جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دفع سنگ کلیه و پاسخ به سوالات شایع آن

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

علائم سنگ کلیه چیست؟

پاسخ: سنگ های کلیوی در اثر تجمع مواد معدنی حاصل می شوند. یک سنگ کلیه معمولا تا زمانی که به درون میزنای حرکت نکرده است بدون علامت است. هنگامی که علائم سنگ کلیوی پدیدار می شوند معمولا شامل موارد زیر می شوند:

دفع سنگ کلیه چه مدت طول می کشد؟

پاسخ: از طریق روش‌های درمانی، کوچک‌ترین سنگ‌ها که معمولاً کمتر از 5 یا 6 میلی‌متر هستند، ظرف چند روز تا چند هفته دفع می شوند.

در صورت اتمام درد سنگ کلیه، آیا همچنان باید به اورولوژیست مراجعه کرد؟

پاسخ: بله باید به پزشک مراجعه کنید. گرچه ممکن است دفع سنگ کلیه همراه با ادرار باشد و شما متوجه آن نشده باشید، اما باید به این نکته توجه کرد که در مواقعی ممکن است درد تسکین یابد درحالی‌که سنگ همچنان داخل کلیه است. بنابراین توصیه می‌شود حتماً به اورولوژیست مراجعه کرده و از وضعیت این سنگ‌های خفته که ممکن است موجب آسیب به کلیه شوند مطلع شوید.

علائم و نشانه های سنگ کلیه

علائم دفع سنگ کلیه کدام است؟

پاسخ: به‌طور کلی زمانی که سنگ می‌خواهد خارج شود، علائمی از خود بروز می‌دهد. زمانی که سنگ در بالا کلیه قرار دارد، درد در ناحیه پشت است. هنگامی‌که سنگ پایین‌تر می‌آید، درد در اطراف پهلو و شکم بیشتر می‌شود. وقتی سنگ در قسمت پایین میزنای می آید، درد در جلو شکم ظاهر می‌گردد.

موقعیت اورژانسی مربوط به زمانی است که سنگ می‌خواهد وارد مثانه شود و از طریق ادرار خارج شود که درد در ناحیه کشاله ران احساس می‌شود. زمانی که سنگ داخل مثانه شد درد کاهش می‌یابد و علائم در افراد مختلف به شکل‌های مختلفی ظهور پیدا می‌کند.

نوشیدن آب ایده خوبی برای باز شدن راه سنگ و دفع سنگ کلیه است. بهتر است بدانید نوشیدن بیشتر از یک لیتر آب در ساعت توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است فرد را به مسمومیت دچار کند.

مصرف داروهایی مانند tamsulosin موجب کوتاه‌تر شدن مسیر خروج سنگ می‌شوند. مصرف این دارو برای این منظور توصیه نمی‌شود و در صورت مصرف باید با توجه به تجویز پزشک باشد.

عوامل دیگری نیز مانند سایز و موقعیت سنگ در خروج آن تأثیر دارند. خروج سنگ 6 الی 8 هفته به طول می‌انجامد و در صورت عدم خروج آن، باید برای خارج کردن آن توسط پزشک، اقدام کرد.

سنگ درون لوله حالب

دو سال پیش از طریق سی تی اسکن متوجه شدم که سنگ کلیه دارم. پزشک داروی مورفین و رگ گشا تجویز کرد و بعد از دو روز دردم تمام شد، هفته بعد درد دوباره ظاهر شد و بعد برای همیشه از بین رفت. آیا این امکان وجود دارد که سنگ باقی مانده باشد؟ و سوال دیگر این که چرا این درد به صورت نوسانی است؟

پاسخ: سنگ کلیه ممکن است دفع شده باشد و یا در قسمتی باشد که فرد درد کمتری را احساس کند. درصورتی‌که سنگ، مسیر میزنای را سد کند، موجب درد می‌شود. زمانی که سنگ به داخل کلیه برگردد، درد از بین می‌رود.

از کجا بفهمیم سنگ کلیه دفع شده؟

پاسخ: دفع سنگ کلیه از طریق اسکن قابل‌بررسی است و در صورت مشاهده هرگونه علائمی باید به پزشک مراجعه کرد. در ضمن نوشیدن آب را نباید از یاد برد، زیرا موجب تسهیل در خروج سنگ و جلوگیری از بزرگ شدن آن می‌شود.

سنگ کلیه چگونه تشخیص داده می شود؟

پاسخ: چندین آزمایش متفاوت می توانند وجود سنگ کلیوی را تایید کنند. یک معاینه جسمانی می تواند وجود درد کولیکی را در ناحیه کشاله ران و نزدیک به کلیه ها آشکار کند. این نشانه ها، اغلب علائم هشدار دهنده در ارتباط با وضعیت فرد می باشند. یک آزمایش ادرار می تواند وجود یا عدم وجود خون و یک عفونت متعاقب از این وضعیت را در ادرار بیان کند.

آزمایش های خون می توانند برای تشخیص عوارض مرتبط با سنگ کلیوی و همچنین بررسی درستی تشخیص پزشک انجام شوند. آزمایش سی تی اسکن از ناحیه شکمی، راهی برای ارزیابی وجود سنگ های کلیوی است. یک آزمایش سی تی اسکن وضعیت میزنای، مثانه، کلیه ها، وجود یا عدم وجود سنگ، اندازه و موقعیت دقیق سنگ کلیوی، وجود یا عدم وجود انسداد و وضعیت دیگر اعضای موجود در آن ناحیه را مانند آپاندیس، آئورت و پانکراس نشان می دهد.

همچنین، نشان داده شده است که آزمایش های سونوگرافی دقت تشخیصی بالایی داشته و می توانند عوارض بسیاری را در ارتباط با سنگ های کلیوی تشخیص دهند. زنان باردار جهت دوری از تشعشعات غیر لازم، بهتر است به جای استفاده از سی تی اسکن از سونوگرافی استفاده کنند. هنگامی که فرد مبتلا به سنگ کلیوی تشخیص داده شد، تصویر برداری های ساده ای به وسیله اشعه ایکس مورد استفاده قرار می گیرند تا پیشرفت سنگ در سیستم دفع ادرار پیگیری شود.

یازده راه خانگی برای درمان و دفع سنگ کلیه

درمان های لازم برای دفع سنگ کلیه کدامند؟

پاسخ: درمان سنگ های کلیوی در درجه اول بر روی مدیریت علائم متمرکز است. دفع یک سنگ می تواند بسیار دردناک باشد.

در صورتی که فرد سابقه ابتلا به سنگ کلیه را داشته باشد، درمان خانگی می تواند برای او مناسب باشد. افرادی که تا به حال سنگ کلیوی دفع نکرده اند باید با پزشک صحبت کنند. در صورتی که درمان در بیمارستان مورد نیاز باشد، ممکن است به وسیله یک لوله درون رگی به فرد مایعات رسانده شود. همچنین، ممکن است به این بیمار دارو های ضد التهاب نیز داده شوند.

اغلب، دارو های مسکن نارکوتیک (مخدر) برای قابل تحمل کردن دفع سنگ کلیوی استفاده می شوند. دارو های ضد تهوع می توانند برای افرادی استفاده شوند که حالت تهوع و استفراغ دارند. در برخی موارد، یک متخصص مجاری ادرار (اورولوژیست) می تواند یک درمان با استفاده از امواج شوک به نام لیتوتریپسی برای بیمار انجام دهد.

این یک روش درمانی است که سنگ های کلیوی را به قطعات کوچک تر می شکند و به این صورت به آن ها اجازه عبور می دهد. افراد مبتلا به سنگ های بزرگ کلیوی در نواحی که امکان انجام لیتوتریپسی وجود ندارد می توانند از عمل های جراحی مانند خارج کردن سنگ از طریق برشی در کمر یا وارد کردن یک لوله به میزراه استفاده کنند.

دکتر حسین کرمی متخصص مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص لاپاراسکوپی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

3.9/5 - (105 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر آرزو چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    سلام من یه سنگ 7 کلیه راست و یه 3کلیه چپم نشون داد می‌خوام بدونم چقدر طول می‌کشه دفع سه اصلا دفع میشه
    1. تصویر کاربر آرزو سه شنبه ۵ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      چند روزه در رو 7 8ساعت درد می‌کنه و 1ساعتش شدیدتره
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام یک سی تی اسکن شکم و لگن بدون کنتراست کنید سایز دقیق سنگ را نشون بده . برای سنگ لگنچه سنگ شکنی برون اندامی بشه برای سنگ ۳ م م اقدامی نمیخواد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سوگل شنبه ۲۶ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 124 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر.آقای دکتر من از زمان بارداری دومم که دو سال پیش بود دچار عفونت شدید ادراری شدم که بعد از سونو گرافی متوجه چندسنگ در کلیه راست شدم . در این دو سال فقط از قطره سنگل و شیاف دیکلوفناک برای تسکین درد استفاده کردم . هر چند وقت یکبار سونو میدهم متوجه میشم که یا سنگ قبلی دفع شده یا سنگ جدید دارم. الان چندوقتیه دوباره در قسمت پهلوی راست درد تیر کشنده دارم .همراه ادرار بدبو که گاهی خیلی تیره میشه .ممنون میشم راهنماییم کنید چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ فروردین ۲( 1 سال پیش)
      سلام این سنگ داخل کلیه است و بسیار کوچک است و اصلا درد نمیدهد . سنگ داخل حالب عامل درد است . درد شما منشا کمری یا عضلانی دارد
  • تصویر کاربر محسن پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 130 مشاهده پرسش
    ضمن خسته نباشید ازشما،من ۳بار هست که سنگ کلیه دفع کردم،اما این سومی ۷ ملیمتر هست تو سی تی اسکن نشون دادولی یک ماه قبل هم یه سنگ انداختم اما الان این سنگ ۷ میل خیلی داره اذیت میکنه،البته الان نمی دونم بخاطر داروهای هست که دکتر نوشته دردش رو چندروزی هست احساس نمی کنم،یا که نه،الان ورزشکار هستم وهمین طور شاغل که از ورزش ومسابقات هیچ از کارم هم شدم وتوخونه بستری شدم
    پزشک معالج گفتن که بستری شم تا که بشکنه سنگ رو اما من ازعوارضش میترسم که باعث تشدید سنگ هاشه درآینده و..........
    نظرشما چیه آقای دکتر ممنونم ازشما
    الان درد های ریزی سمت کشاله رانم احساس میکنم که قبلا این درد سمت پشتم بیشتر بود.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام گزارش سی تی اسکن را بفرستید ببینم سنگ کجا قرار گرفته
  • تصویر کاربر مانی یکشنبه ۷ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 131 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شما دکتر عزیز
    تاریخ ۱۲ بهمن با درد در ناحیه کمر(پهلو) سمت راست و در ناحیه شکم و تهوع مواجه شدم ولی دردم شدید نبود قابل تحمل بود.گزارش سونو سنگ ۶ میل نوشته از اون تاریخ تا به امروز هرشب بمدت ۱ ساعت پیاده روی روزی ۱/۵ لیتر آب و سنکل روزی ۸۰ قطره+امنیک شبی ۱ عدد+سیستون قبل نهار و قبل شام استفاده میکنم ولی وقتی ورزش میکنم کمی کلیه ام و بیضه سمت راستم و زمانی که ادرار تخلیه میشه بعد از تخلیه سوزش الت تناسلی میگیرم که ثابت نیست.با این همه دارو و آب و فعالیت چرا سنگم دفع نمیشه☹️
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۷ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام یک سی تی اسکن شکم و لگن بدون کنتراست کنید بفرستید ببینم گزارش را
  • تصویر کاربر جواد چهارشنبه ۳ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 142 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر بنده 2 روز پیش با درد شدید پهلو به بیمارستان مراجعه کردم.گفتن سنگ کلیه است .بعد سونوگرافی انجام دادم.به پزشک مراجعه کردم که شیاف و قرص تامسولوسین نوشتن گفتن صبر کن تا دفع بشه.
    در منزل از آب و نوشیدنی زیاد استفاده میکنم الان 3 روز از درد اولیه میگذره دردم خیلی کمتره شده فقط پهلو هنوز درد خفیف دارم
    کی باید دوباره به پزشک مراجعه کنم؟
    آبم زیاد مصرف میکنم که رنگ ادرارم سفیده .
    1. تصویر کاربر جواد سه شنبه ۲ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      عکس سونو ارسال کردم خدمتون دکتر
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام من توصیه میکنم اگر درد کاهش یافته اما سنگ واضح ندیدید دفع بشه یک سی تی اسکن شکم و لگن بدون کنتراست انجام دهید چون دقیق میبینه که سنگی مونده یا نه و اینکه اگر مونده سایز دقیقش چقدر است هرچند با توجه به کاهش درد احتمالا دفع کرده اید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر رضاعاملی سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر.حدود ۷۰روز پیش پهلوم درد گرفت.ادرارم رنگش تغییر کرده بود ..آزمایش ادرار دادم.گفتند خون و سنگ مشاهده شد.رفتم سونوگرافی گفت چیزی نیست و هیچی مشاهده نشد.رفتم سی تی اسکن گفت سنگ ۸میل پشت کلیه هست و باید تئولtul بشه.
    فرداشب سنگی دفع شد حدود ۵ الی۶ میل..
    که بلافاصله سونوگرافی انجام دادم چیزی نبود.آیا میشه به سونوگرافی اعتماد کرد..
    خیلی وقته رنگ ادرار زرد رنگ هست..
    بنظر حضرتعالی سنگ دفع شده یا خیر؟
    عفونت دارم یا نه.. مایعات می خورم خوب میشه چند ساعت.اما مجددا زرد میشه..
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      اگر الان علامت ندارید مشکلی نیست
  • تصویر کاربر احمد پنجشنبه ۲۸ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 304 مشاهده پرسش
    سلام ‌دکتر. خسته نباشید. من در 7 ماه گذشته حدودا 5 سنگ دفع کردم تقریبا بدون درد. حدودا از ده روز پیش اضطراب شدیدی سراغم اومد جوری که ناخواسته ضربان قلبم بالا میرفت و پاهام میلرزید و نمیدونستم چمه تا اینکه 6 روز پیش متوجه درد کلیه شدم امروز رفتم سونو و یک سنگ 2mm در کالیس فوقاتی چپ و سنگ ریزه 3mm در کالیس فوقانی راست دیده شد و استاز i سیستم پیلو کالیس کلیه راست. دکتر بهم آلوپورینول واوریسترا10 ومتورال 50 و لوکستا 20 داد. میخواستم نظر شما را بدونم و اینکه به نظرتون این پنیک شبانه و بیحالی شدید در بدن و پا به نظرتون مال همین مشکل کلیست؟چون چند روز قبل از درد شروع شد ممنون
    1. تصویر کاربر احمد دوشنبه ۲۵ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      و اینکه دکتر بخاطر لرز شبانه که ممکنه عفونی شده باشه سیپروفکت بخورم یا چیز دیگه؟ چون دو روزه سیپروفکت میخورم.
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      بهتره بعد درمان عفونت جراحی بشید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حسینی چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 345 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید من ۴۵ سالم مرد هستم ۳یا۴بار سمت چپم درد شدید گرفت حتی یه بار همراه استفراغ بود سونوگرافی دادم دکتر گفت سنگی مشاهده نمی شود الان یه هفته است دارو سنکل می خورم لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش)
      1-سلام، بهتر است سونوگرافي كنيد.
  • تصویر کاربر آرزو پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر خسته نباشيد، من ٣٦ سالمه( مونث) و كليه ام كلا سنگ سازه، تا الان ٣ تا سنگ دفع كردم و تحت درمان با قرص بودم اما باردار شدم و تمام قرصها رو قطع كردم و امروز بعد از دو ماه كه فارغ شدم سونوي كليه انجام دادم كه ١٩ تا سنگ تشخيص دادن كه بزرگترينش ٧ ميل و كوچكترينش ٣.٥ هست، من بايد با اين وضعيت چه كار كنم؟ راهنماييم كنيد لطفا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش)
      باید سی تی اسکن انجام بدید و بعدشم احتمال زیاد نیاز به انجام PCNL هست
  • تصویر کاربر Newsha پنجشنبه ۶ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 420 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقتتون بخیر، ببخشید یه سوال دارم، من ۲۶ سالمه (مونث)، پزشک براساس سونوی ضمیمه شده، قرص سیستون هر ۱۲ ساعت ۲ عدد (۶۰ تا) و لیتورکس-بی (۳۰ عدد) و قطره سنکل هر روز ۵۰ قطره تجویز کردن و اینکه گفتن در صورت بروز درد یک عدد Omnic مصرف کنم. خواستم ببینم این حجم دارو لازمه؟ آیا با مصرف آب زیاد و فعالیت به تنهایی دفع نمیشه؟ سونوگرافی ضمیمه شده است.
    با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سنکل و امنیک رو بخورید و بقیه نیازی نیست
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر