جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دفع سنگ کلیه و پاسخ به سوالات شایع آن

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

علائم سنگ کلیه چیست؟

پاسخ: سنگ های کلیوی در اثر تجمع مواد معدنی حاصل می شوند. یک سنگ کلیه معمولا تا زمانی که به درون میزنای حرکت نکرده است بدون علامت است. هنگامی که علائم سنگ کلیوی پدیدار می شوند معمولا شامل موارد زیر می شوند:

دفع سنگ کلیه چه مدت طول می کشد؟

پاسخ: از طریق روش‌های درمانی، کوچک‌ترین سنگ‌ها که معمولاً کمتر از 5 یا 6 میلی‌متر هستند، ظرف چند روز تا چند هفته دفع می شوند.

در صورت اتمام درد سنگ کلیه، آیا همچنان باید به اورولوژیست مراجعه کرد؟

پاسخ: بله باید به پزشک مراجعه کنید. گرچه ممکن است دفع سنگ کلیه همراه با ادرار باشد و شما متوجه آن نشده باشید، اما باید به این نکته توجه کرد که در مواقعی ممکن است درد تسکین یابد درحالی‌که سنگ همچنان داخل کلیه است. بنابراین توصیه می‌شود حتماً به اورولوژیست مراجعه کرده و از وضعیت این سنگ‌های خفته که ممکن است موجب آسیب به کلیه شوند مطلع شوید.

علائم و نشانه های سنگ کلیه

علائم دفع سنگ کلیه کدام است؟

پاسخ: به‌طور کلی زمانی که سنگ می‌خواهد خارج شود، علائمی از خود بروز می‌دهد. زمانی که سنگ در بالا کلیه قرار دارد، درد در ناحیه پشت است. هنگامی‌که سنگ پایین‌تر می‌آید، درد در اطراف پهلو و شکم بیشتر می‌شود. وقتی سنگ در قسمت پایین میزنای می آید، درد در جلو شکم ظاهر می‌گردد.

موقعیت اورژانسی مربوط به زمانی است که سنگ می‌خواهد وارد مثانه شود و از طریق ادرار خارج شود که درد در ناحیه کشاله ران احساس می‌شود. زمانی که سنگ داخل مثانه شد درد کاهش می‌یابد و علائم در افراد مختلف به شکل‌های مختلفی ظهور پیدا می‌کند.

نوشیدن آب ایده خوبی برای باز شدن راه سنگ و دفع سنگ کلیه است. بهتر است بدانید نوشیدن بیشتر از یک لیتر آب در ساعت توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است فرد را به مسمومیت دچار کند.

مصرف داروهایی مانند tamsulosin موجب کوتاه‌تر شدن مسیر خروج سنگ می‌شوند. مصرف این دارو برای این منظور توصیه نمی‌شود و در صورت مصرف باید با توجه به تجویز پزشک باشد.

عوامل دیگری نیز مانند سایز و موقعیت سنگ در خروج آن تأثیر دارند. خروج سنگ 6 الی 8 هفته به طول می‌انجامد و در صورت عدم خروج آن، باید برای خارج کردن آن توسط پزشک، اقدام کرد.

سنگ درون لوله حالب

دو سال پیش از طریق سی تی اسکن متوجه شدم که سنگ کلیه دارم. پزشک داروی مورفین و رگ گشا تجویز کرد و بعد از دو روز دردم تمام شد، هفته بعد درد دوباره ظاهر شد و بعد برای همیشه از بین رفت. آیا این امکان وجود دارد که سنگ باقی مانده باشد؟ و سوال دیگر این که چرا این درد به صورت نوسانی است؟

پاسخ: سنگ کلیه ممکن است دفع شده باشد و یا در قسمتی باشد که فرد درد کمتری را احساس کند. درصورتی‌که سنگ، مسیر میزنای را سد کند، موجب درد می‌شود. زمانی که سنگ به داخل کلیه برگردد، درد از بین می‌رود.

از کجا بفهمیم سنگ کلیه دفع شده؟

پاسخ: دفع سنگ کلیه از طریق اسکن قابل‌بررسی است و در صورت مشاهده هرگونه علائمی باید به پزشک مراجعه کرد. در ضمن نوشیدن آب را نباید از یاد برد، زیرا موجب تسهیل در خروج سنگ و جلوگیری از بزرگ شدن آن می‌شود.

سنگ کلیه چگونه تشخیص داده می شود؟

پاسخ: چندین آزمایش متفاوت می توانند وجود سنگ کلیوی را تایید کنند. یک معاینه جسمانی می تواند وجود درد کولیکی را در ناحیه کشاله ران و نزدیک به کلیه ها آشکار کند. این نشانه ها، اغلب علائم هشدار دهنده در ارتباط با وضعیت فرد می باشند. یک آزمایش ادرار می تواند وجود یا عدم وجود خون و یک عفونت متعاقب از این وضعیت را در ادرار بیان کند.

آزمایش های خون می توانند برای تشخیص عوارض مرتبط با سنگ کلیوی و همچنین بررسی درستی تشخیص پزشک انجام شوند. آزمایش سی تی اسکن از ناحیه شکمی، راهی برای ارزیابی وجود سنگ های کلیوی است. یک آزمایش سی تی اسکن وضعیت میزنای، مثانه، کلیه ها، وجود یا عدم وجود سنگ، اندازه و موقعیت دقیق سنگ کلیوی، وجود یا عدم وجود انسداد و وضعیت دیگر اعضای موجود در آن ناحیه را مانند آپاندیس، آئورت و پانکراس نشان می دهد.

همچنین، نشان داده شده است که آزمایش های سونوگرافی دقت تشخیصی بالایی داشته و می توانند عوارض بسیاری را در ارتباط با سنگ های کلیوی تشخیص دهند. زنان باردار جهت دوری از تشعشعات غیر لازم، بهتر است به جای استفاده از سی تی اسکن از سونوگرافی استفاده کنند. هنگامی که فرد مبتلا به سنگ کلیوی تشخیص داده شد، تصویر برداری های ساده ای به وسیله اشعه ایکس مورد استفاده قرار می گیرند تا پیشرفت سنگ در سیستم دفع ادرار پیگیری شود.

یازده راه خانگی برای درمان و دفع سنگ کلیه

درمان های لازم برای دفع سنگ کلیه کدامند؟

پاسخ: درمان سنگ های کلیوی در درجه اول بر روی مدیریت علائم متمرکز است. دفع یک سنگ می تواند بسیار دردناک باشد.

در صورتی که فرد سابقه ابتلا به سنگ کلیه را داشته باشد، درمان خانگی می تواند برای او مناسب باشد. افرادی که تا به حال سنگ کلیوی دفع نکرده اند باید با پزشک صحبت کنند. در صورتی که درمان در بیمارستان مورد نیاز باشد، ممکن است به وسیله یک لوله درون رگی به فرد مایعات رسانده شود. همچنین، ممکن است به این بیمار دارو های ضد التهاب نیز داده شوند.

اغلب، دارو های مسکن نارکوتیک (مخدر) برای قابل تحمل کردن دفع سنگ کلیوی استفاده می شوند. دارو های ضد تهوع می توانند برای افرادی استفاده شوند که حالت تهوع و استفراغ دارند. در برخی موارد، یک متخصص مجاری ادرار (اورولوژیست) می تواند یک درمان با استفاده از امواج شوک به نام لیتوتریپسی برای بیمار انجام دهد.

این یک روش درمانی است که سنگ های کلیوی را به قطعات کوچک تر می شکند و به این صورت به آن ها اجازه عبور می دهد. افراد مبتلا به سنگ های بزرگ کلیوی در نواحی که امکان انجام لیتوتریپسی وجود ندارد می توانند از عمل های جراحی مانند خارج کردن سنگ از طریق برشی در کمر یا وارد کردن یک لوله به میزراه استفاده کنند.

دکتر حسین کرمی متخصص مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص لاپاراسکوپی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

3.9/5 - (105 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر پوریا شنبه ۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    با سلام.
    3روز رنگ ادرار به رنگ قهوه ای بود بدون هیچ درد سوزش و... که با خوردن آب فراوان رنگش عادی شده،اگه در روز به صورت معمولی آب بنوشم رنگ ادرار کمی تیره هستش.در حال حاضر درد خیلی خفیفی در ناحیه کلیه دارم که نمیتونم از درد کمر تشخیص بدم.(حدود 1سال درد کمر دارم بعلت شغل رانندگی ) میخواستم ببینم آیا سنگ کلیه هستش یا مشکل دیگریست.(تا 2سال پیش ورزش هوازی نیز انجام میدادم)با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سونو جدید کنید بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من حدود ۲ ماه دل شدید در خواب میشم ران پا راستم خیلی درد میگیره موقعی مثانه ام خیلی پر باشد درد شکم ندارم ولی وقتی خالی باشد درد شکم دارم خیلی دل دردم در خواب میشه قرصی دارویی برام‌معرفی کنید تا از دل درد راحت بشه در ضمن زیر دنده سمت چپم نیز ورم کرده و یه موقعی درد دارم با شرایط الان کرونا دکتر نمیتونم برم میشه کمکم کنید دل دردم خوب بشه و در خواب دل درد نشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      باید سونو گرافی کلیه ومثانه انجام دهید ببینم
  • تصویر کاربر مبین پنجشنبه ۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    اقای دکتر سلام.من رنگ ادرارم قهوه ای شد رفتم دکتر ازمایش ادرار دادم گفتن خون تو ادرارته بعد من سونوگرافی رفتم معلوم شد در کالیسهای تحتانی کلیه چپ سنگ 2میلی متری دارم حدودا یک ماه پیش رفتم سونو و مایعات هم متوسط به پایین میخورم میخاستم بدونم ایا الان سنگ من بزرگ شده و اینکه بخواد از ادرار بیاد بیرون چقدر درد و سوزش داره
    مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    قبلا از طریق سونوگرافی متوجه شدم که شن کلیه دارم.امروز با درد در ناحیه الت تناسلی از خواب بیدار شدم و توالت رفتم.بعد از توالت درد خفیف در ناحیه الت تناسلی باقیمانده و احساس نیاز به دفع ادرار همچنان ادامه دارد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر نیلو دوشنبه ۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام صبحتون بخیر باشه آقای دکتر چند هفته پیش درد تو ناحیه کلیه داشتم آزمایش ادرار و سونو انجام دادم هر دو نشان داد که سنگ کلیه دارم بعد از یک هفته درد کلیه ام آروم شد الان ۳الی ۴روزه تکرر ادرار دارم با درد شدید وقتی ادرارم تموم میشه آخرش خیلی درد زیادی دارم میشه راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر Zahra شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    باسلام،سابقه رنال هستم وچندروزي هست دردشديددوپهلو واستفراغ و تب دارم،به علاوه پيلونفريت سنگ هم دارم ويه سنگ ٤ميل درuvjترسوند نشون دادوهيدرونفروزكليه راست...طي ٢روز٥تا سنگ دفع كردم دردام به هيچ مسكني جواب نميداد تا فنتا بهم زدن خودم پرستار هستم،مگه ميشه طي ٢روز٥تا سنگ دفع كرد؟الان دردام كمي بهترشده امكان سنگ هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سنگ ۴نود در صد دفع میشود
  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام
    من یک سنگ کلیه 3 میلی متری در کلیه سمت راستم دارم
    آیا خود به خود از بین میره یا باید دفع بشه و درد دفع شدن رو داره؟
    1. تصویر کاربر امیر یکشنبه ۱۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      منتظر جواب هستم😕
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      با مصرف مایعات دفع میشود
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر لیلا دوشنبه ۱۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    لام آقای دکتر من 20 روز هست که درد در سمت راست شکمی و پهلو دارم حدود یک هفته پیش سونو دادم و گفتن که یک سنگ به اندازه 5 میل در دیستال حالب راست به فاصله 2 سانتی متری مانده به UVJدیده شده که مدجب هیرونفروز خفیف تا متوسط شده است و بک ندول هیپر اکو به ابعاد 6*7 درپارانشیم قطب تحتانی کلیه راست دیده شد که مطرح کننده آنژیو میولیپوما می باشد . دکتر گفتن که باید سنگ شکن بشم اما من میخوام با مایعات دفع کنم و هرچقدر مایعات میخورم ادرارم زیاده و شفاف ولی فعلا اتفاقی نیوفتاده و من نگرانم نکنه کلیه چپم فقط داره کار میکنه و ادرار تولید میکنه میخواستم بدونم که سنگ من نزدیک مثانه است ؟و چرا نمیوفته ومیشه زمان بیشتری برای افتادنش صرف کنم و دیرتر برم سنگ شکن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر نوین یکشنبه ۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    با سلام. پس از سونوگرافی و سی تی اسکن مشخص شد که در هر دو کلیه دارای سنگ 4 تا 6 میلیمتر هستم. ضمن اینکه یک سنگ در قسمت تحتانی حالب گیر کرده. 4 روز است که با تجویز پزشک از قرص تامسولوسین استفاده میکنم و مایعات به مقدار کافی میخورم. اما حجم ادرارم به نسبت مایعات مصرفی پایین می باشد و پس از مصرف قرص تغییری نکرده. آیا نیاز به زمان بیشتری برای تاثیر این قرص می باشد؟ با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر صابر جمعه ۱۸ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام جناب پروفسور،،،آیا سنگ کلیه ۶ میل جزءدسته سنگهای کوچک است یا سنگهای بزرگ و قابل تجزیه و دفع میباشد؟با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۸ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر