جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درمان خانگی بیضه نزول نکرده نوزادان از شایعه تا واقعیت

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

عدم وجود و لمس بیضه در کیسه بیضه بصورت شایعی در نوزادان تازه متولده شده دیده می شود. به طور تخمینی می توان گفت که از هر 25 نوزاد، 1 نفر به بیاری بیضه نزول نکرده مبتلا است. در اغلب موارد هیچ اقدامی برای درمان انجام نمی شود و بیضه ها به صورت خود به خود طی مدت 6-3 ماه به داخل کیسه بیضه نزول پیدا می کنند. در ادامه بیضه نزول نکرده نوزادان را بیشتر توضیح خواهیم داد.

ختنه کردن

بیضه نزول نکرده در کودکان چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص بیضه نزول نکرده نوزادان از معاینه، سونوگرافی و در صورت لزوم از روش های تصویربرداری دیگر مثل سی تی اسکن یا ام آر آی و گاهی از جراحی بسته (لاپاراسکوپی) تشخیصی استفاده می شود. در موارد عدم نزول بیضه های دوطرفه، ارزیابی هورمونی و بررسی ژنتیکی ممکن است لازم باشد.

درمان بیضه نزول نکرده نوزاد چگونه است؟

Check Mark on Samsung One UI 3.1.1 استفاده از داروهای هورمونی گاهی به پایین آمدن بیضه کمک می کنند (به ویژه در مورد بیضه هایی که در کشاله ران مانده اند).

Check Mark on Samsung One UI 3.1.1 استفاده از روش جراحی و قرار داده بیضه در داخل کیسه بیضه

Check Mark on Samsung One UI 3.1.1 لازم به ذکر است که بهترین زمان جراحی یاد شده در حدود یک سالگی است و در صورت وجود فتق کشاله ران، نیز باید در همان جلسه جراحی، فتق هم ترمیم شود.

Check Mark on Samsung One UI 3.1.1 لازم به ذکر است که در موارد دوطرفه، شانس باروری حتی پس از درمان بالا نیست.

Check Mark on Samsung One UI 3.1.1 در بیضه هایی که به صورت متناوب در کیسه بیضه لمس می شوند و در مواقعی مثل سرما یا هیجانات به بالا کشیده می شوند، درمان جراحی، لزومی ندارد.

بیضه نزول نیافته (ارکیدوپکسی) چگونه درمان می شود؟

عوارض بیضه نزول نکرده نوزادان

ناباروری یکی از اصلی ترین مشکلات کودکان مبتلا به نهان بیضگی است، از این رو نیاز به بررسی و پیگیری طولانی مدت دارد. شانس باروری در نهان بیضگی یک طرفه 51% و در نهان بیضگی دوطرفه 28 % می باشد. ناراحتی روانی یکی دیگر از عوارض عدم نزول بیضه است، که بیشتر بعلت اضطراب برای بارداری رخ می دهد. در افرادی که بیضه آنها تحلیل رفته است، برای بازسازی بیضه از پروتز استفاده می شود.

سرطان بیضه یک مشکل مهم دیگر می باشد، شانس ابتلا به سرطان بیضه در فرد مبتلا به نهان بیضگی تقریبا 3 برابر یک فرد نرمال است. خوشبختانه با جراحی به موقع (زیر 18 ماهگی) شانس ابتلا به سرطان بیضه تا حد زیادی کاهش میابد. پیچ خوردگی (تورشن بیضه) نیز یکی دیگر از عوارض نهان بیضگی است که در سن ۱۲ تا ۱۸ سالگی شایع بوده است.

در تورشن بیضه بیمار ناگهان با درد ناگهانی و شدید بیضه روبرو می شود. این بیماری که به علت پیچش طناب اسپرماتیک رخ می دهد یک اورژانس پزشکی محسوب می شود و فرد مبتلا باید هر چه سریعتر تحت عمل جراحی قرار گیرد در غیر اینصورت ممکن است عدم خونرسانی به بیضه ها، منجر به مرگ بافت بیضه ها و از دست رفتن انها شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

4.5/5 - (16 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر بزرگمهر جمعه ۱۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید...
    من بعضی شما خودارضایی میکنم...
    چند روز پیش بعد از خودارضایی خوابیدم و فردا صبح که بیدار شدم بیضه سمت راستم درد میکرد موقع راه رفتن...رفتم دکتر گفت التهاب بیضه میتونه باشه خوب میشه...قرص ژلوفن داد الان مصرف میکنم...دردش کمتر شده ولی خوب نشده...میخواستم ببینم مشکل چیه...توروخدا کمکم کنید خیلی نگرانم اقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سونو‌کنید بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر حسام جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام.خود ارضایی باعث عقیمی می شود؟اصلا ربطی به کوچک شدن بیضه یا نا باروری دارد؟کسی زیاد انجام بده عقیم می شود؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      جواب هر سه سوال شما منفی است ولی زیاد انجام دادن ان باعث اعتیاد وشرطیشدن میشود
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام
    من‌21سال‌دارم‌و‌بیضه‌سمت‌راستم‌و‌کمی‌هم‌پاهام‌احساس‌درد‌دارد‌انگار‌کسی‌دارد‌ف‌شار‌میدهد‌به‌بیضه‌و‌سنگ‌کلیه‌هم‌دارم‌‌و‌چیز‌های‌سنگین‌هم‌زیاد‌بلند‌میکنم‌میخواستم‌ببینم‌مشکل‌از‌کجاست من‌خیلی‌نگرانم‌لظفا‌کمکم‌کن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سونو کنید بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر روح چهارشنبه ۱۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام. بدلیل اقدام به بارداری و عدم نتیجه، به گفته دکتر زنان همسرم آزمایش اسپرم دادم و در نتیجه گفته شد که مشکل خاصی وجود ندارد. بعد از گذشت مدتی و عدم نتیجه گیری مجدداً به گفته دکتر زنان به پزشک اورولوژی مراجعه نمودم که ایشان تجویز سونوگرافی کردند. در سونوگرافی قید شده: «تعدادی ساختمان لوله ای serpingeous با قطر 2-3 میلیمتر در سطح تحتانی رویت شد که مطرح کننده واریکوسل دو طرف می باشد.»
    خواهشمندم راهنمایی بفرمائید که آیا نیاز به عمل هست یا خیر. از لطف شما ممنونم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      تشخیص قطعی واریکوسل با معاینه است که نیاز به عمل را مشخص میکند
  • تصویر کاربر راهیل جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما،پسرم 4ونیم سالشه ،یه روز شروع کرد به استفراغ و دلپیچه دکتر بردمش واسش سونو نوشت،سونو را که انجام دادم گفت کلیه راستش هیدرونفروز2 و یه سنگ 5ونیم میلی در آخر حالب داره،به دکتر متخصص کلیه که مراجعه کردم،یه سری پودر و قرص رواتینکس دادن،فردایه اون روز دردش تمام شد،بعد 3هفته سونو انجام دادم گفت سنگ انتهایه حالب راست مونده،و هیدرونفروز 1 بود،دکتر دوتا قرص اضافه کرد،ترازوسین و هیدروکلروتیازید و قطره سنکل و گفتن بعد از 2ماه ببریدش سونو،دکترش گفت احتمال دفعش زیاده،من خودم خارخاسک ،خارشتر و کلی مایعات بهش میدم و تا میتونم وادارش میکنم بپر بپر کنه، سوالم اینه که چند درصد احتمال دفعش هست؟؟ کارش به عمل کشیده میشه؟؟ دوم اینکه پسرم گوشت و شیر زیاد میخورد،میتونه دلیل سنگش همین باشه،چون جنبه ارثی نداره،یعنی کلیه پسرم همیشه سنگ سازه؟؟ ببخشید طولانی شد،از نگرانیه زیادم هست،سپاسگزارم خواهش میکنم من را راهنمایی کنید که چه کار کنم تا سنگش دفع بشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      باید تزمایش کامل ۲۴ساعته از نظر علت سنگ سازی داده شود تا درمان بر اساس ان انتخاب شود
  • تصویر کاربر حامد سه شنبه ۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام؛ جناب آقای دکتر سن من 37 ساله.من بعد از دفع مدفوع و برخاستن، درد شدید سمت راست شکم و به سمت کف شکمم حس میکنم و این درد حتی بیضه راستمو درگیر میکنه ودردناک میشه ضمنا مدت این درد حدود یکسانی هست و خودبخود رفع میشه، سوزش ادراری و یا ادرار منقطع ندارم، سونوگرافی از کلیه،مجاری ادراری،مثانه و پروستات انجام دادم و همه نرماله و سایز پروستات 22 گزارش شده.ضمنا آزمایش خون، ادرار و مدفوع هم دادم و همگی نرمال بودن. البته من هموروئید داخلی دارم ولی ترومبوزه نیست، برای معده ام هم کپسول آزونیوم 20 مصرف میکنم.ضمنا شدیدا دچار اضطراب وافسردگی هستم و پزشک ایمی پرامین 25 برام تجویز کردن که شبها بخورم. ممنون میشم در مورد مشکلم راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر صفایی سه شنبه ۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت اقای دکتر کرمی
    جوانی24ساله هستم که3ماه پیش جراحی ارکیدتومی بیضه راست انجام دادم وجواب پاتولوژی سیمینوما تشخیص داده شد پزشک ارولوژیستم نظربه ازمایشات و CT که بعد از عمل ازمن به عمل اوردن نظرشون این بود که تومور محدود به بیضه بوده و متاستاز نداده است بازهم بنده به یکی ازبهترین پزشکان انکلوژی مراجعه کردم که ایشان هم نظر به پیگیری های منظم دوره ای سه ماهه نظر دادن درحال حاضرCTدومم ازشکم ولگن انجام دادم که بردم پیش پزشک انکلوژی و گفتن همه چی خوبه ومشکلی ندارد و منو به تاریخ بعدی یعنی3ماه بعد ارجاع دادن وپیگیری دوره ای، سوالم از جنابعالی این است که همین پیگیری دوره ای بنظرشما خوبه ونیازبه شیمی درمانی ندارم ؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ دی ۹۷( 5 سال پیش)
    2. تصویر کاربر صفایی شنبه ۲۹ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سمینوما کلاسیک .
      امکان عود این بیماری چقدراست
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۹ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من حدوداً 20 سالمه گاهی اوقات خصوصاً بعد انزال، تو قسمت بیضه راست یه حس خاصی احساس میکنم که شبیه درد نیست توضیحش هم سخته
    آیا چنین حسی خطرناکه؟
    گاهی اوقات هم این حس رو وقتی زیاد رانندگی میکنم حس میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ دی ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر احمدی سه شنبه ۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    پسری 17 ساله ام که مدت 3 سال خودارضایی میکنم
    دکتر یه چند وقتیه یه درد بسیار خفیف در دو بیضه احساس میکنم که خودش خود به خود خوب میشه
    گاهی یک بیضه ( بعضی موقع ها چپ بعضی موقع ها راست ) و گاهی هردو بیضه هس
    لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر احمدی دوشنبه ۲۴ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      دکتر درد بیشتر به صورت تیر کشیدن هس ولی خفیفه
    2. تصویر کاربر احمدی سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      دکتر البته بعضی موقع ها درد هم طول میکشه همینجور خفیف ولی خب مثلا اگه خواب برم بعدش بیدار شم دیگه نیست
      اون معاینه واریکوسل هم که آموزشش رو دادید رو انجام دادم و کیسه بیضه رو بررسی کردم چیز خاصی ندیدم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمدعلی پنجشنبه ۱۳ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    با سلام
    جناب دکتر برادر من حدود مهر ماه گذشته دچار سرطان بیضه از نوع سمینومیا بود که بیضه برداشته شد و ی دوره هم کربوتراپی انجام داد
    تا امروزم هر سه ماه چک آپ کامل انجام داده مثل سونو و سی تی و عکس و .... و تا الان هم موردی نداشت اما اینبار سونوش خوب بود ولی جواب آزمایش خونش هورمون hcg شده 341
    میشه لطفا بگین تشخیص شما چیه ؟ و آیا سرطان عود کرده ؟
    این هورمون حتی قبل از برداشتن غده سرطانیشم 0.2 بود
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۳ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      باید سی تی اسکن شکن ولگن با تزریق انجام دهد وعکس از ریه
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر