جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراقبت پس از جراحی خروج سنگ به روش بسته از مجرای ادرار (TUL)

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
بعد از خروج سنگ به روش بسته از مجرای ادرار نیاز است بیمار مراقبت هایی و نکاتی را در منزل رعایت کند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

عمل tul چگونه انجام می شود؟

در طی عمل TUL، پزشک از یک دوربین بسیار باریک به نام یورتروسکوپ و یک لوله بسیار باریک و ابزار سنگ شکن استفاده می کند.

عمل تی یوی ال با بی حسی کمر و در اطاق عمل و به صورت سرپائی انجام می شود. پزشک معالج شما با عبور دوربین آندوسکوپی از داخل مجرای ادراری به مثانه و لوله حالب، محل گیر کردن سنگ حالب را مشخص کرده و با استفاده از امواج سنگ شکنی لیزر، سنگ را کاملاً خرد می کند و سپس سنگ های خرد شده را با پنس خارج می کند.

 در مواقعی جهت دفع شدن سنگ های خرد شده داخل لوله حالب، لوله ای قلاب مانند به نام دبل طی تعبیه می شود. در ادامه فیلم عمل جراحی tul توسط دکتر حسین کرمی را مشاهده می کنیم.

مراقبت های لازم بعد از عمل tul

  • مصرف 6 تا 8 لیوان آب در منزل
  • هرگز ادرار خود را نگه ندارید و در طول شبانه روز مرتب ادرار داشته باشید.
  • پرهیز از فعالیت شدید و سنگین تا زمانیکه پزشک به شما اجازه دهد.
  • شما می توانید راه بروید و از پله بالا بروید.
  • شما می توانید روابط جنسی خود را برقرار کنید.
  • ممکن است ادرار شما خونی باشد که با مصرف مایعات بهبود می یابد. ادرار خونی تا دو هفته بعد از جراحی طبیعی است.
  • شما برای شروع مجدد مصرف آسپرین، وارفارین، پلاویکس، ایندومتاسین، دیکلوفناک و بروفن نیاز به مشورت با پزشک معالج خود دارید.
  • در صورت تعبیه دبل جی (لوله حالبی که قابل دیدن نیست، 3 تا 6 هفته در بدن می تواند باقی بماند و گاهی با نظر پزشک حتی تا 3 ماه) گاهی بیمار دچار تکرر ادرار، سوزش ادرار و خون در ادرار می شود که به مرور زمان با مصرف مایعات بیشتر بهبود می یابد و حتماً بیمار باید برای خروج لوله دبل جی پیگیری نماید. در غیر اینصورت دبل جی باعث عفونت یا تشکیل مجدد سنگ می شود.
در صورت بروز تب و لرز، خون بسیار شدید و غلیظ در ادرار و یا قطع ادرار فوراً به پزشک مراجعه گردد.

عوارض استفاده از دبل جی

از رایج ترین عوارض استفاده از سوند دبل جی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تکرر ادرار
  • تخلیه زودهنگام ادرار
  • مشاهده خون در ادرار
  • ترشحات ادراری
  • درد کلیه، مثانه و یا کشاله ران در حین ادرار کردن یا مدتی پس از آن
شایان به ذکر است که تمامی این عوارض موقت بوده و مدتی بعد از برداشتن استنت برطرف می شوند.

مراقبت های بعد از خروج دبل جی

در زمانی که فرد استنت را در بدن خود دارد، باید از انجام فعالیت های ورزشی سنگین، جست و خیز و پریدن خودداری کند. همچنین فرد بهتر است مصرف مایعات را در خود افزایش دهد و طی فاصله های معین مثانه خود را خالی کند، انجام این کار به کمتر شدن درد هنگام ادرار کردن کمک می کند. برای رفع درد فرد می تواند از مسکن های تجویز شده توسط پزشک معالج استفاده کند.

در آوردن لوله دبل جی چگونه‌ است؟

پزشک برای خارج سازی استنت ها،  از روش اندوسکوپیک و از طریق مجرای ادرار اقدام می کند. این روش بصورت سرپایی بوده و هیچ برشی بر روی سطح پوست ایجاد نمی کند. پس خروج دبل جی عوارضی را در پی ندارد.

رژیم غذایی در مبتلایان به سنگ های ادراری

  • بدون در نظر گرفتن نوع سنگ و علت آن، مصرف مایعات فراوان (بهترین مایع آب) جهت جلوگیری از غلیظ شدن ادرار و در نتیجه ایجاد سنگ کلیه توصیه می شود. ولی بهتر است از مصرف آب جوشیده شده خودداری نمایید. آبهای تصفیه شده در مناطقی که آب شرب مناسب ندارند، مناسب می باشد.
  • رژیم غذایی شما بهتر است بی نمک باشد و از مصرف غذاهای آماده بیرون، خیارشور، کنسروها، چیپس و پفک پرهیز کنید.
  • از روغن های جامد و حیوانی استفاده نکنید.
  • از مصرف دلستر و ماءالشعیر پرهیز نمایید.
  • اغلب بیماران محدودیت مصرف لبنیات ندارند. در طول شبانه روز می توانید تا 4 لیوان شیر، 3 لیوان ماست و مقدار 4 گرم پنیر بی نمک استفاده کنید و دقت کنید چربی شیر و ماست بیشتر از 15% نباشد و بهتر است از پنیر شور استفاده نشود.
  • در صورت داشتن نمونه سنگ و آزمایش آن و تشخیص نوع سنگ برای گرفتن رژیم غذایی مناسب با نوع سنگتان به متخصص تغذیه مراجعه کنید.
  • جهت پیشگیری از تشکیل مجدد سنگ مصرف روزانه آب لیمو ممکن است کمک کننده باشد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.1/5 - (269 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عرفان چهارشنبه ۲ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    سلام دکتر ببخشید پدرم لوله ی ادرار بهش وصل بوده و پاش روی لوله گیر کرد و کنده شد مقدار زیادی خون ازش رفت و پس از معاینه اورولوژیست براش دوباره لوله ی ادرار وصل کرد که مجرا بسته نشه اما الان درد داره و بستری است باید چکار کنیم؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر حسن شنبه ۲۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    باسلام.سه روزپيش تي يو ال رو در بيمارستان سيناي تهران انجام دادم سنگ حالب رو خرد كردند و فنر هم نگذاشتن.ولي بي حسي پاهام رو هنوز دارم و درد زيادي از ناحيه تزريق داروي بي حسي رو كمرم دارم.آيا اين بي حسي و درد طبيعي هستش؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      با زمان بهتر میشود
  • تصویر کاربر سامان دوشنبه ۱۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 363 مشاهده پرسش
    سلام.من طبق آزمایشات دکتری در مشهد چند ساله به پروستاتیت دچار هستم .الان مدت ۳ ساله با این بیماری دست و پنجه نرم میکنم.گاهی ادرارم خوبه و بیشتر وقتها درد زیاد دارم هم درد و هم سوزش و هم تکدد ادرار یا احتباس ادرار و الان مدتی هست درد و سوزش به صورت یک‌ روز در میان‌ در قسمت مثانه هم دارم و ضمنا مدتی هم هست چند زگیل کوچک در ناحیه دور ختنه گاه یه ۱۰ تایید ریز و‌ میان رانها در حد دو تا ۳ عدد و چند عدد در کشاله ران و ... دیدم که با پودوفیلین از بین رفتن مدتی و دوباره یه چند تاشون برگشتن ولی کوچیک هستن. از همه مدل قرص در این مدت مصرف کردم از پروستاتان تا گزنه و نحل اره ای و فیناستراید ۱ و ۵ میلی گرم و تامسولوسین۰.۴ و لووفلوکساسین ۷۵۰ میلی گرم و سیپروفلوکساسین ۲۵۰ و ۵۰۰ و همه قرص هایی که چند تا دکتر تشخیص دادن و مربوط به پروستاتیت بوده و اوایل خیلی خوب با قرص های خط اول یعنی پروستاتان و گزنه و تامسولوسین و فیناستراید کوچیک شد و درد و تکدد ادرار و ... کلا از بین رفت و منم بعد تا مدتی قرص ها رو قطع کردم تا اینکه دوباره شروع شد و متاسفانه الانم همین جور درگیرم و هی بزرگ و کوچیک میشه و بیشتر دیگه الان کوچیک شدنش کم شده چون درد باعث میشه منم حوصله سر بره و درمان مداوم رو انجام ندم و بیشتر مسکن های قوی بخورم.بسیار استرسی و عصبی بودم و الان بیشتر شدم و کارمم کارگر خدمات قطار شهری هست‌و هر روز باید ۲ ساعت طی نخی بکشم کف قطار ها رو و وقتی این کار رو انجام میدم این کار بیشتر فشار میاد به مثانه و ... و دردم بیشتر میشه و حالا میخوام بدونم چون من مجردم اگه عمل کنم خوبه یا نه؟ اگه عمل کنم راحت میشم و دیگه بزرگ نمیشه و ادرار راحت و بدون درد و خواب راحت که چند بار بیدار نشم اوکی میشه و برای توانایی جنسیم هم بد نیست؟کلا دیگه قاطی کردم؟ضمنا دکتر جان آیا دکتری در ردیف و تجربه و دلسوزی شما هم در مشهد هست؟دکتر جان منو راهنمایی کنین که دیگه نمیدونم باید چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      در اب کرم بشینید اب زیاد بخورید وپیگیری بیماری نکنید
  • تصویر کاربر علیرضا سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 361 مشاهده پرسش
    ضمن عرض سلام خدمت اقای دکتر :
    پسرم 14 سالشه . در زمان بچگی که ختنه شده . بعلت بریده شدن نوک الت توسط حلقه بسته شده. دچار زائده یا به عبارتی گوشت اضافه شده . حال میخاستم ببینم با عمل جراحی میشه زائده رو ترمیم کرد. وبعد از جراحی عوارضی رو در پی نخواهد داشت.
    سه تصویر نیز ارسال شده است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      با مراجعه به بیمرستانهای فوق تخصصی جراحی اطفال اقدام کنید
  • تصویر کاربر سمکو جمعه ۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 584 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر، هر دو کلیه م سنگ داره کلیه چپ سنگ 5 م.م و در کالیس فوقانی بدون درد، کلیه راست سنگ 5 م.م کالیس میانی و سنگ 6 م.م در uvj که باعث هیدرونفروز خفیف کلیه راست شده است ، هر کار غیرتهاجمی کردم بیاد بیرون اما نیومده می خواستم مزاحم شما بشم برای tul و چون شهرستانم از عفونت می ترسم و اینجا tul انجام نمیدم، آقای دکتر چون خودم پرستارم می خواستم آدرس مطب جنابعالی رو بدونم و خدمت برسم باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سنگ حالب را باید عمل سنگ شکنی حالب بکنید فیلم من در سایتم را ببینید جهت ویزیت خارج از نوبت ۰۲۱۷۱۰۶۲۳۵۰ ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴ بفرمایید سنگ حالب
  • تصویر کاربر بابک پنجشنبه ۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام و عرض احترام. آقای دکتر من مدتی هست که درگیر سنگ حالب سمت راست هستم حدود 6.5 میل که با مصرف دارو و فعالیت دفع نشد و روز گذشته با نظر دکتر راهی اتاق عمل بیمارستان لبافی نژاد شدم برای عمل TUL . ولی دکتر در حین عمل گفتن بدلیل تنگی حالب امکان رسیدن به سنگ نبوده و برام لوله دبل جی کار گذاشتن تا دوباره 4 هفته دیگه مجدد برم اتاق عمل. از دیروز سوزش ادرار و خون و کمی بهم ریختگی سیستم گوارشی دارم. سوال: آیا دیروز در اتاق عمل واقعا امکان رسیدن به سنگ و خروج آن نبوده و 4 هفته بعد با خروج لوله دبل جی سنگ را هم در میاورند؟ این موضوع من رو نگران کرده . ممنون از راهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      جدید ترین عکس را بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر حسن دوشنبه ۲۷ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام . من در2 خرداد سنک شکن تی ال تی کردم والان با گذشت 25 هنوز سوزش ادرا دارم ودرضمن ادار م نیز خونی است و پلهو سمت چپ هنوز درد میکند و قرار است که 30 خرداد به بیمارستان برم و لوله حالب را خارج کنم و حتی داورهای نیز تمام شده است و گاهی با خوردن داروهای مسکن تا 2 ساعت درد ندارم وبیشتر درد راهنگام راه رفتن دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۷ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      با خارج کردن لوله خوب میشوید

  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر/میخواستم بپرسم مشکل upjo کلیه چپ تو یه اقای 24ساله با استنت دبل جی قابل رفع هس؟یا این روش جواب نمیده؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      باید مداذک را ببینم
  • تصویر کاربر پرویز جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 284 مشاهده پرسش
    با عرض سلام وتشکر
    بنده سه ماه پیش کلون واندوسکوپی کردم اززمان اقدام تاانجام ان وکلونسکپی من چنان استرس وترسی وجودم را گرفت که شب ها تاصبح تب ولرزداشتم بعدازکلن هیچ مشکلی وجودنداشت دوهفته بعد از ان من دربیضه چپ احساس دردخفیف نقطه ای داشتم پیش ارولوژ رفتم گفت التهابه وولدیک دادولی ان دردوجود داشت بعدازیک هفته یک شب تب ولرزشدیدی گرفتم بی انکه سرما خورده باشم صبح دستشوئی رفتم بعدازتخلیه ادراروبلند شدن احساس ادراردوباره کردم ادارکه کردچندقطره خارج شدولی احساس سوزش ودرددرته الت داشتم بعداز ان فقط مجاری ادارم شروع به سوزش کردبدونه انکه سوزش ادرارداشته باشم والان دوماهه ادامه ادامه داره ولگن هام نیز درد میکنددرضمن تمام سونوها گرفتم تمام ازمایش ها را گرفتم پروستاتم 15سی سی است وبزرگ نشده چندین نوبت کشت اداردادم هیچ چیزی نبوده دوماه تاوانکس داکسی وولدیک قرص پرستات خوردم تاثیری نداشته وچندین انتی بیوتیک دیگر .تازه پیش پزشک داخلی رفتم اون کشت ادرارمرجع داده ودرادرارم باکتری مشاهده شده وازمایشگاه نوشته فقط به این انتی بیوتیک جواب میده بنام نیتروفورانتوئین 100که دارم دوهفته است مصرف میکنم درضمن درادرام ازمایش گلبول سفید وجود ندارد ولی درکشت 2-3گلبول نشان داده کمی بهترشده وباز سوزش مجرا ولگنم درد دارد.درضمن بسیار دراین مدت استرس وترس دارم وپیش روانپزشک رفتم وتحت درمانم سنم 42سال است درضمن ازمایش مقعدی توسط پزشک انجام شد گفت مشکلی نداری وپی اس آ2.39بود چندوقته منی ام بی رنگ است وداخلش تیکه شله ای سفید وجود دارد.ازمایش منی قبلا حدود شش ماه پیش انجام دادم مشکلی نداشت منظورم ژله ای سفید یعنی بی رنگ هم رنگ منی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      از نظز من سما کاملا سالمید ومشکلتان عصبی است اب زیاد بخورید خوب میشوید
  • تصویر کاربر سعید جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    با سلام
    با توجه به اینکه ۶روز از عمل tulمیگذره همچنان اداره تیره رنگ و خونی به همراه کمکی درد در ناحیه زیر شکم و پهلو دارم خواستم ببینم تا چند روز به همین صورت میباشد و با توجه به تنگی حالب دکتر دبل جی برام گذاشته .ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      به علت دابل جی است خوب میشود
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر