جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علائم و نشانه های سنگ کلیه

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

درد سنگ کلیه که با عنوان کولیک کلیوی نیز شناخته می شود، یکی از شدید ترین انواع درد است. درد به اندازه ای شدید است که هر ساله بیش از 1 میلیون نفر به اورژانس مراجعه می کنند. در ادامه با نشانه های سنگ کلیه آشنا می شویم.

سنگ کلیه مجموعه ای جامد از نمک و مواد معدنی است که اغلب از کلسیم یا اسید اوریک تشکیل شده است. سنگ ها در داخل کلیه تشکیل شده و می توانند به سایر بخش های دستگاه ادراری بروند.

سنگ ها اندازه های متفاوتی دارند. بعضی ها به اندازه ی کسری از یک اینچ کوچک هستند. برخی می توانند تا چند اینچ رشد کنند. برخی از سنگ ها می توانند خیلی بزرگ شوند و کل کلیه را در بر گیرند.

سنگ کلیه زمانی شکل می گیرد که مقدار زیادی از مواد معدنی خاص بدن در ادرار تجمع پیدا کند. هنگامی که به خوبی هیدراته نمی شوید، ادرار با سطوح بالاتری از مواد معدنی خاص تغلیظ می شود. با سطوح بالاتر مواد معدنی احتمال تشکیل سنگ کلیه بالاتر است. حدود 1 نفر از هر 11 نفر در ایالات متحده سنگ کلیه دارند. سنگ کلیه بیشتر در مردان، افراد چاق و افراد دیابتیک رایج است.

سنگ های کلیه کوچک که در کلیه باقی می ماند، اغلب نشانه ای ایجاد نمی کند. ممکن است تا زمانی که سنگ به داخل حفره حالب (لوله ای که از طریق آن ادرار از کلیه به مثانه منتقل می شود) برسد، متوجه چیزی نشوید.

سنگ های کلیه معمولا بسیار دردناک هستند. اکثر سنگ ها بدون درمان خودشان دفع می شوند. با این حال، ممکن است به یک روش برای شکستن یا حذف سنگ هایی که عبور نکرده اند، نیاز داشته باشید.

 نشانه های سنگ کلیه

1- درد پشت، شکم یا پهلو

از  نشانه های سنگ کلیه وجود درد شدید در پشت،شکم و پهلو است. معمولا درد زمانی شروع می شود که سنگ در حالب تنگ حرکت کند که باعث انسداد و ایجاد فشار در کلیه می شود. فشار، فیبرهای عصبی را فعال می کند که سیگنال های درد را به مغز انتقال می دهند.

درد سنگ کلیه اغلب به طور ناگهانی شروع می شود. همانطور که سنگ حرکت می کند، محل و شدت درد تغییر می کند. درد اغلب موج وار است و با هر انقباض حالب که می خواهد سنگ را دفع کند، بدتر می شود. هر موج ممکن است چند دقیقه طول بکشد، از بین برود و سپس دوباره ایجاد شود.

درد در پهلو و پشت و زیر دنده ها احساس می شود و ممکن است همچنان که سنگ در دستگاه ادراری حرکت می کند، به شکم و کشاله ران انتشار یابد. سنگ های بزرگ می توانند دردناک تر از سنگ های کوچک باشند، اما شدت درد لزوما به اندازه سنگ بستگی ندارد. حتی سنگ کوچک هم می تواند دردناک باشد زیرا حرکت کرده یا باعث انسداد می شود.

تکرر ادراری

2- درد یا سوزش هنگام ادرار کردن

هنگامی که سنگ به ناحیه اتصال بین مثانه و حالب می رسد، حین ادرار کردن احساس درد خواهید کرد، که یکی دیگر از و نشانه های سنگ کلیه است، که پزشکان  به آن دیزوری می گویند.

درد می تواند تیز و سوزاننده باشد. اگر نمی دانید سنگ کلیه دارید، ممکن است آن را با عفونت دستگاه ادراری اشتباه بگیرید. گاهی اوقات عفونت همراه با سنگ است.

3- احساس فوریت در دفع

نیاز به رفتن به سرویس بهداشتی سریع تر یا بیشتر از حد معمول نشانه دیگری است که سنگ به بخش پایین دستگاه ادراری منتقل شده است. و ممکن است سریعا به سمت سرویس بهداشتی بدوید و یا دائما در طول روز و شب نیاز به ادرار کردن داشته باشید. فوریت در ادرار کردن نیز می تواند علائم عفونت ادراری را تقلید کند.

4- خون در ادرار

خون در ادرار یکی از شایعترین و نشانه های سنگ کلیه در افراد مبتلا به سنگ های دستگاه ادراری است. این علامت هماچوری نامیده می شود.خون می تواند قرمز، صورتی یا قهوه ای باشد.

گاهی اوقات سلول های خونی برای دیدن بدون میکروسکوپ خیلی کوچک هستند (هماچوری میکروسکوپی). اما پزشک می تواند برای این علامت آزمایش انجام دهد.

5- ادرار کدر و یا بدبو

ادرار سالم شفاف است و بوی تندی ندارد. ادرار کدر یا بدبو می تواند علامتی از عفونت کلیه ها یا بخش های دیگر دستگاه ادراری باشد. بر اساس یک مطالعه حدود 8 درصد از افراد مبتلا به سنگ کلیه حاد، عفونت ادراری داشتند.

کدر بودن نشانه ای از وجود چرک در ادرار یا پیوری است. بوی آن می تواند از باکتری هایی باشد که باعث عفونت دستگاه ادراری می شوند. بو همچنین ممکن است ناشی از ادرار بیش از حد تغلیظ شده باشد.

6- حجم کم ادرار

سنگ های کلیه بزرگ گاهی در حالب گیر می کنند. این انسداد می تواند جریان ادرار را کند یا متوقف کند. با وجود انسداد ممکن است کمتر از حد معمول ادرار کنید. جریان ادرار که به طور کامل متوقف می شود یک اورژانس پزشکی است.

حالت تهوع

7- تهوع و استفراغ

یکی دیگر از رایج ترین نشانه های سنگ کلیه بین افراد مبتلا به این بیماری حالت تهوع و استفراغ است.این علائم ناشی از ارتباط عصبی مشترک بین کلیه ها و دستگاه گوارش است. سنگ های کلیه می توانند اعصاب دستگاه گوارش را مهار کنند و باعث ناراحتی معده شوند. تهوع و استفراغ همچنین می تواند پاسخ بدن به درد شدید باشد.

8- تب و لرز

تب و لرز از نشانه های عفونت کلیه یا بخش دیگری از دستگاه ادراری است که می تواند عارضه جدی برای سنگ کلیه باشد. همچنین می تواند نشانه ای از مشکلات جدی دیگر در کنار سنگ کلیه باشد. هر گونه تب همراه با درد نیازمند توجه فوری پزشکی است. تب هایی که با عفونت اتفاق می افتند، معمولا 38 درجه سانتیگراد یا بیشتر هستند. اغلب لرز همراه با تب می باشد.

زمان مراجعه به پزشک متخصص

سنگ کلیه مجموعه ای جامد از نمک و مواد معدنی است که در کلیه ها ایجاد شده و می تواند به سایر قسمت های سیستم ادراری برود. سنگ ها موجب علائمی مانند درد، مشکل در حین ادرار کردن، ادرار کدر و بد بو، تهوع و استفراغ می شوند.

برخی از سنگ ها خودشان دفع می شوند. برخی دیگر به درمان با امواج صوتی یا جراحی برای شکستن و یا حذف آنها نیاز دارند. اگر دچار نشانه های سنگ کلیه شدید، با پزشک خود مشورت کنید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.4/5 - (132 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فرامرز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 367 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام خواهشمند است عنایت فرمایید نسبت به بررسی سونوگرافی پیوست بذل محبت و دستور مقتضی صادر گردد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      بهتر تست با عکسIVPبیایید ببینم۰۲۱۷۱۰۶۲۳۰۰
  • تصویر کاربر ندا پنجشنبه ۱۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 361 مشاهده پرسش
    سلام وقت شما بخیر.خانمی 50 ساله ام در کلیه راستم سنگی ب اندازهmm17.5×9.5است به داروی بیهوشی حساسم دکترم میگویدچون سنگ بزرگ است باید 2بارسنگ شکن شود و او جراحی را پیشنهاد کرد(12آذر نوبت عمل دارم).ممنون میشوم نظرتان را بگویید(دارای قند و فشار خون نیز هستم)
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      عکسش را بفرستید ببینم اگر میتوانید حضوری بیایید ببینم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سلام-مادرم شنبه ۱۱ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 341 مشاهده پرسش
    سلام-مادرم بنام عصمت سواری تقریبا 5سال است که کم خونی دارن و طحالش هم بزرگ است و تحت مراقبت است.الان 2هفته است که سنگ کلیه به بزرگی 29میلیمتر دارد در لگنچه چپ و تعدادی هم شاخ گوزنی دارد دکتر بردیم گفتند چون طحال بزرگه نمیشود عمل کنید.ایشان تقریبا75سالشون است.چه راهکاری را جناب دکتر پیشنهاد می کنند؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۱ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      دکتر خون باید بروید
  • تصویر کاربر سعید پنجشنبه ۱۳ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    با سلام.بنده به مدت دو روز است رنگ ادرارم تغییر کرده وبه رنگ سفید درآمده،کلیه ام هم شن دفع می کند،میشه بفرمائید بنده چه مشکلی دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۳ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      ازمايش ادرار دهيد بفرستيد ببينم
  • تصویر کاربر امین جمعه ۳ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 310 مشاهده پرسش
    میخواستم مشخصات ودرمان بیماری کلیوی این جنین در سونویی که فرستاده شد را لطف کنید توضیح دهید آیا درمان داره ؟ اگه میشه چقد طول میکشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر سعید یکشنبه ۴ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من سابقه سنگ کلیه دارم من مدتی است حدود نیم ساعت بعد از غذا خوردن کلیه درد میگیرم ... مشکل چیست. در ضمن سنگ کلیه دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۴ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      با سونوگرافي مشخص ميشود
  • تصویر کاربر مریم دوشنبه ۲۹ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر آزمایش ادرار دادم خون دیده شده و علاوه بر آن در سونوگرافی هم هیدرونفروز کلیه گزارش شده بعد علت را جویا شدم که فهمیدم توسط سی تی اسکن در روطرف چپ و راست pelvic mass گزارش شده خیلی نگرانم خواهش میکنم کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۹ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام بايد MRI انجام دهيد
  • تصویر کاربر فریبرز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    مثانه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام عزيزم سوالتان چيست
    2. تصویر کاربر فریبرز سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      سوالم اینکه این درد زیر شکم که سمت راسته وگاهی دور ناف هم میزنه واینکه چرا باخوردن کمی غذا احساس سفتی شکم میکنم اینها از چی میتونه باشه برای درمانش چکار باید بکنم واز کجا شروع کنم بدرمان خودم.البته در سواله قبلیم مقداری در ادرارم خون هم موجود هست که فرمودید که باید برسی بشه .حالا شما سوال بنده رو راجب درد وزیرشکم سمت راست واین احساس سفتی شکم در ناحیه ناف ودرد ان راهنمایی بفرمایید.ایا باوجود این حالات لازم میدانید جهت معاینه خدمتتان برسم.ممنون یاعلی.
    3. تصویر کاربر فریبرز سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      ؟؟؟؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      سونوگرافي شكم ولگن كنيد
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر ایرج یکشنبه ۲۴ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 505 مشاهده پرسش
    با سلام همسر بنده خانمی ۵۳ ساله است اخیرا دچار درد شدید کلیه شد با مراجعه به بیمارستان و انجام سونوگرافی وسی تی اسکن ، تشخیص پزشک معالج سنگ شکنی درون اندامی بود. پزشک فرمودند اندازه سنگ به اندازه یک لوبیا است . روز دوشنبه در بیمارستان کسری کرج عمل انجام شد و بعد از یک روز بیمار مرخص گردید . لکن تقریبا هر روز درد شدید و غیر قابل تحمل به سراغ بیمار می اید و کار به اورژانس و تزریق مرفین و ... میکشد
    روز گذشته دوباره سی تی اسکن انجام گرفت و تشخیص دادند یک تکه سنگ به اندازه یک عدس در حالب مانده و یک تکه هم به کلیه برگشته و بایستی دفع شود
    مایعات بسیار مصرف میشود داروهای گشاد کننده هم شیمیایی هم گیاهی استفاده میگردد لکن افاقه نمیکند
    پزشک سه پیشنهاد دارد دفع با خوردن مایعات همراه با درد ۲ - گذاشتن لوله بمدت یکماه برای تسهیل در دفع ۳ - سنگ شکن مجددبرون اندامی
    البته دکتر اعلام داشت که سنگ خیلی سخت بود و با زحمت شکست
    شما چه پیشنهاد میفرمایید
    متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      نياز بهدرمان خاصي فعلا نيست
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۲۴ اردیبهشت ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر کرمی
    من ابتدا کمر درد شدیدی داشتم که با توجه به مراجعه به دکتر تشخیص ایشون سنگ بود
    ازمایش سونو گرافی دادم که نشون داد سنگ کلیه دارم
    دکتر فرمودند اگه مایعات زیاد بخوری اذیتت نمیکنه و اگه اذیت کرد بیا برا سنگ شکنی

    بعد از یک سال متاسفانه اخیرا درد شدیدی داشتم که رفتم برا سونو گرافی که نتیجه به این صورت بود
    ۱:سنگ به قطر ۴ م م در پل فوقانی کلیه راست مشهود است
    ۲:سنگ به قطر ۵ م م در ابتدای حالب راست منجر به هیدرونفروز خفیف در سمت راست شده است.

    جسارتا بنده به دکتر های شهرستان خودمون زیاد اعتمادی ندارم
    توصیه شما چی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۴ اردیبهشت ۹۵( 7 سال پیش)
      مطلب وفيلم سنگ حالب سايت من را ببينيد توضيح دادهام
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر