جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پیچ خوردگی بیضه ( تورشن )

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بیضه توسط عضلات متصل به لایه های اطراف آن و بند بیضه، به صورت طبیعی در درون کیسه بیضه در شبانه روز حرکات محدودی دارد. پیچ خوردگی بیضه زمانی رخ  میدهد که گاهی حرکت بیضه به صورت چرخشی، به صورت غیر قابل برگشت به وضع اولیه اتفاق می افتد. پیچ خوردگی بیضه باعث فشار به عروق خونرسان به بیضه شده و اگر در عرض حدود چهار تا شش ساعت اصلاح جراحی وضعیت بیضه به حالت اولیه صورت نگیرد، به علت عدم خونرسانی مناسب، بافت زنده بیضه قابلیت حیات خود را از دست خواهد داد.

زمانی که بیضه به وسیله طنابی که از آن تا داخل شکم کشیده شده پیچ می خورد، تورسیون بیضه یا پیچ خوردگی بیضه اتفاق می افتد. این چرخش، طناب بیضه را پیچانده و باعث کاهش جریان خون در آن می شود. اگر پیچ خوردگی بسیار زیاد باشد، خونرسانی بقدری کاهش می یابد که باعث تخریب هر چه سریعتر بیضه می گردد.

پیچ خوردگی بیضه

علل ایجاد کننده

عوامل مستعد کننده پیچ خوردگی بیضه

  • علت در اغلب اوقات ناشناخته است ولی انقباض عضلات متصل به لایه های اطراف بیضه و به بند بیضه، همچنین نوعی اختلال تکاملی در یکی از لایه های اطراف بیضه که به بیضه ختم می شوند به عنوان علت احتمالی در برخی موارد مطرح شده اند.
  • بروز این وضعیت در سنین نوزادی و نیز در نوجوانان و بالغین جوان بیشتر است. همچنین در همراهی با چاقی، در فصل تابستان و به دنبال ضربات به بیضه و گاهی در زمان خواب بیشتر دیده می شود. همچنین بیضه های پایین نیامده نیز مستعد پیچ خوردگی می باشند.

علائم پیچ خوردگی بیضه

بیضه مبتلا در لمس دردناک است و وضعیت قرار گیری آن در بیشتر موارد طبیعی نیست. بند بیضه نیز ممکن است متورم و دردناک و کوتاه تر از سمت مقابل و دچار محدودیت حرکت شده باشد. بالاتر نگه داشتن بیضه ممکن است درد را تشدید کند.

پیچ خوردگی بیضه

عوامل زمینه ساز خطر پیچ خوردگی بیضه

1- سن، بیشتر در مردان زیر 30 سال مشاهده می شود اما در بین سنین 12-18 سالگی شایع بوده و شایعترین سن 14 سالگی است.

2- سابقه پیچ خوردگی قبلی- اگر سابقه ای از پیچ خوردگی بدون درمان وجود داشته باشد احتمال عود مجدد در هر کدام از بیضه ها وجود دارد مگر اینکه برای تصحیح وضعیت به وجود آمده جراحی صورت گیرد.

تشخیص پیچ خوردگی بیضه

  • اخذ شرح حال و معاینه دقیق بالینی
  • آزمایش خون و ادرار، برای تشخیص وجود عفونت احتمالی
  • سونوگرافی کیسه بیضه، بررسی جریان خون بیضه
  • اسکن بیضه ها، تزریق مقادیر مختصری از مواد رادیواکتیو به داخل جریان خون برای بررسی جریان خون بیضه
  • جراحی، در صورت وجود درد شدید و اثبات پیچ خوردگی به جهت کاهش عوارض بدون فوت وقت باید جراحی صورت گیرد.

تشخیص های دیگری که لازم است پیچ خوردگی بیضه از آنها افتراق داده شود عبارتند از:

عفونت و التهاب حاد بیضه یا بند بیضه، درد غیراختصاصی بیضه، ضربات به بیضه و ضمایم آن و ….

عوارض پیچ خوردگی بیضه

تخریب یا از بین رفتن بیضه: هنگامی که بیضه پیچ خورده در طی چند ساعت آینده درمان نشود جریان خون آن متوقف شده و می تواند سبب تخریب دائمی یا از بین رفتن آن شود. اگر تخریب شدید باشد با عمل جراحی بیضه برداشته می شود.

عدم توانایی بچه دار شدن: در بعضی از موارد تخریب یا از بین رفتن بیضه منجر به عدم توانایی فرد برای بچه دار شدن می گردد.

عوارض پیچ خوردگی بیضه

مراقبت های کلی پیچ خوردگی بیضه

Reverse Button on Samsung One UI 3.1.1 جراحی برای رفع پیچش طناب اسپرماتیک پیچ خورده و اتصال بیضه آسیب دیده به سطح داخلی جدار کیسه بیضه که مانع عود می گردد.

Reverse Button on Samsung One UI 3.1.1 جراحی برای پیشگیری از پیچ خوردگی بر روی بیضه غیر مبتلا نیز انجام خواهد شد.

Reverse Button on Samsung One UI 3.1.1 پس از جراحی، از کیسه یخ برای تسکین درد و تورم استفاده شود. یخ را در پلاستیک گذاشته و آن را در طرف آسیب دیده بگذارید و با یک پارچه یخ را از پوست جدا کنید. هر بار 10-5 دقیقه یخ را روی موضع قرار دهید. در صورت لزوم این کار را تکرار کنید.

درمان پیچ خوردگی بیضه

در صورت تشخیص در ساعات اولیه می توان از یک مانور ویژه برای باز کردن پیچ خوردگی بیضه توسط پزشک متخصص ارولوژی استفاده کرد (که البته شانس موفقیت آن نسبی است). در صورت عدم موفقیت این مانور جراحی اورژانس جهت رفع انسداد عروقی در شش ساعت اول پس از وقوع پیچ خوردگی لازم است. جراحی شامل زدن برش بر روی کیسه بیضه، باز کردن پیچ خوردگی طناب بیضه و ثابت نمودن یک یا هر دو بیضه داخل کیسه آن است.

در زمان جراحی اگر بافت بیضه قابلیت حیات داشته باشد بایستی پس از اصلاح وضعیت قرارگیری و بهبود خونرسانی، آن را با بخیه به قسمتی از کیسه بیضه ثابت کرد تا پیچ خوردگی مجدد تکرار نشود. برخی جراحان رشته ارولوژی ثابت کردن بیضه مقابل (غیر مبتلا) را نیز به کیسه بیضه توصیه می کنند. در صورت عدم وجود قابلیت حیات، بیضه مبتلا بایستی برداشته شود. لازم به ذکر است که در صورت وجود یک بیضه سالم، معمولاً باروری مرد در آینده دچار اختلال نمی شود.

به تأخیر انداختن جراحی پیچ خوردگی بیضه

  • قبل از 6 ساعت، 90% عملکرد بیضه حفظ می شود.
  • بعد از 12 ساعت، شانس حفظ عملکرد بیضه 50% می شود.
  • بعد از 24 ساعت، فقط 10% علمکرد بیضه حفظ می شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.9/5 - (8 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Amir دوشنبه ۱۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    با سلام؛
    متاسفانه نزدیک به ۸ سال است که در بیضه چپم احساس درد میکنم. در سونوگرافی یک کیست ۱ سانتی روی اپیدیدیم بیضه چپ دیده شد و اندازه پروستات نرمال بود.
    پزشک متخصص من بدلیل اینکه انتهای ادرار من چکه چکه است این درد را ناشی از پروستات میداند و لذا کپسول تامسولوسین تجویز نموده که اندکی درد را کاهش میدهد.
    اما خود من احساس میکنم (نظر شخصی) که لوله های انتقال اسپرم در ناحیه کیست اپیدیدیم بیضه چپ دچار چسبندگی شده و لذا احتباس اسپرم موجب این درد میگردد؛ زیرا این ناحیه در زمان بروز درد بیضه چپ معمولا متورم میگردد بطوری که لمس نمودن آن بسیار دردناک میباشد.
    خواهشمندم که در صورت امکان من را در این رابطه راهنمایی فرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر زهرا جمعه ۱۰ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 343 مشاهده پرسش
    با سلام پسری دارم 6سالش تموم شده موقع که بدنیا اومد متخصص اطفال گفتند چون جاش تو سکوت تنگ بوده بیضه هاش داخلش شکمش مونده یک سونوگرافی انجام بدید 40روزگیش یک سونو انجام دادیم مشخص شد که بیضه هاشمی بیرون هستند یعنی مشکلی ندارن الان که 6سالشون هست بیضه سمت چپ خیلی بزرگتر از بیضه سمت راستش هست میخام بدونم طبیعی است یا؟خواهش میکنم جواب بدید خیلی نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      بايد حتما ببينم ومعاينه شود
  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۱۷ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    S:
    با سلام
    همسر بنده با مراجعه به پزشک وانجام سونوگرافی متوجه دو تا توده در هر دو بیضه شده اند .تقریبا به اندازه 1 سانتی متر سالید هایپراکو.
    حالا نظر دکترشون به تخلیه دو تا بیضه میباشد.
    تومرمارکرها در حد طبیعی هستند.
    سونوگرافی کامل هم از شکم و لگن گرفتند که همگی طبیعی بوده.
    میخواستم ببینم با توجه به سونوگرافی و آزمایش ما باید حتما عمل جراحی را انجام دهیم.وهر دو بیضه باید تخلیه شود. مراحل درمان ایشان به چه صورت است.که ما به بهترین نتیجه برسیم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۷ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر احمد چهارشنبه ۳۰ فروردین ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    من 3 سال پیش تو بیضه راستم کلسیفیکاسیون داشتم که دکتر با عمل جراحی برداشت . آیا دوباره احتمال داره برگرده و دوم اینکه احتمال سرطان بیضه را افزایش میده ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳۰ فروردین ۹۶( 6 سال پیش)
      نه نگران نباشيد
  • تصویر کاربر هادی شنبه ۲۶ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام دکتر.قسمت بیضه چپ من یه توده مانند هست که راست نیست که حدود3 سال هست.یک سال پیش واریکوسل داشتم عمل کردم.به دکترم گفتم.ولی گفت به مرور زمان از بین میره.الان شبا کلیه ام درد میگیره.وقتی روی کلیه چپ ام که درد میکنه.میخوابم.خوب میشه.دکتر نمیتونم به خاطر ساعت کاریم‌پول زیادش برم دکتر.فقط میشه بیماریمو بگید؟؟؟راه درمانی؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      سونوگرافي كنيد يتلم باشد مهم نيست
  • تصویر کاربر M.S پنجشنبه ۲۴ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید. اقای دکتر بنده الان 24 سالمه و طبق گفته مادرم در سن زیر دو سال به خاطر درد شدید گوش که همه نوزادان در سنین کم اونو تجربه میکنند و فشار امدن به خود در حین گریه ، بیضه سمت چپم به سمت داخل فروکش کرده است. حالا اقای دکتر به این خاطر طول الت من کوچیک مونده و در حالت نعوظ بین 9 الی 10 سانتیمتر است. از اون موقع هم کاری نکردم تا الان. حالا چه باید کرد؟ ایا میتوان امید به افرایش و رشد الت داشت؟؟ با تشکر و سپاس.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۴ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام راهي براي بزرگ كردن الت نيست اندازه شما نرمال است
  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۱۵ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 1030 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من 10 روز پیش رفتم از کمرم عکس رادیو نروژی گرفتم و روز قبل سناگراف خوردم از همون روز سمت راست پایین شکمم گز گز میکرد بعد شروع به درد گرفتن کرد بعد زد به سمت چپ بعد کشاله سمت چپ بعد همین طور قلقلک بیضه و بعد از این از زیر شکم کشیده میشد به سمت بالا که دکتر رفتم واسم سیپروفلاکسسین و هیوسین نوشت به نظرتون چی میتونه باشه

    البته. 10 روز قبل از عکس کمر ازمایش کامل دادم که اچ پی خونم 16.6 بود پی اچ ادرامم 5 بود
    تکرر ادرارم بعد عکس رادیولوژی منو گرفت

    الان بیضه چپم کمی بزرگتر از بیضه راست است ولی بیضه ام درد نمیکند

    واریکوسل است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      مهم نيست
  • تصویر کاربر سامان سه شنبه ۲۵ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    مدتیه احساس میکنم اندازه بیضه هام کوچک شده و در نعوض هم مشکل دارم (حدود 17ماه فیناستراید1 مصرف کردم و الان 8ماه که دیگه مصرف نمیکنم)
    لطفا راهنمایی کامل بفرمایید
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۵ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      قطع كنيد سونو كنيد
  • تصویر کاربر میثم جمعه ۳۰ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من 3 ماه قبل عمل واريکوسل انجام دادم رگ های متورم همچنان بودند و اکنون متوجه توده سفت در زیر بیضه شدم و درد هم ندارد و بیضه مبتلا (چپ)بزرگتر شده از سمت راست و 20 سال دارم لطفا راهنمایی کنید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۰ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد معاينه كنم
  • تصویر کاربر محمودی یکشنبه ۲۸ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت شما. من پسری 22 ساله هستم که حدود 1 ماه است بیضه سمت چپم کمی از سمت راستی کوچک تر شده و عقب تر از سمت راستی است کمی درد میکند . درد آن زیاد نیست ولی عزیت میکند و دردی مبهم است. خودم چند بار آن را معاینه کردم و چیز غیر عادی پیدا نکردم و هنگام معایه نیز درد نمیکند .احساس میکنم آن درد سمت پایین بیضه سمت چپم است . باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۸ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      سونو كنيد
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر