جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درمان دارویی و خانگی برگشت ادرار در کودکان

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

حدود نیمی از موارد برگشت ادرار در کودکان بدون نیاز به جراحی و فقط با درمان دارویی و غیرجراحی و با انتظار، درمان می شوند (به ویژه در کودکان کم سنی که علت برگشت ادرار در آنها، ضعف خفیف عضلات مثانه در محل اتصال سوراخ های حالب بوده است.

برگشت ادرار از مثانه به حالب (ریفلاکس ادراری)

در شرایط طبیعی به دلیل شکل و وضعیت حمایتی عضلات مثانه در محل اتصال حالب ها به مثانه، برگشت ادرار از مثانه به حالب ها رخ نداده و حالب ها و کلیه ها از فشار بالای داخل مثانه و از ادرار احتمالاً عفونی داخل مثانه مصون هستند. بنا به دلایلی از جمله اشکال در شکل طبیعی محل اتصال حالب به مثانه یا ضعف عضلانی این قسمت از مثانه یا افزایش بیش از حد فشار داخل مثانه به دلیل مثانه عصبی یا انسداد خروجی مثانه یا … ممکن است ادرار از مثانه به درون حالب ها (و در موارد شدیدتر حتی تا کلیه ها) برگشت نماید.

برگشت ادراری

علایم برگشت ادرار در کودکان

-عفونت ادراری

در نیمی از کودکان مبتلا به عفونت ادراری و به ویژه دختر ها (پس از 6 ماهگی) برگشت ادرار دیده می شود. (در سن کمتر از شش ماهگی در صورت برگشت ادرار عفونی، شواهد عفونت منتشر در بدن و آسیب به عملکرد کلیه ها شایع تر است و این وضعیت به ویژه در پسر بچه های با دریچه مجرای خلفی ادراری بیشتر دیده می شود) عفونت ادراری ممکن است با یا بدون تب و شاید در همراهی با تهوع واستفراغ، اسهال یا یبوست و درد مبهم شکمی باشد.

-اختلال در ادرار کردن

که به صورت زور زدن حین ادرار کردن، قطع و وصل شدن جریان ادرار، قیچی کردن پاها، بیقراری حین ادرار کردن، شب ادراری (پس از آموزش کنترل ادرار) و … می باشد.

تشخیص برگشت ادرار 

در تشخیص علت برگشت ادرار در کودکان و یا مسیر و عوارض بیماری یاد شده ممکن است از روش های تشخیصی متنوعی بر اساس شرح حال اخذ شده و معاینه بالینی در هر مورد و روش های تصویربرداری یا آزمایشگاهی قبلی آن مورد، کمک گرفته شود. برخی از این روش ها عبارتند از: آزمایش کشت و کامل ادرار، عکس رنگی مثانه، عکس رنگی کلیه ها، سونوگرافی، اسکن هسته ای مثانه، اسکن هسته ای کلیه ها، بررسی داخل مثانه و مجرا با دوربین، نوار مثانه و ….

درمان برگشت ادرار در کودکان

حدود نیمی از موارد برگشت ادرار کودکان بدون نیاز به جراحی و فقط با درمان دارویی و غیرجراحی و با انتظار، درمان می شوند (به ویژه در کودکان کم سنی که علت برگشت ادراری در آنها، ضعف خفیف عضلات مثانه در محل اتصال سوراخ های حالب بوده و کلیه های آنها در اثر برگشت ادراری آسیب ندیده باشند).

در پسر بچه هایی که برگشت ادراری آنها به دلیل دریچه خلفی مجرا باشد، با انجام جراحی برای از بین بردن دریچه، مشکل آنها برطرف می شود. در مواردی که شدت برگشت ادرار در کودکان بالاست یا با گذشت زمان بیشتر می شود و نیز در مواردی که آسیب کلیه ها در اثر برگشت ادراری بیشتر می شود یا در مواردی که استریل نگه داشتن ادرار مقدور نیست و علی رغم مصرف آنتی بیوتیک، عفونت ادراری عود می کند و به ویژه در دختر هایی که بعد از سن پنج سالگی برگشت ادراری آنها باقیست، درمان جراحی پیشنهاد می شود.

درمان برگشت ادرار در کودکان

آشنایی با علت و دوره ی بی اختیاری ادراری، به کاهش تأثیرات روانی منفی حوادث ادراری کمک می کند. پزشکان از والدین سؤال می پرسند که کودک تا چه حد تحت تأثیر بی اختیاری ادراری قرار گرفته است، زیرا این موضوع می تواند بر تصمیم گیری در مورد درمان تأثیر بگذارد. درمان بی اختیاری ادراری بستگی به علت آن دارد. برای مثال، عفونت معمولاً با آنتی بیوتیک درمان می شود.

کودکانی با مشکلات مادرزادی یا ناهنجاری های جسمی، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. برای درمان مشکل بی اختیاری ادراری، بسته به این که در شب اتفاق می افتد یا در روز، اقدامات خاصی می توان انجام داد.

بی اختیاری اداری شبانه (شب ادراری)

مؤترین راهکار طولانی مدت، استفاده از هشدار خیس شدن رختخواب یا آلارم شب ادراری است. با وجود اینکه این روش زمان بر است، اما وقتی که کودکان برای پایان دادن به شب ادراری تشویق شوند و خانواده ها با جدیت برنامه را دنبال کنند، میزان موفقیت آن 70% خواهد بود. برطرف شدن کامل علائم، پس از 4 ماه استفاده ی شبانه از این آلارم اتفاق می افتد. تنبیه کودکان برای خیس کردن رختخواب واقعاً کارساز نیست. این روش فقط عزت نفس کودک را پایین می آورد. قرص های خوراکی مانند دسموپرسین  و ایمی پر امین می توانند تعداد دفعات خیس کردن رختخواب را کاهش دهند.

گرچه با قطع دارو ها در اکثر کودکان، دوباره خیس کردن رختخواب اتفاق می افتد. والدین و کودکان باید از این احتمال آگاه باشند و اگر دوباره شب ادراری شروع شد، کودکان را تخریب شخصیتی نکنند. در حال حاضر، داروی ایمی پر امین به ندرت تجویز می شود، زیرا در موارد بسیار اندک می تواند موجب مرگ ناگهانی شود.

بی اختیاری ادرار در روز

اقدامات کلی ممکن است شامل تمرینات مهار ادرار فوری (تقویت اسفنکتر مجرای ادرار) باشد.

✔️ به تدریج طولانی کردن فاصله زمانی های رفتن به دستشویی (اگر فکر می کنید که کودک عضله مثانه ی ضعیفی دارد یا تخلیه ناکارآمد دارد)

✔️ تغییر رفتار (برای مثال، به تأخیر انداختن ادرار) از طریق تقویت مثبت رفتار و برنامه ریزی برای ادرار کردن

✔️ یادآوری زمان ادرار کردن به کودکان با ساعت زنگ دار یا آلارم تلفن همراه

✔️ انجام روش هایی که مانع از نگه داشتن ادرار در واژن می شوند (برای مثال، نشستن رو به عقب در توالت یا با زانو های با فاصله)

✔️ به کودکان نحوه تمرینات کنترل عضلات کف لگن (پیشابراه، واژن، مثانه و مقعد) و عضلات شکم را برای هماهنگی عضلات دستگاه ادراری آموزش دهید.

بی اختیاری ادرار در روز

برای آموزش تمرینات مهار ادرار فوری، به کودکان بگویید به محض اینکه احساس نیاز فوری به ادرار کردن پیدا می کنند، به دستشویی بروند و زمانی که در دستشویی هستند، از آنها بخواهید که تا جایی که می توانند ادرار خود را نگه دارند. وقتی که دیگر قادر به نگه داشتن ادرار خود نباشند، آنها باید شروع به ادرار کردن کنند اما هر چند ثانیه یک بار ادرار کردن را متوقف کنند و سپس دوباره آن را شروع کنند. این تمرین، عضله اسفنکتر مجرای  ادراری را تقویت می کند و به کودکان این اعتماد به نفس را می دهد که پیش از بروز حادثه ادراری ناخواسته، به دستشویی بروند.

این تمرین پس از معاینه کودک توسط پزشک، باید به او آموزش داده شود. دختربچه هایی که به چسبندگی لابیا دچار هستند، باید از کرم های حاوی استروژن استفاده کنند. اگر مشکل مربوط به اسپاسم مثانه باشد، دارو هایی مانند اُکسی بوتینین و تولترودین می توانند به درمان کمک کنند.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

3.6/5 - (11 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مجید شنبه ۲۳ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 343 مشاهده پرسش
    سلام من چند وقت پیش حالت تهوه داشتم وعدسه های جدید و دو یا یک بار در روز ادارار بزرگ می رفتم پیش یک دکتر رفتم یک امپول بیت امپلس و یک امپول برلی عفونت معده داد یک ورق قرص دیمترون برلی حالت تحوح و یک ورق قرص آمی لوپرا 2 لوپرامید پزشک گفته بود روز دو تا عدد از این قرص شش ساعته لخوری من 7 عدد از یک ورق این قرص را خوردم اما با مشکل یبوست مواجع شدم اصلا ادرار بزرگ نمی توانم بکنم هر چی زور میزنم نمی یاد فقط ادرار کوچک میاد حتی رولاکس چند عدد قرص خوردم ملین برای شکمم کار کنم بازم فقط ادرار کوچک میاد ادرار بزرگ نمی توانم بکنم چند تا باد می اندازه هر چی زور میزنم نمی یاد من ننی دانستم این قرص لوپرامید من نمی دونستم برای اسهال است در حالی من اسهال یک بار داشتم ولی شکمم هر روز یکبار کار می کرد . الان می خواستم بپرسم اثرات این قرص لوپرامید کی از بین میره شرایط مثل روال قبل بیافته سه روز است شکمم کهر نمی کنه هر چی آب می خورم و قرص رولاکس می خورم و برگه قیص وکیوی وپرتغال وسیب می خورم بازم میرم دستشویی فقط ادرار کوچک میاد شر شر ولی ادرار بزرگ چند باد اصلا نمی یاد چکار باید بکنم این این قرض 7 عدد دو تایی خوردم باعث اسیب به روده هایم شده یا نقعد ادرار بزرگ نمی توانم بکنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      از شربت لاکتولوز یا شربت MOM استفاده کنید تا درست شه
  • تصویر کاربر بهمن چهارشنبه ۲۰ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید پسرمن چهار ماهشه یک هفته میشه متوجه شدیم که وقتی ادرار میکنه زور میزنه و ادرارش دوسه بار قطع وصل میشه ویکی از بیضه هاش هم نزول نکرده عکس مربوط به دو ماهگیشه الان خوب اومده پایین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۰ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      ابتدا یه ازمایش ادرار داده شود
  • تصویر کاربر Mp جمعه ۲۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر پیرو ویزیت قبلی که فرمودید بعد مصرف تاوانکس ۷۵۰ انجام میل زدن با نلاتون سایز ۸ ابی رنگ روزی دو مرتبه صبح و شب بعد از دو یا سه روز بهبود را شاهد بودم ولی روز بعدیش انگار به حالت قبلی برگشت و بعد از در اوردن نلاتون مقدار بیشتری چرک داخل لوله مشاهده شد و مجرا مجدد تنگ شد یه برگ تاوانکس گرفتم و مصرف کردم بعد اتمام دوباره شروع کردم که تغییری نکرد و بعد چند روز در محل تنگی که احساس ضخم و ازردگی میکردم احساس کردم پوست نازک شده امروز نگاه کردم دیدم اندازه یک گردو رو آلت متورم شده . البته پیام قبلی که داده بودم گفته بودید ازمایش کشت ادرار بدم که فردا میخوام انجام بدم ولی الان نگرانی اصلیم میزان ورمی بود که دیدم من نوبت گرفتم برای دوشنبه هفته اینده مطب قلهک ولی نگرانم خطر نداشته باشه
    به همین دلیل پیام دادم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      با جواب کشت مراجعه کنید نگران نباشید
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    دوشنبه همین هفته پیش دکتر توکلی طبسی عمل یورتروپلاستی آندوسکوپی انجام دادم که بالای مثانه هم جای بخیه وجود داره...
    میخواستم ببینم بعد از 4 روز از گذشت عمل میشه سوند رو بردارم چون شبها شدیدا درد دارم
    1. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۴ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      س
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      باید با پزشک خودتون مشورت کنید ، من در مورد عمل فرد دیگری نظر نمیدم
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مهسا پنجشنبه ۱۴ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 288 مشاهده پرسش
    با سلام دختری دارم 3 ساله که هفت ماهی است که از پوشک گرفتمش به تازگی متوجه شدم موقع ادرار کردن چند شاخه است طوری که از پشت خیس میشه و دمپایی راستش بعضی وقتها خیس میشه ، شب ادراری ندارد، ازلحاظ سوزش متوجه نمیشم چون خیلی راحت میشینه و ادرار میکنه ، خونی هم در ادرارش ندیده ام ، فقط بعضی موقع ها که خودم متوجه میشم که دستشویی دارد بر اساس لجبازی نمیره تا شلوارش کمی خیس میشه ، همیشه باید خودم یادآوری کنم که بریم دستشویی ،در ضمن به صورت کامل تخلیه میشه به صورت قطره ای نیست لطفا راهنمایم کنید که این چند شاخه بودن و انحرافی که داره مشکل خاصی است در این دوران کرونا باید چکار کنم میشه فعلا دست نگه دارم و پیش دکتر نبریمش
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر ازمایش ادرارش عفونت نداره ، مشکلی نیست
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 316 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام،دکتر من حدودا سه هفته پیش سوزش شدید ادرار گرفتم و دو روز سیپروفلاکس خوردم دیدیم تغییری نکرد سفکسین 400خمردم دو روز باز تغییری نکرد رفتم دکتر عمومی همزمام شش تا پنسیلین 800زد و قرص افلوکسیسین 200 و فنزوپرادین که جهار روزی خوردم هیچی تغییری نکرد حس کرد م بدتر شدم رفتم متخصص مجاری و پروستات ق ص داکسی سایکلین نوشت ،ارترومایسین،مترونیدازول و همون افلپکسیسن هم گفت تا اخر ائامه بده بخور، که همشون رو تا اخر خوردم ،در حال حاظر سوزش تدارم اما کندی ادرار و تصف شب حتی فکر میکمم مسدود شده و خیلی کم ادرار میاد تخیلیه کامل نمیشه و حس درد خفیف و گز گز در ناحیه نشیمن گاه پ پشت ران دارم ،لطفا کمک کنید و راهنمایی در ضمن در حال حاضر تامسولوسین و فنزوپرادین مصرف میکنم حدود سه روزه،تشکر از حسن توجه شما من چند روز پیش این سوالات رو از شما پرسیدم و پیشنهاد شما التهاب پروستات بود که گفتین قرص افلوکسیسین با مولکسیکام و تامسولوسین مصرف کنم به مدت یک ماه ،
    چندتا ازمایش انجام دادم که براتون ارسال میکنم لطفا یه بررسی کنید اگر باز نظرتون همون استفاده از قرصها بود تا درمان رو شروع کنم ممنون بعضی وقتها ادرار خوب میاد مخصوصا فکر میکنم مواقعی که پیاده روی زیاد میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      علایم شما به التهاب پروستات شباهت دارد ، از داروهای افلوکساسین ۲۰۰ میلیگرم هر ۱۲ ساعت و کپسول تامسولوسین ۰.۴ میلیگرم شبی یک عدد و قرص ملوکسیکام ۷.۵ میلیگرم هر ۱۲ ساعت برای یک ماه استفاده کنین و از قهوه و نوشابه و ادویه جات و پیاز و سیر پرهیز کنین
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۲۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    ✍🏻 ببخشید دکتر جان من گاهی اوقات بعد از ادرار مقداری از ادرار انگار داخل مجرا میمونه باز میرم دسشویی تا رفع میشه، میگم علتش چیه؟ و چون تازه برا بچه اقدام کردیم میگم عفونت نباشه بره داخل رحم خانمم و باعث بشه حامله نشه.. بنظرتون چکارکنم برا بچه هم اقدام کردیم خیلی بچه دوس دارم میگم خدای نکرده مشکلی پیش نیاد ناباروری و... بوجود بیاره بیزحمت اگه قرصی چیزی هست بگید استفاده کنم برام دردسر نشه ☹️😒ممنون 🙏🏼🙏🏼
    1. تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۲۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      s
    2. تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۲۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      slm moshkli nis
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      ازمایش ادرار داده شود
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر یزدی چهارشنبه ۲۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    باعرض سلام خدمت جناب اقای دکترکرمی
    مشکل همسرمن تنگی مجرا وچسبندگی هست.
    اول اسفند ۹۷ عمل پروستات کردند و توده و پروستات کاملا خارج شد.خوشبختانه سرطان پخش نشده بود.
    ازحدودسه ماه پیش، بعداز انجام چندین عمل سیستوسکپی طی این مدت ،دکترمعالج اعلام کردند بجز سوند دایم چاره دیگری نیست.
    ایاشما راه درمان تازه ای دارید؟ ازاستنت برای این مشگل استفاده
    میکنین ؟ یاشما خودتون مجراروببینید ، بجزاستنت
    راه دیگه ای وپیشنهاد می فرمایید که همسرم درکمال
    ناامیدی و خسته از درمان های بی نتیجه، با امیدواری به مطب
    شما مراجعه نمایند؟
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      با توجه به اینکه پزشک دیگری ایشون رو عمل کردن ، ادامه ی درمان باید تحت نظر همان پزشک باشه و به ایشون اعتماد کنید
  • تصویر کاربر آسیه یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 351 مشاهده پرسش
    دکتر این نسخه رو برای مادرم نوشتین داروخانه نمیتونه بخونه لطفا بنویسید این چیه نوشتین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      عکس باز نمیشه
  • تصویر کاربر احسان دوشنبه ۱۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 588 مشاهده پرسش
    سلام در هنگام نعوظ با فشار دادن الت گرفتگی مانند گوله شدن رگ در چند نقطه احساس میکنم که اینها در حالت هادی مشاهده نمیشود ایا خطرناک است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      خیر مشکلی نیست نگران نباشید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر