جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

روش های تنظیم جریان ادرار چیست؟ (5 مورد)

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

آیا جریان ادرار ضعیف دارید؟ آیا شروع ادرار دشوار است؟ آیا احساس تخليه كامل مثانه را نمی کنید؟ در مردان، این مشکل معمولا ناشي از پروستات بزرگ است. با این حال، ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد. درمان های پزشکی، داروها و برخي از درمان هاي خانگی می توانند به بهبود جریان ادرار کمک کنند.

1. اگر سن بالای 50 سال دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

بهتر است پس از ٥٠ سالگی برای آزمايش پروستات به پزشك مراجعه كنيد. پروستات غده ای در مردان است که پايين تر از شکم قرار دارد و وقتی بزرگ می شود، بر روى مجرای ادرار فشار مي آورد. این حالت باعث كاهش جریان ادرار، اشكال در شروع ادرار و ادرار قطره قطره می شود. در مردان پروستات بزرگ شده پس از ٦٠ سالگي بسيار شايع است. به این بیماری هیپرپلازی خوش خیم پروستات مي گويند که یک بزرگ شدگى غير سرطاني پروستات است. اگر دچار اشكال در ادرار هستید، براي بررسي پروستات به پزشک مراجعه كنيد.

هايپرپلازي پروستات بسیار شایع است، اما سرطان پروستات – هرچند رایج نيست – می تواند پروستات را بزرگ کند و علائم ادراری را نیز افزایش دهد. پس بايد به طور منظم از سن ٥٠ سالگی  به بعد براي بررسي پروستات به پزشك مراجعه كنيد .

2. تنظیم عادات ادراری

چند تغییر ساده در عادات ادراري مى تواند کمک کند تا علائم شما را به حداقل برساند كه عبارتند از :

_ سعی کنید هر بار که به توالت مي رويد مثانه خود را کاملا خالی کنید.

_ آرام باشید.  سعی کنید قبل از رفتن به توالت چند نفس عميق بكشيد و اگر مدت زمان زیادی طول كشيد نگران نباشيد .

_ سيفون را بزنيد. صدای آب در حال جريان نيز ممکن است به شما کمک کند.

_ از مصرف مواد غذايي كم آب خودداري كنيد.

_ هيدراته بمانيد. ممکن است كاهش جریان ادرار شما را ناامید کرده باشد و بخواهید تا حد ممکن از ادرار كردن جلوگیری کنید، اما اگر آب به اندازه کافی ننوشيد می تواند باعث بدتر شدن وضعیت شود. در تمام طول روز آب بنوشید و از نوشیدن آب در اواخر شب اجتناب کنید.

هیدراته ماندن

3. استفاده از داروهای تجویزی

برای علائم خفیف خود از داروهاي تجويزي استفاده نماييد. اغلب مسدود کننده هاي آلفا برای مردان مبتلا به علائم خفيف تجویز می شوند. اين دارو ها مي توانند منجر به كاهش فشار خون و سرگيجه شوند، پس هنگام مصرف آن ها مراقب  باشید. اين دارو ها شامل تامسولوسين، ترازوسین، دوکسازوزین، آلفوزوسین و سیلودوزین می باشند.

همچنین ممکن است پزشك یک مهار کننده آلفا ردوکتاز (یک نوع ضد آندروژن) مانند فیناستراید یا دوتاسترید برای بزگي پروستات تجویز کند. اگر ویاگرا یا داروهای دیگر برای اختلال نعوظ مصرف می کنید، ترازوسین یا دوکسازوسین را مصرف نکنید، مگر اینکه پزشک مصرف هم زمان آن ها را منع نكند .

4. استفاده از عصاره پالمتو

یکی ار راه ها برای تنظیم جریان ادرار استفاده از عصاره پالمتو می باشد. مي توانيد عصاره خام پالمتو را به عنوان یک مکمل از داروخانه خريداري نماييد. پالمتو خام یک گیاه نخل مانند است که چندین دهه از آن در طب استفاده شده است. اين گياه در برخي مردان علائم بزرگي پروستات را بهبود بخشيده است. قبل از استفاده از هر گونه دارو یا مکمل با پزشک خود صحبت کنید.

اين مكمل به صورت کپسول هاي ١٦٠ ميلي گرمي موجود است و بهتر است یک بار يا دوبار در روز مصرف شود. برچسب آن را با دقت بررسی کنید و مطمئن شوید که آن محصول حاوی ٨٥ تا ٩٥ درصد اسیدهای چرب و استرول مي باشد.

استفاذه از عصاره پالمتو

5. جراحی پروستات

پروستات خود را با جراحی خارج كنيد. اگر كاملا سالم هستید و پروستات شما بسیار بزرگ است، بیش از ١٠٠ گرم و یا علایم بسیار شدید ادراری، از جمله کمی جریان ادرار داريد که بر کیفیت زندگی شما تاثیر می گذارد، می توانید پروستات خود را با عمل جراحی حذف کنید. اگر خون مکرر در ادرارتان وجود دارد، عفونت های مجاری ادراری، سنگ های مثانه، مشکلات کلیوی یا عدم توانایی در ادرار داريد، ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید.

برای این کار چند روش پزشکی وجود دارد که بخشي از پروستات را از طريق پيشابراه بر مى دارند یا از بین می برند. اين جراحي ها تحت بي حسي موضعي يا بیهوشی انجام مي گيرند تا در طول درمان احساس درد نکنید و ممکن است يك شب در بیمارستان بستري بمانيد یا همان روز مرخص شويد. پزشک با توجه به خصوصیات شما تصمیم می گیرد که کدام روش برای شما بهتری است. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که بهترین راه درمان را پزشک با توجه به شرایط شما تعیین می کند.

برداشتن پروستات از طريق پيشابراه

قسمت هايي از  پروستات برای بهبود جریان حذف می شوند؛ این روش ممکن است عوارض جانبی جنسی مانند اختلال در نعوظ را به همراه داشته باشد.

برداشتن پروستات

برداشت پروستات

بخشی از پروستات با گرما یا نور سوخته مي شود؛ این روش برای مردان با مشكلات ديگر بهتر است، زیرا باعث خونریزی کمتري نسبت به روش قبلي می شود.

بعضی از روشهای كم تر تهاجمی دارای عوارض جانبی کمتری هستند و می توانند در یک روز انجام شوند، هر چند ممکن است مشکلات ادراری بعد از آن دوباره تکرار شوند: باز كردن مجرای ادرار با ايجاد برش در پروستات، برداشت رادیوفركانسي، ترموتراپی مایکروویو یا بالا بردن پروستات.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.7/5 - (40 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر میثم سه شنبه ۲۰ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    سلام درود آقای دکتر
    احوال شما
    پدرم شصت سال سن دارد، شب ها تکرار ادرار خواب ازش گرفته بود
    پنج سال پیش سکته مغزی کرد، الان فقط توانایی * تنها *راه رفتن و نشست برخاست نداره( فلجی سمت چپ) الان تو این پنج سال بخاطر دور ادرار آمدن و تکرار ادرار که ما بیدار می شیم، مادرم ومن و خواهرم شب ها وقته شیفت خواب نداریم همگی و بخصوص مادر مشکل حافظه و...و... پیدا داریم میکنیم.
    پدرم از لحاظ روحی حالش الحمدالله خوبه.
    خواهش میکنم مارا راهنمایی و چنانچه کمکی از دستت بر می آد.
    متشکرم
    لحظه هایت ارزشمند سرسبز و قرین آرامش
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۰ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر مهرداد یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخير جناب اقاي دكتر كرمي
    خواستم بدونم ك اين ها زگيل تناسلي هستند عكس فرستادم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      بفرستيد
  • تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۱۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    من حدودچندماه قبل باعلائم تنگی مجرامراجعه کردم...ارودینامیک دادم نرمال بودسیستوسکمی کردم تنگی خفیف بود ک اثلاح شد.الان کج ادرارمیکنم وگاهیم مرس داره تکررادرارم دارم وپمادهیدروکورتیزون چشمی وقرص اسنترامیخورم تاحالاچندباردکتررفتم ولی بی نتیجه بوددرمانش جیه اقای دکتر؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر امین شنبه ۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.من پسری ۲۰ ساله هستم ی چند وقت هست ک وقتی ادرارم تمام میشود حس میکردم ی مایعی در مجرای ادرارم باقی مانده و خارج نمیشود به خاطر همین به متخصص اورولوژی مراجعه کردم و برای من آزمایش ادرار و سونو مثانه و کلیه و حالب وپروستات نوشت ک خداروشکر مشکلی در اینا نبود .بعد برای من توضیح داد که این مایعی که در مجرا مانده ادرار نیست و یک مایعی است که توسط مجرا ایجاد میشه و یکم غلظت داره و طبیعی هستش .چند وقت پیش وقتی ادرارم تموم شد بعد یکم زور زدن این مایع از مجرام خارج شد و دیدم ک یک مایع سفید رنگ کدر و غلیظ هستش .خواستم بدونم ک این مایع همین چیزی است ک دکتر گفت ؟و این برای یکی همسن من طبیعی هست ومشکلی نیست؟در ضمن من سوزش ادرار و تکرر ادرار ندارم و مایعی از مجرای من خودبخود به بیرون ترشح نمیشه اگرم باشه درحد یک قطره دو قطره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      ازمايش دادهايد جاي نگراني نيست
  • تصویر کاربر آراز چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 513 مشاهده پرسش
    با سلام
    من مرد 27 ساله ایی هستم که مدت 12 ساله خودارضایی میکنم اخیرا متوجه شدم بدنه ی الت دقیقا پایینتر از سر آن یک حلقه ی فرو رفتگی شکل گرفته است آیا این امر خطرناکه؟
    1. تصویر کاربر آراز سه شنبه ۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      دکتر من هزینه رو هم پرداخت کردم اما با گذشت یک هفته هنوز پاسخی ندادید؟!!!
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. تصویر کاربر آراز چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      خیلی ممنون دکتر عزیز
      زنده باشید
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      تشکر
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر محمدحسین پنجشنبه ۱۳ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.بعد از اینکه منی از الت خارج میشه، ادراری که پس از امدن منی میکنم، بصورت خونیه و خون قرمز رنگ و تازه ایه.این مشکل فقط وقتی پیش میاد که منی خارج میشه.(یعنی در حالت عادی ادرار رنگش طبعیه و خونی توش نیست)هنگام خارج شدن خون هیچ درد و سوزشی هم احساس نمیکنم .با این توضیحاتی که دادم به چه بیماری در من شک میکنید؟(لطفا در پاسختون بد ترین بیماری که حدس میزنید میتونه باشه رو هم قید کنید حتی سرطان میدونم تا وقتی ازمایش ندم حدسش سخته اما حتما حدساتونو قید کنید)
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۳ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      وجود خون در مني جاينگراني ندارد به علت ورم است خود بخود خوب ميشود
  • تصویر کاربر افشین پنجشنبه ۱۳ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    از جنوب ایران، استان هرمزگان هستم
    بیش از بیست ساله که تکرر ادرار دارم، الان سی و پنج ساله هستم، در سن سیزده چهارده سالگی بعد از دستشویی یک قطره بی اختیار ازم جدا می‌شد. تا چند سال همین شکل بود. بعد تعداد قطره ها بیشتر شد . هر چند سال تغییر بیشتری میکرد. و حالا تقریبا نزدیک یک دهه است که احساس میکنم مثانه ام پر است و فشار میاره، وقتی میرم تخلیه کنم چند قطره بیشتر نیست و همین که بلند میشم و یکی دو قدم بر میدارم دوباره همان احساس پیدا میکنم و باز هم چند قطره است و گاهی تا چهل دقیقه می‌شینم تا کامل تخلیه بشه و هر یکی دو دقیقه چند قطره میاد و تا اینکه در این سی چهل دقیقه کامل تخلیه کنم و احساس پری مثانه تا حدی برطرف میشه و همه این چهل دقیقه معمولا قبل خواب شب هست و در روز هم اگر بخوام بخوابم وضع به همین منوال هست و همیشه قبل از خواب اذیتم می‌کنه
    پزشک شیراز رفتم آزمایش ادرار و سونوگرافی از کلیه، مثانه، پروستات دادم و الحمدلله چیزی نبود و آزمایش ها کامل سالم بودم
    سه دوره معاینه شدم و دارو هم مصرف کردم که اسم داروها یادم نیست ولی بهبودی حاصل نشد متاسفانه.
    وقتی که قبل خواب استرس میگیرم، ناراحت میشم و یا اعصابم بهم میریزم که باید ثانیه ثانیه برم دستشویی.
    لطفا کمکم کنید
    با تشکر و خسته نباشید سوال مطرح شد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۳ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر m شنبه ۲۰ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 295 مشاهده پرسش
    باسلام.مردی ۳۴ساله هستم هر چند وقت یکبار دچار تکرر ادرار میشم،عمل سیستسکوپی انجام دادم،انسدادی نبود اما سایز پروستات ۳۶ بود،نوار مثانه گرفتم مشکلی نداشتم،آزمایش four glass انجام دادم هیچ عفونتی نداشتم،سونوگرافی انجام دادم کلیه و مثانه نرمال بود، شب تا صبح دستشویی نمی روم،اما در طول روز هر دو ساعت یکبار دفع ادرار دارم،قرص آکسی بوتین،تامسولیسین،ایمی پرامین،سپروفلوکساسین،فلوکستین استفاده کردم فایده ای نداشت.خیلی اذیت میشم لطفا راهنماییم کنید چکار کنم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤ نوار مثانه
  • تصویر کاربر حميد یکشنبه ۱۱ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 295 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشيد من يك مرد 62 ساله هستم دقيقاٌ يادم نيست ولي جند سال است كه از تكرر ادار و بي اختيار ي آن در شب و روز رنج ميبرم و قبلاٌ در سونوگرافي هم تشخيض دادند كه مثانه ام كامل خالي نميشود و جديداٌ در آزمايش خوني كه انجام داده‌ام SPA= 1/7 اعلام شده و ناگفته نماند در بعضي مواقع دفع مدفوعم تقريباٌ يبوستي است و بعضي اوقات كه احساس ادار دارم وقتي دستشويي ميروم ادارم دفع نميشودبا تشكر از راهنمائي هاي شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۱ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      مال بزرگي پروستات است فيلمهاي پروستات سايت من را ببينيد
  • تصویر کاربر مسعود پنجشنبه ۶ خرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    بنده یک پسر 32 ساله با معلولیت شدید جسمی هستم در ضمن انحنای ستون فقرات هم دارم در کل بدن خیلی ضعیفی دارم و برای 90 در صد کارهام به دیگران نیاز دارم و برای اینکه ادرار کنم در حالتی که دراز کشیدم زیرم لگن می گیرند چند ماهی بود که ادرارم خوب نمی آمد و بعضی وقتا احساس ادرار داشتم و زیرم لگن می گرفتن قطع می شد و نمی آمد بعضی وقتا هم با سوزش می آمد و در مجاری ادراریم بعضی وقتا حالت گرفتگی داشتم بعضی وقتا هم در مجاری ادراریم چند قطره آب احساس می کنم و انگار در مثانه ام ادرارم جمع نمی شود وقتی هم می شینم زودتر احساس ادرار دارم و برای نگه داشتنش فشار زیادی بهم می یاد و باید سریع تخلیه اش کنم به دکتر عمومی مراجعه کردم گفتند عفونت مثانه هست و یک قرص دادن که اگر اشتباه نکنم سیپروفلوکساسین بود مشکلم حل نشد دوباره به همان دکتر مراجعه کردم همان قرص ها را به همراه چند تا آمپول و سونوگرافی نوشتن در جواب سونوگرافیم مشکل خاصی نداشتم و وقتی هم تخلیه شده بودم 40 سی سی در مثانه ام باقی مونده بود که گفتند طبیعی هست الان دیگه سوزش ندارم ولی ان حالت هایی که در مجاریم چند قطره آب احساس می کنم و حالت عرق کردن و لرزش در مجاری ادراریم و اینکه حجم ادراری که می کنم کمتر و دفعاتش بیشتر حل نشده خواهش می کنم با توجه به وضعیتم اگر امکان دارد طوری راهنماییم کنید که نیاز به مراجعه به دکتر نداشته باشم مثلا داروی گیاهی یا هر طریقی که خودتون صلاح می دونید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ خرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      اقدام خاصي نياز ندارد
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر