جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درمان دارویی و خانگی برگشت ادرار در کودکان

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

حدود نیمی از موارد برگشت ادرار در کودکان بدون نیاز به جراحی و فقط با درمان دارویی و غیرجراحی و با انتظار، درمان می شوند (به ویژه در کودکان کم سنی که علت برگشت ادرار در آنها، ضعف خفیف عضلات مثانه در محل اتصال سوراخ های حالب بوده است.

برگشت ادرار از مثانه به حالب (ریفلاکس ادراری)

در شرایط طبیعی به دلیل شکل و وضعیت حمایتی عضلات مثانه در محل اتصال حالب ها به مثانه، برگشت ادرار از مثانه به حالب ها رخ نداده و حالب ها و کلیه ها از فشار بالای داخل مثانه و از ادرار احتمالاً عفونی داخل مثانه مصون هستند. بنا به دلایلی از جمله اشکال در شکل طبیعی محل اتصال حالب به مثانه یا ضعف عضلانی این قسمت از مثانه یا افزایش بیش از حد فشار داخل مثانه به دلیل مثانه عصبی یا انسداد خروجی مثانه یا … ممکن است ادرار از مثانه به درون حالب ها (و در موارد شدیدتر حتی تا کلیه ها) برگشت نماید.

برگشت ادراری

علایم برگشت ادرار در کودکان

-عفونت ادراری

در نیمی از کودکان مبتلا به عفونت ادراری و به ویژه دختر ها (پس از 6 ماهگی) برگشت ادرار دیده می شود. (در سن کمتر از شش ماهگی در صورت برگشت ادرار عفونی، شواهد عفونت منتشر در بدن و آسیب به عملکرد کلیه ها شایع تر است و این وضعیت به ویژه در پسر بچه های با دریچه مجرای خلفی ادراری بیشتر دیده می شود) عفونت ادراری ممکن است با یا بدون تب و شاید در همراهی با تهوع واستفراغ، اسهال یا یبوست و درد مبهم شکمی باشد.

-اختلال در ادرار کردن

که به صورت زور زدن حین ادرار کردن، قطع و وصل شدن جریان ادرار، قیچی کردن پاها، بیقراری حین ادرار کردن، شب ادراری (پس از آموزش کنترل ادرار) و … می باشد.

تشخیص برگشت ادرار 

در تشخیص علت برگشت ادرار در کودکان و یا مسیر و عوارض بیماری یاد شده ممکن است از روش های تشخیصی متنوعی بر اساس شرح حال اخذ شده و معاینه بالینی در هر مورد و روش های تصویربرداری یا آزمایشگاهی قبلی آن مورد، کمک گرفته شود. برخی از این روش ها عبارتند از: آزمایش کشت و کامل ادرار، عکس رنگی مثانه، عکس رنگی کلیه ها، سونوگرافی، اسکن هسته ای مثانه، اسکن هسته ای کلیه ها، بررسی داخل مثانه و مجرا با دوربین، نوار مثانه و ….

درمان برگشت ادرار در کودکان

حدود نیمی از موارد برگشت ادرار کودکان بدون نیاز به جراحی و فقط با درمان دارویی و غیرجراحی و با انتظار، درمان می شوند (به ویژه در کودکان کم سنی که علت برگشت ادراری در آنها، ضعف خفیف عضلات مثانه در محل اتصال سوراخ های حالب بوده و کلیه های آنها در اثر برگشت ادراری آسیب ندیده باشند).

در پسر بچه هایی که برگشت ادراری آنها به دلیل دریچه خلفی مجرا باشد، با انجام جراحی برای از بین بردن دریچه، مشکل آنها برطرف می شود. در مواردی که شدت برگشت ادرار در کودکان بالاست یا با گذشت زمان بیشتر می شود و نیز در مواردی که آسیب کلیه ها در اثر برگشت ادراری بیشتر می شود یا در مواردی که استریل نگه داشتن ادرار مقدور نیست و علی رغم مصرف آنتی بیوتیک، عفونت ادراری عود می کند و به ویژه در دختر هایی که بعد از سن پنج سالگی برگشت ادراری آنها باقیست، درمان جراحی پیشنهاد می شود.

درمان برگشت ادرار در کودکان

آشنایی با علت و دوره ی بی اختیاری ادراری، به کاهش تأثیرات روانی منفی حوادث ادراری کمک می کند. پزشکان از والدین سؤال می پرسند که کودک تا چه حد تحت تأثیر بی اختیاری ادراری قرار گرفته است، زیرا این موضوع می تواند بر تصمیم گیری در مورد درمان تأثیر بگذارد. درمان بی اختیاری ادراری بستگی به علت آن دارد. برای مثال، عفونت معمولاً با آنتی بیوتیک درمان می شود.

کودکانی با مشکلات مادرزادی یا ناهنجاری های جسمی، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. برای درمان مشکل بی اختیاری ادراری، بسته به این که در شب اتفاق می افتد یا در روز، اقدامات خاصی می توان انجام داد.

بی اختیاری اداری شبانه (شب ادراری)

مؤترین راهکار طولانی مدت، استفاده از هشدار خیس شدن رختخواب یا آلارم شب ادراری است. با وجود اینکه این روش زمان بر است، اما وقتی که کودکان برای پایان دادن به شب ادراری تشویق شوند و خانواده ها با جدیت برنامه را دنبال کنند، میزان موفقیت آن 70% خواهد بود. برطرف شدن کامل علائم، پس از 4 ماه استفاده ی شبانه از این آلارم اتفاق می افتد. تنبیه کودکان برای خیس کردن رختخواب واقعاً کارساز نیست. این روش فقط عزت نفس کودک را پایین می آورد. قرص های خوراکی مانند دسموپرسین  و ایمی پر امین می توانند تعداد دفعات خیس کردن رختخواب را کاهش دهند.

گرچه با قطع دارو ها در اکثر کودکان، دوباره خیس کردن رختخواب اتفاق می افتد. والدین و کودکان باید از این احتمال آگاه باشند و اگر دوباره شب ادراری شروع شد، کودکان را تخریب شخصیتی نکنند. در حال حاضر، داروی ایمی پر امین به ندرت تجویز می شود، زیرا در موارد بسیار اندک می تواند موجب مرگ ناگهانی شود.

بی اختیاری ادرار در روز

اقدامات کلی ممکن است شامل تمرینات مهار ادرار فوری (تقویت اسفنکتر مجرای ادرار) باشد.

✔️ به تدریج طولانی کردن فاصله زمانی های رفتن به دستشویی (اگر فکر می کنید که کودک عضله مثانه ی ضعیفی دارد یا تخلیه ناکارآمد دارد)

✔️ تغییر رفتار (برای مثال، به تأخیر انداختن ادرار) از طریق تقویت مثبت رفتار و برنامه ریزی برای ادرار کردن

✔️ یادآوری زمان ادرار کردن به کودکان با ساعت زنگ دار یا آلارم تلفن همراه

✔️ انجام روش هایی که مانع از نگه داشتن ادرار در واژن می شوند (برای مثال، نشستن رو به عقب در توالت یا با زانو های با فاصله)

✔️ به کودکان نحوه تمرینات کنترل عضلات کف لگن (پیشابراه، واژن، مثانه و مقعد) و عضلات شکم را برای هماهنگی عضلات دستگاه ادراری آموزش دهید.

بی اختیاری ادرار در روز

برای آموزش تمرینات مهار ادرار فوری، به کودکان بگویید به محض اینکه احساس نیاز فوری به ادرار کردن پیدا می کنند، به دستشویی بروند و زمانی که در دستشویی هستند، از آنها بخواهید که تا جایی که می توانند ادرار خود را نگه دارند. وقتی که دیگر قادر به نگه داشتن ادرار خود نباشند، آنها باید شروع به ادرار کردن کنند اما هر چند ثانیه یک بار ادرار کردن را متوقف کنند و سپس دوباره آن را شروع کنند. این تمرین، عضله اسفنکتر مجرای  ادراری را تقویت می کند و به کودکان این اعتماد به نفس را می دهد که پیش از بروز حادثه ادراری ناخواسته، به دستشویی بروند.

این تمرین پس از معاینه کودک توسط پزشک، باید به او آموزش داده شود. دختربچه هایی که به چسبندگی لابیا دچار هستند، باید از کرم های حاوی استروژن استفاده کنند. اگر مشکل مربوط به اسپاسم مثانه باشد، دارو هایی مانند اُکسی بوتینین و تولترودین می توانند به درمان کمک کنند.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

3.6/5 - (11 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۱۴ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 329 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید . من جوانی 19 ساله هستم و از اواخر تابستان یعنی اواخر شهریور احساس درد در بیضه چپ کردم اما پس از مراجعه به دکتر گفت مشکلی ندارم و حدود 3 ماه گذشت و دیگر احساس درد نداشتم تا اینکه تا 10 اذر دوباره احساس درناحیه ی سمت چپ شکم و قسمت چپ کمر درد داشتم و با مراجه به دکتر و سونوگرافی گفت واریکوسل و هیدروسل ندارم و آزمایش ادرار برام نوشت که جواب این بود .
    color: yellow Qual yellow
    apppearance: clear Qual clear
    Ph: 7 Qual 4.8-7.8
    sp.Gravity : 1010 Qual 1003-1030
    protein: Negative Qual
    Glucose in Urine: Negative Qual Negative
    Ketone: Negative Qual Negative
    Blood/Hb: Negative Qual Negative
    Bilirubin: Negative Qual Negative
    Urobilinogen: Negative Qual Negative
    Nitrite: Negative /HPF
    Leukocyte: 1-2 /HPF
    R.B.C: 3-4 /HPF
    Epithelial cell: 1-2 /HPF
    Casts: were not seen /lpf
    Crystals: were not seen /HPF
    Bacteria: rare /HPF Rare
    Yeasts: Negative /HPF Negative
    Mucus: Few /HPF Rare
    دکتر گفت چیزیت نیس و آزمایش اسپرم نوشت برام ولی من امسال کنکور دارم میخواستم مطمئن شم .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۴ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      نرمال هستید
  • تصویر کاربر احمد جمعه ۱۴ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام من در کلیه سنگ بزرگ شاخ گوزنی دارم و دکتر گفت خیلی سریع باید جراحی شوی .میخواستم بدونم هزینه عمل آندوسکپی کلیه چقدره و آیا در بیمارستان های دولتی هم انجام میدن . من در شمال زندگی میکنم لطفا راهنمایی کنید برای عمل آندوسکپی کدام شهرستان و بیمارستان بروم وممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۴ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      عکسش را بفرستید ببینم کمک میکنم
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۴ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 295 مشاهده پرسش
    با سلام.
    پدر من مبتلا به توده آدرنال در سمت چپ هست. طبق گفته پزشک ایشون، قطر این توده حدود 16 سانتی متر هست. سوال من این بود چقدر احتمال داره که این توده بدخیم باشه؟ اگه بدخیم باشه آیا امیدی به درمان هست؟
    با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۴ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      فیلم عمل لاپاروسکوپی ادرنال سایت من را ببینید باید مدارکتان را ببینم
  • تصویر کاربر مدینه دوشنبه ۱۰ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 516 مشاهده پرسش
    با سلام . من 22 سال دارم . بیش از یک ساله از درد شکم , نفق , یبوست به پزشک مراجعه کردم چندین آزمایش دادم. سونوگرافی , اندوسکوبی و ام آر آی هم رفتم . همه گفتند که نرمال هست. در آخرین آزمایش سونوگرافی در قسمت بالاهمه مشخصات نرمال گفته بود و در پایین در توضیحات نوشته بود {{علائم مطرح کننده احتمال درگیری منتشر پارانسیمی کلیه ها که بهتر است با یافته های آزمایشگاهی مطابقت داده شود}} قید شده بود. خواهشمندم در این خصوی راهنمائیم کنید.
    با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      اگد کراتینین خوب است مشکلی ندارد
  • تصویر کاربر مریم دوشنبه ۱۰ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید خدمت اقای دکتر من تقریبا یک سال هست که درد کلیه شدیدی دارم که متاسفانه الان هر دو تا کلیه هام درد شدید از پهلوهام میگیره و حالت تهوع شدید ودردی که تصورش خیلی سخته و از شما سوالی دارم اگه سنگ کلیه هستش چرا تو این یکسال و خورده ای چرا من سنگی دفع نکردم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      سونوگرافی بکنید
  • تصویر کاربر ahmadi سه شنبه ۱۱ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    ضمن سلام و احترام. 44 ساله هستم . با توجه به مشکلات کلیوی (سنگ کلیه) هرازگاهی سونو انجام میدم .اخیرا در سونو مشخص شد مقداری پروستاتم بزرگ شده و بعضی از پزشکان آنرا عادی و عده ای نیز غیر عادی میدونن.ضمنا گاهی بادرد همراه است و در بهضی از شب ها مجبورم بیدارشم و دستشویی برم .سوالم اینست آیا این امر طبیعی است؟؟لازم به ذکر است که سابقه خانوادگی دراین خصوص داریم و پدرم نیز دارای پروستات بدخیم هستن. لطف جهت درمان راهنمایی وراههای درمانی راهنمایی بفرمایید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۱ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      شما هنوز جوانید
  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۱۰ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 15698 مشاهده پرسش
    سلام خدمت آقای دکتر .من جوانی 21 ساله هستم و حدود 8 سال خودارضایی داشته ام و الان مدتی است ترک کرده ام ولی در خواب جنب نمیشوم ضمنا زمانی که ادرار میکنم بعد از تمام شدن ادارار ازم منی خارج میشود لطفا جهت درمان راهنمایی فرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      با ترک و رفع حساسیت بیخودی خوب خواهی شد
  • تصویر کاربر hamid شنبه ۸ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 646 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر. بنده یک سوال داشتم. آیا قبل از مکیدن آلت تناسلی توسط شریک جنسی یعنی زن که دهانش آلوده با شد میتوان از کاندوم استفاده نمود ؟ اگر خیر آیا باید اجتناب نمود ؟ با تشکر .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۸ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      كمي جلوگيري ميكند
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۸ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من دو روز پیش عمل tul انجام دادم بخاطر تنگی حالب گفتن به سنگ دسترسی ندارن و لوله حالب گذاشتن و گفتن دو هفته دیگه باید مراجعه کنم برای خارج کردن لوله ، حالا من نمیدونم سنگ رو شکستن یا نه و به صورت متناوب ادارم خونی هستش ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۸ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      سيتي اسكن بدون تزريق انجام بدهيد
  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۲۷ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 1126 مشاهده پرسش
    با سلام.34 سالمه و یه زایمان داشتم .محیط کارمم پر استرسه.ببخشید آقای دکتر.من خیلی وقتها ادرارم را میتوانم به مدت طولانی نگه دارم ولی به شزطی که حواسم به ادرار و دفعش نباشه. اخیرا همینکه به این موضوع فکر می کنم که الان ادرار دارم و نمیتونم خودم رو نگهدارم.احساس فوریت در دفع پیدا میکنم و باید سریع خودم رو به دستشویی برسونم.جالبه که اگه همون لحظه حولسم پرت بشه,احساس دفع هم از بین میره.باید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      عصبی است و باید حساس نباشید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر