جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا واکسن کووید 19 روی بیضه ها تأثیر می گذارد؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

در سال های وجود کرونا، همه ی ما از دلایل خلاقانه ای برای عدم حضور در رویداد های اجتماعی استفاده کرده ایم! اما دلیل خواننده ی رپ آمریکایی برای شرکت نکردن در مراسم مت گالا اینترنت را ترکاند! او تصمیم گرفت به علت قانون واکسینه بودن شرکت کنندگان این مراسم، از رفتن به این رویداد پر ستاره اجتناب کند.

او با به اشتراک گذاشتن داستانی در مورد دوست پسر عموی خود که تجربه ی واکسیناسیون «جالبی» داشت، توجه کاربران شبکه های اجتماعی را به خود جلب کرد. به گفته او: تزریق واکسن کرونا باعث تورم بیضه های این مرد و ناتوانی جنسی او شد. همچنین او گفت که همین دلیل، باعث خراب شدن رابطه ی نامزدی این مرد شده است!

این داستان در شبکه های اجتماعی بازخورد های زیادی داشت و توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرد. به همین منظور، رفع ابهامات در مورد این موضوع برای سازمان های مراقبت های بهداشتی مانند CDC به امری ضروری تبدیل شده است. در این مقاله، متخصص اورولوژی در رابطه با تاثیر کووید 19 روی بیضه ها و اختلال نعوظ توضیحاتی را ارائه می دهد. همچنین، او برایمان شرح می دهد که چگونه واکسیناسیون می تواند به محافظت از دستگاه تناسلی مردان کمک کند.

تاثیر کووید 19 روی بیضه ها

آیا واکسن کووید 19 می تواند باعث تورم یا جمع شدن بیضه ها شود؟

به گفته این متخصص: تحقیقات حاکی از این است که ابتلا به کووید-19 مضر تر از خطرات مرتبط با واکسیناسیون می باشد. تا کنون در هیچ یک از مطالعات، تأثیر منفی واکسن های کرونا روی سیستم تولید مثل مردان گزارش نشده است که این تأثیرات منفی شامل هرگونه واکنش فیزیکی مثل بزرگ شدن یا کوچک شدن بیضه ها می شود.

به دلیل نحوه ی ساخت واکسن های mRNA کووید-19، این واکسن ها پاسخ های ایمنی مشابه سایر واکسن ها را ایجاد نمی کنند. افراد ممکن است واکنش های بدی به واکسن های حاوی ویروس زنده نشان دهند. اما واکسن هایی مثل فایزر و مدرنا واکسن های حاوی ویزوس زنده نیستند. آنها با DNA ترکیب نمی شوند و به محض ورود به بدن، به سرعت تجزیه خواهند شد. بنابراین هیچ دلیل علمی برای اینکه این واکسن ها باعث تورم بیضه ها شوند وجود ندارد.

آیا واکسن کووید 19 می تواند باعث ناتوانی جنسی یا ناباروری مردان شود؟

مطالعه ای که اخیراً در یکی از دانشکده های پزشکی انجام شده است نشان می دهد که واکسن های mRNA کووید-19 هیچ اختلالی در تولید اسپرم ایجاد نمی کنند. در این مطالعه، محققان پارامترهای مایع منی را قبل و بعد از واکسیناسیون مورد بررسی قرار دادند و هیچ تأثیر منفی روی پارامتر ها و عملکرد اسپرم مشاهده نشد.

از سوی دیگر، پارامتر های اسپرم با بهبود اندکی مواجه شد. این نتایج به این معنی نیست که واکسن های mRNA کووید-19 قدرت باروری شما را افزایش می دهد، بلکه به این معناست که این واکسن ها هیچ آسیبی به قدرت باروری شما نمی رسانند.

تاثیر کووید 19 بر ناتوانی جنسی

آیا واکسن های کووید-19 می توانند باعث اختلال نعوظ (ED) شوند؟

در رابطه با تاثیر واکسن کرونا بر نعوظ باید گفت که واکسن های کووید-19 هیچ ارتباطی با اختلال نعوظ (ED) ندارند. با این وجود، برخی مطالعات نشان می دهد که بیماری کرونا در برخی موارد می تواند سبب اختلال نعوظ شود. یک مطالعه در ایتالیا گزارش داده است که اختلال نعوظ می تواند یکی از عوارض کوتاه مدت یا بلند مدت بیماری کووید-19 باشد.

این مطالعه که روی 25 مرد مبتلا به کووید-19 و 75 مرد با تست منفی کرونا انجام شد، نشان داد که درصد ابتلا به اختلال نعوظ در مردان مبتلا به کووید-19 (28%) نسبت به مردانی که تست آنها منفی بود (9%) بسیار بیشتر است. محققان همچنین اظهار داشتند که «واکسیناسیون جهانی کووید-19 و مراقبت های فردی می تواند به جلوگیری از اختلالات عملکرد جنسی کمک کند».

به گفته این متخصص، ویروس کرونا می تواند باعث ایجاد مشکلات باروری و کاهش تولید اسپرم شود. مطالعات روی جسد افرادی که بر اثر ابتلا به کووید-19 فوت کرده بودند، حاکی از وجود ویروس در آلت تناسلی به همراه شواهدی از ED بوده است. با این وجود، برای فهمیدن اینکه آیا ویروس کرونا از طریق رابطه ی جنسی منتقل می شود یا خیر، به مطالعات بیشتری نیاز است.

آیا مشکلات بیضه می تواند یکی از عوارض واکسن کووید-19 باشد؟

در رابطه با تاثیر کووید 19 روی بیضه ها، هیچ گزارشی مبنی بر درد یا تحریک و تورم بیضه پس از واکسیناسیون وجود ندارد. اما بیانیه ی مشترک انجمن تولید مثل مردان و اورولوژی (SMRU) و انجمن مطالعه ی تولید مثل مردان (SSMR) اشاره می کند که حدود 16 درصد از مردانی که در تست بالینی واکسن کووید-19 فایزر شرکت کرده اند، بعد از دریافت دوز دوم واکسن، تب را تجربه کردند.

طبق گفته ی این سازمان ها، تب می تواند منجر به کاهش موقت تولید اسپرم شود. با این وجود، کاهش تولید اسپرم در این مورد، کمتر از آلوده شدن فرد به کووید-19 می باشد. برای بررسی اثرات بلند مدت واکسن ها و بیماری کووید-19 باید تحقیقات بیشتری انجام شود. بر اساس مطالعات و مقالاتی که در حال حاضر در دسترس می باشد، شواهدی مبنی بر اینکه واکسن های کووید-19 روی عملکرد جنسی یا باروری تأثیر می گذارند وجود ندارد.

با وجود همه ی این موارد، اطلاعات زیادی درباره تأثیر بیماری کرونا بر نعوظ و سلامت جنسی افراد داریم. بنابراین، به جای نگرانی از تأثیر منفی واکسن، به اثرات منفی شدید بیماری کووید-19 روی سلامتی خود فکر کنید!

علت درد یا ناراحتی بیضه چیست؟

به گفته ی متخصص اورولوژی: اختلال نعوظ، درد بیضه یا ناراحتی بیضه می تواند از علائم سایر بیماری ها باشد. در صورت مشاهده ی هر یک از این علائم بهتر است با پزشک مشورت کنید. تورم بیضه می تواند از علائم بیماری های جدی مثل STD، عفونت یا سرطان بیضه باشد.

همچنین، اختلال نعوظ می تواند به علت بیماری های دیگری مثل بیماری های قلبی، دیابت یا سایر بیماری ها ایجاد شود. شما در صورت داشتن این مشکلات باید پزشک را در جریان بگذارید. اما برای این علائم نگران واکسن های کووید-19 نباشید!


دکتر کرمی متخصص زگیل تناسلی در تهران

5/5 - (1 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر احمد جمعه ۲۴ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 47 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ببخشید مزاحم شدم آیا درمعاینه بیضه لوله ی اسپرم برمعلوم میشه؟سونوگرافی بگه بیضه ها واپیدیدیم نرمال هستند آیا لوله ی اسپرم برمشخص میشه؟وتومعاینه بیضه هم بعضی وقت ها هم سطح پشتی وهم سطح جلویی صاف بغضی وقتا هم پشت بیضه ها لوله رواحساس میکنم واین که ممکنه با ضربه مالشی به بیضه آسیب وارد بشه؟سوال آخر این که من 5سال پیش عمل هرنی انجام دادم آیا توباروری تاثیرداره یانه ممنون میشم جواب بدین؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۳ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      بهتون پاسخ داده شد
    2. تصویر کاربر احمد جمعه ۲۴ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      چرا جواب نمایش داده نمیشه
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۴ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      چرا شک به آسیب لوله دارید؟ Mri نشان خواهد داد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر اشکان پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 47 مشاهده پرسش
    با سلام. 46 سالمه و دیابت نوع 2 دارم. قرص مصرف میکنم. مدتیه که نعوضم خیلی ضعیف شده. حتی بدون نعوض کامل منی دفع میشه. تا حالا این مشکل رو نداشتم. دو سه ماهی هست دچار شدم.البته با قرص سیدنافیل مشکلم حل میشه. البته هر بار نصف قرص مصرف میکنم. اوایل نعوض خوبه ولی بعاز یک روز دوباره مثل اول میشم. بین دوستان شایع شده که عاملش واکسن تایید نشده سازمان بهداشت جهانی دلیلش هست. من چینی این واکسن رو سه مرجله تزریق کردم. خواهش میکنم راهنماییم کنین. آیا مشکل جدیه؟ ممنون میشم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      بیشتر با دیابتتون مرتبطه تا واکسن
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      دیابت کنترل بشه
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      قرص تادالافیل ۲۰ میلی گرم دو ساعت قبل رابطه مصرف کنید
    4. تصویر کاربر اشکان پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      سپاسگذارم آقای دکتر. شش سال هست دیابت دارم. اما عارضه جدی فعلن ندارم. فقط زمانی که زمان مصرف قرص کمی به تاخیر میوفته تا سی درصد چشمام جرم میگیره و دیدم مختل میشه. از راهنمایی شما صمیمانه سپاسگذارم.
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      🌺
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر کامران سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 53 مشاهده پرسش
    ورم بیضه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۲ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      مشکلتون رو توضیح بدین
    2. تصویر کاربر کامران دوشنبه ۲۲ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      روز شنبه بسلامتی میایم خدمتون بزرگوار
      منتهی سیستم نوبت دهی شما مشکل داره
      ایا امکانش هست یه نوبت به نام کامران اسدی منش پیش شما ثبت بشه
      شماره تلفن ۰۹۱۶۶۱۶۱۹۴۴
      کد ملی 1980597464
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      🌺
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حسام جمعه ۲۷ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 74 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید 16 سالمه رابطه ایی نداشتم .
    چند هفته ایی هست خارش بیضه دارم مثلا یبار وقتی خواب بودم رو خارش بیدار شدم قسمت پایینشون
    این خارش رو هم همیشه ندارم ولی موقع های خواب یا حتی بعضی مواقع هنگام راه رفتن اینجوری میشم
    امکان داره مال شیو نکردن موهای زائد اونها باشه ؟
    و اینکه بگم من از خیلی وقت پیش قسمت روی بیضه انگار روشن تر از قسمت پشت و آخر بیضه هست نمی‌دونم مال موهای زائد هست یا عادیه .
    چند روز هم قبل این اتفاق با ژیلت موهای پا رو اصلاح کردم اما سمت بیضه ها نرفتم گفتم اینم بگم شاید تأثیری داشته باشه ممنون بابت خوندن پیام.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۷ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      سلام بله عدم رعایت بهداشت عامل اصلی است .
    2. تصویر کاربر حسام جمعه ۲۷ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      بعد ببخشید برای رفع این مشکل چیکار کنم
      میشه به جای تیغ از قیچی استفاده کنم ؟ و اینکه با شستن و اینا بعد چند روز خوب میشم یا نیاز به رفتن به دکتر هست
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۷ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      اگر مشکل دارید با تیغ از کرم موبر استفاده کنید
    4. تصویر کاربر حسام جمعه ۲۷ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      ممنونم دکتر جان
      و اینکه بنظرتون نیازه برم دکتر یا با رعایت بهداشت اوکی میشم
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۷ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      در حد یک هفته صبر کنید بهتر نشد مراجعه کنید به دکتر
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر تیمور دوشنبه ۲۳ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 82 مشاهده پرسش
    سلام وعرض ادب. دکترجان خسته نباشد ۴۵سالمه چندسالیست که درد دربیضه ها دارم سونوگرافی کردم سال ۹۹واریکوسل نوع ۳بود بامصرف قرص گاباپنتین درد کاهش یافت ودیگه نخوردم البته یکبار هم زالو انداختم که تمام خون مرده گیها را خوردند وبهتر شدم.اما الان چند وقتیست که مجدد دردمیکنه سونوگرافی کردم که میگه کیست داره به اندازه ۳سانت ورگهای بیضه ام کمی بزرگتراز حد معمول است وداخلشون انگاری خون مرده گی وجود دارد وکم درد هم دارم آیا باکمر درد ارتباط دارد یا نه .آیا راه مقابله باکیست چیه سونوگرافی همین برج ۴ هستش .در ضمن بچه دارم ودیگه نمیخوام. میخواستم ببینم نظر شما چیه ممنونم از پاسخگوییتون متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۳ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      کیستی در سونوگرافی مطرح نشده . اگر سونو در جای قابل اعتمادی انجام شده هیچ اقدامی لازم نیست
    2. تصویر کاربر تیمور دوشنبه ۲۳ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      سلام دکتر جان
      لطفا میشه سوالهای ما را کاملا بخوانی و سونوگرافی ما راببینی وبعدا پاسخ بدهی
    3. تصویر کاربر تیمور دوشنبه ۲۳ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      سلام دکتر جان لطفا نوشته های ما را بخوان وبعدا پاسخ بده داخل سونوگرافی کاملا نوشته کیست به اندازه ۴.۷مشاهده شده اما سما میگید که کیستی مشاهده نشده
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۳ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      برای من یک عکس سونو امده که نوشته لنف نود داره . کیستی نوشته نشده . من تمام ازمایشات و سونو هارو کامل میخونم . اگر جایی میبینید بفرمایید دقیقا کجارو منظورتون هست
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۳ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام، من مشکل ریزش مو دارم و دکتر برای من قرص آوودارت تجویزکرده میخواستم بدونم این قرص عوارض جدی داره؟

    آیا ممکنه باعث سرطان پروستات یا ناباروری شود؟

    به نظر شما من این قرص بخورم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام دوز پایین ارتباطی با مسائلی که گفتید نداره و مشکلی ایجاد نمیکنه
    2. تصویر کاربر رضا جمعه ۳۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      دکتر آوودارت ۰.۵ خوردنش باعث ناباروری یا سرطان پروستات میشود؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      خیر
    4. تصویر کاربر رضا یکشنبه ۲ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      دکتر مصرف قرص آوودارت ۰.۵ برای سه ماه مشکلی ایجاد نمی کند؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      در کم تر از ۱۰ درصد به صورت خفیف ناباروری ممکنه بده
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر حسام جمعه ۲۰ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید اقای دکتر راستش یک سال پیش من دو دوز واکسن کرونا را زدم ولی چند ما بعدش دو بار کرونا گرفتم ولی بعدش تا الان مشکلی در نعوظ نداشتم و سایز التم هیچ تغییری نسبت به قبل نداشته و‌کوچک تر نشده هست در مقالات خواندم ویروس کرونا میتواند در این رابطه تاثیر بگذارد میخواستم ببینم در اینده ممکن است در نعوظ دچار مشکل شوم و ایا همه مردانی که به کرونا مبتلا میشوند در نعوظ و سایز التشان دچار مشکل میشوند ممنون میشوم پاسخم را بدهید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۰ آبان ۱( 1 سال پیش)
      با سلام و احترام این مورد در حد تحقیقات است عوامل دیگر از جمله پلاک پیرونی که در سایت در موردش توضیح داده ام وجود دارد اما کرونا در حد مطالعلت است و اثبات نشده است
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    مدت دوماه بیشتراست که ابتدابااحساس خارش روی بیضه متوجه زخم که باخارش حالت ترک ترک میشود وآب میدهد وپوست آن به صورت پوست پوست کنده می شود والان این زخم بیشتر شده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      اغلب حساسیت موضعی هست
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      شستشوی روزانه با شامپو بچه توصیه میشه
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۷ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر اقای دکتر خستە نباشید من 32 سال دارم در کودکی بیضە نزول نکردە داشتم اما متاسفانە تا 12سالگی متوجە این موضوع نشدم و مورد جراحی قرار نگرفتم الان هم سایز بیضە نزول نکردە در مقایسە با یکی دیگە کوچیکتر و نرم تر هست و خودم هم زیاد احساسش نمیکنم خواستم بپرسم آیا خطرات یا عوارضی در پی دارد دارویی وجود داره کە کمک بکنه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۷ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      باید بیایید معاینه کنم02122642744
  • تصویر کاربر علی شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 1693 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر من چند وقتی هست متوجه یه التهاب بین بیضه و مقعد شدم که انگار رگ برجسته شده و حالتی مثل کیسه آب پیدا کرده.
    مشکلی وجود داره با توجه به این موضوع؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام عکسش را بفرستید ببینم
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر