جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هماچوری یا وجود خون در ادرار کودکان چه علائمی دارد؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

هماچوری یعنی وجود خون در ادرار. اگر در ادرار خود خون مشاهده می کنید یکی از نشانه های حاد هماچوری است. ولی در بسیاری از موارد با وجود بیماری خونی مشاهده نمیشود.

هماچوری

هماچوری به معنای وجود خون در ادرار می باشد. هما به معنای خون است. به طور معمول خون در ادرار وجود ندارد میزان مشخصی گلبول قرمز در ادرار وجود دارد. این گلبول ها، سلول هایی هستند که اکسیژن را در سرتاسر بدن حمل کرده و به خون رنگ قرمز می بخشند. وجود خون در ادرار به طور معمول ناشی از نشت گلبول های قرمز از کلیه به درون ادرار است اما با این حال، ممکن است توسط عوامل دیگری نیز ایجاد شود.

اغلب، کودکان مبتلا به هماچوری هیچ گونه علائمی ندارند. در صورتی که مقدار خون زیادی در ادرار وجود داشته باشد، رنگ ادرار می تواند قرمز یا قهوه ای تیره باشد. در اغلب کودکان، این وضعیت جدی نیست. در برخی کودکان، این وضعیت بیانگر وجود یک مشکل کلیوی در این افراد است و این کودکان ممکن است به درمان ویژه نیاز داشته باشند.

انواع هماچوری

دو نوع هماچوری وجود دارد.

ماکروسکوپیک (قابل دیدن یا شدید):

این نوع هماچوری به این معنی است که می توان خون را در ادرار مشاهده نمود. در این نوع خون به رنگ قرمز یا قهوه ای تیره (رنگی مانند نوشابه) می باشد.

میکروسکوپیک (غیر قابل دیدن):

در این نوع هماچوری، نمی توان خون را در ادرار مشاهده نمود. خون موجود در این ادرار توسط آزمایش ادرار قابل تشخیص است.

علائم هماچوری

اغلب کودکان مبتلا به این بیماری هیچگونه علائمی ندارند و تعداد کودکان مبتلا به هماچوری مشخص نیست. همچنین، وجود خون داخل ادرار قابل دیدن، به ندرت اتفاق می افتد. ولی با این حال علائمی وجود دارد که عبارتند از:

  • برخی کودکان به دفعاتی بیش از حد معمول احساس نیاز به دفع ادرار می کنند.
  • برخی کودکان همراه با دفع ادرار احساس درد می کنند.
  • تعداد بسیار کمی از کودکان، در ناحیه بین لگن و دنده های خود در کمر و دو طرف ستون فقرات (loin area) احساس درد می کنند. این درد هم می تواند به صورت ناگهانی و هم به تدریج به وجود آید.

علائم هماچوری

عوامل بروز هماچوری چیست؟

هماچوری وضعیتی شایع در کودکان بوده و بیش از 100 عامل مختلف دارد؛ که مهمترین این عوامل می توانند شامل موارد زیر شوند:

  • ناهنجاری های ساختاری در مجاری ادراری
  • بیماری های وراثتی
  • عدم تعادل مواد معدنی در ادرار
  • گلومرونفریت

با این وجود در برخی موارد، هیچ دلیلی برای وجود خون در ادرار پیدا نمی شود. در ادامه به طور مفصل درباره هرکدام توضیحاتی داده می شود.

ناهنجاری های ساختاری

کلیه هایی که حاوی کیست (کیسه های حاوی مایع) بوده و یا دارای انسداد هستند ممکن است هر گونه ای از هماچوری را ایجاد کنند. در صورتی که یک عامل ساختاری سبب وجود خون در ادرار شود یک آزمایش سونوگرافی از کلیه ها می تواند آن را مشخص کند.

عوامل وراثتی

چندین بیماری مختلف که وراثتی نیز می باشند می توانند سبب هماچوری شوند. این بیماری ها شامل بیماری کلیه پلی کیستیک، سندرم آلپورت، التهاب نفرون ارثی و بیماری چرخه سلول می باشد.

عوامل فراستی

گلومرونفریت

گلومرونفریت یک علت شایع در ایجاد خون در ادرار می باشد که انواع مختلفی دارد. برخی از این انواع خفیف بوده و به صورت خود به خود رفع می شوند در حالی که موارد دیگر شدید تر بوده و نیاز به مصرف دارو دارند. آزمایش های خون می توانند برخی از انواع گلومرونفریت را نشان دهند؛ اما در برخی موارد ممکن است جهت تشخیص نوع دقیق بیماری به نمونه برداری از کلیه نیاز باشد.

عدم تعادل مواد معدنی در ادرار

سطوح بالای کلسیم در ادرار می تواند سبب هماچوری شود. وجود خون در ادرار هم می تواند بدون درد بوده و هم با درد ناحیه کلیه و یا احساس سوزش هنگام دفع ادرار همراه باشد. کودکان دارای سطوح بالای کلسیم در ادرار احتمال بیشتری دارد که افرادی با سابقه ابتلا به سنگ کلیه در خانواده خود داشته باشند. کودکانی که به این وضعیت مبتلا هستند در معرض خطر بیشتری جهت ابتلا به سنگ کلیه هستند.

با این وجود کمتر از 10 تا 15 درصد این افراد به سنگ کلیه دچار می شوند. اغلب کودکان مبتلا به هماچوری میکروسکوپیک نیازی به درمان ندارند مگر اینکه به سنگ کلیه دچار شوند. ضروری است در کودکانی که سطوح بالایی از کلسیم را در ادرار خود دارند، سطح کلسیم در رژیم غذایی کاهش یابد. خطر ابتلا به سنگ کلیه در آینده کمتر از خطر عدم رسوب کافی کلسیم در استخوان های کودکان در حال رشد می باشد.

عدم تعادل مواد معدنی

هماچوری ایدیوپاتیک (علت ناشناخته)

ایدیوپاتیک به این معنی است که هیچ علت خاصی نمی توان برای این نوع هماچوری یافت. هماچوری ایدیوپاتیک می تواند به صورت خانوادگی باشد که به آن هماچوری ایدیوپاتیک وراثتی می گویند. هنگامی که فرد هیچ سابقه ای از ابتلا به نارسایی کلیوی در خانواده خود نداشته و نتایج آزمایش های دیگر منفی هستند معمولا به هیچ گونه درمانی نیاز ندارد.

علت خون در ادرار کودکان دختر چیست؟

برای درمان چه آزمایش هایی باید انجام شوند؟

معاینه و ارزیابی کودک مبتلا به هماچوری به نوع آن (میکروسکوپیک یا شدید)، سابقه اخیر، علائم و معاینه جسمانی کودکی بستگی دارد.

در صورتی که کودک به هماچوری میکروسکوپیک مبتلا می باشد اما هیچ علائمی مانند تب، درد و آسیب تازه نداشته و هیچ پروتئینی نیز در ادرارش موجود نیست، آزمایش ادرار چندین بار در طول مدت یک ماه تکرار می شود تا مداومت وجود خون در ادرار مشخص شود.

علاوه بر این آزمایش به انجام هیچ آزمایش دیگری نیاز نیست. آزمایش کلسیم ادرار نیز می تواند جهت تشخیص افزایش سطح کلسیم در ادرار انجام شود. در صورتی که هماچوری میکروسکوپیک رفع نشود و کودک به بی علامت بودن و نداشتن پروتئین در ادرار خود ادامه دهد، او هم گام با گذشت زمان تحت پایش قرار خواهد گرفت. در صورت ادامه داشتن هماچوری، کودک ممکن است به متخصص کلیه کودکان ارجاع داده شود.

در صورتی که کودکه مبتلا به هماچوری باشد و علائم عفونت کلیوی یا مثانه را نیز نشان دهد، آزمایش هایی جهت تایید تشخیص انجام خواهند شد. این آزمایش ها معمولا شامل آزمایش کشت ادرار نیز می شود.

در صورتی که کودک به هماچوری مبتلا بوده و علائم او بیانگر ابتلا به سنگ کلیوی باشند، جهت تایید حضور و محل سنگ کلیه یک آزمایش تصویر برداری به وسیله سونوگرافی یا سی تی اسکن انجام می شود. همچنین جهت سنجش موادی که سبب ایجاد سنگ کلیه می شوند یک نمونه ادرار 24 ساعته از فرد گرفته می شود. در صورتی که کودک اخیرا آسیبی دیده است، ممکن است جهت معاینه کلیه ها، میزنای ها و مثانه یک آزمایش تصویر برداری انجام شود.

در صورتی که در ادرار کودک علاوه بر خون، پروتئین نیز وجود داشته باشد، آزمایش های بیشتری انجام خواهند شد. این آزمایش ها شامل آزمایش خون و ادرار جهت ارزیابی عملکرد کلیوی کودک می باشند. همچنین، فشار خون کودک نیز مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت؛ زیرا فشار خون بالا در کودکان مبتلا به بیماری های کلیوی شایع است. در صورتی که نتایج آزمایش ها غیرعادی باشند کودک به یک متخصص کلیه در کودکان ارجاع داده می شود.

اعضای خانواده کودک مبتلا به هماچوری مداوم نیز آزمایش خواهند شد. هماچوری ارثی که هیچ گونه اثرات دراز مدتی ندارد شایع ترین علت هماچوری میکروسکوپی پایدار در کودکان می باشد.

درمان خون در ادرار

درمان

اغلب اوقات، هماچوری نیازی به درمان ندارد. در صورتی که هماچوری یک بار اتفاق افتد نیازی به نگرانی نیست. افرادی که خون در ادرار خود مشاهده می کنند و علامت دیگری از بیماری ندارند ممکن است به مدت یک سال هر چند ماه نیاز به آزمایش ادرار و معاینه فیزیکی داشته باشند اما پس از آن، این آزمایش ها به صورت سالانه جهت احتیاط انجام می شوند.

در صورتی که علت دیگری غیر از موارد بالا هماچوری را به وجود آورده باشد، پزشکان آن علت را درمان خواهند کرد. برای مثال هماچوری که ناشی از عفونت مجاری ادراری می باشد با مصرف دارو های آنتی بیوتیک درمان می شود. در صورتی که کودک تحت درمان هماچوری قرار گیرد، پزشک از خانواده او خواهد خواست که آزمایش های متعاقب را انجام داده تا از عاری بودن ادرار از گلبول های قرمز خون اطمینان حاصل شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.6/5 - (46 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مجید جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    شرمنده مزاحم وقتتون میشوم
    پسر من ۵ ساله است شب گذشته در ناحیه زیر شکم احساس درد میکرد امروز بعد از ساعت کاری که به منزل برگشتم همسرم موضوع درد بچه را به من گفت و اینکه صبح موقعی که پسرم از خواب بیدار شد و رفت دستشویی داخل ادرارش خون بود و دفعه بعد که رفته دستشویی دیگه داخل ادرار خون وجود نداشته میخواستم بدونم باید پیش چه دکتری ببرمش ایا مشکل حادی است یا نه؟
    پیشاپیش از راهنمایی شما کمال تقدیر و تشکر را دارم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      باید آزمایش ادرار و سونوگرافی انجام شود
  • تصویر کاربر حمید چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 295 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر پدرم توده مثانه خارج شده جواب پاتولوژی ارسال کردم طبق این جواب نظر شما برا تزریق واکسن ب ث ژ میخواستم میخوایم تعویض انجام نشد مریض من اصلان نمیتواند با این موضوع کنار بیاد بازم نظر شما میخواستیم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      با توجه به این پاتولوژی یا باید شیمی درمانی شوند یا مثانه خارج شود
    2. تصویر کاربر حمید دوشنبه ۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      درود بر شما
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      🙏
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 276 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر آزمایش ادرار ua و uc وجود اسپرم در ادرارو مشخص میکند؟ بعد حجم منی من موقع ارضا شدن خیلی کم تر شده و بعضی موقع ها هنگام ادرار و ارضا شدن فک میکنم ادرار و مایع معنی کامل تخلیه نمیشه دلیلش می خواستم بدونم؟ و اینکه من التهاب پروستات دارم به این ربط داره؟
    1. تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      میل جنسیم خیلی کمه تقریبا میشه گفت صفره و آزمایش هورمونی هم دادم که همش نرمال بود وآزمایش برای تنگی مجاری ادراری هم دادم که مشکلی نبود و بیست سال دارم
    2. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      آقای دکتر جواب بدین لطفا
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      ازمایش ادرار بعد از انزال ، جهت بررسی وجود اسپرم در ادرار انجام شود
    4. تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      چند روز یا چند ساعت قبل از آزمایش ادرار باید انزال داشته باشم؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      اولین ازمایش ادرار بعد انزال. زمانش مهم نیست
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر امین شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 288 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت دکتر کرمی
    اینجانب ۳۹ سال سن دارم.۲ تا مشکل دارم
    یک بعد از اتمام ادرار و بعد از استبرا درصورت ایستادن یک قطره بی اختیار خارج میشود.دومین مشکل که خیلی اذیت میشوم این است که در حمام اگر چند دقیقه زیر دوش وایستم احساس کادب پیدا میکنم.و آلتم میسوزد.لازم به ذکر است بنده تکرر و سوزش موقع ادرار ندارم.و نکته دیگر اینست که من به دلیل شغلم بیشتر روی صندلی میشینم.آزمایش سونو دادم همه چی سالم بود.دوتا دکتر گفتن مثانه تحریک پذیر داری.دکتر سوم که دکتر لهراسبی بود.۳ تا قرص تجویز کرد .۱..سفکسیم..۲..پروزاسین..۳..ب۱ ۳۰۰
    ایشان گفت به علت نشتن طولانی و نگه داشتن ادرار و زیاد استبرا کردن التهاب ایجاد شده که در اثر برخورد آب تحریک میشوی
    میخاستم نطر جنابعالی و بهترین راه تشخیص و درمان را بفرمایید.گه آیا من دچار مثانه تحریکم یا التهاب؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      یه مدت قرص تولترودین ۱ میلیگرم هر ۱۲ ساعت استفاده کنید
  • تصویر کاربر مهیار چهارشنبه ۲۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان
    پسری 23 ساله هستم، حدود 7/8 ساله خودارضایی دارم. اخیرا هم تعدادش کمی زیاد شده متاسفانه
    اخیرا این حالت یکی دوباره به فاصله چند هفته براک پیش اومده که، بعد از ادرار بازم حس میکنم ادرار دارم! البته نیازی به رفتن مکرر ب دستشویی ندارم
    درد یا سوزش با مشکل دیگری ندارم
    مشکلی هست دکترجان؟ امکان داره مشکل پروستات باشه؟ باید چکار کنم؟ ممنون میشم پاسخ بدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      اگز تکرار شد ، ازمایش ادرار انجام شود
    2. تصویر کاربر مهیار سه شنبه ۲۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      یک بار دیگه تکرار شده، چه آزمایشی انجام بشه؟
      مشکل از پروستاته دکتر جان؟ خیلی ترس دارم از این قضیه...
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      ممکن است التهاب پروستات باشد ولی قبلش باید عفونت ادراری رد بشه. چیز نگران کننده ای نیست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر سپاس فراوان بابت این امکان
    پسرم دو سالشه دو سه هفته هست که الت تناسلی یک دفعه درد میگیره و یک دقیقه یا کمتر طول میکشید تا اینکه امروز صبح که از خواب پاشد رفت دستشویی و ادرارش قهوه ای پر رنگ و یه تیکه کوچیک لخته خون بدون درد اومد بیرون خیلی نگرانیم خدا خیرتون بده راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر محمد سه شنبه ۴ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام جواب بدید لطفا
      تازگی بعضی اوقات تب داره
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      ازمايش ادرار وسنوگرافي بدهيد بياييد ببينم
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر alireza شنبه ۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب دکتر
    مادر اینجانب با سن حدود 64 سال مشکل تکرر ادار دارن به طوری که شبها هر نیم ساعت مجبورن از خواب بلند بشن و با خوردن مقدار کمی مایعات گاهن چند دقیقه یکبار به سرویس بهداشتی میرن به گفته خودشون باید زیر شکم را فشار بدهند یا اب بریزن تا مقدار کمی ادرار خارج شود با توجه به اینکه شبها بدتر میشن ولی در موقع انجام کارهای خانه کمتر این مشکل رو دارن متاسفانه ما در شهری بی امکانات در جنوب کشور هستیم و امکان مراجعه حضوری رو نداریم اگر ازمایشی لازمه بفرمایید انجام بدیم جوابشو واستون بفرستم تا در صورت امکان واسش دارو
    تجویز کنید
    تشکر میکنم از شما که این امکان رو فراهم کردید ما بتونیم تو این شرایط بیمارمون رو معالجه کنیم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، آزمایش ادرار و کشت ادرار بدهند تست قند خون انجام شود،
  • تصویر کاربر نیلا سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    سلام من حدود 5 روز هست که عمل شقاق سنتی انجام دادم از اون روز دچار احتباس ادرارم و هر روز سوند میزنم خواهشا کمکم کنید آیا دارویی نیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، شقاق سنتی چی هست؟
    2. تصویر کاربر نیلا یکشنبه ۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      منظورم اینه با لیزر نیست بخیه است و 25 سالمه آقای دکتر سونو گرافی دادم کلیه هام کاملا سالمه و البته مثانه ام آزمایشم دادم فقط ی کم عفونت نشون داده سوند رو که باز کردم از صب تا عصر تونستم ادرار کنم ولی از عصر سوزش شدید گرفتم و دوباره احتباس ادراری اومد سراغم و شکمم منقبض شد مجبور شدم دوباره سوند بزنم ما تو شهرمون پزشک کلیه نداریم خواهشا راهنماییم کنین قبلا اصلا ایتجوری نبودم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      الايد بياييد از نظر تنگي مجرا بسيستوسكوپي شويد سلام بین ساعت ۱۰الی۱۲ قبل تز ظهر با شماره های ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴ ۰۲۱۲۲۶۴۷۴۰۴ ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰ تماس بگیرید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر وحيد سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام.
    من يكي از دخترهام كه حدود ٩ سالش هست در ادرارش خون ملاحظه كرده بدون هيچ درد و موضوع ديگري. با توجه به وضعيت بيمارستانها ( كرونا ) الان چه بايد بكنيم. ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      بعد تز تعطيلات سونو كليه ومثانه كنيد بفرستيد
  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر؛ قبلا این دو موضوع (تنگی مجرا و پمپاژ مثانه) توسط پزشک بررسی شده، و همه گفتند: از پمپاژ مثانه است؛ و حتی یک بار در اتاق عمل تمامی مجرا را پاکیزه و بررسی کردند، که الحمدالله هیچ گونه مشکلی وجود نداشت. در این صورت چیکار باید کرد؟ ( پمپاژ مثانه است. ) و اگر نیازمند مراجعه حضوری می باشد، چه مدارک و آزمایشاتی باید آماده کنم؟
    درود بر شما دکتر جان.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر