جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درمان دارویی و خانگی برگشت ادرار در کودکان

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

حدود نیمی از موارد برگشت ادرار در کودکان بدون نیاز به جراحی و فقط با درمان دارویی و غیرجراحی و با انتظار، درمان می شوند (به ویژه در کودکان کم سنی که علت برگشت ادرار در آنها، ضعف خفیف عضلات مثانه در محل اتصال سوراخ های حالب بوده است.

برگشت ادرار از مثانه به حالب (ریفلاکس ادراری)

در شرایط طبیعی به دلیل شکل و وضعیت حمایتی عضلات مثانه در محل اتصال حالب ها به مثانه، برگشت ادرار از مثانه به حالب ها رخ نداده و حالب ها و کلیه ها از فشار بالای داخل مثانه و از ادرار احتمالاً عفونی داخل مثانه مصون هستند. بنا به دلایلی از جمله اشکال در شکل طبیعی محل اتصال حالب به مثانه یا ضعف عضلانی این قسمت از مثانه یا افزایش بیش از حد فشار داخل مثانه به دلیل مثانه عصبی یا انسداد خروجی مثانه یا … ممکن است ادرار از مثانه به درون حالب ها (و در موارد شدیدتر حتی تا کلیه ها) برگشت نماید.

برگشت ادراری

علایم برگشت ادرار در کودکان

-عفونت ادراری

در نیمی از کودکان مبتلا به عفونت ادراری و به ویژه دختر ها (پس از 6 ماهگی) برگشت ادرار دیده می شود. (در سن کمتر از شش ماهگی در صورت برگشت ادرار عفونی، شواهد عفونت منتشر در بدن و آسیب به عملکرد کلیه ها شایع تر است و این وضعیت به ویژه در پسر بچه های با دریچه مجرای خلفی ادراری بیشتر دیده می شود) عفونت ادراری ممکن است با یا بدون تب و شاید در همراهی با تهوع واستفراغ، اسهال یا یبوست و درد مبهم شکمی باشد.

-اختلال در ادرار کردن

که به صورت زور زدن حین ادرار کردن، قطع و وصل شدن جریان ادرار، قیچی کردن پاها، بیقراری حین ادرار کردن، شب ادراری (پس از آموزش کنترل ادرار) و … می باشد.

تشخیص برگشت ادرار 

در تشخیص علت برگشت ادرار در کودکان و یا مسیر و عوارض بیماری یاد شده ممکن است از روش های تشخیصی متنوعی بر اساس شرح حال اخذ شده و معاینه بالینی در هر مورد و روش های تصویربرداری یا آزمایشگاهی قبلی آن مورد، کمک گرفته شود. برخی از این روش ها عبارتند از: آزمایش کشت و کامل ادرار، عکس رنگی مثانه، عکس رنگی کلیه ها، سونوگرافی، اسکن هسته ای مثانه، اسکن هسته ای کلیه ها، بررسی داخل مثانه و مجرا با دوربین، نوار مثانه و ….

درمان برگشت ادرار در کودکان

حدود نیمی از موارد برگشت ادرار کودکان بدون نیاز به جراحی و فقط با درمان دارویی و غیرجراحی و با انتظار، درمان می شوند (به ویژه در کودکان کم سنی که علت برگشت ادراری در آنها، ضعف خفیف عضلات مثانه در محل اتصال سوراخ های حالب بوده و کلیه های آنها در اثر برگشت ادراری آسیب ندیده باشند).

در پسر بچه هایی که برگشت ادراری آنها به دلیل دریچه خلفی مجرا باشد، با انجام جراحی برای از بین بردن دریچه، مشکل آنها برطرف می شود. در مواردی که شدت برگشت ادرار در کودکان بالاست یا با گذشت زمان بیشتر می شود و نیز در مواردی که آسیب کلیه ها در اثر برگشت ادراری بیشتر می شود یا در مواردی که استریل نگه داشتن ادرار مقدور نیست و علی رغم مصرف آنتی بیوتیک، عفونت ادراری عود می کند و به ویژه در دختر هایی که بعد از سن پنج سالگی برگشت ادراری آنها باقیست، درمان جراحی پیشنهاد می شود.

درمان برگشت ادرار در کودکان

آشنایی با علت و دوره ی بی اختیاری ادراری، به کاهش تأثیرات روانی منفی حوادث ادراری کمک می کند. پزشکان از والدین سؤال می پرسند که کودک تا چه حد تحت تأثیر بی اختیاری ادراری قرار گرفته است، زیرا این موضوع می تواند بر تصمیم گیری در مورد درمان تأثیر بگذارد. درمان بی اختیاری ادراری بستگی به علت آن دارد. برای مثال، عفونت معمولاً با آنتی بیوتیک درمان می شود.

کودکانی با مشکلات مادرزادی یا ناهنجاری های جسمی، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. برای درمان مشکل بی اختیاری ادراری، بسته به این که در شب اتفاق می افتد یا در روز، اقدامات خاصی می توان انجام داد.

بی اختیاری اداری شبانه (شب ادراری)

مؤترین راهکار طولانی مدت، استفاده از هشدار خیس شدن رختخواب یا آلارم شب ادراری است. با وجود اینکه این روش زمان بر است، اما وقتی که کودکان برای پایان دادن به شب ادراری تشویق شوند و خانواده ها با جدیت برنامه را دنبال کنند، میزان موفقیت آن 70% خواهد بود. برطرف شدن کامل علائم، پس از 4 ماه استفاده ی شبانه از این آلارم اتفاق می افتد. تنبیه کودکان برای خیس کردن رختخواب واقعاً کارساز نیست. این روش فقط عزت نفس کودک را پایین می آورد. قرص های خوراکی مانند دسموپرسین  و ایمی پر امین می توانند تعداد دفعات خیس کردن رختخواب را کاهش دهند.

گرچه با قطع دارو ها در اکثر کودکان، دوباره خیس کردن رختخواب اتفاق می افتد. والدین و کودکان باید از این احتمال آگاه باشند و اگر دوباره شب ادراری شروع شد، کودکان را تخریب شخصیتی نکنند. در حال حاضر، داروی ایمی پر امین به ندرت تجویز می شود، زیرا در موارد بسیار اندک می تواند موجب مرگ ناگهانی شود.

بی اختیاری ادرار در روز

اقدامات کلی ممکن است شامل تمرینات مهار ادرار فوری (تقویت اسفنکتر مجرای ادرار) باشد.

✔️ به تدریج طولانی کردن فاصله زمانی های رفتن به دستشویی (اگر فکر می کنید که کودک عضله مثانه ی ضعیفی دارد یا تخلیه ناکارآمد دارد)

✔️ تغییر رفتار (برای مثال، به تأخیر انداختن ادرار) از طریق تقویت مثبت رفتار و برنامه ریزی برای ادرار کردن

✔️ یادآوری زمان ادرار کردن به کودکان با ساعت زنگ دار یا آلارم تلفن همراه

✔️ انجام روش هایی که مانع از نگه داشتن ادرار در واژن می شوند (برای مثال، نشستن رو به عقب در توالت یا با زانو های با فاصله)

✔️ به کودکان نحوه تمرینات کنترل عضلات کف لگن (پیشابراه، واژن، مثانه و مقعد) و عضلات شکم را برای هماهنگی عضلات دستگاه ادراری آموزش دهید.

بی اختیاری ادرار در روز

برای آموزش تمرینات مهار ادرار فوری، به کودکان بگویید به محض اینکه احساس نیاز فوری به ادرار کردن پیدا می کنند، به دستشویی بروند و زمانی که در دستشویی هستند، از آنها بخواهید که تا جایی که می توانند ادرار خود را نگه دارند. وقتی که دیگر قادر به نگه داشتن ادرار خود نباشند، آنها باید شروع به ادرار کردن کنند اما هر چند ثانیه یک بار ادرار کردن را متوقف کنند و سپس دوباره آن را شروع کنند. این تمرین، عضله اسفنکتر مجرای  ادراری را تقویت می کند و به کودکان این اعتماد به نفس را می دهد که پیش از بروز حادثه ادراری ناخواسته، به دستشویی بروند.

این تمرین پس از معاینه کودک توسط پزشک، باید به او آموزش داده شود. دختربچه هایی که به چسبندگی لابیا دچار هستند، باید از کرم های حاوی استروژن استفاده کنند. اگر مشکل مربوط به اسپاسم مثانه باشد، دارو هایی مانند اُکسی بوتینین و تولترودین می توانند به درمان کمک کنند.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

3.6/5 - (11 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر لیلا سه شنبه ۱۴ مرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    با سلام.چند روزی کلیه راستم درد میکرد.گزارش سونوگرافی نوشته هیدرونفروز جزیی در کلیه راست.الان چند روز هست که دردی احساس نمیکنم.و مطمین هستم سنگ دفع نشده.آیا نیاز به گرفتن عکس از کلیه هست؟درصورت نیاز باید روغن کرچک یا شربت سناگراف استفاده کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۴ مرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      فعلا بیگیری بکن با مصرف اب زیاد
  • تصویر کاربر غلام سه شنبه ۱۴ مرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 407 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت اقاي دكتر
    بنده علايم مشكلات غدد فوق كليه رو دارم دكتر مراجعه كردم ازمايش ساده رو انجام دادم جيزي رويت نشد ولي دكتر عمومي. كفت با دكتر كليه مشاوره كن
    جه ازمايش هايي دقيق نشان دهنده مشكل از غدد فوق كليه مي باشد
    ممنون ميشم ازمايش هايي كه نشان دهنده مشكلات غدد فوق كليه است معرفي كنين به ازمايشكاه مراجعه كنم ازمايش بدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۴ مرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      باید دکتر غدد مراجعه نمایید
  • تصویر کاربر بی سه شنبه ۱۴ مرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    بنده احساس میکنم که بعضا مثانه ام درد می کند، یعنی گاها اتفاق می افتد، و احساس می کنم که یک توده نازک در نزدیکی مثانه ام وجود دارد. ایا نیازی هست که نگران باشم یا این نگرانی بی مورد است؟؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۴ مرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      باید بررسی شوید
  • تصویر کاربر مجتبی جمعه ۱۰ مرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    باسلام و تشکر از سایت بسیار خوبتون.
    من پسری 21 ساله هستم و مشکلم ب این صورت است که بعضا بعد از خروج از دستشویی مقداری ادرار در مجرا می ماند و ناخودآگاه خارج میشود . البته خیلی کم است در حد یک یا دو قطره!
    و همچنین آیا با خودارضایی ارتباط دارد یا نه؟؟
    لطفا ی راهنمایی کامل بفرمایین . خیلی خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ مرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      نه بزرگش نکنید اصلا ارتباطی ندارد
  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۶ مرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید پسری 21 ساله هستم از حدود دوسال پیش دچار تکرر ادار شدم راسیتش خیلی خود ارضایی میکردم در این دوسال دکتر خیلی رفتم اما نتیجه نگرفتم ازمایش psa نرمال بود سونوگرافی مثانه و کلیه ها و پروستات نرمال بود البته سونوگرافی بعداز تخلیه ادرارم حدود 300لیتر ادرار در مثانه وجود داشت ادرار با تاخیر شروع میشه و خیلی از مواقع فشار کم و بصورت منقطع هستش باید کمی صبر کنم و مقداری ادرار ازم خارج بشه دارو های پروستاتان و تدافام و اکسی بوتنین و پروترال مصرف کردم اما نتیجه نگرفتم اخرین بار دکترم بهم گفت بیا سیتوسکوپی رو برات انجام بدم لطفا راهنمایی کنید به نظر شما مشکل کجاست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۶ مرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      باید نوار بگیرید از مثانه
  • تصویر کاربر حسینی شنبه ۴ مرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 1026 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر
    من خانم31 ساله هستم که10 سال پیش در دوران دانشجویی تب ولرزو درد شدید مجاری ادرار پس از ادرار را داشتم چون در خوابگاه بودم و بعد از 3 تا4 ساعت بعد خوب شد توجهی نکردم و بدنبال درمان آن نبودم اما بعد از ازدواج با تکرر ادرار بخصوص در شب و دردهای زیر شکم پیگیری کردم جواب آزمایش ها منفی بود یا میگفتن عفونت رحم است بااینکه چندین بارکشت ادرار دادم اما این عفونت را تشخیص ندادن در حالی که تکرر ادرار شدید در شب و بو بد ادرار داشتم و تا زمانی که باردار شدم درمان قطعی روی این موضوع صورت نگرفت 5روز پس از گرفتن جواب مثبت بارداری به دلیل تب بالا در بیمارستان بستری شدم که عفونت بالا در ادرار تشخیص داده شد ونمونه کشت ادرار از من گرفته و بستری شدم انتی بیوتیک تجویز شد امابیمارستان به دلیل سهل انگاری جواب آزمایش کشت ادرار را گم کرد و دکتر بمن گفت میزان دقیق عفونت مشخص نیست پس از دو روز مرخص شدم الان کودک 3 ساله دارم با علایم درد هر دو طرف پهلو بخصوص سمت چپ درد زیر شکم و احساس شدیدپر بودن مثانه که بعد از تخلیه میزان خیلی کمی ادرارنسبت به احساس ادرار وجود دارد تکررادرار خستگی خواب آلودگی بیحالی دردشدید لگن که از دوران بارداری تا کنون وجود دارد بخصوص با پیاده روی این درد شدت میگیره درد در ناحیه کمر ورم دست و پاها بصورتی که شماره کفشم 2شماره بالا رفته انگشت هام ورم داره وانگشترهام تو دستم نمیرود فکر می کردم به دلیل اضافه وزن دوران شیردهی است اما با گذشت یک سال از دوران شیردهی و پایین آوردن وزنم این ورم ها نخوابیدالان هم چند روزی است که در دهانم مزه آهن حس میکنم که تو سایت ها خوانده ام که از دلایل عفونت کلیه هست پیش 2 تامتخصص رفته ام ازمایش کامل ادرار دادم
    کریستالم بالا بود و همچنان کشت ادرار منفی بود سونو از کلیه و مثانه پر و خالی هم انجام شد که سنگی وجود نداشت دارو برای عفونت بمن دادن و پس از دو ماه ازمایش کامل ادرار نرمال بود اما درد زیر شکم و پهلو ها کم نشدv.c.u.g هم انجام دادن مشکلی نبوده این بار باکلوفن ایمی پرامین بمن دادن گفتن اگر درد هایم بهتر نشت باید سیتوسکوپی کنم .پیش یه متخصص دیگه رفتم و تمام این مطالبی راکه نوشته ام گفتم ایشان گفته بعد از 10روز از خوردن سیفیکسیم وازیترومایسین باید بروم بستری بشم و احتمالا باید میل بزنن ومن میترسم.
    آیابه دلیل طولانی بودن دوره این بیماری امکان داره مجاری ادرای تنگ شده باشد وباید میل بزنم ؟
    ایا این عفونت که مدت طولانی است با من است درمان می شود؟
    چرا درکشت ادرار باکتری نشان نمیدهد در حالی که درد شدید کلیه ها ومثانه دارم؟
    الان جواب آزمایش کامل ادرار من نرمال بوده اما از درد پهلو ولگن و درد شدید زیر شکم (مثانه) من شب و روز خواب ندارم و همه ناراحتی من این هست که پزشکان به من جواب قطعی نمیدن یا حداقل از روند درمان منو اگاه نمکنند .
    سهل انگاری من در دوران دانشجویی و بی مسئولیتی بیمارستان باعث طولانی شدن این بیماری شده.
    در ضمن سونوگرافی رحم و تخم دان ومعاینه هم شدم هیچ گونه مشکل یا عفونت زنان ندارم.ولی هنوز بمن نگفتن مشکل اصلی من چیست؟
    شما راهنماییم کنید..
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۴ مرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      با مدارك مراجعه نماييد
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱ مرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    با سلام وآرزوی قبولی طاعات و عبادات شما به خداوند باریتعالی و تشکر از پاسخ های قبلی شما
    با توجه به سنو گرافی وگزارش سی تی اسکن کلیه و .....اینجانب ،
    1-ایا سنگ در کلیه هاو حالب وجود دارد .؟
    2- دردی که در حوالی کلیه چپ احساس مشود ناشی از چیست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱ مرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      نه اب زیاد بخورید و نمک کم درد ناشی از اسباسم عضله است
  • تصویر کاربر sana دوشنبه ۳۰ تیر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 315 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من حدود 5ماه خودارضایی مالشی داشتم که حتی گاهی اوقات به روزی سه بار هم میرسید.از ان پس دچار تکرر ادرار شدید شدم وبه متخصص کلیه باتجربه ای مراجعه کردم واز خجالت جریان خودارضایی رو نگفتم اونم گفت ارمایش ادرار بده وازمایشمو دید گفت هیچ مشکل وعفونتی نداری و گفت از اعصاب مثانته احتمالا ویک قرص اعصاب داد که من مصرف کردم ولی تکرر ادرارم خوب نشد.توروخدا کمکم کنید تکررادرار بیچارم کرده مخصوصا بلافاصله بعد هربار مدفوع سریع تکرر میگیرم ویا وقتی تحریک جنسی بشم من حدود شش ماهه خود ارضایی نمیکنم ولی تکررم همون طوریه میترسم راجب خودارضایی چیزی به خانوادم بگم توروخدا کمکن کنید.یعنی ممکنه سرطان مثانه گرفته باشم؟؟؟؟ وای خدایا من میترسم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳۰ تیر ۹۳( 9 سال پیش)
      مال استرس بیخودی است نگران نباش
  • تصویر کاربر غلامرضا چهارشنبه ۱ مرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب آقای دکتر
    من 31 سال سن دارم و بعد ازینکه مقداری لخته خون در ادرارم مشاهده کردم به متخصص داخلی مراجعه کردم و پس از انجام سنوگرافی متوجه وجود کیست در کلیه راستم شدم ولی هیچ دردی رو احساس نمیکنم و کلیه ام به طور طبیعی کار میکنه آیا نیاز به بررسی و درمان فوری دارد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳۰ تیر ۹۳( 9 سال پیش)
      اگر کیست ساده است درمان نمیخواهد
    2. تصویر کاربر غلامرضا دوشنبه ۳۰ تیر ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام مجدد
      میخواستم از ساده بودن کیست مطمئین شوم برای فهمیدن اینکه کیست ساده است یا نه چکار باید کرد؟
      ممنون از لطف شما
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱ مرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      سونوگرافی ممشخص میکند
    4. تصویر کاربر غلامرضا چهارشنبه ۱ مرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      میخواستم بدونم درمان واریکسول با دو روش جراحی چقدر طول میکشه و هزینه هر کدام برای بیمار چقدر تموم میشه؟
      لطفا توضیح بدید ممنون میشم
      ازینک متصدی اوقات شریف شما میشم شرمنده و معذرت میخواهم.
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱ مرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      هر دو را من سربایی انجام میدهم با شماره 02122642744 هماهنگ نمایید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر م جمعه ۲۷ تیر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    سلام
    پسری 28 ساله هستم که آلتم بد ختنه شده و قسمتی از پوست به کلاهک چسبیده عمل زیبایی به چه صورت هست؟ آیا عمل نکردن مشکلی برام پیش نمیاره؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۷ تیر ۹۳( 9 سال پیش)
      عکسش را بفرستید ببینم
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر