجیبی همراه با سوزش دارم و فشار به قیمت واژنم همیشه هم دل و کمر من باز هستش مادرم میگفت ممکنه سرماخورده باشه شکمت ولی الان با اینکه ادرار کردم باز حس میکنم مثانه ام پره واقعا نمیدونم چه کار کنم ممنون میشم راهنماییم کنید متشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ، قدم اول ازمایش ادرار جهت بررسی عفونت ادراری داده شود
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    سلام.جوانی هستم ۲۲ساله.از دیروزه اوله رگه گردن التم از جایی ک از بیضه جدا میشه موقع ادرار میسوزه.موارد بالایی هم ک‌گفتید در مقالتون نداشتم.سه ماهم هست اسپرم فقط ازطریق جنوب خارج شده.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      مایعات بیشتر استفاده شود و ازمایش ادرار انجام شود
  • تصویر کاربر حامد شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 488 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید.
    سن ام 22 سالمه
    آقای دکتر الان حدود دوساله سوزش ادار دارم وچند دفعه آزمایش ادرار خون دادم تشخیص دادن که ورم پروستاتیت و اوایل دارو هارو که خوردم گلودرد حالت تهوع اینا بهم دست داد البته الانم دارم وبعضی موقع سوزش مدفوع هم دارم.
    و چندروز هم موقع ادرار سوزش دردناک دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      از داروهای افلوکساسین ۲۰۰ میلیگرم هر ۱۲ ساعت و کپسول تامسولوسین ۰.۴ میلیگرم شبی یک عدد و قرص ملوکسیکام ۷.۵ میلیگرم هر ۱۲ ساعت برای یک ماه استفاده کنین و از قهوه و نوشابه و ادویه جات و پیاز و سیر پرهیز کنین
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر