جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قرص ویسول 5 برای چیست؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

قرص ویسول 5 یا سولیفناسین برای درمان مثانه بیش فعال استفاده می شود. ویسول پنج با شل کردن عضلات مثانه، قابلیت کنترل ادرار را بهبود بخشیده و به کاهش نشت ادرار (چکه کردن)، نیاز فوری به دفع ادرار و دفعات رفتن به توالت کمک می کند. این دارو به دسته ای از دارو ها تعلق دارد که به عنوان ضد اسپاسم شناخته می شوند.

نحوه استفاده از قرص ویسول 5

قرص ویسول 5 معمولا به صورت یک بار در روز مصرف شده و مصرف آن باید به همراه یک لیوان پر از مایعات باشد. از آنجایی که پودر موجود در قرص، طعم بسیار تلخی دارد، این دارو باید به طور کامل بلعیده شود.

سولیفناسین را باید به صورت منظم و بر اساس نسخه پزشک متخصص مصرف کرد تا بیشترین مزایای آن بدست آید. جهت کمک به یادآوری، باید این دارو را هر روز در زمانی معین مصرف کرد. مقدار مصرف دارو به شرایط پزشکی، پاسخ به درمان و دیگر دارو هایی بستگی دارد که فرد مصرف می کند.

سولیفناسین

باید پزشک و داروساز خود را از تمامی محصولات مصرفی خود از جمله داروهای تجویزی، غیرتجویزی و گیاهی آگاه کرد. این دارو را نباید بیش از مقدار یا مدت تجویز شده مصرف کرد. با انجام چنین مواردی وضعیت فرد بهبودی سریع تر نداشته و خطر ابتلا به عوارض جانبی افزایش می یابد.

در صورت بهبود نیافتن یا بدتر شدن وضعیت، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی ویسول پنج

با مصرف این دارو عوارضی مانند خشکی دهان، یبوست، خواب آلودگی، درد معده، تاری دید، خشکی چشم، سردرد، خستگی یا ضعف غیرعادی می توانند بروز دهند. در صورت مداوم بودن یا بدتر شدن هر کدام از عوارض جانبی زیر باید فورا به پزشک مراجعه کرد.

جهت رهایی از خشکی دهان می توان از مواردی مانند مکیدن آب نبات های سفت (بدون شکر) یا قطعات یخ، جویدن آدامس و یا نوشیدن آب استفاده کرد.

جهت پیشگیری از یبوست، فرد باید رژیمی با فیبر کافی مصرف کرده، مقادیر زیادی آب نوشیده و ورزش کند. در صورتی که فرد در اثر مصرف این دارو به یبوست دچار شود، باید از داروهای ملین استفاده کند.

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی از جمله موارد زیر باید فورا به پزشک اطلاع داده شود:

⚠ درد شدید شکم یا معده

⚠ یبوست به مدت 3 روز یا بیشتر

یبوست

⚠ مشکل در ادرار

⚠ علائم عفونت کلیه (مانند تب، ادرار خونی یا صورتی و همچنین درد، تکرر و سوزش ادرار)

⚠ تغییرات خلقی یا روانی مانند گیجی و توهم

علاوه بر موارد بالا ممکن است فرد دچار علائم دیگری نیز شود از جمله:

–  قرمزی، تورم و درد چشم

– تغییرات بینایی مانند دیدن رنگین کمان در اطراف چراغ ها در شب

بروز یک واکنش حساسیتی بسیار جدی نسبت به این دارو نادر است. با این حال، در صورت تجربه هر گونه علامت یک واکنش حساسیتی مانند: خارش یا تورم مخصوصا در صورت، زبان و گلو، گیجی شدید و مشکل در تنفس به پزشک مراجعه کنید.

موارد احتیاط قرص سولیفناسین

قبل از مصرف این دارو، باید سابقه پزشکی خود را مخصوصا از نظر موارد زیر برای پزشک بیان نمود:

  • مشکل در ادرار (احتباس ادراری)
  • دیگر مشکلات مثانه مانند انسداد جریان خروجی از مثانه
  • انسداد روده ای معده ای (احتباس معده ای)
  • سابقه شخصی یا خانوادگی گلوکوم (نوع زاویه بسته)
  • بیماری کبدی
  • بیماری روده ای مانند کولیت اولسراتیو یا زخمی
  • آهسته شدن حرکات معده و روده
  • یبوست
  • بیماری کلیوی
  • بزرگ شدن پروستات
  • برخی بیماری های عصبی عضلانی مانند میاستنی گراویس

این دارو می تواند سبب ایجاد خواب آلودگی یا تاری دید شود. تا زمانی که فرد نمی تواند کار هایی از جمله رانندگی، کار با ماشین آلات یا دیگری موارد نیازمند دید شفاف و هوشیاری را انجام دهد، باید از انجام آن ها خودداری کند.

سولیفناسین می تواند سبب کاهش تعریق شده و احتمال دچار شدن فرد گرمازدگی را بیشتر کند. فرد باید از انجام کار هایی که سبب افزایش بیش از حد دمای بدن می شوند، خودداری کند. از جمله این کار ها می توان به انجام کار شدید، ورزش در هوای گرم و رفتن به حمام های داغ اشاره کرد.

در هنگام گرم بودن آب و هوا باید مقادیر زیادی مایعات نوشیده و لباس های نازک پوشید. در صورت افزایش بیش از حد دمای بدن، باید به دنبال جایی جهت خنک شدن و استراحت کردن گشت. در صورتی که فرد به تغییرات خلقی یا روانی، سردرد، گیجی یا تبی مبتلا شود که برطرف نمی شود باید فورا امداد پزشکی دریافت کند.

ممکن است افراد سالمند به عوارض جانبی این دارو مخصوصا خواب آلودگی، گیجی، یبوست یا مشکل در ادرار حساسیت بیشتری داشته باشند. خواب آلودگی و گیجی می توانند سبب افزایش خطر زمین خوردن شوند.

در دوران بارداری، این دارو باید تنها در موارد نیاز آشکار مصرف شود. خطرات و مزایای مصرف این دارو باید با پزشک بحث شوند. انتقال این دارو به شیر مادر مشخص نیست. قبل از شیر دادن به نوزاد باید با پزشک خود مشورت نمود.

شاید دوست داشته باشید بخوانید:

بهترین درمان زگیل تناسلی مردانه

دکتر حسین کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری و فوق تخصص لاپاراسکوپی

4.3/5 - (54 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رسولی چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 309 مشاهده پرسش
    با سلام اقای دکتر وخسته نباشید پدر من هفت ماه است که به تومور مثانه مبتلا شده که سیستو سکوپی انجام شد و جواب پاتولوژی بدخیم بود بعد شش نوبت ب ث ژ تزریق شد حالا سونوگرافی انجام شده وتمور دوباره در قسمت بیرونی عود کرده است بعضی از دکترها نظر به خروج کلی مثانه وعمل رادیکال را دارند وبعضی می گویند ان تکه که تومور روی ان است برداشته شود می خواستم نظر شما رو هم بدونیم واینکه اگر مثانه خارج شود کیسه مصنوعی که داخل شکم می گذارند جواب می دهد چون اینجا می گویند که این نوع عمل فقط در تهرا ن است با تشکر ازشما من جواب پاتولوژی را هم برایتان فرستادم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ، جواب پاتولوژی و گزارش سیستوسکوپی آخر را بفرستید ببینم. همینجا بفرستید
    2. تصویر کاربر رسولی سه شنبه ۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      جواب پاتولوژی رو براتون فرستادم
    3. تصویر کاربر رسولی سه شنبه ۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      جواب پاتولوژی رو براتون فرستادم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      در نمونه ی پاتولوژی شما عضله ی مثانه وجود ندارد. بهتر است جهت تعیین اینکه ایا باید مثانه برداشته شود و یا اینکه شیمی درمانی کافیه ، اینبار توده با عمق بیشتری خارج شود
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر سامان شنبه ۲۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 431 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید
    بنده ۲۰ ساله هستم بنده بعد از ادرار احساس ادرار دارم ولی سوزش و دردی ندارم شب ها هم مشکلی ندارم فقط در طول روز بعد از ادرار احساس ادرار دارم متاسفانه مدتیست خودارضایی انجام میدهم که اخیرا تعداد دفعات این کار بیشتر شده بود زمانیکه همه حواسم مشغول کاری است این موضوع رو حس نمیکنم ولی کافی است این موضوع در ذهنم بیاد دوباره احساس ادرار پیدا میکنم هیچ تغییری هم در نوع مایعات مصرفی بنده در این مدت ایجاد نشده زمانیکه زیاد این موضوع در ذهنم هست این حس ادرار افزایش پیدا میکند
    از یکی از پزشکان به صورت انلاین پرسیدم گفتند قرص وزیکر ۱۰ مصرف کنم واقعا این موضوع در تمام زندگی من اثر گذاشته خواهشا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      وزیکر داروی مناسبی است مصرف کنید روزی یک عدد
    2. تصویر کاربر سامان پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      ممنون
      اقای دکتر دوره مصرف چند وقت باشه؟عوارض خاصی نداره؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      حدود یک ماه ، عارضه ش ممکنه یبوست و خشکی دهان باشه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمود شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من ۲۶ ساله هستم چهارساله پیش دیسک کمرم پاره شد که البته خوب شد ولی الان نزدیک به یکسال هست که مشکل تکرر ادرار دارم بطوری که ۱۴ بار در روز ادرار میکنم و بعضی وقت ها نیاز شدید به دفعه ادرار دارم.
    از چه قرصی و به مدت چند روز استفاده کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      یوریناسین ۵ میلیگرم روزی یک عدد
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر بهتر نشد ، دوز ۱۰ میلیگرم ان مصرف شود
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      همچنین باید نوار مثانه انجام شود
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر زهرا دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 274 مشاهده پرسش
    سلام دکتر...من ۳۴ ساله هستم.یک سال هست دچار احساس شدید ادرار میشم و قبل اینکه به دستشویی برسم،دچار بی اختیاری زیاد میشم.
    بدون سوزش و بدون احساس درد هستم.
    دکتر برام وزیکر ۵ داد،یه مدت خیلی خوب و عالی بودم و کامل رفع شد مشکلم.بعد چند ماه دوباره برگشت.بعد دکتر ویسول ۱۰ داد....با خوردن ویسول به مدت یکماه،تقریبا در طول روز دیگه مشکل نداشتم ولی صبح بعد از بیدارشدن از خواب شبانه،این مشکل وجود داشت.... و دیروز در طی روز هم دوباره دچار این مشکل شدم.
    خواستم ببینم دارو رو باید عوض کرد یا نه؟
    ضمنا چون میگرن دارم و دارو براش میخورم،با خوردن ویسول سردردهام بیشتر شده.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      تولترودین ۴ میلیگرم ER استفاده کنید ، روزی یک عدد ، اگر بهتر نشد نوار مثانه گرفته شود
  • تصویر کاربر میرهادیان جمعه ۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 292 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من به دفعات زیادی دستشویی میرم سونوگرافی انجام دادم مثانه ام تورم داره عفونت ادرار هم دارم قرص میخورم در ضمن اصلا نمیتونم بایستم زود میرم دستشویی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      عفونت ادراری درمان شود
  • تصویر کاربر امیر جمعه ۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 1461 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر سوالم در خصوص مادرم بود با 68 سال سن که دچار بیماری الزایمر هستند ، دو سال پیش دچار بی اختیاری ادرا شدن که پزشکان با توجه به سونوگرافی و مثانه عصبی دو داروی تولترودین و اکسی بوتینین رو تجویز کردند ولی هر دو به دلیل تداخل با داروهای الزایمر(دنپزیل و ممانتین) عوارض شناختی شدید دادند که قطع شد و بعد با قرص کدو و پتاسیم تا حدود زیادی مشکل رفع شد تا الان که دوباره این عارضه تشدید شده است. در حال حاضر داروی سولیفناسین به دلیل عوارض کمتر و داروی تروسپیوم کلراید چون از سدخونی مغزی عبور نمیکنه و داروی میرابگرون به دلیل مکانیزم متفاوت اثر پیشنهاد شده اند می خواستم جنابعالی در اینخصوص نظرتون رو بفرمایید. با سپاس از وقتی که می گذارید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      ادامه دهید دارو ها رو ، مناسب است
    2. تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام مجدد فکر کنم بد سوالم رو طرح کردم در حال حاضر هیچ کدوم از این داروها رو مصرف نمی کنند فقط پیشنهاد شده خواستم بدونم به نظر شما کدوم رو شروع کنند با مطالعه مقاله: Blood–Brain Barrier Permeation and Efflux
      Exclusion of Anticholinergics Used in the
      Treatment of Overactive Bladder
      به نظرم تروسپیوم کلراید به دلیل بیماری الزایمر و عدم عبور از سد خونی- مغزی مادر بهتر باشد ؟؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سولیفناسین مناسب است
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر شهنار جمعه ۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام.من
    وقتی سرفه و عطسه میکنم ادرا میکنم و قرص ویسول۵ دکتر داد یکبسته خوردم فرقی نکرد و مجبورم همیشه پد استفاده کنم ترا بخدا اگه دارویی است بفرمایبد.در ضمن من ۶۷ سال دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      باید نوار مثانه انجام شود، مراجعه حضوری کنید . ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
    2. تصویر کاربر شهنار چهارشنبه ۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام.من ۱۲ شهریور سنگ بین حالب و مثانه بود در اتاق عمل رفتم و قبل به پزشک مشکل بی اختیاری ادرار را گفتم و ایشان بعد عمل گفتند انقدر مثانه افتادگی نداره که همان دارو ویسول دادند
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر پاسخ نداده نوار مثانه نیازه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امین یکشنبه ۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده 15 سالمه و پسرم و 95 کیلو وزنمه این مشکل 3 سالی هست برام پیش اومده قبل از اینکه استبرا کنم چند قطره در مثانه ام باقی می ماند اما بعد از استبرا و هدایت کردن ادرار به سمت بیرون 4 یا 5 قطره از مثانه ام خارج میشه اما احساس میکنم در سرالت و سر مثانه ام 1 یا 2 قطره باقی می ماند و بعضی مواقع شرتم بو میگیره اما فکر کنم به خاطر اینه که چاقم و شرتم بعضی مواقع تنگه به خاطر اون بو میگیره اخه قسمت جلو مثانه هیچوقت بو نگرفته و فقط قسمت بین دو تا پام بو گرفته اما باز هم نمیدونم لطفا راهنماییم کنید ممنونم🙏🏻 سلام آقای دکتر بنده 15 سالمه و پسرم و 95 کیلو وزنمه این مشکل 3 سالی هست برام پیش اومده قبل از اینکه استبرا کنم چند قطره در مثانه ام باقی می ماند اما بعد از استبرا و هدایت کردن ادرار به سمت بیرون 4 یا 5 قطره از مثانه ام خارج میشه اما احساس میکنم در سرالت و سر مثانه ام 1 یا 2 قطره باقی می ماند و بعضی مواقع شرتم بو میگیره اما فکر کنم به خاطر اینه که چاقم و شرتم بعضی مواقع تنگه به خاطر اون بو میگیره اخه قسمت جلو مثانه هیچوقت بو نگرفته و فقط قسمت بین دو تا پام بو گرفته اما باز هم نمیدونم لطفا راهنماییم کنید ممنونم🙏🏻
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      مشکلی نیست ، عمل استبرا را درست انجام دهید
  • تصویر کاربر مونا شنبه ۱۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 304 مشاهده پرسش
    با سلام وعرض ادب.من خانم ۳۷ ساله هستم سالهاست از تنگی مجرا ادراری رنج میبرم ۷ بار بالن زدم اما فایده ای نداره دوباره عود میکنه واقعا هیچ راهی نداره که من از این معضل رهایی پیدا کنم در ضمن خودم در خانه با سوند نلاتون مجرا رو باز میکنم ولی بعد از سه روز دوباره برمیگرده.ممنون میشم راهنماییم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      مداوم نلاتون بزنید ، تا کلیه ها آسیب نبیند
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 323 مشاهده پرسش
    با سلام..آقای دکتر بنده دچار ضایعه نخایی شده ام..دکتر همدان برام ویسوول 5 تجویز کرد..قرص ویسول 5 گیرم نیومد.و بخاطر شرایط دسترسی ب دکتر همدان سخته.الان ویسول10مصرف میکنم چند روز..این موضوع مشکلی ایجاد نمیکنه..قرصی بهتر از ویسوی نداریم؟ بعد سوال دیگه 14 سال دچار ضایعه نخایی شدم..سوند نلاتون استفاده میکنم..چرا آلت تناسلی ظرف دو سال گذشته کوچیک خیلی کوچیک شده..علت این موضوع چیه چون خیلی مشکل ساز شده برام..ممنونم بابت زیاد نوشتنم معذرت
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      ویسول ۱۰ مصرف کنید مشکلی نیست. اگر پاسخ نداد از یوریناسین یا تولترودین استفاده کنید
    2. تصویر کاربر علی شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      کدوم قرص اثر بخشی بهتری داره برای کنترل ادار واسه ما ک ضایعه نخایی هستیم.
      بعد جناب دکتر استفاده مداوم از سوند نلاتون اثری روی کوچک شدن آلت تناسلی داره بعد از ده سال بیشتر ک سوند استفاده میکنم؟ چون بیش از حد همین مشکل کوچک شدن آلت تناسلی پیش اومده
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      نه نلاتون مشکلی ایجاد نمیکنه. قرص ها معادل همن ، هر شخصی به یکی از اون ها بهتر پاسخ میده. اگر جواب نگرفتید دارو رو عوض کنید. در ضمن حتما نوار مثانه برای شما نیازه
    4. تصویر کاربر علی شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      ممنونم.
      نوار مثانه رادیولوژی انجام میشه؟ علت کوچیک شدن بیش از اندازه آلت تناسلی چی میتونه باشه طی این سه سال گذشته ؟ فکر میکردم دلیلش سوند نلاتون باشه که شما فرمودید ربطی به نلاتون نداره
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      نوار مثانه توسط ارولوژیست انجام میشه. آلت کوپک نمیشه ، طولش در حالت نعوظ ملاکه
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر