جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تنگی محل اتصال حالب به مثانه یا تنگی uvj

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

محل اتصال حالب به مثانه در جایی قرار دارد که لوله حالب به مثانه متصل می شود؛ حالب لوله ای است که ادرار را از کلیه ها به سمت مثانه افراد هدایت می کند. تنگی محل اتصال حالب به مثانه یا UVJ در واقع مربوط به انسداد در همین ناحیه است.

تنگی محل اتصال حالب به مثانه چیست؟

uvj می تواند جریان ادرار به سمت مثانه را متوقف کند و در نتیجه ادرار به حالب و کلیه ها بر می گردد. در صورت بروز این اتفاق، لوله حالب و کلیه ها گشاد می شوند ( مشکل مگایوریتر و هیدرونفروز).

تنگی یک طرفه اتصال حالب به مثانه نیز دومین مشکل رایج است که مادرزادی بوده و از زمان کودکی تشخیص داده می شود. این مشکل معمولا در سونوگرافی های دوران بارداری بانوان تشخیص داده می شود.

هر ساله حدود 100 کودک با مشکل تنگی uvj به دنیا می آیند که توسط مراکز مختلف تحت درمان قرار می گیرند.

علائم و نشانه های تنگی uvj

تنگی uvj

به دلیل افزایش کاربرد آزمایش های تصویری در دوران بارداری بانوان، مشکل تنگی یا انسداد محل اتصال حالب به مثانه معمولا قبل از بروز هرگونه علائم مختلف، تشخیص داده می شود. در صورت مشاهده هرگونه گشادی حالب یا کلیه ها، جنین در حین بارداری و پس از به دنیا آمدن تحت نظر قرار گرفته می شود.

پس از به دنیا آمدن کودک، تصویربرداری و آزمایش های بیشتر می توانند وجود مشکل تنگی حالب را تایید کنند. کودکانی که کمی بزرگتر هستند، معمولا در ناحیه کمر یا پهلو درد دارند و با مشکل سنگ کلیه مواجه می شوند.

درد کودک ممکن است گاهی با حالت تهوع و استفراغ همراه باشد. از جمله دیگر علائم مشکل تنگی حالب در ناحیه اتصال به مثانه می توان به ادرار خونی، عفونت مجاری ادرار ( که معمولا با تب همراه است )  و یا حتی درد در ناحیه شکم و معده اشاره داشت.

علت بروز  تنگی uvj

این مشکل معمولا در دوره شکل گیری و رشد جنین بروز پیدا می کند. در اکثر موارد، انسداد محل اتصال حالب به مثانه زمانی رخ می دهد که راه ارتباطی حالب با مثانه تنگ می شود. این مشکل ممکن است در اثر بافت های زخم شده، عفونت، پولیپ خوش خیم و یا سنگ های کلیه نیز در بدن افراد رخ دهد.

ارزیابی تنگی uvj و تشخیص آن

ارزیابی تنگی uvj و تشخیص آن

ممکن است کودک شما جهت انجام تشخیص نهایی تحت آزمایش های متعددی قرار گیرد و در نهایت وضعیت وی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. در نتیجه پزشکان می توانند راهکار درمانی مناسب را انتخاب کنند. در ادامه نگاهی به آزمایش های کاربردی در این شرایط خواهیم داشت:

۱. سونوگرافی کلیه و مثانه ( RBUS )

در این پروسه از امواج صدا استفاده می شود و این امواج به سمت کلیه ها و مثانه هدایت خواهند شد. در نهایت می توان به کمک تصاویر خروجی این آزمایش، میزان درجه هیدرونفروز ( بزرگی کلیه ها ) را تشخیص داد.

۲. اسکن کلیه mag III

این آزمایش می تواند به ما نشان دهد هر کلیه تا چه حد کارکرد درستی دارد و همچنین میزان تنگی و انسداد نیز در نتایج آزمایش مشخص خواهد شد. از یک سوزن داخل وریدی در این آزمایش استفاده می شود تا محلول خاصی به نام ایزوتوپ به داخل رگ های کودک شما تزریق شود. این ایزوتوپ می تواند به پزشکان امکان رویت واضح تر کلیه ها را بدهد.

در این نوع از اسکن ، به کمک ماشین های بزرگی که قابلیت چرخشی دارند تصاویری از کلیه های کودک گرفته می شود. در اینجا نیز برای پیگیری آزمایش، کودک شما به یک سوزن درون وریدی و کاتتر نیاز خواهد داشت.

۳. آزمایش ام آر آی یا ام آر یو ( MRI/MRU  )

آزمایش ام آر آی یک پروسه تشخیصی بدون نیاز به اشعه های متعدد است که در آن از ترکیب یک آهنربای بزرگ، فرکانس های رادیویی و همچنین رایانه جهت تولید تصاویر جزئی و دقیق از بدن استفاده می شود. آزمایش اوروگرافی رزونانس مغناطیسی  می تواند تصاویری جزئی و مناسب از کلیه ها، یوریتر و مثانه فرد تولید کند.

برای این آزمایش نیز کودک به یک سوزن درون وریدی و کاتتر نیاز خواهد داشت. در صورتی که سن کودک پایین باشد و یا نتواند مدت زمان آزمایش را که معمولا حدود 40 دقیقه است تحمل کند، پزشکان از بیهوشی یا بی حسی موضعی استفاده می کنند.

درمان تنگی محل اتصال حالب به مثانه

هر ساله به صورت میانگین حدود 50 پروسه پیوند مجدد مجرای ادراری ( ureteral reimplantations ) در مراکز درمانی انجام می شود و هدف اصلی تیم های پزشکی، درمان مشکل تنگی uvj است تا بدین ترتیب کارکرد صحیح کلیه ها در بدن فرد حفظ شود.

در برخی شرایط که کارکرد کلیه در بدن فرد با مشکل مواجه شده باشد، به عمل جراحی نیاز است.در برخی کودکان ممکن است شاهد گشادی قابل توجه حالب و کلیه ها ( مگایوریتر و هیدرونفروز )‌ باشیم، اما کلیه کارکرد مناسبی داشته باشد و به خوبی تخلیه شود.

در این شرایط، پزشکان به کمک آزمایش های تصویری پرتکرار کودک را تحت بازبینی قرار می دهند.

یورتروستومی کوتانئوس دیستال

گشادی لوله یوریتر

آن دسته از نوزادانی که تازه به دنیا آمده اند و گشادی لوله حالب زیادی داشته و کارکرد کلیوی آن ها بسیار ضعیف است باید یک پروسه درمانی خاص را پشت سر بگذارند. برای این دسته نوزادان انجام یورتروستومی کوتانئوس دیستال پیشنهاد می شود.

در این عمل جراحی لوله حالب به پوست نزدیک می شود تا بدین ترتیب ادرار آن به شکل آزادانه در داخل پوشک تخلیه شود. این کار به حالب و کلیه تحت تاثیر کمک می کند تا از شرایط التهاب خود خارج گردند. پس از گذشت حدود 18 ماه، لوله حالب دوباره در داخل مثانه جایگذاری می شود.

در برخی از موارد خاص، می توان تنگی و مشکل حالب را به شکل اندوسکوپی ( بدون نیاز به برش بر روی پوست ) مدیریت کرد. در این شرایط عمل جراحی کودک شما تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. در حالی که کودک در خواب است، پزشک جراح از یک لیزر جهت باز کردن تنگی لوله حالب استفاده می کند.

او سپس از یک بالن جهت باز کردن ناحیه تنگ بهره می گیرد و یک تیوب کوچک و موقت را در آن ناحیه باقی خواهد گذاشت که به آن استنت می گویند. در نتیجه ادرار می تواند به خوبی از داخل کلیه ها به سمت مثانه تخلیه گردد.

پیوند مجدد مجرای حالب ادرار

پروسه جراحی جهت حل مشکل تنگی ناحیه اتصال حالب به مثانه (UVJ) ، پیوند مجدد مجرای ادراری نام دارد. این روش درمانی شامل برداشتن ناحیه مشکل ساز در حالب، کاهش اندازه آن و اتصال دوباره بافت به لوله حالب می شود.

در نوزادان کوچک این پروسه درمانی به کمک یک برش کوچک بر روی پوست پیگیری می گردد. جراحی هایی که کمترین میزان تهاجم را دارند، برای کودکانی که بیش از 6 ماه سن دارند در دسترس خواهند بود.

پیوند مجدد مجرای ادراری را می توان به شکل لاپاروسکوپی یا به روش لاپاروسکوپی همراه با ربات های دستیار انجام داد. در روشی که کمترین میزان تهاجم جراحی را دارد، پروسه درمانی با سه برش کوچک پوستی انجام می شود.

هر کدام از این برش ها به اندازه یک دانه برنج هستند؛ کاهش میزان برش های قابل رویت بر روی پوست و مدت زمان بهبود کوتاه تر از جمله مزایای این روش به حساب می آیند.

اما این روش برای تمامی کودکان گزینه مناسبی نیست. پزشک معالج می تواند با انجام آزمایش های متعدد و جلسات توجیهی، بهترین راهکار درمانی را انتخاب نماید.

دکتر حسین کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری و فوق تخصص لاپاراسکوپی

3.4/5 - (11 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 332 مشاهده پرسش
    سلام،وقت بخیر.
    بنده 27 سال سن دارم
    توی ازمایش سونوگرافی بنده(7 ماه قبل) کلیه سمت چپ سنگ 3 میل مشاهده شده. این اواخر گاهی اوقات احساس میکنم ادرار به صورت کامل خارج نمیشه و تکرر ادرار دارم . راهی هست بشه از شر این سنگ خلاص شم؟
    پیشاپیش از لطف شما ممنونم تا بحال درد شدیدی احساس نکردم، بیشتر مشکلم احساس ادرار و تعداد بالای تخلیه ادرار هستش.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      ابتدا جهت بررسی دقیق تر سی تی اسکن انجام شود. قطره سنکول هر ۱۲ ساعت ۱۵ قطره مصرف شود
  • تصویر کاربر نیما سه شنبه ۲۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 341 مشاهده پرسش
    لطفا برای سونو گرافی که در پیوست فرستادم راهنمایی بفرمائید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر سنگ تون دفع نشده باید tul شوید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سنگ های زیر ۶ میلیمتر حالب احتمال دفع خودبخودیشون زیاده ولی بالای ۶ میلیمتر معمولا خود بخود دفع نمیشود. برای سنگ های زیر ه میلیمتر تامسولوسین شبی ۱ عدد و نصف قرص هیدروکلروتیازید صبح ها مصرف شود. اگر دفع نشد باید tul شود. سنگ های بالای ۶ میلیمتر باید tul شوند.
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      برای نوبت tul با ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴ تماس بگیرید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مالکی چهارشنبه ۲۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 283 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ۴۱سالمه یک سنگ به سایز۶میلیمتردرuvjراست دیده شده باهیدرویورترونفروز خفیف کلیه راست همکارتون پیشنهاد سنگ شکنی لیزری دادند می خواستم بدونم بدون سنگ شکنی دفع میشود یا خیر ممنونم ازپاسخ تان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ، سنگ های زیر ۶ میلیمتر حالب احتمال دفع خودبخودیشون زیاده ولی بالای ۶ میلیمتر معمولا خود بخود دفع نمیشود. برای سنگ های زیر ه میلیمتر تامسولوسین شبی ۱ عدد و نصف قرص هیدروکلروتیازید صبح ها مصرف شود. اگر دفع نشد باید tul شود. سنگ های بالای ۶ میلیمتر باید tul شوند.
  • تصویر کاربر مريم شنبه ۲۶ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 296 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشيد خدمت شما.عمل تنگي مجراي ادرار انجام دادم و قبل از عمل وحشتناك تكرر ادرار داشتم و بد از عمل بد از ادرار كردن باقيمانده ي ادرار داخل مثانه ميماند و بايد زور بزنم و بدون زور زدن فورا نياز دارم دوباره براي ادرار دستشوي برم و اين باعث اذيت من واقعا ميشه و عكس رنگي وي سيو جي انجام دادم و نوار مثانه كه تو عكس گفتن تنگي مجرا نداري و باقيمانده ي ادرار داخل مثانه ميمونه و نوار مثانه هم نوشته باقيمانده ي ادرار داخل مثانه ميمونه من يه زماني سنگ داشتم و ريز شده امكان داره سنگ گير كرده باشه و ايا عكس وي سيو جي ايا سنگ مثانه و سنگ مجراي ادرار و حالب را نشان ميده؟؟ البته من قبل و بد از عمل تنگي مجرا هم سونو گرفتم و سونوي قبل از عمل تنگي مجرا ٥٠٠ سي سي و پس از دو بار تخليه ٢٨٠ سي سي و بد از عمل تنگي مجرا ٢٥٠ سي سي بد از تخليه ١٤٠ سي سي
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      قرص بتانکول هر ۱۲ ساعت
    2. تصویر کاربر مريم دوشنبه ۲۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و خسته نباشيد اقاي دكتر من اين قرصارو ميخورم ويسول ٥ وگاباكيم ١٠٠ و پروترال ٤/.
    3. تصویر کاربر مريم دوشنبه ۲۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      و اينكه ايا اين قرص دفعات ادرار را زياد ميكنه ممنون از تون
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      ویسول را قطع کنید و بتانکول را شروع کنید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر مجید پنجشنبه ۱۷ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 358 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر فرزند در زمان بارداری همسرم متوجه شدیم که کلیه ها متورم شده و مجرای ادرار گشاد شده بادتشحپخسص دکتر بعد از انجام آزمایشات لازم و عکس هسته‌ای عمل دو طرفه انجام شد و مجرای ادرار روی پوست و دو طرف بدن تعبیه گردید الان پسرم ۱ ساله شده و دکترش آقای هیراد فر هم خارج از کشور بسر میبره و مشخص نیست چا زمانی برگرده واسه عمل دوم گفته بو بچه ۱۰ کیلو ید ۱ سال بشه کا خدا رو شکر مشکلی نداره لطفا واسه عمل دوم کمک کنید و پزشک مجرب معرفی بفرمائید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۷ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      الان نفروستومی داره؟
  • تصویر کاربر سعید یکشنبه ۶ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 312 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب
    لطفا بفرمایید پیشنهاد شما و روش که کمتزین تهاجم به لوله حالب به مثانه نشود چیست ؟
    آیا رفلاکس خواهد داشت ؟
    آیا ممکن است تنگی برگردد ؟
    با تشکر
    توضیح مادرزادی بودن و در دوران گودکی تحت مراقبت استاد کجباف زاده بودن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سوال خود را واضح تر بپرسید. تنگی حالب دارید ؟ عکس مدارک خود را بفرستید
    2. تصویر کاربر سعید شنبه ۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      با سلام و عرض ادب
      بپیوست آخرین اطلاعات سونوگرافی سی تی اسکن خدمتتان ارسال مینمایم چنانچه نیاز به سوابق قدیمی تر دارید مخصوصا کودکی بفرمایید تا ارسال کنم .
      با تشکر
      سعید زمانی
      09124524576
    3. تصویر کاربر سعید شنبه ۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      با سلام
      بله تنگی حالب دارند و همچنین هیدرونفوز
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۶ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام حتما حضوری مراجعه کنید. نیاز به یورتروسکوپی و بررسی حالب شما هست. ممکن است نیاز به تعبیه دبل جی شود و یا اقدامات بیشتر جهت ویزیت با تلفن ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴ تماس بگیرید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    باسلام .آقای دکتر مادرم 71سال سنش هست وکلیه راستش درسی تی اسکن هسته ای مشخص شده که شش درصد ازان باقی مانده است.وکلیه چپش سالم است.طی سالیان گذشته که سونوگرافی می گرفت می گفتند هیدرونفروزداره. می خواستم بدونم آیا لازمه کلیه راستش برداشته بشه؟اگه برداشت نشه مشکلی ایجاد میشه یانه؟.آیا عمل برداشتن کلیه اش سخت است یا نه؟ ممنونم ازتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      اصلا دست نزنيد
  • تصویر کاربر جلال یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    باسلام سنگ 4میلی درلوله حالب به طرف مثانه گیرکرده چه کارکنم درددارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، ابتدا مصرف مایعات فراوان، و در تامسولوسین
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر برطرف نشد، عمل
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر آذر سه شنبه ۲۰ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 270 مشاهده پرسش
    سلام دکتر زنی 63 ساله هستم که کرج زندگی می کنم
    یه سنگ 5 میلی درحالب راست که در سی تی نشون داد باسوزش ادراری شدید نزد یکی ازهمکاراتون درکرج رفتم گفتند باید عمل تیول انجام بدید
    عمل انجام شد و از لحظه ای که به هوش آمدم تا 10 روز براثر درد زیاد دوباره مراجعه کردم دکتر
    دکتر در مطب دابل جی رو از کلیه خارج کردند گفتند که تا دوروز درد داری فلوکسایین تجویز کردند ولی متاسفانه سوزش بیشتر شد بعداز دو روز ازسوزش شدید به دکتر زنگ زدم گفتند سنگی در حالب وجود نداره یه سونو گرافی بگیر روز شنبه آینده بیا مطب
    من سنگی ندیدم که دفع شده باشه
    تو رو خدا به من کمک کنید چکار کنم من یک فرهنگی بازنشسته هستم از زندگی براثر سوزش شدید خسته شدم
    ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۰ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، سی تی اسکن انجام دهید
  • تصویر کاربر سامی جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    با سلام و درود دکتر جان بنده یه سنگ 11میل داشتم سنگ شکن برون اندامی انجام دادم اما الان یک سنگ 5.5میل در انتهای لوله حالب هست uvj آیا امکان دفع ان چقدر هست با ورزش و مایعات زیاد و آیا محلول پتاسیم سیترات می‌تونه مؤثر باشه ؟ باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، بله پارو میتونه موثر باشه، اگر سنگ با داروی تامسولوسین دفع نشد، باید عمل شوید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر