جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قرص ویسول 5 برای چیست؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

قرص ویسول 5 یا سولیفناسین برای درمان مثانه بیش فعال استفاده می شود. ویسول پنج با شل کردن عضلات مثانه، قابلیت کنترل ادرار را بهبود بخشیده و به کاهش نشت ادرار (چکه کردن)، نیاز فوری به دفع ادرار و دفعات رفتن به توالت کمک می کند. این دارو به دسته ای از دارو ها تعلق دارد که به عنوان ضد اسپاسم شناخته می شوند.

نحوه استفاده از قرص ویسول 5

قرص ویسول 5 معمولا به صورت یک بار در روز مصرف شده و مصرف آن باید به همراه یک لیوان پر از مایعات باشد. از آنجایی که پودر موجود در قرص، طعم بسیار تلخی دارد، این دارو باید به طور کامل بلعیده شود.

سولیفناسین را باید به صورت منظم و بر اساس نسخه پزشک متخصص مصرف کرد تا بیشترین مزایای آن بدست آید. جهت کمک به یادآوری، باید این دارو را هر روز در زمانی معین مصرف کرد. مقدار مصرف دارو به شرایط پزشکی، پاسخ به درمان و دیگر دارو هایی بستگی دارد که فرد مصرف می کند.

سولیفناسین

باید پزشک و داروساز خود را از تمامی محصولات مصرفی خود از جمله داروهای تجویزی، غیرتجویزی و گیاهی آگاه کرد. این دارو را نباید بیش از مقدار یا مدت تجویز شده مصرف کرد. با انجام چنین مواردی وضعیت فرد بهبودی سریع تر نداشته و خطر ابتلا به عوارض جانبی افزایش می یابد.

در صورت بهبود نیافتن یا بدتر شدن وضعیت، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی ویسول پنج

با مصرف این دارو عوارضی مانند خشکی دهان، یبوست، خواب آلودگی، درد معده، تاری دید، خشکی چشم، سردرد، خستگی یا ضعف غیرعادی می توانند بروز دهند. در صورت مداوم بودن یا بدتر شدن هر کدام از عوارض جانبی زیر باید فورا به پزشک مراجعه کرد.

جهت رهایی از خشکی دهان می توان از مواردی مانند مکیدن آب نبات های سفت (بدون شکر) یا قطعات یخ، جویدن آدامس و یا نوشیدن آب استفاده کرد.

جهت پیشگیری از یبوست، فرد باید رژیمی با فیبر کافی مصرف کرده، مقادیر زیادی آب نوشیده و ورزش کند. در صورتی که فرد در اثر مصرف این دارو به یبوست دچار شود، باید از داروهای ملین استفاده کند.

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی از جمله موارد زیر باید فورا به پزشک اطلاع داده شود:

⚠ درد شدید شکم یا معده

⚠ یبوست به مدت 3 روز یا بیشتر

یبوست

⚠ مشکل در ادرار

⚠ علائم عفونت کلیه (مانند تب، ادرار خونی یا صورتی و همچنین درد، تکرر و سوزش ادرار)

⚠ تغییرات خلقی یا روانی مانند گیجی و توهم

علاوه بر موارد بالا ممکن است فرد دچار علائم دیگری نیز شود از جمله:

–  قرمزی، تورم و درد چشم

– تغییرات بینایی مانند دیدن رنگین کمان در اطراف چراغ ها در شب

بروز یک واکنش حساسیتی بسیار جدی نسبت به این دارو نادر است. با این حال، در صورت تجربه هر گونه علامت یک واکنش حساسیتی مانند: خارش یا تورم مخصوصا در صورت، زبان و گلو، گیجی شدید و مشکل در تنفس به پزشک مراجعه کنید.

موارد احتیاط قرص سولیفناسین

قبل از مصرف این دارو، باید سابقه پزشکی خود را مخصوصا از نظر موارد زیر برای پزشک بیان نمود:

  • مشکل در ادرار (احتباس ادراری)
  • دیگر مشکلات مثانه مانند انسداد جریان خروجی از مثانه
  • انسداد روده ای معده ای (احتباس معده ای)
  • سابقه شخصی یا خانوادگی گلوکوم (نوع زاویه بسته)
  • بیماری کبدی
  • بیماری روده ای مانند کولیت اولسراتیو یا زخمی
  • آهسته شدن حرکات معده و روده
  • یبوست
  • بیماری کلیوی
  • بزرگ شدن پروستات
  • برخی بیماری های عصبی عضلانی مانند میاستنی گراویس

این دارو می تواند سبب ایجاد خواب آلودگی یا تاری دید شود. تا زمانی که فرد نمی تواند کار هایی از جمله رانندگی، کار با ماشین آلات یا دیگری موارد نیازمند دید شفاف و هوشیاری را انجام دهد، باید از انجام آن ها خودداری کند.

سولیفناسین می تواند سبب کاهش تعریق شده و احتمال دچار شدن فرد گرمازدگی را بیشتر کند. فرد باید از انجام کار هایی که سبب افزایش بیش از حد دمای بدن می شوند، خودداری کند. از جمله این کار ها می توان به انجام کار شدید، ورزش در هوای گرم و رفتن به حمام های داغ اشاره کرد.

در هنگام گرم بودن آب و هوا باید مقادیر زیادی مایعات نوشیده و لباس های نازک پوشید. در صورت افزایش بیش از حد دمای بدن، باید به دنبال جایی جهت خنک شدن و استراحت کردن گشت. در صورتی که فرد به تغییرات خلقی یا روانی، سردرد، گیجی یا تبی مبتلا شود که برطرف نمی شود باید فورا امداد پزشکی دریافت کند.

ممکن است افراد سالمند به عوارض جانبی این دارو مخصوصا خواب آلودگی، گیجی، یبوست یا مشکل در ادرار حساسیت بیشتری داشته باشند. خواب آلودگی و گیجی می توانند سبب افزایش خطر زمین خوردن شوند.

در دوران بارداری، این دارو باید تنها در موارد نیاز آشکار مصرف شود. خطرات و مزایای مصرف این دارو باید با پزشک بحث شوند. انتقال این دارو به شیر مادر مشخص نیست. قبل از شیر دادن به نوزاد باید با پزشک خود مشورت نمود.

شاید دوست داشته باشید بخوانید:

بهترین درمان زگیل تناسلی مردانه

دکتر حسین کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری و فوق تخصص لاپاراسکوپی

4.3/5 - (54 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر آرزو جمعه ۷ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 279 مشاهده پرسش
    با سلام..من 21 اسفند 96 به علت چسبندگی جفت به رحم و مثانه هیسترکتومی شدم که به مثانه ام آسیب وارد شد و فیستول وزیکو واژینال پیدا کردم..بعد سه ماه که عکس گرفتم گفتن ترمیم شده طی این مدت سوند ادراری داشتم..بعد از سه ماه سوند رو دراوردن..الان که آذر 97 هست و تقریبا م ماه از عملم میگذره به خاطر سوزش ادرار سونو دادم که گفتن داخل مثانه چیزی هست که شبیه سنگ نیست بلکه شبیه سوند هست..تکلیف من چیه اگر سوند باشه چگونه مطمئن بشم و چطور درش میارن..عمل باز یا ...
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۷ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      باید سیستوسکوپی شود
  • تصویر کاربر محسن یکشنبه ۲۷ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    حدود ۳ ماه پیش نزد شما عمل اصلاح انحراف آلت انجام دادم ولی یکی از بخیه های زیر پوست خیلی زبر و تیز و بزرگ است که مشکلاتی را برای من و پارتنر در حین سکس بوجود آورده
    از راهنمایی شمد متشکرم
    تصویر در پیوست
    1. تصویر کاربر محسن سه شنبه ۲۲ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      تصویر
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۷ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      بياييد حضوري صحبت كنيم
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر فرید سه شنبه ۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام من درنعوذ هیچ مشکلی ندارم ولی همینکه بخوام دخول انجام بدم نعوذ خراب میشه ونمیتونم دخول کنم قرص سیلدنافیل وتادالافیل 20 هم پاسخگو نیست آیا راه درمان موثری هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      باید از نظر نشت بررسی کنید
  • تصویر کاربر محمودرضا سه شنبه ۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام.خوردن قرص سیلدنافیل در فرد 50 ساله که مشکل بزرگی پروستات خوش خیم دارد منعی دارد یا خیر . آیا داروی جایگزین دیگری وجود دارد یا خیر. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      نه
  • تصویر کاربر امير یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 858 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر
    بنده در تاريخ 10 مرداد 1397 سنگ كليه ام كه در حالب گير كرده بود مورد عمل سنگ شكن داخلي از طريق مجاري ادراري قرار گرفت و بعد از يك هفته كه WJ رو خارج كردند عفونت مثانه گرفتم و تحت نظر دكترم آنتي بيوتيك مصرف كردم و بهتر شدم و سونوگرافي كردم هيچ التهابي مشاهده نشد. يك مدت در ادرار ذرات خلط مانند با لخته خون ميديدم كه ظاهراً دفع شدن و ديگه ديده نشدند الان مشكلي كه دارم انگار مثانه ام عصبي شده احساس سوزشم ميگيره با احساس ادرار بلافاصله چند ثانيه و بعد ول ميكنه و دوباره تكرار ميشه هنگام ادرار هم هيچ مشكلي ندارم نه سوزش نه درد نه چيزي ميبينم. خواهشن راهنمايي كنيد.
    با تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سونو گرافي كنيد سالم باشد مهم نيست
  • تصویر کاربر امید جمعه ۲۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید من هیچ مشکلی نداشتم مدت دو هفته بود که باشگاه بدنسازی میرفتم احساس درد در بیضه و اطراف ان داشتم به سونو گرافی رفتم واریکوسل گرید 3 نشون داد و دکتر گفت توده 2 میلی متری در بیضه سمت راست من شدیدا شوکه شدم بعد به ام ار ای رفتم و آزمایشات همه منفی بود از اون روز من فشار ادرارم کم شده و جزیی سوزش ادرار دارم و دو هفته هستش سر خود انتی بیوتیک میخورم و هر روز به تعداد 5 بار دستشویی میرم و پروستاتم 30 سی سی و نسبتا غیر یکنواخت مشاهده شد و جراحی واریکوسل کردم . از اون روزی که دکتر تشخیص اشتباه داد فکرم داغونه 38 سالمه الانم از بابت پروستات نگرانم و درد خفیف در الت دارم همه مشکلاتم از اون روز شروع شده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      بیایید معاینه۰۲۱۷۱۰۶۲۳۰۰
  • تصویر کاربر کیوان دوشنبه ۱۶ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر . در بعضی مواقع احساس سردی در آلت تناسلی میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۶ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      بيشتر عصبي است
  • تصویر کاربر ماجد چهارشنبه ۱۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 134 مشاهده پرسش
    سلام من نظر ندارم . بیماری در الت تناسلی دارم اگر ممکن است راهنمایی بفرمایید ممنون میشوم . در قسمت پایین الت تناسلی در دوطرف چپ و راست زائده گوشتی یا ورم یا باد کردن هنگامی صورت میگیرد که سیخ شود . هیچگونه دردی در بدن ندارم چه شکم و چه بیضه الان نزدیک یک سال است که اینگونه شدم و 55 سال سن دارم .این حالت زمانی رخ میدهد که سیخ شود و در حالت خوابیده اثری از ورم نیست و به حالت عادی است . در اینترنت هیچگونه توضیحی داده نشده و خیلی گشتم ولی در مورد این بیماری چیزی نیافتم . لطفا راهنمایی بفرمایید . تا به حال نزد پزشک نرفتم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۱ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر مهدیه سه شنبه ۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 126 مشاهده پرسش
    سلام.وقتتون بخیر اقای دکتر.نامزد بنده روی الت تناسلیش یک چیزی شبیه به جوش سرسیاه هست که بنده میترسم خطرساز باشه هم برای بنده ب دلیل روابط هم برای خودش برای باروری و مسایل جنسی.سوالم این هست که این چی میتونه باشه و خطر دارد یا خیر؟عکس را هم ارسال میکنم براتون در ضمیمه.
    با تشکر از وقتتی که میزارین.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      مهم نبست
  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۱ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر به نظر شما این لک های گوشتی چی میتونه باشه و چجوری باید درمان کنم.(عکس قبل ارسال کردم)
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر