جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درد پهلوی چپ نشانه چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

درد پهلوی چپ شکم یک مشکل رایج است و می تواند به علت عوامل گوناگونی باشد. به یاد داشته باشید که وجود درد، هیچوقت طبیعی نیست، اما همیشه هم جدی نیست!

درد پهلوی چپ معمولاً ناشی از اندام هایی است که در آن سمت قرار دارند. اندام های سمت چپ شکم که ممکن است باعث به وجود آمدن درد شوند عبارتند از:

✔️ پانکراس (لوزالمعده)

✔️ قسمتی از معده

✔️ قسمتی از روده ی کوچک

✔️ کلیه سمت چپ

✔️ تخمدان سمت چپ و لوله فالوپ (در زنان)

درد پهلوی چپ

لخته شدن خون یا عفونت در سمت چپ ریه هم می تواند باعث شکم درد در قسمت چپ بدن شما شود. همچنین، بیماری های جدی مثل حمله ی قلبی یا تورم و التهاب در اطراف قلب می تواند از دیگر علت های درد در این ناحیه باشد.

بیشتر بدانید…

فتق بیضه به چه معناست؟

 بچه دار نشدن مردان نشانه ی چیست؟

انواع و نشانه های درد پهلوی چپ

درد پهلو سمت چپ شما می تواند کوتاه مدت (حاد)، یا بلند مدت (مزمن) باشد. این درد ممکن است از یک ناحیه شروع شده و سپس به نواحی دیگر سرایت کند (منعکس شود). همچنین، میزان درد می تواند شدید یا کم و کلافه کننده باشد.

علائم دیگری که شما در کنار این درد دارید، می تواند به پیدا کردن علت درد کمک بزرگی بکند. به عنوان مثال، اگر شما علائمی مثل حالت تهوع، گرفتگی، اسهال، تب یا یبوست دارید، باید آن را با پزشک در میان بگذارید. با داشتن این علائم به همراه درد، تشخیص بیماری کار آسان تری خواهد بود.

علت درد پهلوی چپ شکم عبارتند از:

زخم یا التهاب معده (ورم معده): این بیماری ممکن است منجر به دردی حاد یا مزمن در در سمت چپ-بالای شکم شما شود. علائم دیگر این بیماری شامل حالت تهوع و استفراغ است. همچنین، علائم خونریزی معده می تواند وجود خون در استفراغ و مدفوع خونی و سیاه باشد.

سرطان یا التهاب لوزالمعده (پانکراتیت): این بیماری می تواند باعث درد در سمت چپ شکم، در بالای لوزالمعده شود. درد پانکراتیت به صورت دردی شدید و مداوم است و می تواند به پشت سرایت کند. در برخی موارد، این بیماری با تب و استفراغ همراه است. سرطان لوزالمعده، دردی مبهم و تدریجی را به همراه دارد.

علائم این سرطان می تواند شامل تهوع، زردی پوست و چشم (بیماری زردی) و کاهش وزن باشد.

سرطان، عفونت یا سایر بیماری های سمت چپ روده ی بزرگ: این بیماری می تواند سبب گرفتگی عضلات پایین سمت چپ شکم شود. سایر علائم این بیماری عبارتند از: تغییر در عادت های مربوط به روده (اجابت مزاج)، کاهش وزن، تب، وجود خون یا ترشح در مدفوع، حساسیت به لمس و فشار به زیر شکم.

همچنین، سرطان یا بیماری هایی که باعث انسداد روده ی بزرگ می شوند، می توانند باعث یبوست یا گرفتگی شوند.

سرطان یا التهاب روده ی کوچک: این بیماری می تواند منجر به شکم درد در سمت چپ شود. علائم دیگر: تغییر در عادات روده، کاهش اشتها، گرفتگی، گاز، نفخ و خون یا ترشح در مدفوع.

بیماری های کلیوی، عفونت یا سنگ کلیه: درد ناشی از این بیماری ها شدید و حاد است. این درد ممکن است به پشت دنده ها یا به داخل کشاله ی ران سرایت کند. علائم دیگر این بیماری شامل سوزش ادرار، تب، خون در ادرار و گزگز سمت راست بدن است.

دردهای لگنی در زنان: دردهای لگنی زنان می تواند باعث درد در سمت چپ زیر شکم شود. اگر این درد با تغییرات عادات روده و خونریزی واژن همراه بود، می تواند علت آن بارداری خارج رحمی باشد. کیست تخمدان از دیگر بیماری هایی است که منجر به دردهای لگنی می شود. این درد می تواند منقطع باشد (بیاید و برود)، یا به صورت دردی کم و همیشگی (کلافه کننده) ظاهر شود و به پشت سرایت کند.

از دیگر علائم کیست تخمدان، پریود های غیر طبیعی و دردناک است. یکی دیگر از علل درد لگنی زنان، عفونت لگن است. این بیماری با تب و ترشح یا خونریزی واژن همراه است.

لخته شدن خون یا عفونت در سمت چپ ریه: لخته شدن خون در ریه (آمبولی ریه) می تواند باعث درد برنده (خنجری، درد همراه با سوزش)، شدید و حاد شود. سایر علائم آمبولی ریه عبارتند از: سرفه، نفس تنگی، تنفس سریع و خلط خونی. (مخاطی که در هنگام سرفه از گلو خارج می شود) علاوه بر این، عفونت های ریوی مثل ذات الریه می تواند باعث درد در این ناحیه، به همراه تب شود.

حمله قلبی یا التهاب اطراف قلب (پریکاردیت): بیماری های قلبی می توانند باعث درد در بالای سمت چپ شکم شوند. درد حاد، تیز یا مشکل در تنفس، ضعف، سرفه و تعریق از دیگر علائم این بیماری ها است.

هشدار های درد پهلوی چپ

درد خفیف شکم که خود به خود برطرف شده و عود نمی کند، نیازی به درمان خاصی ندارد. اما در مورد هر گونه شکم درد شدید یا مداوم شما باید با پزشک مشورت کنید. شکم درد، طبیعی نیست. بنابراین بهتر است در مورد هر گونه مشکل و علائمی که دارید پزشک را در جریان قرار دهید.

عبارت «پرچم قرمز» به معنی هشداری برای درد می باشد. این عبارت به این معناست که شما باید درد را جدی بگیرید و سریعاً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

علائمی که باید آنها را جدی گرفت:

  • درد شدید یا بدتر شدن درد
  • درد همراه با تب
  • درد قفسه سینه، سرفه یا مشکل تنفسی
  • درد همراه با اسهال
  • یبوستی که بیش از 3 روز طول بکشد
  • وجود خون در مدفوع
  • درد همراه با حالت تهوع و استفراغ
  • وجود خون در استفراغ
  • زردی
  • درد همراه با تورم شکم
  • حساسیت شدید شکم
  • درد همراه با ترشحات یا خونریزی واژن
 
3.1/5 - (404 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مژده دوشنبه ۶ فروردین ۳( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 19 مشاهده پرسش
    سلام سه روزه درد شکمی شدید دارم و زیر شکمم سمت چپ درد داره بشدت آزمایش خون دادم هیچ عفونتی نبود سونو دادم کلیه و تخم دان هیچ مشکلی نداشت و اینکه من رحمم رو برداشتم و 38 سالمه و متورم هم هست پهلوی چپم و تخمدانم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۶ فروردین ۳( 3 هفته پیش)
      سونوگرافی رو ارسال کنید لطفا
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۰ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 9 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من در تاریخ 1402/12/07 در بیمارستان البرز کرج بدلیل داشتن سنگ کلیه تحت درمان قرار گرفتم و در داخل کلیه ام دبل جی گذاشتند و قرار شده در تاریخ 1403/01/18 دبل جی را از کلیه ام خارج کنند سیوالی که برایم ایجاد شده اینه که آیا این دبل جی را در مطب بصورت شخصی و یا خصوصی خارج می‌کنند یا در بیمارستانها نیز انجام میدهند و اگر در بیمارستانها دبل جی را از کلیه خارج می‌کنند بفرمایید که در بیمارستانهای تامین اجتماعی نیز این کار انجام میگیرد یا خیر بنده بازنشسته تامین اجتماعی هستم و حقوقم کفاف نمی‌دهد که در مطب و یا بیمارستانهای خصوصی بروم تا دبل جی را از کلیه ام خارج کنند ضمنا بنده 27 سال است که کلیه هایم سنگ تولید میکنند
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۰ اسفند ۲( 1 ماه پیش)
      بله در بیمارستانهای دولتی نیز خارج میشود با توجه به بیمه شما در بیمارستان لبافی نژاد اینکارو براتون با هزینه بسیار کم انجام خواهند داد
  • تصویر کاربر نجاری چهارشنبه ۲ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 29 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من پهلوی سمت چبم خیلی درد شدیدی دارد شبها نمی گذارد بخوابم وقطی نفس میکشم از پهلوم صدای خسخس میاد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱ اسفند ۲( 1 ماه پیش)
      با سلام و احترام سونوگرافی کلیه ها و مجاری ادراری انجام دهید
    2. تصویر کاربر نجاری سه شنبه ۱ اسفند ۲( 1 ماه پیش)
      ,سلام سوگرافی کلیه ومجاری ادرای همه نرمال بود
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲ اسفند ۲( 1 ماه پیش)
      دردهای عضلانی اسکلتیه به متخصص ارتوپدی یا نوروسرجری مراجعه کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر جلال جمعه ۱۲ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 118 مشاهده پرسش
    بعضی مواقع یه دردی در سمت چپ (پهلو ) حس میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      سونوگرافی کلیه ها و مجاری ادراری انجام شود
  • تصویر کاربر جوادی چهارشنبه ۱۲ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 100 مشاهده پرسش
    سلام جناب آقای دکتر
    بنده در شهریور ماه سونو کردم و سه سنگ 12، 10 و 6 میلی را در کلیه چپ نشان داد. در 20 شهریور سنگ شکن برون اندامی کردم و ظاهرا یکی از آنها شکسته شد. مقداری شن ریزه و خرده سنگ به صورت ناچیز دفع کردم. اخیرا سیتی کردم و جواب آن را خدمتتان ارسال می‌کنم. لطفا راهنمایی فرمایید. دو روزی هست که قرص تامسو لوسیون روزی یکی و کپسول لووفلوکساسین روزی یکی و قرص هیدروکلروتیازید روزی یکی مصرف می‌کنم. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۱ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      سلام جواب سی تی را ارسال نکرده اید
    2. تصویر کاربر جوادی سه شنبه ۱۱ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      با سلام
      متاسفانه فایل‌ها در سامانه ذخیره نمی‌شود. اگر از طریق دیگری امکان دارد بفرمایید تا ارسال کنم. با تشکر
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۲ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      با ذکر نام و توضیح مجدد مشکلتون به این شماره در واتس اپ ارسال کنید 09394620321
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر نگار پنجشنبه ۳۰ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 97 مشاهده پرسش
    سلام. من ۳۰ سالم هست و هرازگاهی در شدید خنجری و غیر قابل تحملی در پهلوی سمت چپ و پایین شکمم احساس میکنم. دردش طوریه که شب از خواب بیدارم میکنه و همزمان که شدید میشه عرق میکنم و حالت تهوع هم بهم دست میده. اصولا ۵، ۱۰ دقیقه ای میگیره و بعد برطرف میشه و اصولا کمی بعد از خالی کردن روده این اتفاق میفته اما لزوما اینطور نیست. قبلا خیلی به ندرت همچین حالتی پیش میومد برام ولی اخیرا بیشتر شده و بعد از هربار که این حالت پیش میاد تا یه مدت بعدش درد خفیفی تو همون قسمت پایین چپ شکمم حس میکنم همچنان. این حالت اغلب شب و تو خواب برام اتفاق میفته. با توجه به اینکه من از کودکی هرازگاهی در همین ناحیه دچار درد شدید اسپاسم مانند میشدم، البته نه به این شدت، ممنون میشم راهنمایی کنید الان لازم هست به متخصص مراجعه کنم یا همون نشانه‌های اسپاسم هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۰ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سلام سونوگرافی کلیه ها و مجاری ادراری انجام دهید
  • تصویر کاربر آیدا یکشنبه ۲۸ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام من19سالمه چند وقته صبحها موقعی که از خواب پا میشم پهلوی چپم درد شدید میگیره اما الان دوروزه شب ها موقع خواب تقریبا ساعت3پهلوی چپ آنقدر درد میگیره که از خواب بیدار میشم و اینکه چند هفته پیش سوزش ادرار داشتم آزمایش دادم عفونت ادراری بود آنتی بیوتیک یک هفته برام تجویز کردن اما تغییری نکردم ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر آیدا شنبه ۲۷ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      و اینکه خیلی حالت تهوع دارم🥺
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      سلام سابقه سنگ کلیه داشتیه اید ؟ سریعا سونوگرافی کلیه ها و مجاری انجام بشه
    3. تصویر کاربر آیدا شنبه ۲۷ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      دو ماه پیش برای انجام چکاپ کامل سونوگرافی انجام دادم فقط سنگ ریزه3میلی متری در کالیس میانی کلیه چپ و کالیس فوقانی کلیه راست دارم گفتن مایعات زیاد مصرف کنم خود به خود دفع میشه
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۸ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      احتمال خیلی زیاد سنگ داخل حالب دارید الان
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر Z جمعه ۵ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام،یکی از بستگان که مرد هستن و ۵۸ سال سن دارند درد پهلو سمت چپ دارند که الان نزدیک دو هفته هستش،به پزشک متخصص داخلی مراجعه کردیم سونو گرافی انجام دادن ولی چیز خاصی نبوده شن ریزه داشتن و کیست کلیه خیلی کوچک که دکتر گفت چیزی نیست،معاینه ای هم که کردن گفتن درد عضلانی نیست چند تا قرص دادن که شاید عصبی یا همون عضلانی باشه ولی همچنان درد دارن چه کنیم،کس دیگری گفته عفونت هستش آیا درسته،بیشتر وقت ها شب ها احساس درد دارد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۵ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      سلام عکس سونوگرافی را بفرستید
  • تصویر کاربر نسیم سه شنبه ۲۹ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 274 مشاهده پرسش
    سلام.7روز ک پهلوی سمت چپ ام درد مزمن و ممتد داره و ورم هم کرده.درد ابتدا به ران پای چپ ام و و الان ساق پام کشیده شده.سنگ های ریز در کلیه دارم.علت ورم و درد پهلوی چپ ام ویست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۹ فروردین ۲( 1 سال پیش)
      سلام سنگی در مسیر حالب نمیبینم . سنگ داخل کلیه بسیار کوچک است و درد نمیدهد . منشا درد احتمالا از کمر یا عضلانی است
  • تصویر کاربر عسکر شنبه ۲۹ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 311 مشاهده پرسش
    عفونت ادرار و درد در ناحیه پهلو و زانوی پای راست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      عکس ازمایش ادرار و کشت ادرار را بفرستید اگر نداده اید انجام دهید همچنین سونوگرافی کلیه ها و مجاری انجام شود
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر