جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

متاستاز سرطان پروستات چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سرطان پروستات بر غده ی پروستات که مسئول ایجاد مایع  منی است، تأثیر می گذارد. پروستات در زیر مثانه قرار دارد. در این مقاله به بررسی سرطان پروستات بدخیم و روش های درمانی آن میپردازیم.

مردان با افزایش سن، در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار میگیرند. با توجه به آمار موسسه ملی سرطان، حدود 20 درصد از مردان، سرطان پروستات را در طول عمر خود تجربه خواهند کرد.

پزشکان، بسیاری از سرطانهای پروستات را، در مراحل اولیه بیماری تشخیص می دهند، اما سرطان پروستات می تواند پیشرفت کند. زمانی به آن پیشرفته یا بدخیم می گوییم که به قسمت های دیگر بدن گسترش یافته باشد. ( متاستاز )

چگونه سرطان پروستات رخ می دهد؟

سرطان پروستات هنگامی رخ می دهد که سلول های پروستات جهش پیدا کرده و شروع به رشد غیرطبیعی کنند. آن ها با سرعت کنترل نشده تقسیم می شوند. در برخی موارد، سلول ها می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یابند. سلول های سرطانی می توانند از طریق بافت، خون یا سیستم لنفاوی گسترش پیدا کنند.

پس از اینکه یک پزشک سرطان پروستات را تشخیص داد، آزمایش هایی درخواست می دهد تا ببیند آیا سرطان به سایر نقاط بدن گسترش یافته است یا اینکه سرطان چه میزان از بدن را تحت تاثیر قرار داده است. پزشکان سرطان پروستات را از مرحله ی یک تا چهار طبقه بندی می کنند. مرحله ی چهار پیشرفته ترین شکل سرطان و موضوع این مقاله است.

 

 

سرطان پروستات مرحله ی چهار، سرطان پروستات بدخیم است که به گره های لنفاوی لگن گسترش یافته یا حالب ها را مسدود کرده است. حالب ها  لوله هایی هستند که کلیه ها را به مثانه وصل می کنند.

پزشک هر سلول سرطانی بدن را آزمایش میکند تا تعیین کند که آیا سلول های اضافی از پروستات به آن ناحیه گسترش پیدا کرده اند یا خیر. حتی اگر سرطان در استخوان تشخیص داده شود.

انواع سرطان پروستات بدخیم

دو نوع سرطان پروستات مرحله ی چهار وجود دارد:

مرحله ی چهار D1

در این نوع، سرطان پروستات به لگن، گره های لنفاوی یا ارگان های اطراف گسترش یافته است. با این حال، سرطان هنوز به مناطق دورتر گسترش نیافته است.

مرحله ی چهار D2

در این نوع، سرطان به اندام های دورتر مانند ستون فقرات، لگن، دنده ها و دیگر استخوان ها گسترش یافته است. متاسفانه درمان این مرحله از سرطان پروستات بسیار سخت است، اما قابل درمان است.

عوامل خطر

با توجه به آمار بنیاد سرطان پروستات، یکی از شاخص ترین عوامل سرطان پروستات سن است. حدود 65% از سرطان های پروستات، در مردان بالای 65 سال تشخیص داده می شوند.

دیگر عوامل خطر برای سرطان پروستات عبارتند از:

سابقه ی خانوادگی

مردان دارای پدر یا برادر مبتلا به سرطان پروستات، دو برابر سایر افراد، در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند.

نژاد

مردان آفریقایی _آمریکایی بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد.

محققان همچنین در حال بررسی ارتباط بین رژیم غذایی و افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند. رژیم های کم سبزیجات و یا با کلسیم بالا، با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات تهاجمی ارتباط دارند.

چگونه سرطان پروستات گسترش می یابد؟

سلول های سرطانی می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یابند. اگر این اتفاق رخ دهد، پزشکان می گویند: سرطان متاستاز داده است.

مناطقی از بدن که امکان گسترش سرطان پروستات در آنها وجود دارد، عبارتند از:

✔ استخوان

✔ مغز

✔ کبد

✔ ریه

✔ گره های لنفاوی، معمولا در اطراف لگن

علائم سرطان پروستات

از آنجا که پروستات بسیار نزدیک به محل خروج ادرار از بدن است، بسیاری از علائم سرطان پروستات بر روند ادراری تأثیر می گذارند. نمونه هایی از این علائم عبارتند از:

✅ درد کمر یا لگن

خون در ادرار یا مایع منی

✅ سوزش یا درد بعد از ادرار کردن

✅ اشکال در تخلیه ی کامل مثانه

✅ اشکال در شروع جریان ادراری

✅ فوریت در ادرار کردن به صورت ناگهانی

✅ جریان ضعیف ادرار

درمان سرطان پروستات بدخیم

درمان سرطان پیشرفته پروستات اغلب بر کاهش یا توقف گسترش سلول های سرطانی تمرکز می کند. معمولا با گذشت زمان مرد مبتلا به سرطان پروستات بدخیم ، تحت درمان هایی مانند برداشت پروستات، اشعه درمانی یا شیمی درمانی برای کشتن سلول های سرطانی قرار می گیرد. اگر این درمانها، پیشرفت سرطان پروستات را متوقف نکنند، ممکن است از روش های دیگر استفاده شود.

پزشکان در دانشگاه مکزیک معتقد هستند، که درمان هورمونی درمان استاندارد برای سرطان متاستاتیک پروستات است. با این وجود، درمان های دیگری نیز وجود دارد که ممکن است پزشک از آنها استفاده کند.

درمان های هورمونی

با متوقف کردن هورمون هایی که می توانند به رشد سرطان کمک کنند، درمان های هورمونی اغلب می توانند، جلوی گسترش سرطان پروستات را بگیرند. این درمان به همراه شیمی درمانی، پس از عمل جراحی خارج کردن بیضه ها، برای کاهش تولید هورمون به پروستات ممکن است، تجویز شود.

درمان دارویی پروستات

بعضی از داروهای هورمونی که پزشک برای سرطان پروستات بدخیم تجویز می کند، عبارتند از:

1- آبیراترون: این دارو اغلب با پردنیزون تجویز می شود. نشان داده شده است که این دارو پیشرفت درد را کاهش داده و باعث افزایش کیفیت زندگی می شود.

2- اِنزالوتامید: این دارو می تواند خطر ابتلا به سرطان را بدون عوارض ناخواسته ی شیمی درمانی، از جمله تهوع و ریزش مو، کاهش دهد.

سایر گزینه های درمان

علاوه بر درمان های هورمونی، پزشک ممکن است درمان های دیگری را برای کاهش متاستاز سرطان پروستات تجویز کند. از جمله این درمانها:

شیمی درمانی

شیمی درمانی شامل مصرف داروهایی است که به سرعت سلول های در حال تقسیم را می کشند. نمونه هایی از داروهای شیمی درمانی که برای درمان سرطان پیشرفته پروستات مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

☑ میتوکسانترون

☑ دوستاکسل

☑ پاکلیتاکسل

☑ استراموستین

ایمونوتراپی

ایمونوتراپی باعث می شود سلول های سیستم ایمنی بدن بسیار قویتر و موثرتر با سرطان مبارزه کنند. نمونه هایی از درمان های بیولوژیک عبارتند از:

☑ تجویز عوامل تحریک کننده کولونی

☑ اینترفرون

☑ اینترلوکین یا آنتی بادی های مونوکلونال

تشخیص بزرگی پروستات

داروهای مورد استفاده برای درمان متاستاز استخوان

اگر سرطان به استخوان گسترش پیدا کند، پزشکان می توانند چندین دارو تجویز کنند تا شکستگی و درد استخوان ها کاهش یابد. نمونه هایی از داروهایی که برای درمان درد استخوان استفاده می شود، عبارتند از:

☑ دنوسوماب

☑ زوفیگو

☑ زولدرونیک

در حال حاضر محققان در حال آزمایشات بسیاری برای کشف درمان های جدید برای سرطان پروستات، هستند.

 

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

3.7/5 - (25 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فرهاد شنبه ۲۶ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر پدر من ۴۹ سالشه _ بدون هیچ گونه علائمی ما ازمایش چکاپ دادیم برای پدرم _ همه چیز نرمال بود اما psa عدد ۱۹ رو نشون دادن ک گفتن بالاس _ چکآپ رو اردیبهشت ماه انجام دادیم و ی سری داروها مصرف کرد به مدت یکماه و بعد شهریور ماه ی ازمایش دیگه ای دادیم ک psa عدد ۱۸ رو نشون دادن اما گفتن نمونه گیری کنید _ نمونه گیری انجام دادیم _ گفتن جواب نمونه خوب نیست _ پدر من هیچگونه علائمی نظیر سوزش ادرار _ درد کلیه _ استخوان ووو ندارن _ گفتن ک جواب نمونه خوب نیست و باید اسکن هسنه ای استخوان بدید _ اقای دکتر چیکار کنیم؟؟ عکس و براتون بفرستم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      ایشون مبتلا به سرطان پروستات هستن ولی به نظر در مرحله ی خوبی هست و قابل جلوگیری ه ، به شرطی که در اسکن استخوان درگیری وجود نداشته باشه. حتما اسکن انجام شود ، به احتمال زیاد درگیری ندارد. اگر اسکن نرمال بود میتوان جراحی کرد
    2. تصویر کاربر فرهاد دوشنبه ۲۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      اقای دکتر اگر با استخوان درگیر شده باشه چی؟؟؟
    3. تصویر کاربر فرهاد سه شنبه ۲۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      اقای دکتر تروخدا جواب بدید_ اگر با استخوان درگیر شده باشه چیکار کنیم؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      اون وقت رادیوتراپی و شیمی درمانی میشن. احتمالا درگیری لستخوان نداشته باشن
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر عظیمی شنبه ۲۶ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 381 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    وقت شما بخیر
    ضمن تشکر از پاسخ های دویروز شما، من به علت تکرر ادرار و نیز درد خفیف در ناحیه تناسلی داروهای تلترودین، امنیک و ازیترمایسین را ادامه می دهم. سوال من این است که من در حدود 14 سال اخیر هر روز دو سه فنجان نسکافه و یک لیوان چای مصرف می کردم. دیروز به دلیل ناراحتی فوق الذکر و با تصور اینکه چای و نسکافه ضرر دارد، آنها را مصرف نکردم و شب سردرد بسیار شدیدی داشتم.
    آیا به نظر شما مصرف نسکافه و چای ضرر دارد؟
    از آنجاییکه احتمال می دهم سردرد دیشب به خاطر عدم مصرف چای و نسکافه بوده باشد، آیا امکان دارد روزی یک نسکافه و یک چای مصرف کنم؟
    ممنون
    سلامت باشید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      ایرادی ندارد ، استفاده کنید ، احتمالا بدنتون وابسته شده به چای و نسکافه
    2. تصویر کاربر عظیمی دوشنبه ۲۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      آقای دکتر خیلی ممنون.
      سلامت و پایدار باشید.
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      خواهش میکنم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر N.n جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    من پدرم اخر سال ۹۸ جراحی داشتن که رکتوم کامل برداشته شد و نصفی از پروستات به علت سرطان بعداز عمل یه مدتی خوب بودن ولی بعد از یکماه مشکل دفع ادرار کنترل ادرار بی حسی ضعف پا درد شدید کمر در حدی که با مسکن جوابگو نیست دوتا دکترای خودشم جوابگو نیستن هی به هم پاس میدن براش ام ار ای نوشتن میخواستم بدونم تشخیص شما چیه پدرم هنوز هم تحت شیمی درمانی هستن خواهشا جواب بدین پدرم حتی نمیتونه بخوابه ادرار کنه درد شدید کمر و لگن داره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      برای درد با دکتر انکولوژیست خودشون مشورت کنید ، برای ادرار ، داروی یوریناسین ۱۰ روزی ۱ عدد
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    سلام خدمت آقای دکتر کرمی ببخشید برادر شوهرم الان نزدیک به ۳ ساله که توده در پروستاتش پیدا شده ۳ بار جراحی کردن الان به مثانه و استخوان متاستاز داده دارن شیمی درمانی میکنند به نظرتان امید به بهبودی ایشان هست چند درصد امکان داره جواب بگیره ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      تنها راه ایشان فعلا شیمی درمانی هست که بیماریشان را تحت کنترل قرار بده. میتونین جهت بررسی میزان موفقیت با دکترهای رادیوانکولوژیست مشورت کنید
  • تصویر کاربر جمشید شنبه ۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر،وقت به خیر
    اینجانب ۳۷ سال سن دارم،
    و متاسفانه تکرر ادرار دارم و ادرارم ضعیف و باریک خارج میشود،
    علیرغم اینکه خیلی احساس ادرار دارم ولی توالت که میروم با تاخیر ادرار میکنم،
    سونو و آزمایش در فایل پیوست هست،
    دوره یه ماهه داروهای زیر را استفاده کردم،کمی خوب شد(ادرار با شدت بیشتر و تاخیر کمتر در دفع ادرار)،ولی داروها را الان دوهفته که تمام شدند و قطع که کردم دوباره همان حالات هستند :
    ترازوسین هر شب نصف قرص
    نپروپرد ۵ هر شب یک قرص
    افلوکسیر و سلکوکسیب ۱۰۰ هر ۱۲ ساعت،
    ان شاءالله خداوند سلامتی به شما دهد،
    به نظرتون چکار کنم؟
    من از روستاهای استان خوزستان هستم
    سپاس.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، دارو رو ادامه بدید بهتر نشد اطلاع دهید
  • تصویر کاربر فرشاد دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و وقت بخیر خدمت شما جناب دکتر.حدود 9 ماه پیش و مناسفانه بدون کاندوم رابطه جنسی برقرار کردم که 7 مرتبه انزال داشتم.بعد از آن با مشکلاتی همچون :

    1-بیش از حد کوچک بودن آلت تناسلی در طول روز
    2-عدم نعوظ بعد انزال اولیه
    3-خارج شدن منی همراه با درد در صورت انزال
    4-درد ناحیه زیر شکم و بالای آلت تناسلی
    5-تلاش زیاد برای دفع کامل ادرار تا جایی که در انتها گاهی مایعی سفید رنگ مثل منی از آلت تناسلیم خارج میشود
    6-وقتی ادرار تمام میشود، گاهی احساس میکنم باز هم به صورت قطره ای در حال دفع ادرار هستم

    رو به رو‌شدم...
    در اینباره نیاز به مشورت با شما دارم.
    میخواستم بدانم مشکل من بنظر شما چیست و چگونه باید آن را رفع کنم؟

    تایم ویزیت هم دریافت کرده ام و حضورا هم خدمت خواهم رسید

    داروهایی که مصرف میکنم:
    آسنترا
    کلورودیازپوکساید
    فاموتیدین
    آتوموکستین
    سینورکس
    لووتیروکسین
    هستند.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      باید سلام باید کشت وانتی بیوگرافی جدید بدهید
  • تصویر کاربر H سه شنبه ۲۰ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر طاعات قبول
    پدر من ۵۰ سال سن دارد در ۲ سال گذشته درد زیر شکم وبیضه و تکرر ادرار به دکتر رفتن آزمایش psa =6.3 سری اول بعد از ۴۰ روز مصرف دارو psa =8.5 دوباره داروی جدید بعد از ۳۰ روز psa = 6.6 دوباره دارو بعد از ۴۰روز psa = 4.7 و دوباره دارو بعد از ۴۰ روز آزمایش psa =8.5 دکتر فرستاد برای نمونه که جواب نمونه رو براتون میفرستم که گفتم یه مقدار ریزی بدخیم داره اما تحت نظر باشه دوباره با مصرف دارو برج ۱۲ psa =0.5 رسید الان که برج ۲ هست ما برای چک کردن و بدون دارو تو این مدت psa =5.59 و free psa=1.11 و بعد از ۲۴ ساعت psa =4.19 رسیده . چرا اینقدر نوسان داشته تو این مدت ؟ آقای دکتر شما نظر شما چیه ما پیش شما بیایم چون وقت گرفتن هم خیلی مشکله
    همکار شما فرمودند فعلا صبر کنیم چون احتمال داره عمل کنیم بدیم آزمایش چیزی داخلش نباشه الان هست یا نیست احتمال میده برای سوزش ادرار اون ضایعه دیده شده به ما میگه ۱۳ سال طول میکشه تا کل غده رو بگیرد آقای دکتر ما الان چکار کنیم یه وقت بدخیم عود نکنه بزنه به استخوان و بدنش ما خیلی استرس داریم آیا رادیکال درمانی بشه یا نشه ؟ خطرناک هست یا نیست
    اما الان خیلی کم سوزش ادرار و تکرر ادرار در شب ندارن و احساس بهبودی میکنن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۰ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلتک، نظر کن این هست که تحت نظر پزشک خودشون تحت ویزیت و معاینه قرار بگیرن
  • تصویر کاربر آرین جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید
    ۱۹ سالمه اقای دکتر دیروز در موقع انزال درد و تیر شدیدی در قسمت زیر بیضه (بین مقعد و بیضه ) داشتم .به طوری که هنوزم گاهی تیر میکشه و در دفع ادرار و مدفوع هم کمی مشکل دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      شبها در اب گرم بشينيد بهتر ميشود
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    خسته نباشی دکترجان
    من یه ساله که منی خونی دارم؛ هر چی دکتر رفتم خوب نشدم! خیلی آزمایش و سونو
    ولی میگن هیچیت نی!
    فقط این آزمایش آخری رو نشد ببرم، کرونا اومد
    میخواستم بدونم تستسترونم کم نیست؟؟ شاید بخاطر اونه که خون میاد به جای منی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      ازمایش خوب وجای نگرانی نیست
  • تصویر کاربر جعفر سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پدرم57ساله هست،یکباره انسداد ادرار شدکه سوند گذاشتندوبامراجع به بیمارستان و انجام آز و سونو گفتند عفونت داره و اندازه پروستات رو90زده بود که3روز در بیمارستان بستری شدکه گفتند عفونت از بین رفته وسونو جدید اندازه پروستات37شده بودکه بعداز مرخصی با مراجعه به متخصص کلیه با انجام آزمایش و معاینه گفتند التهاب پروستات دارن و تاوانکس 500و تامسولوسین روزی یکی و سلكوكسيب 12ساعت و5عدد آمپول امیکاسین 8 ساعت یکی حالا بعد5روز مصرف دارو امروز سوند رو درآوردیم که مجدد انسداد ادرار داشتن که مجدد سوند گذاشتیم آزمایشات ارسال میشه، لطفا بگید که دلیل و راه درمان چیه، سپاس فراوان با توجه به شرایط امروز با وجود بیماری کرونا و مسافرت نکردن راه درمان چیه ، از استان ایلام مزاحم میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر