جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دفع سنگ کلیه و پاسخ به سوالات شایع آن

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

علائم سنگ کلیه چیست؟

پاسخ: سنگ های کلیوی در اثر تجمع مواد معدنی حاصل می شوند. یک سنگ کلیه معمولا تا زمانی که به درون میزنای حرکت نکرده است بدون علامت است. هنگامی که علائم سنگ کلیوی پدیدار می شوند معمولا شامل موارد زیر می شوند:

دفع سنگ کلیه چه مدت طول می کشد؟

پاسخ: از طریق روش‌های درمانی، کوچک‌ترین سنگ‌ها که معمولاً کمتر از 5 یا 6 میلی‌متر هستند، ظرف چند روز تا چند هفته دفع می شوند.

در صورت اتمام درد سنگ کلیه، آیا همچنان باید به اورولوژیست مراجعه کرد؟

پاسخ: بله باید به پزشک مراجعه کنید. گرچه ممکن است دفع سنگ کلیه همراه با ادرار باشد و شما متوجه آن نشده باشید، اما باید به این نکته توجه کرد که در مواقعی ممکن است درد تسکین یابد درحالی‌که سنگ همچنان داخل کلیه است. بنابراین توصیه می‌شود حتماً به اورولوژیست مراجعه کرده و از وضعیت این سنگ‌های خفته که ممکن است موجب آسیب به کلیه شوند مطلع شوید.

علائم و نشانه های سنگ کلیه

علائم دفع سنگ کلیه کدام است؟

پاسخ: به‌طور کلی زمانی که سنگ می‌خواهد خارج شود، علائمی از خود بروز می‌دهد. زمانی که سنگ در بالا کلیه قرار دارد، درد در ناحیه پشت است. هنگامی‌که سنگ پایین‌تر می‌آید، درد در اطراف پهلو و شکم بیشتر می‌شود. وقتی سنگ در قسمت پایین میزنای می آید، درد در جلو شکم ظاهر می‌گردد.

موقعیت اورژانسی مربوط به زمانی است که سنگ می‌خواهد وارد مثانه شود و از طریق ادرار خارج شود که درد در ناحیه کشاله ران احساس می‌شود. زمانی که سنگ داخل مثانه شد درد کاهش می‌یابد و علائم در افراد مختلف به شکل‌های مختلفی ظهور پیدا می‌کند.

نوشیدن آب ایده خوبی برای باز شدن راه سنگ و دفع سنگ کلیه است. بهتر است بدانید نوشیدن بیشتر از یک لیتر آب در ساعت توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است فرد را به مسمومیت دچار کند.

مصرف داروهایی مانند tamsulosin موجب کوتاه‌تر شدن مسیر خروج سنگ می‌شوند. مصرف این دارو برای این منظور توصیه نمی‌شود و در صورت مصرف باید با توجه به تجویز پزشک باشد.

عوامل دیگری نیز مانند سایز و موقعیت سنگ در خروج آن تأثیر دارند. خروج سنگ 6 الی 8 هفته به طول می‌انجامد و در صورت عدم خروج آن، باید برای خارج کردن آن توسط پزشک، اقدام کرد.

سنگ درون لوله حالب

دو سال پیش از طریق سی تی اسکن متوجه شدم که سنگ کلیه دارم. پزشک داروی مورفین و رگ گشا تجویز کرد و بعد از دو روز دردم تمام شد، هفته بعد درد دوباره ظاهر شد و بعد برای همیشه از بین رفت. آیا این امکان وجود دارد که سنگ باقی مانده باشد؟ و سوال دیگر این که چرا این درد به صورت نوسانی است؟

پاسخ: سنگ کلیه ممکن است دفع شده باشد و یا در قسمتی باشد که فرد درد کمتری را احساس کند. درصورتی‌که سنگ، مسیر میزنای را سد کند، موجب درد می‌شود. زمانی که سنگ به داخل کلیه برگردد، درد از بین می‌رود.

از کجا بفهمیم سنگ کلیه دفع شده؟

پاسخ: دفع سنگ کلیه از طریق اسکن قابل‌بررسی است و در صورت مشاهده هرگونه علائمی باید به پزشک مراجعه کرد. در ضمن نوشیدن آب را نباید از یاد برد، زیرا موجب تسهیل در خروج سنگ و جلوگیری از بزرگ شدن آن می‌شود.

سنگ کلیه چگونه تشخیص داده می شود؟

پاسخ: چندین آزمایش متفاوت می توانند وجود سنگ کلیوی را تایید کنند. یک معاینه جسمانی می تواند وجود درد کولیکی را در ناحیه کشاله ران و نزدیک به کلیه ها آشکار کند. این نشانه ها، اغلب علائم هشدار دهنده در ارتباط با وضعیت فرد می باشند. یک آزمایش ادرار می تواند وجود یا عدم وجود خون و یک عفونت متعاقب از این وضعیت را در ادرار بیان کند.

آزمایش های خون می توانند برای تشخیص عوارض مرتبط با سنگ کلیوی و همچنین بررسی درستی تشخیص پزشک انجام شوند. آزمایش سی تی اسکن از ناحیه شکمی، راهی برای ارزیابی وجود سنگ های کلیوی است. یک آزمایش سی تی اسکن وضعیت میزنای، مثانه، کلیه ها، وجود یا عدم وجود سنگ، اندازه و موقعیت دقیق سنگ کلیوی، وجود یا عدم وجود انسداد و وضعیت دیگر اعضای موجود در آن ناحیه را مانند آپاندیس، آئورت و پانکراس نشان می دهد.

همچنین، نشان داده شده است که آزمایش های سونوگرافی دقت تشخیصی بالایی داشته و می توانند عوارض بسیاری را در ارتباط با سنگ های کلیوی تشخیص دهند. زنان باردار جهت دوری از تشعشعات غیر لازم، بهتر است به جای استفاده از سی تی اسکن از سونوگرافی استفاده کنند. هنگامی که فرد مبتلا به سنگ کلیوی تشخیص داده شد، تصویر برداری های ساده ای به وسیله اشعه ایکس مورد استفاده قرار می گیرند تا پیشرفت سنگ در سیستم دفع ادرار پیگیری شود.

یازده راه خانگی برای درمان و دفع سنگ کلیه

درمان های لازم برای دفع سنگ کلیه کدامند؟

پاسخ: درمان سنگ های کلیوی در درجه اول بر روی مدیریت علائم متمرکز است. دفع یک سنگ می تواند بسیار دردناک باشد.

در صورتی که فرد سابقه ابتلا به سنگ کلیه را داشته باشد، درمان خانگی می تواند برای او مناسب باشد. افرادی که تا به حال سنگ کلیوی دفع نکرده اند باید با پزشک صحبت کنند. در صورتی که درمان در بیمارستان مورد نیاز باشد، ممکن است به وسیله یک لوله درون رگی به فرد مایعات رسانده شود. همچنین، ممکن است به این بیمار دارو های ضد التهاب نیز داده شوند.

اغلب، دارو های مسکن نارکوتیک (مخدر) برای قابل تحمل کردن دفع سنگ کلیوی استفاده می شوند. دارو های ضد تهوع می توانند برای افرادی استفاده شوند که حالت تهوع و استفراغ دارند. در برخی موارد، یک متخصص مجاری ادرار (اورولوژیست) می تواند یک درمان با استفاده از امواج شوک به نام لیتوتریپسی برای بیمار انجام دهد.

این یک روش درمانی است که سنگ های کلیوی را به قطعات کوچک تر می شکند و به این صورت به آن ها اجازه عبور می دهد. افراد مبتلا به سنگ های بزرگ کلیوی در نواحی که امکان انجام لیتوتریپسی وجود ندارد می توانند از عمل های جراحی مانند خارج کردن سنگ از طریق برشی در کمر یا وارد کردن یک لوله به میزراه استفاده کنند.

دکتر حسین کرمی متخصص مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص لاپاراسکوپی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

3.9/5 - (105 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر آرمان سه شنبه ۲۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 314 مشاهده پرسش
    شرح حال من : حدود ۱۰ روز قبل سر سمت راست آلت مثانه ام‌ شروع به التهاب و تیر کشیدن هر چند ثانیه میکنه‌، بعد از چند روز درد به کلیه سمت راست و شکمم میزنه و حالت تهوح و استفراغ شدید ...بعد از رفتن به متخصص با نو جه به آزمایشات بالا تشخیص ورم پروستات میدن ...پروترال 0.4 و سیپروفلاکسین ۵۰۰ و سلکوسیپ ۲۰۰ تجویز کرده ...درد آلت مثانه افتاده ولی هرشب درد کلیه شروع میشه با حالت تهوع و اینکه تا زمانی که درد زیاد ادارم خیلی کم میاد با اینکه کلی آبم هم خوردم وقتی درد میفته اونم با آمپور ادارم زیاد و پرفشار میشه ....میشه راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سونوگرافی انجام شود ، داروها ادامه یابد
  • تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۱۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    مادرم ۵۳ سالشونه شهریورماه کلیه درد شدید گرفتن سونو انجام دادن در کلیه چپ سه تا سنگ ۷ میل و۸ میل و۱۴ میل نشون داد
    دکتر گفت باید بره سنگ شکن ولی مادرم به خاطر مشکلات معده نرفتن وداروی گیاهی خوردن که هیچ نتیجه نداشت
    ۶ بهمن سنگ شکن برون اندامی انجام دادن ...بعد از سنگ شکن خیلی حالت تهوع وسرگیجه دارن طوری که ابم نمیتونست بخوره ..دوباره رفت دکتر سونو انجام داد ...که یه سنگ ۱۲ میل بالا تو کلیه وچند خورده سنگ تو لوله کلیه نشون داد ..دکتر گفتن باید بیاد عمل کنه ...الانم خیلی سرگیجه وحالت تهوع دارن طوری که اب که میخورنم استفراغ میکنن ...میخواستم راهنمایی کنید چی بخورن که حالت تهوع کم بشه و آیا میشه با مایعات دفع بشه یا اینکه حتما باید برن عمل کنن ...ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سی تی اسکن انجام‌شود ، اگر سنگ در حالب گیر کرده باید فوری عمل شوند
  • تصویر کاربر پرویز سه شنبه ۱۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 2814 مشاهده پرسش
    با سلام،شش روز پیش عمل سنگ شکن انجام دادم،از همان فردا ی عمل دفع سنگهای خرده شده ،شروع شد،بعد سه روز اتفاقی موجب شد پدرم رو جابحا کنم،از همان لحظه تا امروز سه روزس درد دارم و با توجه به داشتن فتق،به پزشک مراجعه کرذم ولی علت از فتق نبوده،دارو تجویز کردند،سیپرو فلوکساسین،پیروکسیکام و فنازو پیریدین چون سوزش داشتم،امروز حالت تهوع هم اضافه شده،لطفا راهنمایی کنید،
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      دردتون دقیقا کجاست ؟
    2. تصویر کاربر پرویز سه شنبه ۱۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      رفع شد حالت تهوع،دو سه عدد سنگ ریزه دفع شد.درد هم زیر ناف بود
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      پس احتمالا برای همون بوده
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر ف. پنجشنبه ۲۵ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    عرض سلام و تشکر فراوان از آقای دکتر
    خانمی هستم 47 ساله و دو هفته س که سنگ شکن برون اندامی سنگ 26 میلی داشتم و برای دفع ش به من گفتن که در یک ساعت حداقل سه لیوان آب و اضافه بر آن مایعات دیگر هم استفاده کنم و ورزش سبک هم مرتب داشته باشم
    بنده با مصرف این حجم از مایعات به سدت حالم بد میشه طوری که 6 لیوان را که در دو ساعت مصرف میکنم بعدش احیاس خالی بودن سر و بیحالی میشم. میخواستم ببینم این مقدار مایعاات لازم هست؟
    در ضمن نوع ورزش چه چیزی باید باشد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر با این میزان آب حالتون بد میشه ، یه مقدار کمترش کنید ، ولی در کل باید مصرف مایعاتتون زیاد باشه
  • تصویر کاربر امید شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر
    آقای دکتر من حدود ۳ ماه پیش درد شدیدی در ناحیه پهلو سمت چپ احساس کردم.سونوگرافی انجام دادم و گفتن سنگ ۶.۵ میل داری.سنگ دفع نشد تا دوماه بعدش.عمل Tul انجام دادم.دکتر بعد از عمل برام یه سوند که استنت حالب هم بهش وصل بود گذاشت روز بعد عمل با هم درشون آوردن.دیگه بعدش خودم سنگی ندیدم که دفع بشه.سونوگرافی دادم گفتن سنگ نداری اما کلیه چپ هیدرونفروز خفیف داره.دکتر عکس ivp برام نوشت انجام دادم گفتن سنگ نداری و کلیه ت هم هیچ مشکلی نداره.الان بعد از گذشت حدود یک ماه از عمل، دوبار احساس درد خفیفی در کلیه چپ و حتی گاهی کلیه راست دارم.نمیدونم چیکار کنم می‌ترسم اصلا سنگ دفع نشده باشه.لطفا راهنماییم کنید.چند روزی هم هست که قرص پتاسیم سیترات آلیترال مصرف میکنم.
    پیشاپیش ممنون از پاسخگوییتون.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام این بار سی تی اسکن از شکم و لگن انجام شود که دقیق تر است
  • تصویر کاربر مهین پنجشنبه ۲۲ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 390 مشاهده پرسش
    مادرم ۶۲ ساله است و بهمن ۹۸ با درد شدید کلیه به بیمارستان مراجعه کردیم که سنگ کلیه ۸ میلی متری بود و برای خارج کردن از طریق مجاری ادراری به اتاق عمل رفت اما به علت تنگی حالب، حین عمل حالب پاره شد و منجر به عمل باز و هل دادن سنگ به داخل کلیه و ترمیم حالب و گذاشتن فنر شد و بعد از دوران نقاهت عمل، سنگ شکن کرد که به دنبال آن سنگی خارج نشد
    اردیبهشت ۹۹ فنر خارج شد و خرده های سنگ به آن چسبیده بود
    سنگ از نوع اگزالات کلسیم بود
    مهر ۹۹ مجددا با مشاهده خون در ادرار به پزشک مراجعه شد و سنگ ۱۰ میل در همان کلیه مشاهده شد، سه هفته بعد سنگ ۱۲ میل شد و سنگ شکن شد اما بعد از ۱۰ روز با وجود خوردن آب زیاد، همچنان دفع نشده
    در کلیه دیگر هم آخر مهر سنگ ۳ میل مشاهده شده بوده که طی سه هفته در گزارش اسکن ۷ میل شده
    این سرعت در افزایش ابعاد سنگ چه دلیلی داره؟!
    چرا سنگ خرد شده دفع نمیشه؟!
    داروهایی که استفاده میشه قطره سنکل، یوروسیترا، هیدروکلروتیازید و ب۶ هست.
    ضمنا کیستی در کلیه راست دیده شده که پزشک معالج فعلا گفتند اول مشکل سنگ را حل کنیم بعد اون رو بررسی کنیم، مادرم برای پوکی استخوان قرص کلسیم سیترات که حاوی ویتامین دی هست مصرف می کنند و داروی گیاهی آودین که شامل آواکادو و سویا بین می باشد برای کاهش التهاب مفاصل.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۲ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      برای کاهش ایجاد سنگ ، از مصرف گوشت و پروتیین کم کنن ، مایعات بیشتر مصرف کنن ، سبزیجات بیشتر مصرف کنن ، آجیل کمتر بخورن ، به جای یوروسیترا از آلیتورال ۱۰ هر ۸ ساعت استفاده شه. متاسفانه کلیه شون سنگ سازه
  • تصویر کاربر آرزو چهارشنبه ۲۳ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 330 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید،من ۳ ماه پیش با درد کلیه به پزشک مراجعه کردم و بعد از سونوگرافی متوجه شدم ۴ سنگ در ۲ و ۳ مبل در کلیه چپ و ۴ سنگ ۳ و ۴ در کلیه راست دارم که دکتر داروی آلکانف و آلوپورینول به من دادند ومن ۳ ماه مصرف کردم و بعد از سه ماه مجدد سونو شدم که متاسفانه ۸ سنگ من باز هم بود و سنگهای سمت راست بزرگتر شده بود (سه سنگ حدود ۶.۵ شده بود) که دکتر باز هم همان داروها را تجویز کرد، اما من ۳ روز است درد کمی در هر دو کلیه دارم دچار نفخ شدید شدم و حالت بیقراری دارم و البته استرس شدید از دوباره تجربه کردن درد کلیه،لطفا راهنمایی بفرمائید چه کار کنم،ممنون از وقتتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۳ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام حتما سی تی اسکن شکم و لگن بدون تزریق انجام شود
  • تصویر کاربر مهيار جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    دكتر عزيز من دو ساله سنگ كليه دارم با تشخيص سونو حدود ٥/٥ ميلي متر گزارش شد، جديدا درد شديدي داشتم كه به بيمارستان مراجعه كردم با سيتي اسكن بزرگي سنگ ١٣ ميل تشخيص داده شد و ورود ابتداي حالب من همان روز سنگ شكن كردم و يك تيكه خيلي كوچك سنگ موقع إدرار دفع شد و تا يك ماه درد نداشتم و مايعات مصرف كرده و ورزش كردم بعد از دو هفته سونو دادم گفتن سنگ نداري تا همين يك شب پيش كه درد در ناحيه زير شكم سمت چپ احساس كردم ،إدرار تيره بود لطفا راهنمايي كنيد ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام مجدد سی تی اسکن انجام شود شاید سنگ در حالب گیر کرده
    2. تصویر کاربر مهيار پنجشنبه ۱۷ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      ببخشيد اگر سنگ در حالب گير كرده باشد بايد tul انجام داد يا با دارو يا سنگ شكن دوباره مشكل حل ميشود؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      بر حسب سایز سنگ و محل سنگ فرق دارد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر رضایی جمعه ۲۸ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 298 مشاهده پرسش
    سلام مدتی هست درد کلیه دارم کلیه هام طرف چپ بدنم هستن ویکی تو شکم بالا وپایین قرار دارن یکبار ۶ماه پیش سنگ شکن کردم چند بار سونو کردم باراول اول تردیبهشت گفتن سنگ نداری تیرماه دردم بیستر شد سونو گفت سنگ ۵میلی داری دردم بیشتر سمت چپ شکمم هست۱۵شهریور رفتم سونو گفتن سنگ نیست تو کلیه هات ولی دردم شدبدم گاهی ادارارم بند میاد حالت تهوع دارم الان درد اومده زبر شکم مثل درد زاییدن خانمی ۴۹ساله هستم وازمایش کم خونی وفقر اهن هم نشون داده لطفا راهنمایی کنید ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۸ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام سی تی اسکن شکم و لگن بدون تزریق انجام دهید
  • تصویر کاربر الهه سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر خسته نباشید آقای دکتر
    من یه سنگ حالب به اندازه 4.5 میلی متر با فاصله 21 میلیمتر از uvj دارم دوهفته است مایعات فراوان و داروهای گیاهی و قرص رواتینکس مصرف کردم درد شدیدی ندارم فقط گاهی اوقات سوزش و درد خفیفی در محل ادرار دارم بنظر شما دفع میشه؟ من خودم کار میکنم و یه بچه یتیم هم دارم اگه میتونید کمکم کنید سئوالم رو جواب بدید ممنون میشم دفعه سوم هست که میپرسم از خدمتتون
    ممنونم از لطف شما.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      بايد عمل تي يو ال كنيد تماس ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤ امروز
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر