جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درمان دارویی و خانگی برگشت ادرار در کودکان

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

حدود نیمی از موارد برگشت ادرار در کودکان بدون نیاز به جراحی و فقط با درمان دارویی و غیرجراحی و با انتظار، درمان می شوند (به ویژه در کودکان کم سنی که علت برگشت ادرار در آنها، ضعف خفیف عضلات مثانه در محل اتصال سوراخ های حالب بوده است.

برگشت ادرار از مثانه به حالب (ریفلاکس ادراری)

در شرایط طبیعی به دلیل شکل و وضعیت حمایتی عضلات مثانه در محل اتصال حالب ها به مثانه، برگشت ادرار از مثانه به حالب ها رخ نداده و حالب ها و کلیه ها از فشار بالای داخل مثانه و از ادرار احتمالاً عفونی داخل مثانه مصون هستند. بنا به دلایلی از جمله اشکال در شکل طبیعی محل اتصال حالب به مثانه یا ضعف عضلانی این قسمت از مثانه یا افزایش بیش از حد فشار داخل مثانه به دلیل مثانه عصبی یا انسداد خروجی مثانه یا … ممکن است ادرار از مثانه به درون حالب ها (و در موارد شدیدتر حتی تا کلیه ها) برگشت نماید.

برگشت ادراری

علایم برگشت ادرار در کودکان

-عفونت ادراری

در نیمی از کودکان مبتلا به عفونت ادراری و به ویژه دختر ها (پس از 6 ماهگی) برگشت ادرار دیده می شود. (در سن کمتر از شش ماهگی در صورت برگشت ادرار عفونی، شواهد عفونت منتشر در بدن و آسیب به عملکرد کلیه ها شایع تر است و این وضعیت به ویژه در پسر بچه های با دریچه مجرای خلفی ادراری بیشتر دیده می شود) عفونت ادراری ممکن است با یا بدون تب و شاید در همراهی با تهوع واستفراغ، اسهال یا یبوست و درد مبهم شکمی باشد.

-اختلال در ادرار کردن

که به صورت زور زدن حین ادرار کردن، قطع و وصل شدن جریان ادرار، قیچی کردن پاها، بیقراری حین ادرار کردن، شب ادراری (پس از آموزش کنترل ادرار) و … می باشد.

تشخیص برگشت ادرار 

در تشخیص علت برگشت ادرار در کودکان و یا مسیر و عوارض بیماری یاد شده ممکن است از روش های تشخیصی متنوعی بر اساس شرح حال اخذ شده و معاینه بالینی در هر مورد و روش های تصویربرداری یا آزمایشگاهی قبلی آن مورد، کمک گرفته شود. برخی از این روش ها عبارتند از: آزمایش کشت و کامل ادرار، عکس رنگی مثانه، عکس رنگی کلیه ها، سونوگرافی، اسکن هسته ای مثانه، اسکن هسته ای کلیه ها، بررسی داخل مثانه و مجرا با دوربین، نوار مثانه و ….

درمان برگشت ادرار در کودکان

حدود نیمی از موارد برگشت ادرار کودکان بدون نیاز به جراحی و فقط با درمان دارویی و غیرجراحی و با انتظار، درمان می شوند (به ویژه در کودکان کم سنی که علت برگشت ادراری در آنها، ضعف خفیف عضلات مثانه در محل اتصال سوراخ های حالب بوده و کلیه های آنها در اثر برگشت ادراری آسیب ندیده باشند).

در پسر بچه هایی که برگشت ادراری آنها به دلیل دریچه خلفی مجرا باشد، با انجام جراحی برای از بین بردن دریچه، مشکل آنها برطرف می شود. در مواردی که شدت برگشت ادرار در کودکان بالاست یا با گذشت زمان بیشتر می شود و نیز در مواردی که آسیب کلیه ها در اثر برگشت ادراری بیشتر می شود یا در مواردی که استریل نگه داشتن ادرار مقدور نیست و علی رغم مصرف آنتی بیوتیک، عفونت ادراری عود می کند و به ویژه در دختر هایی که بعد از سن پنج سالگی برگشت ادراری آنها باقیست، درمان جراحی پیشنهاد می شود.

درمان برگشت ادرار در کودکان

آشنایی با علت و دوره ی بی اختیاری ادراری، به کاهش تأثیرات روانی منفی حوادث ادراری کمک می کند. پزشکان از والدین سؤال می پرسند که کودک تا چه حد تحت تأثیر بی اختیاری ادراری قرار گرفته است، زیرا این موضوع می تواند بر تصمیم گیری در مورد درمان تأثیر بگذارد. درمان بی اختیاری ادراری بستگی به علت آن دارد. برای مثال، عفونت معمولاً با آنتی بیوتیک درمان می شود.

کودکانی با مشکلات مادرزادی یا ناهنجاری های جسمی، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. برای درمان مشکل بی اختیاری ادراری، بسته به این که در شب اتفاق می افتد یا در روز، اقدامات خاصی می توان انجام داد.

بی اختیاری اداری شبانه (شب ادراری)

مؤترین راهکار طولانی مدت، استفاده از هشدار خیس شدن رختخواب یا آلارم شب ادراری است. با وجود اینکه این روش زمان بر است، اما وقتی که کودکان برای پایان دادن به شب ادراری تشویق شوند و خانواده ها با جدیت برنامه را دنبال کنند، میزان موفقیت آن 70% خواهد بود. برطرف شدن کامل علائم، پس از 4 ماه استفاده ی شبانه از این آلارم اتفاق می افتد. تنبیه کودکان برای خیس کردن رختخواب واقعاً کارساز نیست. این روش فقط عزت نفس کودک را پایین می آورد. قرص های خوراکی مانند دسموپرسین  و ایمی پر امین می توانند تعداد دفعات خیس کردن رختخواب را کاهش دهند.

گرچه با قطع دارو ها در اکثر کودکان، دوباره خیس کردن رختخواب اتفاق می افتد. والدین و کودکان باید از این احتمال آگاه باشند و اگر دوباره شب ادراری شروع شد، کودکان را تخریب شخصیتی نکنند. در حال حاضر، داروی ایمی پر امین به ندرت تجویز می شود، زیرا در موارد بسیار اندک می تواند موجب مرگ ناگهانی شود.

بی اختیاری ادرار در روز

اقدامات کلی ممکن است شامل تمرینات مهار ادرار فوری (تقویت اسفنکتر مجرای ادرار) باشد.

✔️ به تدریج طولانی کردن فاصله زمانی های رفتن به دستشویی (اگر فکر می کنید که کودک عضله مثانه ی ضعیفی دارد یا تخلیه ناکارآمد دارد)

✔️ تغییر رفتار (برای مثال، به تأخیر انداختن ادرار) از طریق تقویت مثبت رفتار و برنامه ریزی برای ادرار کردن

✔️ یادآوری زمان ادرار کردن به کودکان با ساعت زنگ دار یا آلارم تلفن همراه

✔️ انجام روش هایی که مانع از نگه داشتن ادرار در واژن می شوند (برای مثال، نشستن رو به عقب در توالت یا با زانو های با فاصله)

✔️ به کودکان نحوه تمرینات کنترل عضلات کف لگن (پیشابراه، واژن، مثانه و مقعد) و عضلات شکم را برای هماهنگی عضلات دستگاه ادراری آموزش دهید.

بی اختیاری ادرار در روز

برای آموزش تمرینات مهار ادرار فوری، به کودکان بگویید به محض اینکه احساس نیاز فوری به ادرار کردن پیدا می کنند، به دستشویی بروند و زمانی که در دستشویی هستند، از آنها بخواهید که تا جایی که می توانند ادرار خود را نگه دارند. وقتی که دیگر قادر به نگه داشتن ادرار خود نباشند، آنها باید شروع به ادرار کردن کنند اما هر چند ثانیه یک بار ادرار کردن را متوقف کنند و سپس دوباره آن را شروع کنند. این تمرین، عضله اسفنکتر مجرای  ادراری را تقویت می کند و به کودکان این اعتماد به نفس را می دهد که پیش از بروز حادثه ادراری ناخواسته، به دستشویی بروند.

این تمرین پس از معاینه کودک توسط پزشک، باید به او آموزش داده شود. دختربچه هایی که به چسبندگی لابیا دچار هستند، باید از کرم های حاوی استروژن استفاده کنند. اگر مشکل مربوط به اسپاسم مثانه باشد، دارو هایی مانند اُکسی بوتینین و تولترودین می توانند به درمان کمک کنند.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

3.6/5 - (11 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهرداد دوشنبه ۱۱ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت اقای دکتر دختر خواهرم مشکل رفلکس ادرار دارد وهفته ی پیش یک عملی روی او انجام دادند ولی بعد از سه روز که از بیمارستان مرخص شد درد از ناحیه شکم وبالا اوردن دوباره او را بستری کردن بیمارستان وهمکنون از دل درد ناحیه زیر ناف رنج می برد و زمانی که ادرار می کند دردهای او ارام تر می شود ایا به عمل ان ربط دارد لطفا ما را در این زمینه راهنمایی فرمایید با سپاس فراوان از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۱ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      از دکترتان بپرسید
  • تصویر کاربر سید دوشنبه ۱۱ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    لطفا درمورد سوال قبلم که فرمو دید اب زیاد و نمک کم .دارو لطفا تجویز فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۱ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      نمی خواهد
  • تصویر کاربر خدیجه شنبه ۹ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    با سلام من زنی 36ساله هستم مدتی است سوزش شدید ادراردارم درد نیز داشتم حدود 4تا آمپول جنتامایسین و سپس 5 تاسفتریاکسون مصرف کردم یک هفته خوب شد بعد یک هفته بعد دوباره شروع شد الان 6تاجنتامایسین ودو ورق قرص سیپرو فلوکسازین مصرف کردم ولی سوزش خوب نشده است لطفا راهنمایی بفرمایید چیکار کنم درضمن به متخصص زنان مراجعه نمودم ولی مشکل خاصی نداشتم ولی آزمایش ادرارندادم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      ازمایش جدید بدهید
  • تصویر کاربر محمدی شنبه ۹ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    با سلام ، آقای دکتر عزیز تقریبا" پانزوه روز قبل دچار ضربدیدگی از ناحیه بیضه ها و دستگاه نناسلی شده ام که پس از وصل شدن سون برای دفع ادرا بخاطر تحرک داشتن دچار خونریزی از خود شلنگ سون و بغل آن شدمو اکنون پس از قطع شدن خونریزی از محتوی ادار دفع شده خون نیز وجود دارد ، مرحمت فرموده و بدانم که این خونریزی عادی میباشد یا نه و تا چند روز ممکن است ادامه داشته باشد.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      سیستوسکوپس بهتر است
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۵ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 767 مشاهده پرسش
    با سلام جناب دکتر کرمی - وقت خوش
    احتراما پدر اینجانب مشکل پروستات داشتند که ابتدا در بیمارستان شریعتی لیزر کردند و خوب نشد
    سپس در بیمارستان فرمانیه لیزر مجدد انجام شد که باز هم جوااب نداد
    وسرانجام هفته پیش توسط دکتر علی رازی در بیمارستان ایرانمهر مورد عمل جراحی قرار گرفتند و پطی یک عمل 5 ساعته مثانه و پروستات ایشان را برداشتند و سپس از سمت راست شکمشان یک مسیر جهت دفع ادرار شان بوجود اورده اند
    اما ایشان پس از 12 روز از عمل شان از درد شکم ناراحتی دارند و ضمنا هنوز نیز غذا مایعات و سوپ میخورند البته دارای ناراحتی قلب و ریه نیز بودند که دکتر عمل ایشان را به گفته خودشان نتوئانسته بود بیشتر طول بدهند
    حال سوال من اینست آیا امکان برگرداندن مجرای ادرار ایشان به صورت حتی مصنوعی در داخل شکمشان وجود دارد ضمنا ایشان 59 سال سن دارند
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      از دکترتان بپرسید
  • تصویر کاربر طهماسبی سه شنبه ۵ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید،
    حدود 3 ماه میشه که برای بارداری اقدام میکنیم،ولی متاسفانه همسرم باردار نمی شود.
    میخواستم بدونم با توجه به اینکه حدود 7 ماه پیش بعد از حدود 2 ماه بارداری بچه سقط شد،ممکنه مشکل از اسپرم باشه و لازمه بنده آزمایش اسپرم بدم؟
    ممنون میشم کمکم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      نه
  • تصویر کاربر روشن پنجشنبه ۳۰ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    بسم الله الرحمن الرحیم
    با عرض سلام و ادب خدمت جناب آقای دکتر ، خانواده اینجانب از طریق برنامه اسراء با جنابعالی و نحوه اجرای بسیار جالبتان آشنا شده و همین مانوس بودن جنابعالی با قرآن و اذان باعث اعتماد و اطمینان بیش از حد نسبت به شما شده ، حقیقتا مادر اینجانب که دارای 48 سال سن می باشد از حدود 6 ماه پیش تقریبا بعد از ماه مبارک رمضان دچار مشکل معده شده که دکتر متخصص برایش آندوسکوپی نوشته که مشخص شد دارای میکروب معده و برگشت اسید معده به مری می باشد و به همین علت روزی 14 عدد قرص به مدت 2 هفته تجویز کرد که سر یک ماه دچار سوزش شدید و تکرر ادرار شد با توجه به اینکه به همکاران جنابعالی در استان خودمان یعنی همدان مراجعه کردیم و سونوگرافی و آزمایش را که انجام دادند هر دو سالم بود و مشکلی مشاهده نشد ولی مشکلش رفع نشده وقتی مثانه خالی است سوزش شدید ادارار اذیت میکند وقتی جهت جلوگیری از سوزش آب مصرف میکنه و مثانه پر میشه از تکرر ادرار اذیت میکشد حتی در خواب هم که باشد این امر باعث چندین بار بیدار شدن وی می شود که متاسفانه به هیچ بهبودی و نتیجه مثبتی نرسیده ایم این شد که مزاحم شما شده و اگر صلاح بدانید حضورا جهت مداوا به مطب مراجعه کنیم و مادرمان بسیار ناراحت است که آیا ان شاالله تا ماه مبارک رمضان بهبودی کامل را می تواند بدست بیاورد یا نه ؟
    پیشاپیش بسیار سپاسگزاریم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۰ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      بله
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۳۰ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    جناب دکتر کرمی با سلام و خسته نباشد این جانب مردی 44 ساله دارای یک فر زند هستم مدام دچار تکرر ادرارم و شاید در روز 50 بار ارار باید بکنم اگر ادرارم نیم ساعت بماند مثانه درد بسیار شدید ی میگیرم هیچ گونه قند سنگ چه کلیه چه مثانه ندارم عفونت ندارم بارها آزمایش و سونو گرافی دادم آقای دکتر خدا خیرتان دهد مرا را راهنمایی کنید زندگی برایم کابوس شده لطفا کمکم کنید شاید بهبود پیدا کنم و به زندگی برگردم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۰ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      نوار عصب مثانه بگیرید02122642744
  • تصویر کاربر قلی پنجشنبه ۳۰ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    سلام با خوردن یک لیوان چای حداقل چهار بار به دستشویی میروم به فاصله هر پنج دقیقه راه حلش چیست لطفا توضیح دهید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۰ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      باید نوار مثانه بگیرید02122642744
  • تصویر کاربر مهدیه یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    با سلام
    دختری هستم 29 ساله مجرد.معمولا با کمی آب خوردن بلافاصله بعدش احساس ادرا رو دارم حتی اگه بخوام خودمو نگه دارم استرس بهم وارد میشه و من تا نرم اروم نمیشم مخصوصا این در شب کلافه کنندس معمولا هم حتما شبی یه بار بعضی وقتا دوبار برای تخلیه ادرار بیدار میشم حتی اگه مقدارش اندک باشه و الکی ولی اکثر مواقع حس میکنم تخلیه کامل نشدم .طول روزم هم یه انقباضی تو ناحیه مثانه حس میکنم شبیه روزای اول پریود به دکتر زنان مراجعه کردم مشکلی نداشتم .5 سال پیش هم تکرر و سوزش داشتم دسشوی میرفتم هیچ ادرری نداشتم و کلا عصبی میشدم به دکتر مراجعه کردم یه کلیه رو بزرگتر از اون یکی تشخیص داده بودن درمورد دیواره مثانه هم گفتن عصبی شده و پرزاش زود کثیف میشن یا اینجور چیزی ...ادرارم هم معمولا بی رنگ و به آرامی تخلیه میشن آب طبق عادم هم بعد از هر بار دسشویی رفتن میخورم معمولا هم یه کم آب هر وقت یادم میاد میخورم .ولی این احساس ادرا داشتن و بالجبار دسشویی رفتن خسته ام کرده روزی معمولا 4 یا 5 بار بعضی وقتام 3 بار دسشویی میرم معولان هم حجم ادرار کم و به آرامی تخلیه میشه قبل غذا خوردنم هم طبق عادت دسشویی میرم .میترسم ادرار موندن به کلیه یا مثانه ام اسیب بزنه... یا من از کجا میتونم از سلامت مثانه و کلیه ام مطلع بشم و مشکل من در واقع چی میتونه باشه ؟ سعی کردم واضح توضیح بدم تا بهتر بتونین راهنماییم کنید.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      نوار عصب مثانه بگیرید02122642744
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر