جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا تفاوت اندازه ی بیضه ها طبیعی است؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
بطور کلی این موضوع که یکی از بیضه ها از بیضه ی دیگر بزرگ تر باشد، طبیعی است. بیشتر افراد متوجه این تفاوت  اندازه ی بیضه ها می شوند؛ بیضه ی سمت راست کمی بزرگ تر است و کمی بالاتر از بیضه چپ قرار دارد.

معمولا تفاوت اندازه ها چیز نگران کننده ای نیست، گر چه که ممکن است نشان دهنده ی یک مشکل باشد. اگر بیضه دردناک بود یا شکل آن تغییر کرد، فرد باید بلافاصله به متخصص ارولوژی مراجعه کند.

اندازه بیضه ها

اندازه طبیعی بیضه چند میلیمتر است؟

اندازه طبیعی بیضه در سنین مختلف و در دوره های مختلف زندگی، متفاوت است. می توان گفت بطور تقریبی اندازه بیضه کودکان در سنین مختلف به صورت زیر است:

  • کودکان دو الی 4 سال: قطر بیضه 0.4 به علاوه و یا منهای 1.2 سانت
  • کودکان 4 الی 6 سال: قطربیضه 0.6 به علاوه و منهای 1.5 سانت
  • کودکان 6 الی 8 سال: قطر بیضه: 0.3 به علاوه  و منهای 1.8 سانت
  • کودکان 8 الی 10 سال: قطر بیضه 0.5 به اضافه و منهای 2 سانت

اندازه نرمال بیضه در نوجوانان بطور تقریبی به شرح زیر است:

  • نوجوان ۱۴ الی ۱۶ سال: قطر بیضه ۱ به علاوه و منهای ۴.۱ سانت
  • نوجوانان ۱۶ الی ۱۸سال: قطر بیضه ۰.۵ به علاوه و یا منهای ۵ سانت
  • نوجوانان ۱۸ الی ۲۰ سال: قطر بیضه ۰.۳ به علاوه و یا منهای ۵ سانت

علت تفاوت اندازه ی بیضه ها

علت های مختلفی برای بزرگتر بودن یک بیضه از بیضه دیگر و هم اندازه نبودن بیضه ها وجود دارد، از جمله:

1- اپیدیدیمیت

اپیدیدیم یک مجرا است که در پشت بیضه قرار دارد. اپیدیدیمیت بیضه زمانی اتفاق می افتد که این مجرا دچار التهاب شود. این بیماری معمولا در اثر عفونت است. این مشکل می تواند یکی از علائم بیماری مقاربتی کلامیدیا باشد. اگر دچار علائم زیر شدید به پزشک مراجعه کنید:

  • درد در هنگام ادرار کردن (سوزش ادرار)
  • وجود ترشحاتی از آلت تناسلی
  • التهاب در بیضه
تفاوت اندازه های بیضه
کوچک بودن یکی از بیضه ها نسبت به دیگری

2- اورکیت

اورکیت زمانی اتفاق می افتد که یک عفونت باعث التهاب در بیضه می شود. ممکن است بعد از ابتلای یک شخص به اوریون این اتفاق بیافتد. اگر شخصی دچار درد در بیضه ی خود شود و شک کند که ممکن است علت آن اورکیت باشد، باید به پزشک مراجعه کند. این بیماری می تواند به بیضه آسیب بزند.

بیشتر بخوانید: علت درد بیضه در مردان چیست؟

درد بیضه

3- کیست اپیدیدیمال

کیست یک کیسه است که با مایع پر شده است. کیست اپیدیدیمال ممکن است زمانی ایجاد شود که مایع اضافی در مجرا تجمع یابد. همچنین ممکن است این اتفاق در اثر رشد اپیدیدیم بروز یابد.

این کیست ها بدون خطر و معمولا بدون درد هستند. درمانی برای آن ها لازم نیست و اغلب خود به خود برطرف می شوند. اگر کیست بیضه اپیدیدیمال باعث مشکلاتی شود، می توان آن را با جراحی خارج کرد.

4- هیدروسل

هیدروسل به حالتی گفته می شود که کیسه ای که اطراف بیضه ها ایجاد شده، با مایع پر شود. درحالی که این حالت معمولا نیازی به درمان ندارد، هیدروسل می تواند نشان دهنده ی یک التهاب باشد.  در این صورت فرد باید به پزشک مراجعه کند.

5- واریکوسل

زمانی که وریدهای درون کیسه ی بیضه بزرگ شوند، واریکوسل ایجاد می شود. اگر این مشکل علائم دیگری به همراه خود نداشته باشد، معمولا نیازی به درمان آن نیست، اما واریکوسل می تواند باعث کاهش تعداد اسپرم ها شود.

بیشتر بخوانید: آیا واریکوسل درمان دارویی دارد؟ برای آشنایی برروی لینک زیر کلیک کنید.

درمان واریکوسل

6- تورشن بیضه ای

پیچش بیضه

تورشن بیضه ای زمانی اتفاق می افتد که بیضه میچرخد و طناب اسپرماتیک پیچ میخورد. این موضوع می تواند باعث درد بیضه شود، دردی که شدید و پایدار است. اگر این درد بعد از یک آسیب (صدمه) ایجاد شود، ممکن است آرام شود و دوباره به صورت ناگهانی بازگردد.

تورشن بیضه ای خطرناک است و باید اورژانسی درمان شود. پیچ خوردن طناب اسپرماتیک می تواند جریان خون بیضه را کاهش دهد یا مسدود کند، و اگر درمان نشود، ممکن است بیضه را خارج کنند.

7- سرطان بیضه

سلول های سرطانی می توانند در بیضه ها ایجاد شوند و تکثیر یابند. پزشک باید سریعا به دنبال برآمدگی یا یک توده در ناحیه بگردد. سرطان بیضه شایع نیست و از هر 250 مرد در 1 نفر بروز می یابد. این سرطان در مردان جوان و میانسال شیوع بیشتری دارد و معمولا با موفقیت درمان می شود.

چه زمانی باید نگران تفاوت اندازه ی بیضه ها شد؟

علائم و نشانه های مختلفی هستند که میتوانند نشان دهنده ی یک مشکل در سلامت بیضه باشند.

اگر یکی از علائم زیر به همراه بزرگی بیضه رخ داد، در صورت امکان زود به پزشک مراجعه کنید:

⛔ یک درد تیز یا درد در اطراف یا خود بیضه

⛔ تورم در بیضه ها

⛔ قرمزی

⛔ وجود ترشحاتی از آلت تناسلی

⛔ مشکل در دفع ادرار

⛔ درد در کمر یا زیر شکم

⛔ تورم یا تحریک پذیری (تندرنس) در بافت سینه

پزشک برای کمک به یافتن علت زمینه ای یک معاینه از بیضه و کیسه ی بیضه برای پیدا کردن هرگونه اختلال یا توده انجام می دهد. اگر پزشک به سرطان بیضه شک کند، از شما یک آزمایش خون می گیرد و درمورد سابقه ی خانوادگی شما میپرسد.

آزمایشات دیگری که ممکن است پزشک برای شما درخواست کند:

  • آزمایش ادرار برای بررسی عفونت و مشکلات کلیوی
  • سونوگرافی برای یافتن توده و ارزیابی گردش خون
  • سی تی اسکن برای یافتن اختلالات بیضه ای

اگر یک مشکل زمینه ای تشخیص داده شود، ممکن است پزشک دارو یا درمان های دیگری برای شما تجویز کند.

شل شدن بیضه ها نشانه چیست؟

درمان تفاوت اندازه ی بیضه ها چیست؟

درمان تفاوت در اندازه ی بیضه ها به علت ایجاد آن بستگی دارد. در زیر به علت های شایع زمینه ای و درمان آن ها اشاره می کنیم:

درمان اندازه ی بیضه ها ناشی از اپیدیدیمیت

اگر کلامیدیا عامل ایجاد اپیدیدیمیت باشد، معمولا پزشک یک دوره آنتی بیوتیک برای درمان عفونت تجویز خواهد کرد و ممکن است توصیه کند برای درمان اندازه بیضه ها و کاهش تورم، کیسه ی بیضه را بالاتر نگه دارید.

 درمان اندازه ی بیضه ها ناشی از اورکیت

اگر یک بیمای مقاربتی باعث ایجاد اورکیت شده باشد، معمولا پزشک برای مبارزه با عفونت داروهایی تجویز خواهد کرد. داروهای متداول شامل سفتریاکسون (روسفین) یا آزیترومایسین (زیتروماکس) می باشند. مسکن ها و استفاده از یخ نیز ممکن است ناراحتی را کاهش دهد.

درمان اندازه ی بیضه ها ناشی از تورشن بیضه ای

 تورشن بیضه نیازمند درمان خیلی سریع می باشد. ممکن است پزشک بتواند طی فرآیندی پیچ خوردگی را باز کند که به آن فرآیند باز کردن دستی تورشن می گویند؛ اما اغلب برای جلوگیری از بروز دوباره ی این مشکل نیاز است که فرد جراحی شود. تاخیر در درمان این مشکل، شانس این که نیاز شود بیضه ی پیچ خورده از بدن خارج شود را افزایش می دهد.

درمان اندازه ی بیضه ها ناشی از سرطان بیضه

 ممکن است پزشک توصیه کند قسمتی از بیضه که سرطان در آن بروز یافته، خارج شود. رادیوتراپی، شیمی درمانی، یا ترکیبی از آن ها ممکن است باعث کاهش یا تخریب سلول های سرطانی استفاده شوند. اگر سرطان به جاهای دیگر گسترش یابد، یا سرچشمه ی آن در دیگر اندام های بدن باشد، ممکن است درمان های اضافه تر و جراحی لازم باشد.

معاینه بیضه ها توسط فرد
عکس بیضه طبیعی

علت پایین بودن بیضه چپ

علت دقیق بیضه نزول یافته مشخص نیست. ترکیبی از ژنتیک ، سلامت مادر و سایر عوامل محیطی ممکن است هورمون ها، تغییرات بدنی و فعالیت عصبی را که بر رشد بیضه ها تأثیر می گذارد، مختل کند.

کدام بیضه مهمتر است ؟

نمی توان گفت که مثلا یکی از بیضه ها از دیگر مهم تر است و به آن برتری دارد اما در حالت کلی می توان گفت هر دو بیضه دارای رگهایی هستند که در مکانهای مختلف متصل می شوند. ورید بیضه سمت راست به ورید اجوف تحتانی متصل می شود. ورید چپ به داخل ورید کلیوی چپ تخلیه می شود.

بیضه چپ بزرگتر از راست است. بنابراین، رگ چپ طولانی تر از راست است. از آنجا که رگ چپ طولانی تر است ، هنگام تخلیه بیشتر در معرض مشکلات است. تخلیه ضعیف می تواند منجر به شرایط پاتولوژیک مانند تورم و درد بیضه شود.

همچنین عواقب بالینی مربوط به ورید چپ بیضه و اتصال آن به ورید کلیوی چپ وجود دارد. عفونت کلیه و حتی سرطان کلیه می تواند به ورید بیضه چپ گسترش یابد. این باعث جمع شدن خون می شود و منجر به گشاد شدن رگهای کیسه بیضه می شود.

بیضه بزرگ بهتره یا کوچک

داشتن بیضه های بزرگ با تولید اسپرم بیشتر و سطح بالاتر تستوسترون و همچنین میزان پرخاشگری بیشتر همراه است. تحقیقات دیگر نشان می دهد بیضه های کوچکتر منبع مورد اعتماد تری برای تولید اسپرم هستند. محققان همچنین دریافتند که مردان با بیضه کوچکتر تمایل بیشتری به پدر شدن دارند و به طور متوسط​​، سطح تستوسترون کمتری نیز دارند.

چگونه بیضه های خود را معاینه کنیم؟

خیلی مهم است که شکل و اندازه بیضه ها را زیر نظر داشته باشید، پس هر گونه تغییر در آن ها را می توانید متوجه شوید. ماهی یک بار خودتان را معاینه کنید. به دنبال برآمدگی ها، توده ها، درد، تورم و هر نوع اختلال دیگر بگردید.

یک بیضه سالم، صاف و اطراف آن خیلی شبیه به شکل یک تخم مرغ است. هرگونه برآمدگی یا بیرون زدگی باید به محض امکان توسط یک دکتر ارولوژی بررسی شود.

علت شل شدن بیضه ها

برای انجام بررسی اندازه ی بیضه ها اقدامات زیر را انجام دهید:

  •  قبل از شروع، مطمئن شوید که کیسه ی بیضه شل و نرم است.
  • به آرامی و با دقت بیضه را بین انگشتان و شست خود حرکت دهید.
  • به طور کامل سطح هر دو بیضه را بررسی کنید، به دنبال برآمدگی، تحریک پذیری (تندر) یا زخم، بیرون زدگی، تورم یا تغییر اندازه بگردید.
  • تا انتهای بیضه را احساس کنید، به اپیدیدیم برسید، چیزی که باید شبیه به چند گروه از لوله ها باشد.
  •  هر دو بیضه را حداقل یک بار در ماه ارزیابی کنید.

این که اندازه ی بیضه ها متفاوت باشد، شایع است. اگر یک بیضه به صورت قابل توجه بزرگ شد، بیشتر علت های زمینه ای آن به راحتی درمان می شوند. هر چه فرد سریع تر به پزشک مراجعه کند، مشکل او دورنمای بهتری خواهد داشت.


دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.4/5 - (104 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر وقت بخیز
    بیضه سمت چپ از راست بزرگتر باشه نشان دهنده مشکل خاصی هست؟
    فقط زمانی که بار خیلی سنگین بر میدارم
    ی مقدار در در بیضه ها دارم که چند ساعت بعد تموم میشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام سونوگرافی انجام بشه و اطلاع دهید
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    35سالمه متاهل دارای یه دختر تو کودکی عمل فتخ انجام دادم بعد ازدواج تا ۵سال بچه دار نشدم بعد خدا به ما یه دختر داد الان ۶سالشه حدود چهار ساله جلوگیری نکردیم ولی بچه دار نشدم ازمایش اسپرم دادم حدود ۲۰تا ۲۵ میلیونه بخاطر اون بیضه را را طبق مطالب معاینه کردم احساس میکنم سمت چپی داخلش رگهایی پیچیده داره شبیه واریکوسل بعد از راستی هم کوچیکتره نظر شما چیه اقای دکتر مچکرم اگر پاسخ بدید مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، جهت معاینه باید مراجعه کنید
  • تصویر کاربر آرین یکشنبه ۱۸ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 299 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من بعضی اوقات در روز بیضه ی سمت راستم 180 درجه به داخل می‌چرخد و پس از مدت کوتاهی به حالت اولیه بر میگردد و یا من خودم آن را به حالت اولیه بر می‌گردانم.
    و همچنین بیضه سمت راستم کمی بزرگتر و پایین تر از سمت چپ است (هیچ گونه درد یا التهابی در بیضه ام وجود ندارد)
    در 5 سالگی عمل فتق اینگوینال مستقیم در قسمت راستم انجام دادم و الان 16 ساله ام.
    میخواستم بدونم که این چرخش طبیعیه یا اینکه مشکلی وجود دارد؟
    و در کل راه چاره چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۸ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، خیر طبیعی نیست، جهت معاینه مراجعه کنید
  • تصویر کاربر مهران شنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید مدتی هست که یکی از بضیه ها خیلی بزرگتر اون یکی هست {تقریبا مث عکسی که اخر متن لینکشو میزارم اما کمی بزرگتر } ولی دردس احساس نمیکنم. آیا جای نگرانی هست؟ {سپاس به خاطر وقتی که میزارین} https://drkarami.com/wp-content/uploads/2018/05/one-testicle-bigger-than-the-other-shown-by-two-different-sized-eggs-in-front-of-close-up-of-man-s-crotch-in-jeans.jpg
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      سونو‌کنید بفرستید ببین
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      از بیضه
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۰ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جون
    من چند روز پیش درد شدید در بیضه داشتم که حتی نفس کشیدن هم برای چند دقیقه برام سخت شد یکی از دوستان پیشنهاد کرد پاهام رو بالا بدم بعد 10 دقیقه درد از بین رفت ولی فردا صبح تو همون ساعت دوباره درد گرفت ولی نه زیاد. همون روز به دکتر مراجعه کردم گفت چرخش بیضه داشتی دوباره برگشت سر جاش الان طبق مطالب شما معاینه کردم یکی از بیضه هام نیم چرخش داره چطوری بگم مثل اینکه نیم دور چرخیده جهت بیضه هام تو حالت عمودی هست ولی نمیدونم نیم چرخش داره یانه در ضمن یکی از بیضه هام بهش فکر میکنم درد میگیره چند تا سوال داشتم الان باید شلوار تنگ بپوشم یا گشاد دوم شرت استفاده کنم یا نه سوم در ضمن بهترین حالت خوابیدن چطوریه شایان ذکر است دکتر امپول شل کننده عضلات و مسکن و کپسول دروکسیب و سیپرو فلو کساسین 500 تجویز کرد و مقرر شد دو هفته سنو بگیرم ببرم در طول این دو هفته بهتر چه کاری انجام بدم که شرایط بیضه بهتر و چه کاری نباید انجام بدم من 35سالمه و متاهل هستم نزدیکی مشکل ساز هست یا نه .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۰ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، نزدیکی مشکلی نداره، سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۲۰ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام
    35 ساله و متاهل هستم سه تا دختر دارم.بیضه چپم تقریبا 3 برابر بیضه راستمه سونو هم رفتم گفتن هیدروسل خفیفه دردی ندارم ولی اندازه بزرگش اذیتم میکنه.بیضه راست حدودا اندازه یه گردو ولی چیه اندازه یه تخم مرغه.لطفا راهنمایی بفرمایید؟ تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۰ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،جهت معاینه تشریف بیارید
  • تصویر کاربر آریا سه شنبه ۲۰ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر خسته نباشی

    من بیضی سمت راستم بزرگتره
    و هم پایین تر از بیضی سمت چپم قرار داره

    میخوستم ببینم مشکلی وجود نداره؟

    خواهشمندم جواب بدید ۱۷سالمه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۰ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، سونوگرافی انجام شود
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    باسلام
    حدود یکی دو ماه قبل با درد در ناحیه کشاله رون که حس میکردم بیضم هم درد میکنه به دکتر مراجعه کردم
    بعد برام سونوگرافی نوشتن
    تو سونو گرافی دکتر سونو گفت که واریکوسل داری و تو جوابش نوشته یکم سایز هاشم فرق داره که قبلا یکی بود
    بعد جواب و به دکتر نشون دادم گفتن که من معاینه کرده بودم و واریکوسل نداری
    و برای درد مسکن بخور
    اما الان از تغییر اندازه ناراحت و نگرانم
    بنده ۳۱ ساله و مجرد هستم
    مدارکم‌ ضمینه میکنم
    اگر نیاز به معاینه هست بفرمایید که خدمت برسم منزل نزدیک اما نوبت دهی زمانش زیادبود
    میخواستم ببینم درمانش چیه و دکتر گفت چیزی نیست پس چرا درد دارم یا چرا اندازه هاش متفاوت شده
    *یه زمانی من مواد مصرف میکردم و مدت زمان زیاد رابطه داشتم و از ررضا شدن جلوگیری میکردم و یا اصلا ارضا نمیشدم که دیگه انجام ندادم
    1. تصویر کاربر محمد جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      تصاویر و نمیدونم ضمینه شده یا نه
    2. تصویر کاربر محمد جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      دکتر اما خودم معاینه میکنم حس میکنم حجم سمت چپ خودم کوچیترشده
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، درد پس از جراحی تا ۵۰درصد باقی می‌ماند، مدارک رو مجدد بفرستید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان دو ماه پیش سونو بیضه دادم همه چیز نرمال نوشته اندازه و عدم توده و عدم هیدروسل و اکوی نرمال ولی یک مورد نوشته کیست کوچک 3 میلیمتری در بدنه اپیدیم چپ سوالم اینجاست گزارش رو گم کردم نشان بدم جولی جمله کیست ساده نوشته بود یا کیست دیگه یادم نیست جلوی کلمه کیست چیز دیگه ای نوشته بود یا نه خواستم بگم چند نوع کیست در اپیدیم وجود داره یا فقط یک نوع هست که معمولا از منی پر میشن یا نوع کیست درون اپیدیم چندین نوع است خدای نکرده بدخیم نباشه و اینکه ایا اپیدیم اصلا سرطانی میشه چون اپیدیم فقط لوله اس و جدا از بیضه دستت شما را می بوسم تو این شرایط کمک می کنید و وقت میذارید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      چون سونو نرمال ایت جای نگرانی نیست
    2. تصویر کاربر مهدی جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      ممنون از پاسختان ولی محبت کنید بگید چند نوع کیست در اپیدیم وجود دارد کیست اپییم همشان ساده است
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      اساسا ابن کیستها نیاز به درمان ندارند
    4. تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      دکتر جان منظورم این که مثل کیست کلیه و سینه زنان این نوع کیست اپیدیم هم انواع داره مثل ساده و غیر ساده داره یا فقط کیست اپیدیم یک نوع هست.
    5. تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      منظورم اینکه کیست اپیدیم مثل کیست کلیه و سینه زنان نوع داره یا فقط یک نوع هست که ساده هست تبدیل به بدخیم نشود.
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      اين كيستها را بيخيال
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر Ashkan چهارشنبه ۱۳ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام‌ جناب دکتر وقتتون بخیر
    من مدت زیادی هست که دانه های تیره رنگی روی کیسه بیضه هام وجود داره که دقیقا روی مویرگ های اون هست، به شکلی که وقتی فشارش میدم محو میشه و مجدد ظاهر میشه، یک جورایی شبیه به واریس میمونه، الان چند وقتی هست که تعدادشون داره زیاد میشه، از این جهت می خواستم بدونم که مشکل چی هست چیزی که مطمئنم اینکه این نقاط به دلیل تجمع خون زیر پوستم هست، ممنون میشم روش های درمان رو بم بگید، سپاس بابت وقتی که میگذارید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۳ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر