جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

روش های تنظیم جریان ادرار چیست؟ (5 مورد)

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

آیا جریان ادرار ضعیف دارید؟ آیا شروع ادرار دشوار است؟ آیا احساس تخليه كامل مثانه را نمی کنید؟ در مردان، این مشکل معمولا ناشي از پروستات بزرگ است. با این حال، ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد. درمان های پزشکی، داروها و برخي از درمان هاي خانگی می توانند به بهبود جریان ادرار کمک کنند.

1. اگر سن بالای 50 سال دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

بهتر است پس از ٥٠ سالگی برای آزمايش پروستات به پزشك مراجعه كنيد. پروستات غده ای در مردان است که پايين تر از شکم قرار دارد و وقتی بزرگ می شود، بر روى مجرای ادرار فشار مي آورد. این حالت باعث كاهش جریان ادرار، اشكال در شروع ادرار و ادرار قطره قطره می شود. در مردان پروستات بزرگ شده پس از ٦٠ سالگي بسيار شايع است. به این بیماری هیپرپلازی خوش خیم پروستات مي گويند که یک بزرگ شدگى غير سرطاني پروستات است. اگر دچار اشكال در ادرار هستید، براي بررسي پروستات به پزشک مراجعه كنيد.

هايپرپلازي پروستات بسیار شایع است، اما سرطان پروستات – هرچند رایج نيست – می تواند پروستات را بزرگ کند و علائم ادراری را نیز افزایش دهد. پس بايد به طور منظم از سن ٥٠ سالگی  به بعد براي بررسي پروستات به پزشك مراجعه كنيد .

2. تنظیم عادات ادراری

چند تغییر ساده در عادات ادراري مى تواند کمک کند تا علائم شما را به حداقل برساند كه عبارتند از :

_ سعی کنید هر بار که به توالت مي رويد مثانه خود را کاملا خالی کنید.

_ آرام باشید.  سعی کنید قبل از رفتن به توالت چند نفس عميق بكشيد و اگر مدت زمان زیادی طول كشيد نگران نباشيد .

_ سيفون را بزنيد. صدای آب در حال جريان نيز ممکن است به شما کمک کند.

_ از مصرف مواد غذايي كم آب خودداري كنيد.

_ هيدراته بمانيد. ممکن است كاهش جریان ادرار شما را ناامید کرده باشد و بخواهید تا حد ممکن از ادرار كردن جلوگیری کنید، اما اگر آب به اندازه کافی ننوشيد می تواند باعث بدتر شدن وضعیت شود. در تمام طول روز آب بنوشید و از نوشیدن آب در اواخر شب اجتناب کنید.

هیدراته ماندن

3. استفاده از داروهای تجویزی

برای علائم خفیف خود از داروهاي تجويزي استفاده نماييد. اغلب مسدود کننده هاي آلفا برای مردان مبتلا به علائم خفيف تجویز می شوند. اين دارو ها مي توانند منجر به كاهش فشار خون و سرگيجه شوند، پس هنگام مصرف آن ها مراقب  باشید. اين دارو ها شامل تامسولوسين، ترازوسین، دوکسازوزین، آلفوزوسین و سیلودوزین می باشند.

همچنین ممکن است پزشك یک مهار کننده آلفا ردوکتاز (یک نوع ضد آندروژن) مانند فیناستراید یا دوتاسترید برای بزگي پروستات تجویز کند. اگر ویاگرا یا داروهای دیگر برای اختلال نعوظ مصرف می کنید، ترازوسین یا دوکسازوسین را مصرف نکنید، مگر اینکه پزشک مصرف هم زمان آن ها را منع نكند .

4. استفاده از عصاره پالمتو

یکی ار راه ها برای تنظیم جریان ادرار استفاده از عصاره پالمتو می باشد. مي توانيد عصاره خام پالمتو را به عنوان یک مکمل از داروخانه خريداري نماييد. پالمتو خام یک گیاه نخل مانند است که چندین دهه از آن در طب استفاده شده است. اين گياه در برخي مردان علائم بزرگي پروستات را بهبود بخشيده است. قبل از استفاده از هر گونه دارو یا مکمل با پزشک خود صحبت کنید.

اين مكمل به صورت کپسول هاي ١٦٠ ميلي گرمي موجود است و بهتر است یک بار يا دوبار در روز مصرف شود. برچسب آن را با دقت بررسی کنید و مطمئن شوید که آن محصول حاوی ٨٥ تا ٩٥ درصد اسیدهای چرب و استرول مي باشد.

استفاذه از عصاره پالمتو

5. جراحی پروستات

پروستات خود را با جراحی خارج كنيد. اگر كاملا سالم هستید و پروستات شما بسیار بزرگ است، بیش از ١٠٠ گرم و یا علایم بسیار شدید ادراری، از جمله کمی جریان ادرار داريد که بر کیفیت زندگی شما تاثیر می گذارد، می توانید پروستات خود را با عمل جراحی حذف کنید. اگر خون مکرر در ادرارتان وجود دارد، عفونت های مجاری ادراری، سنگ های مثانه، مشکلات کلیوی یا عدم توانایی در ادرار داريد، ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید.

برای این کار چند روش پزشکی وجود دارد که بخشي از پروستات را از طريق پيشابراه بر مى دارند یا از بین می برند. اين جراحي ها تحت بي حسي موضعي يا بیهوشی انجام مي گيرند تا در طول درمان احساس درد نکنید و ممکن است يك شب در بیمارستان بستري بمانيد یا همان روز مرخص شويد. پزشک با توجه به خصوصیات شما تصمیم می گیرد که کدام روش برای شما بهتری است. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که بهترین راه درمان را پزشک با توجه به شرایط شما تعیین می کند.

برداشتن پروستات از طريق پيشابراه

قسمت هايي از  پروستات برای بهبود جریان حذف می شوند؛ این روش ممکن است عوارض جانبی جنسی مانند اختلال در نعوظ را به همراه داشته باشد.

برداشتن پروستات

برداشت پروستات

بخشی از پروستات با گرما یا نور سوخته مي شود؛ این روش برای مردان با مشكلات ديگر بهتر است، زیرا باعث خونریزی کمتري نسبت به روش قبلي می شود.

بعضی از روشهای كم تر تهاجمی دارای عوارض جانبی کمتری هستند و می توانند در یک روز انجام شوند، هر چند ممکن است مشکلات ادراری بعد از آن دوباره تکرار شوند: باز كردن مجرای ادرار با ايجاد برش در پروستات، برداشت رادیوفركانسي، ترموتراپی مایکروویو یا بالا بردن پروستات.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.7/5 - (40 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مانا چهارشنبه ۱۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 355 مشاهده پرسش
    با سلام.
    پسرم ۱۸ سال دارد و میگوید در حالت نشسته قدر به تخلیه مثانه نیست و حتما باید ایستاده مثانه خود را تخلیه کند. هیچ علامت و نشانه خاصی ندار، لتزم به ذکر است حدود ۲ ماه است دچار عفونت معده است و دارو مصرف میکند، امکان دارد این حالت از عوارض داروها باشد؟
    داروها عبارتند از: امپرازول ۴۰ . لیبرو-سی. فاموتیدین ۴۰
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      ربطی نداره به داروها ، مشکلی نیست
  • تصویر کاربر Ab شنبه ۱۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 294 مشاهده پرسش
    باسلام زنی 25 ساله هستم مدتی هس ک احساس میکنم هنگام ادرار چندقطره ادرار میریزه ازمایش کشت ادرار دادم سالم بود و ثابقه مشکل کلیه و مثانه هم ندارم قرص فازوپیریدین جهت تشخیص خوردم یک لکه خیلی کمرنگ فقط مشاهده شد ایا احتمالش هست ک مشکل بی اختیاری باشد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      بله ، شما باید نوار مثانه انجام دهید . تشریف بیارید ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
  • تصویر کاربر سروش سه شنبه ۲۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 576 مشاهده پرسش
    با سلام بنده ۴۰ساله هستم وحدود۱۵ ساله که اختلال ادار دارم بطوریکه موقع دفع با فشار زیاد وچند دقیقه طول میکشه تا دفع بشه دو شاخه وبدبو هم هست وهمیشه احساس میکنم نیاز به دستشویی رفتن دارم هم تشخیص التهاب پروستات هم تشخیص مثانه عصبی دادن ممنون میشم راهنماییم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سونوگرافی و ازمایش ادرار و عکس rug انجام شود
  • تصویر کاربر هومن شنبه ۱۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    سلام و عرض خسته نباشید اقای دکتر من چند ماهی است که هنگام دفع ؛ دچار قطع و وصل ادرار میشم حسشم جوری که ادرار خالی میشه و بعد چند ثانیه دوباره ادرار دارم و ادرار شروع میشه. در زمان های دیگه هیچ مشکلی در ادرار ندارم هم فشارش معمولیه هم سریع شروع میشه و طول نمیکشه....فقط هنگام دفع هست که اذیت میشم. به پزشک مراجعه کردم گفتن یک هفته کپسول امنیک بخورید ولی تاثیری نداشت بعد برام ترازوسین تجویز کردن اونم تاثیری نداره .واز زمان شروع این مشکل چند قطره ادرار در سر الت باقی میماند که بافشردن سرالت کامل تخلیه میشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      چند سالتونه ؟ آیا سونوگرافی و آزمایش ادرار دارین؟
    2. تصویر کاربر هومن جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      21سالمه اقای دکتر اضافه وزن زیادی هم دارم این مشکل بعد یه دوماه اسهال که اول تشخیص حساسیت به لاکتوز دادن ولی بعدا خوب شد و معلوم شد به خاطر انتی بیوتیک بود شروع شد تقریبا از وسطاش این مشکل ادراری برام پیش اومد .... خیر عکس و ازمایش ندارم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      انجام شود
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر خ سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    مادری 74ساله که ازعدم تخلیه ادراربا وجود احساس داشتن ادرار احساس ناراحتی میکنه ومدام هم میره دستشویی.خواستم راهنمایی کنید...قندشم بالاست ومتفورمین و گلی کلازیدمصرف میکنه.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام با توجه به قند بالا احتمال اسیب عصب مثانه وجود دارد . ازمایش ادرار و سونوگرافی بدهند. و بعد نوار مثانه انجام شود
  • تصویر کاربر محمدی جمعه ۲۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام خانمی ۵۴ ساله هستم دوسال پیش به علت فیبروم بزرگ عمل هیسترکتومی انجام دادم قبل و بعد از عمل در اثر عطسه و سرفه شدید یکی دو قطره ریزش ادرار داشتم، الان هم همین مشکل رادارم ولی چند ماهی است که بعد از تخلیه ادرار و بلند شدن احساس می‌کنم یک قطره خارج میشه ولی نمی‌دونم این واقعیه یا فقط یه احساسه ، دکتر برام قرص وزیکر تجویز کرد ۲۰ روزخوردم هیچ تاثیری نداشت، در ضمن من قبلا دچار حملات پانیک میشدم و مدتی قرص اسنترا مصرف میکردم که چند ماهی است خوب شده ام و دیگر مصرف نمیکنم، در ضمن فعلا با توجه به وضعیت موجود نوار مثانه را نمیتوانم انجام دهم، لطفا مرا راهنمایی بفرمایید. سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      هر موقع بهتر شدید جهت نوار مثانه مراجعه کنید
  • تصویر کاربر Alireza پنجشنبه ۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    آقای دکتر سلام
    بنده آقایی چهل ساله هستم در مرداد سال گذشته بدلیل وجود سنگ هشت میلیمتری در لوله حالب چپ عمل tul انجام دادم و در شهریور ماه سال 97 استند دبل جی رو خارج کردم در اسفند سال 97 ،احساس کردم فشار ادرارم کمتر شده و ادرارم دو شاخه بود مراجعه کردم هاشمی نژاد و در آزمایش ادرار blood=trace بود بلافاصله سونو گرافی کردم و مشکلی مشاهده نشد سی تی هم کردم و خوشبختانه مشکلی وجود نداشت.
    یکماه بعد یعنی در فروردین 98 مجددا آزمایش ادرار دادم و بازهم هماچوری مشاهده شد منتها در سونوی مجدد بازهم مشکلی وجود نداشت همین چرخه در اردیبهشت ماه هم انجام شد و دقیقا همان نتایج
    با مراجعه به متخصص ارولوژی و تشخیص اولیه پروستاتیت تحت درمان دارویی قرار گرفتم که از خرداد ماه تا هم اکنون که بیش از هشت بار آزمایش ادرار داده ام دیگه هیچوقت هماچوری نداشتم و همه چیز نرمال بوده است
    و از آن تاریخ تا الان هم دارویی مصرف نکرده ام با هر آزمایش ادرار سونو هم کرده ام در سونو هم همه چیز اوکی بوده به جز دو مورد که باقیمانده ادرار یکبار چهل و یکبار 20 سی سی بوده البته خودم به این نتایج شک دارم چون من قبل از سونو آب بسیار زیادی خورده بودم و بعد از تخلیه مثانه هردو بار چند دقیقه معطل شدم تا مجددا سونو کردم و بنظرم اینها بیشتر ادرار تولیدی بود تا باقیمانده
    علی ایحال از آنجاییکه مدتهاس نتایج سونو و آزمایش ها اوکی بوده و همکاران شما هم میگویند که من مشکلی ندارم اما همچنان گاها ادرارم دو شاخه هست گاها فشار کم هست و گاها درد مقعدی درد استخوان لگن و درد آخرین استخوان کمر رو دارم و این موضوع بسیار منو اذیت می‌کنه و از لحاظ روحی و روانی تاثیر بسیار بدی بر زندگیم گذاشته اخیرا در محل اتصال پا به شکم و همچنین سمت چپ شکمم هم دچار درد شده و همش نگران بیماری های بدتری آزارم میده و تحت هیچ شرایطی این افکار رو نمیتونم از خودم دور کنم حتی در زمانیکه بسیار سرم شلوغ هست و با حتی در هنگام رانندگی که گاها نزدیک بوده تصادف کنم خواهشاً بنده رو راهنمایی بفرمایید ممنون از لطف و بزرگواریتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام عکس IVPبگیرید اگر نرمال بود پیگیری نمیخواهد
  • تصویر کاربر حمید پنجشنبه ۱۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 427 مشاهده پرسش
    با سلام
    آقای دکتر من ادرارم خونی بود آزمایش دادم البته سوزش و درد کمی داشتم بعد از آزمایش دکتر بهم دارو داد بهتر شدم ولی رنگ ادرار نزدیک به قرمز بود تا چند روز و اگر دو لیوان آب میخوردم ده بار دستشویی باید میرفتم سونوگرافی کلیه و مثانه دادم همه چیز طبیعی زده فقط نوشته مختصر حاوی دبری اکوژن رویت شد بررسی از نظر UTI توصیه میشود یعنی چی؟ مشکل چیه ؟ ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      ایا سی تی اسکن بدون تزریق از نظر سنگ حالب انجام داده اید
    2. تصویر کاربر حمید پنجشنبه ۱۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      نه انجام ندادم دکتر که رفتم گفتند احتمال زیاد التهاب مثانه هست یا استرس و اظطراب باعث کوچک شدن مثانه میشه درسته ؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      انجام دهید
    4. تصویر کاربر حمید پنجشنبه ۱۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      ممنون البته دو روزی هست که ادرار عادی شده البته قرص یوریناسین و یوری فکت مصرف میکنم در هر حال چشم ممنون از راهنماییتان
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      ادامه دهید
    6. تصویر کاربر حمید پنجشنبه ۱۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      یعنی بعد از اتمام قرص ها اگر بهتر نشدم آزمایش که گفتید انجام بدهم یا دیگر نیاز به ازمایش نیست؟
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      بله در خدمتم
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر مانى جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب خدمت آقاى دكتر بنده ٣٤سالمه و مجرد هستم از سال ٩٢تا الان مشكل تكرر ادرار دارم قبلا چند دفعه دكتر مراجعه كردم و قرص استفاده كردم ولي بهبودى پيدا نكردم و الان چند وقتى هستش كه در طول شبانه روز هر نيم ساعت و يكساعت ادرار دارم و وقتى ميرم دستشويي خيلي باريك و ضعيف و اونم با فشار بعد از چند دقيقه مياد و هر دفعه كه ادرار ميكنم و بازم احساس ميكنم در مثانه ام ادرار هستش جناب دكتر تشخيصتون چيه و آيا با دارو رفع ميشود و چه دارويي ميتونم استفاده كنم ممنون از وقتى كه ميذاريد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام باید تست ارودینامیک یا نوار مثانه انجام دهید02122642744
  • تصویر کاربر حمید پنجشنبه ۱۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    با سلام من 37 سال دارم. نزدیک 2سال سوزش ادرار و تکرر ادرار و احساس عدم تخلیه کامل مثانه دارم. آزمایش سونوگرافی هیچ عفونتی را نشان نمی دهد. یکی از پزشکان تشخیص التهاب پروستات راداده و دیگری مشکل را مربوط به اعصاب مثانه دانسته و هر دو مشکل را مرتبط با اعصاب پروستات و مثانه دانسته اند. داروهای تجویزی چندان تأثیری ندارند.و تکرر و سوزش همچنان ادامه دارد. در داخل مثانه احساس لرزش دارم .خواستم نظر شمارو بپرسم. با تشکر از لطف شما.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر