جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راهنمای آموزش بیماران بزرگی خوش خیم پروستات

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بزرگی خوش خیم پروستات (هیپرپلازی خوش خیم پروستات BPH) بعد از 50 سالگی بروز می کندو 55-50 درصد مردان دچار این مشکل می شوند. بیشترین میزان بروز آن در سن 80-75 سالگی است.

پروستات غده ای است که در گردن مثانه قرار می گیرد و عملکرد آن ترشح فروکتوز، پروستاکلاندین ها، مواد ضدمیکروبی و مواد دیگر از جمله ترشح مایع منی است. با بزرگ شدن و فشار به گردن مثانه، راه عبور ادرار تنگ و یا بسته شده و خروج ادرار با مشکل روبرو می شود.

علت این بیماری نامعلوم است، اما دانشمندان معتقدند که عوامل هورمونی (تغییرات هورمونی)، عدم تعادل هورمون های مردانه، عفونت های مزمن ادراری، عوامل اقتصادی، اجتماعی و اثرات نژادی در بروز آن تاثیر دارند.

پیشگیری خاصی برای این بیماری وجود ندارد. با مراجعه به موقع و گرفتن شرح حال و معاینه از طریق مقعد (رکتال)  توسط پزشک و  انجام سونوگرافی می توان به بزرگی و بیماری های دیگر پروستات پی برد و اقدام به درمان های بعدی نمود.

علائم و نشانه ها بزرگی خوش خیم پروستات

تکرر ادرار، احساس نیاز فوری به دفع ادرار، ادرار شبانه (بیش از یکبار)، احساس فشارهای شکمی، کاهش فشار جریان ادرار، بند آمدن ادرار، قطره قطره ادرار کردن پس از پایان دفع ادرار، عدم احساس تخلیه کامل ادرار، احتباس شدید ادراری، عفونت های مکرر ادرار و در صورت عدم درمان گشادشدن لگنچه های کلیه، صدمه به کار کلیه ها و عواقب بعدی نارسایی کلیه می باشد. تغییرات ساختمان مثانه و تشکیل سنگ در مثانه نیز از دیگر عوارضی است که ممکن است رخ دهد.

تکرر ادراری

تشخیص بیماری بزرگی خوش خیم پروستات

اخذ شرح حال دقیق و معاینه پروستات، سونوگرافی و سیستوسکوپی، سه روش اصلی تشخیص این بیماری هستند.

درمان بزرگی خوش خیم پروستات

درمان بزرگی خوش خیم پروستات بستگی به شدت علائم و عوارض و علائم ناشی از آن، سن و شرایط عمومی بیمار دارد. ابتدا از درمان دارویی استفاده می شود. در صورت عدم بهبودی و ایجاد انسداد مسیر ادراری، بر حسب اندازه پروستات و علائم و شرایط بیمار، از دو روش رایج جراحی پروستات (پروستاتکتومی) استفاده می شود.

۱- تراشیدن پروستات با ابزارهای مخصوص از طریق مجرای ادرار (TUR)

۲- روش جراحی باز و درآوردن کامل پروستات (جراحی شکمی)

مراقبت های بعد از عمل در بیمارستان بزرگی خوش خیم پروستات

✅ تا 24 ساعت در تخت استراحت خواهید کرد و در صورت درد، به شما مسکن تزریق خواهد شد.

✅ بعد از عمل، مرتب سرفه کنید و تنفس عمیق داشته باشید. در هنگام سرفه، کشیدن نفس عمیق و یا تمرینات تنفسی با دست یا با یک بالش کوچک، محل جراحی خود را حمایت کنید.

✅ جهت پیشگیری از تشکیل لخته در پاها، ممکن است برای شما جوراب طبی کشی تجویز شود. ابتدا پاها را کمی (15 تا 30 درجه) بالا بیاورید و سپس جوراب را بپوشید. موقع پوشیدن، جوراب نباید چین و چروک داشته باشد تا فشاری به رگ های پا وارد نشود. روزی دو بار به مدت 20 دقیقه آن را باز کنید و سپس مجدداً بپوشید.

✅ ادرار شما برای چند روزی خونی خواهد بود که یک امر طبیعی است، لذا نگران نباشید. برای جلوگیری از لخته شدن خون (که موجب انسداد ادرار می شود)، از راه سوند فولی (سه راهه) مثانه شستشو داده می شود تا ادرار به راحتی خارج گردد. معمولاً پس از چند روز پزشک دستور خارج نمودن سوند ادراری را می دهد، اما ممکن است در مواردی با سوند ادراری مرخص شوید.

✅ به محض اجازه پزشک، با کمک پرستار از تخت خارج شوید. با قدم زدن، روند بهبودی بیماری تسریع می شود و از لخته شدن خون در عروق پاها جلوگیری می شود.

✅ معمولاً پس از چند روز پزشک دستور خارج نمودن سوند ادراری را می دهد، اما ممکن است در مواردی با سوند ادراری مرخص شوید.

✅ هنگام راه رفتن کیسه ادرار باید پایین تر از سطح بدن باشد ولی مواظب باشید کشیده نشود و به محض اینکه دو سوم کیسه پر شد، می بایست تخلیه گردد.

آموزش مراقبت از خود در منزل بزرگی خوش خیم پروستات

تشخیص بزرگی پروستات

✅ در منزل به طور مرتب راه بروید، تحرک داشته باشید و از نشستن به مدت طولانی (بیش از 2 ساعت ) خودداری کنید.

✅ هنگام دفع زور نزنید و با رعایت رژیم غذایی نظیر سبزیجات و میوه جات و یا با مصرف ملین طبق نظر پزشک، از پیدایش یبوست جلوگیری کنید. رژیم غذایی شما معمولی خواهد بود مگر پزشکتان نظر دیگری داشته باشد.

✅ مایعات زیاد بنوشید (8 تا 10 لیوان) تا ادرار رقیق شود. بعد از شروع مصرف مایعات، از آب، چای کمرنگ، آب کمپوت (سیب، گلابی، آناناس) استفاده کنید و برای مدتی از آب میوه های خام استفاده نکنید. از مصرف غذاها و نوشابه های محرک سیستم عصبی مثل کافئین (قهوه و نوشابه های حاوی کولا مثل کوکاکولا) و نوشابه های الکلی خودداری کنید.

✅ مرتب با ورزش هاش پرینه مثل جمع کردن و شل کردن عضلات باسن و ایستادن و نشستن، عضلات ناحیه باسن را تقویت کنید (10 بار در ساعت). هر روز دوش بگیرید و برای تسکین ناراحتی ناحیه پرینه از لگن آب گرم طبق نظر پزشک می توانید استفاده کنید.

✅ هنگام ادرار کردن جریان ادرار را قطع و وصل کنید. این کار به تقویت اسنفکتر ها و کنترل ادرار کمک می کند.

✅ تا مدتی ممکن است بی اختیاری داشته باشید، این امری طبیعی است بنابراین نگران نباشید. این نوع بی اختیاری مدتی طول می کشد و به مرور برطرف خواهد شد.

✅ 8 هفته بعد از جراحی مجاز به فعالیت جنسی هستید. در صورت ناتوانی جنسی از مشاوره پزشک کمک بگیرید.

تعویض پانسمان در منزل یا درمانگاه باید با روش استریل انجام شود.

✅ داروهایی که برایتان تجویز شده را به موقع استفاده کنید و مقدار آن را کم و یا زیاد نکنید. چنانچه مصرف دارویی را فراموش کردید، اگر نزدیک به ساعت بعدی است آن را نخورید و داروی ساعت بعدی را مصرف کنید.

✅ اندازه گیری درجه حرارت از راه مقعد، تنقیه، رکتال تیوب (لوله مخصوص دفع گاز از روده) و شیاف ممنوع می باشد.

✅ در صورت پیدایش علائم و نشانه هایی مثل بسته شدن راه ادرار، احساس پری در مثانه، احساس نیاز به دفع ادرار، اسپاسم (گرفتگی عضلات) مثانه، نشت ادرار اطراف سوند، کاهش ادرار یا قطع ادرار در کیسه به مدت 4 ساعت و علائم عفونت ادراری شامل تب ، لرز، گیجی و بی قراری فورا ًبه جراح خود گزارش دهید.

✅ 4 تا 6 هفته از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید و فعالت های خود را به مرور افزایش دهید.

✅ از رانندگی در جاده های پر دست انداز خودداری کنید و حد مجاز رانندگی حداکثر 2 ساعت می باشد.

✅ جواب نمونه پروستات ارسالی به آزمایشگاه را بعد از 14-10 روز از بخش پاتولوژی دریافت و به پزشک خود نشان دهید.

✅ به تاریخ ویزیت بعدی که برای شما تعیین شده توجه کنید و در آن تاریخ مراجعه نمایید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.4/5 - (22 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۲۵ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 12 مشاهده پرسش
    سلام، بیمار چهل و یک ساله هستم، از هفته ی گذشته دارای احساس گرفتگی در سر آلت تناسلی خود هستم، این احساس بدون گرفتگی و احتباس ادرار و درد هست،،، صرفا احساس خالی است،،، در سونوگرافی مقدار خیلی کمی پروستات بزرگ شده و حجم ادرار تا ۴۸ سی سی در مثانه باقی مانده،،، در آزمایش خون میزان PSA طبیعی است و در آزمایش ادرار به مقدار کمی (rare) باکتری دیده شده است. مشکل اصلی بنده در حال حاضر، تنها احساس گرفتگی در قسمت انتهایی آلت است. پنج روز هست که سیپروفلوکساسین ۵۰۰ استفاده میکنم، به مدت چهل و هشت ساعت هم فنازوفریدین استفاده کردم. با تشکر از زحماتتون و پاسخگویی شما.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۴ اسفند ۲( 1 ماه پیش)
      فشار ادرارتون تغییری نداشته؟
    2. تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۲۴ اسفند ۲( 1 ماه پیش)
      نخیر جناب آقای دکتر، زمان ادرار کردن، هیچ تغییری در فشار ایجاد نمیشه، تنها پس از اانجام تخلیه هست که مقداری ادرار در حد چهار پنج قطره با ماساژ از قسمت پروگزیمال آلت به دیستال از سر پنیس تخلیه میشه، انگار که در نهایت مقداری ادرار داخل میماند و خوب تخلیه نمیشود، باز هم سپاس، خسته نباشید.
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۵ اسفند ۲( 1 ماه پیش)
      تولترودین ۲ میلی گرم هر شب مصرف کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سیامند پنجشنبه ۳ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 23 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر. من 32 سالمه و تقریبا دو هفته پیش در بیضه و پایین تر از بیضه احساس سرما میکردم و رفته رفته این سردی بیشتر شد. و احساس درد در کمر و ران پا حس میکردم. بعد از ی هفته ب پزشک مراجعه کردم و اویشون التهاب پرپستات تشخیص داد. ایشون هیچ دارویی تجویز نکردن خودم کمی حالم بهتر شده ولی هنوز درد های خفیف و احساس سردی دارم. و همچنین در قسمت زیر ناف احساس درد دارم. و همچنین حس میکنم نفخ دردو طرف زیر نافم دارم. و اینکه برای رفع حاجت هم درد دارم ک این اواخر درد شرو شده است. ممنونم البته سونوگرافی از بیضه هام دارم ک جوابی که داده بود واریکوسل خفیف و فتق خیف ک پزشک گفتن ک انگار نداری اینقدر خفیف هست. بتزم ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳ اسفند ۲( 1 ماه پیش)
      با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی بیماری شما نیاز به درمان طولانی مدت و با عود بالا همراه میباشد کپسول تامسولوسین هر شب یک عدد افلوکساسین ۳۰۰ هر ۱۲ ساعت کپسول ملوکسیکام ۷/۵ هر ۱۲ ساعت و روزی نیم ساعت داخل لگن آب گرم بنشینید در صورت عود و تکرار علائم بعد از بهبودی مجددا دوره ی درمان تکرار شود
  • تصویر کاربر ایزدی یکشنبه ۲۹ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 22 مشاهده پرسش
    با سلام. پروستات پدرم بزرگ شده و یک روز کامل ادرار نمیومد تا بهش سوند وصل کردند و از اون روز سوند دارد. طبق مدارک مثانه سکته کرده و عمل پروستات ۵۰ درصد موفقیت آمیز است و ۵۰ درصد متاسفانه نه. لطفا راهنمایی کنید که چه کنیم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      با قیول ربسک عدم بهبودی بهتره عمل بشه
  • تصویر کاربر حمید چهارشنبه ۱۸ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 19 مشاهده پرسش
    چند روزیه دچار تکرر ادرار همراه با درد شدید در ناحیه تناسلی شدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      با سلام مجددا عکس هارو آپلود کنید
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۳۰ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 19 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر
    این جانب درد بیضه زیادی داشتم و تکرر ادرار که تمام آزمایش های هورمونی و psa,... انجام دادم نرمال بود به تشخیص دکتر حسین خانی التهاب پروستات تشخیص دادن و داروهای که ایشون تجویز نمودن و با مشاوره شما قرص افلوکساسین و ملوکسیکام و پروستاتان و .... مصرف کردم که درد بیضه خیلی کم شده و تکرر ادرار هم نسبت به قبل کم شده ولی باز سوزش وسط آلت و تکرر ادرار دارم آقای دکتر این داروها که گفتین ادامه بدم یا نه موجب مقاومت آنتی بیوتکی نشه ؟حدود 40 روز میشه مصرف میکنم. ممنون میشم راهنمایی بفرمایین
    دوما من بعضی مواقع نعوظ صبحگاهی دارم ولی کلا میل جنسی کم شده و نعوظ مشکل پیدا میکنم چون میخام ازدواج کنم خیلی میترسم .ممنون راهنمایی بفرمایید
    بنده 38 ساله مجرد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ دی ۲( 2 ماه پیش)
      دارو لازم نیست تو تشت آب گرم بشینید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ دی ۲( 2 ماه پیش)
      اگر مجددا علائمتون زیاد شد باید تکرار بشع
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر جاسم چهارشنبه ۲۰ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 44 مشاهده پرسش
    سلام من 3 سال پیش عمل رادیکال پروستات انجام دادم پارسال هم اسکن استخوان و سی اسکن شکم و... انجام دادم نرمال بودن تا 6 ماه پیش Psa صدم بودن الان 2 بارpsa با فاصله 6 ماه دادم 5 و 8 دهم بوده با توجه به مطالب فوق نظر حضرتعالی چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۰ دی ۲( 3 ماه پیش)
      Psma pet انجام بشه
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۲۵ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 42 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید دکتر پدر من ازمایش پروستات ۰/۱۶ بوده میخواستم ببینم مشکل جدی داره یا با دارو رفع میشه سن ایشون ۷۰سال است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۴ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      آزمایش رو بفرستید
    2. تصویر کاربر امیر جمعه ۲۴ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      ببخشید
      PSAFree/psATotal
      0/15
    3. تصویر کاربر امیر شنبه ۲۵ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      سلام ببخشید عکس ارسال نمیشه
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۵ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      دارو مصرف کردن؟
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر Ahmad چهارشنبه ۸ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 36 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشد، بنده به علت سوزش ادرار و تکرر ادرار و اینکه مثانه بصورت کامل تخلیه نمیشه و ادرارم در آخر بصورت ضعیف میباشد به پزشک متخصص مراجعه نمودم که پس از سونوگرافی گفتن که پروستاتم نسبت به سنم بزرگتره و قرص فنازوپیریدین و تامسولوسین و فیناستراید تجویز نمودن، سن من ۳۸ میباشد و اندازه پروستات ۱۲ سی سی آیا این طبیعی هست.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      12 سی سی که بزرگ نیست
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      باید نوار مثانه انجام بشه
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 60 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    من ۲۵ سالمه رفتم ارولوژ با علایم تکرر و سوزش ادرار برام سونو و آزمایش ادرار نوشت
    داخل سونو پروستات ۲۶ سی سی مختصر افزایش
    حجم ادرار ۱۶ سی سی
    آزمایش ادرار r.b.c عدد ۳۰_۳۵ نشون میده
    دکتر به من افلوکیاسین ۳۰۰ ملوکسیکام۷/۵ و قرص گیاهی پروستاتان را داده
    مشکلم ۵۰ درصد بهتر شده اما هنگام خروج مایع منی احساس میکنم چیزی جلوشو میگیره و احساس عدم تخلیه کامل ادرار دارم
    تشخیص شما چیه ؟
    ممنون از راهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      با توجه به علائم تنگی مجرا و همینطور خون در ادرار باید سیستوسکوپی انجام شود
  • تصویر کاربر مازندرانی یکشنبه ۹ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 56 مشاهده پرسش
    بنده 51 سال سن دارم از چند ماه پیش دچار درد کمر و لگن شدم به دکتر مراجعه کردم التهاب پرستات تشخیص داد سونو انجام دادم 27.5 میلی گرم حجم پروستات و PSA .58 بود برای یکماه قرص تاونکس 500 و امنیک استفاده کردم درد کمرم خوب شده اما الان مشکل بنده این هست که بعد از انجام سکس چند ساعت بعد درد شدید زیر بیضه و نزدیک معقد دارم که بعد از چند ساعت رفع میشه و تا سکس بعدی دردی ندارم در ضمن مشکل ادار و عفونت خاصی ندهرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۹ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      سلام به مدت نیم ساعت در لگن آب گرم بنشینید تا دو هفته
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر