جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بزرگی خوش خیم پروستات و مراقبت های پس از درمان جراحی آن

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بزرگی خوش خیم پروستات (هیپرپلازی خوش خیم پروستات BPH) بعد از 50 سالگی بروز می کندو 55-50 درصد مردان دچار این مشکل می شوند.

بیشترین میزان بروز آن در سن 80-75 سالگی است.

پروستات چیست و چرا بزرگ می شود؟

پروستات غده ای است که در گردن مثانه قرار می گیرد و عملکرد آن ترشح فروکتوز، پروستاکلاندین ها، مواد ضدمیکروبی و مواد دیگر از جمله ترشح مایع منی است. با بزرگ شدن و فشار به گردن مثانه، راه عبور ادرار تنگ و یا بسته شده و خروج ادرار با مشکل روبرو می شود.

نمونه برداری از پروستات بزرگی خوش خیم پروستات
نمونه برداری از پروستات بزرگی خوش خیم پروستات

علت بزرگی خوش خیم پروستات نامعلوم است، اما دانشمندان معتقدند که عوامل هورمونی (تغییرات هورمونی)، عدم تعادل هورمون های مردانه، عفونت های مزمن ادراری، عوامل اقتصادی، اجتماعی و اثرات نژادی در بروز آن تاثیر دارند.

پیشگیری خاصی برای بزرگی خوش خیم پروستات وجود ندارد. با مراجعه به موقع و گرفتن شرح حال و معاینه از طریق مقعد (رکتال)  توسط پزشک و  انجام سونوگرافی می توان به بزرگی و بیماری های دیگر پروستات پی برد و اقدام به درمان های بعدی نمود.

علائم و نشانه ها بزرگی خوش خیم پروستات

تکرر ادرار ، احساس نیاز فوری به دفع ادرار، ادرار شبانه (بیش از یکبار)، احساس فشارهای شکمی، کاهش فشار جریان ادرار، بند آمدن ادرار، قطره قطره ادرار کردن پس از پایان دفع ادرار، عدم احساس تخلیه کامل ادرار، احتباس شدید ادراری، عفونت های مکرر ادرار و در صورت عدم درمان گشادشدن لگنچه های کلیه، صدمه به کار کلیه ها و عواقب بعدی نارسایی کلیه می باشد. تغییرات ساختمان مثانه و تشکیل سنگ در مثانه نیز از دیگر عوارضی است که ممکن است رخ دهد.

تشخیص بیماری بزرگی خوش خیم پروستات

اخذ شرح حال دقیق و معاینه پروستات، سونوگرافی و سیستوسکوپی، سه روش اصلی تشخیص این بیماری هستند.

درمان بزرگی خوش خیم پروستات

درمان بزرگی خوش خیم پروستات بستگی به شدت علائم و عوارض و علائم ناشی از آن، سن و شرایط عمومی بیمار دارد. ابتدا از درمان دارویی استفاده می شود. در صورت عدم بهبودی و ایجاد انسداد مسیر ادراری، بر حسب اندازه پروستات و علائم و شرایط بیمار، از دو روش رایج جراحی پروستات (پروستاتکتومی) استفاده می شود.

۱- تراشیدن پروستات با ابزارهای مخصوص از طریق مجرای ادرار (TUR)

۲- روش جراحی باز و درآوردن کامل پروستات (جراحی شکمی)

مراقبت های بعد از عمل در بیمارستان

۱- تا 24 ساعت در تخت استراحت خواهید کرد و در صورت درد، به شما مسکن تزریق خواهد شد.

۲- بعد از عمل، مرتب سرفه کنید و تنفس عمیق داشته باشید. در هنگام سرفه، کشیدن نفس عمیق و یا تمرینات تنفسی با دست یا با یک بالش کوچک، محل جراحی خود را حمایت کنید.

۳- جهت پیشگیری از تشکیل لخته در پاها، ممکن است برای شما جوراب طبی کشی تجویز شود. ابتدا پاها را کمی (15 تا 30 درجه) بالا بیاورید و سپس جوراب را بپوشید. موقع پوشیدن، جوراب نباید چین و چروک داشته باشد تا فشاری به رگ های پا وارد نشود. روزی دو بار به مدت 20 دقیقه آن را باز کنید و سپس مجدداً بپوشید.

۴- ادرار شما برای چند روزی خونی خواهد بود که یک امر طبیعی است، لذا نگران نباشید. برای جلوگیری از لخته شدن خون (که موجب انسداد ادرار می شود)، از راه سوند فولی (سه راهه) مثانه شستشو داده می شود تا ادرار به راحتی خارج گردد. معمولاً پس از چند روز پزشک دستور خارج نمودن سوند ادراری را می دهد، اما ممکن است در مواردی با سوند ادراری مرخص شوید.

۵- به محض اجازه پزشک، با کمک پرستار از تخت خارج شوید. با قدم زدن، روند بهبودی بیماری تسریع می شود و از لخته شدن خون در عروق پاها جلوگیری می شود.

۶- معمولاً پس از چند روز پزشک دستور خارج نمودن سوند ادراری را می دهد، اما ممکن است در مواردی با سوند ادراری مرخص شوید.

۷- هنگام راه رفتن کیسه ادرار باید پایین تر از سطح بدن باشد ولی مواظب باشید کشیده نشود و به محض اینکه دو سوم کیسه پر شد، می بایست تخلیه گردد.

 آموزش مراقبت از خود در منزل

۱- در منزل به طور مرتب راه بروید، تحرک داشته باشید و از نشستن به مدت طولانی (بیش از 2 ساعت ) خودداری کنید.

۲- هنگام دفع زور نزنید و با رعایت رژیم غذایی نظیر سبزیجات و میوه جات و یا با مصرف ملین طبق نظر پزشک، از پیدایش یبوست جلوگیری کنید. رژیم غذایی شما معمولی خواهد بود مگر پزشکتان نظر دیگری داشته باشد.

۳- مایعات زیاد بنوشید (8 تا 10 لیوان) تا ادرار رقیق شود. بعد از شروع مصرف مایعات، از آب، چای کمرنگ، آب کمپوت (سیب، گلابی، آناناس) استفاده کنید و برای مدتی از آب میوه های خام استفاده نکنید. از مصرف غذاها و نوشابه های محرک سیستم عصبی مثل کافئین (قهوه و نوشابه های حاوی کولا مثل کوکاکولا) و نوشابه های الکلی خودداری کنید.

۴- مرتب با ورزش هاش پرینه مثل جمع کردن و شل کردن عضلات باسن و ایستادن و نشستن، عضلات ناحیه باسن را تقویت کنید (10 بار در ساعت). هر روز دوش بگیرید و برای تسکین ناراحتی ناحیه پرینه از لگن آب گرم طبق نظر پزشک می توانید استفاده کنید.

۵- هنگام ادرار کردن جریان ادرار را قطع و وصل کنید. این کار به تقویت اسنفکتر ها و کنترل ادرار کمک می کند.

۶- تا مدتی ممکن است بی اختیاری داشته باشید، این امری طبیعی است بنابراین نگران نباشید. این نوع بی اختیاری مدتی طول می کشد و به مرور برطرف خواهد شد.

۷- 8 هفته بعد از جراحی مجاز به فعالیت جنسی هستید. در صورت ناتوانی جنسی از مشاوره پزشک کمک بگیرید.

۹- تعویض پانسمان در منزل یا درمانگاه باید با روش استریل انجام شود.

۱۰- داروهایی که برایتان تجویز شده را به موقع استفاده کنید و مقدار آن را کم و یا زیاد نکنید. چنانچه مصرف دارویی را فراموش کردید، اگر نزدیک به ساعت بعدی است آن را نخورید و داروی ساعت بعدی را مصرف کنید.

11- اندازه گیری درجه حرارت از راه مقعد، تنقیه، رکتال تیوب (لوله مخصوص دفع گاز از روده) و شیاف ممنوع می باشد.

12- در صورت پیدایش علائم و نشانه هایی مثل بسته شدن راه ادرار، احساس پری در مثانه، احساس نیاز به دفع ادرار، اسپاسم (گرفتگی عضلات) مثانه، نشت ادرار اطراف سوند، کاهش ادرار یا قطع ادرار در کیسه به مدت 4 ساعت و علائم عفونت ادراری شامل تب ، لرز، گیجی و بی قراری فورا ًبه جراح خود گزارش دهید.

13- 4 تا 6 هفته از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید و فعالت های خود را به مرور افزایش دهید.

۱۴- از رانندگی در جاده های پر دست انداز خودداری کنید و حد مجاز رانندگی حداکثر 2 ساعت می باشد.

۱۵- جواب نمونه پروستات ارسالی به آزمایشگاه را بعد از 14-10 روز از بخش پاتولوژی دریافت و به پزشک خود نشان دهید.

16- به تاریخ ویزیت بعدی که برای شما تعیین شده توجه کنید و در آن تاریخ مراجعه نمایید.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.2/5 - (28 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فرید چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    با سلام ، رشته ورزشی من دوچرخه سواری هست به صورت حرفه ای. تو کانال یکی از دکترهای اصفهان خوندم که دوچرخه سواری زیاد به پروستات آسیب میزنه، آیا درسته؟




    ⚠️عادتهايى كه باعث آسيب زدن به #پروستات در مردان مى شود

    ❌دوچرخه سوارى زياد
    ❌نشستن طولانى
    ❌لباس زير تنگ
    ❌فاصله زياد بين نزديكى
    ❌تحریک جنسی متعدد بدون انزال

    https:t.mecounselorAPA2016
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      ثابت ده نیست
  • تصویر کاربر محمود جمعه ۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 316 مشاهده پرسش
    درود بر شما خسته نباشید سه سال پیش جریان ادرارم چند روزی کند شد و دچار احتباس ادراری شدم که التهاب پروستات تشخیص دادند وبا دارو خوب شدم دوباره شش ماه قبل ناگهانی ادرارم به مدت پنج ساعت بند امد وبعد خوب شد بعد از بیست روز دوباره همین اتفاق افتاد وبه فاصله هر پانزده روزچهار الی پنج ساعت ادرارم بند می امد وبعد خوب می شد الان چهار ماهه که دیگر مشکل احتباس ناگهاتی ادرار را ندارم اما دو ماهه که جریان ادرارم کند شده و شب ها دو بار از خواب بیدار می شوم هر دو الی سه ماه یکبار هم درد پروستاتت دارم و اندازه پروستات 29*41*44میلی متر وحجم آن 28 سانتیمتر است خواهشمندم یاریم کنید با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      بايد از نظر مثانه عصبي تست اروديناميك انجام دهيد٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤ تماس
  • تصویر کاربر حمیدرضا چهارشنبه ۳ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    جناب آقای دکتر سلام و وقت عالی بخیر. من ۴۶ سال سن دارم. در آزمایش اخیر متوجه شدم که با وجود ایتکه TOTAL PSAمن در رنج 0.311 است ولی FREE PSA من خارج از رنج ۱۵-۲۵% و معادل 0.08 می باشد (آزمایشگاه مرکزی- تهران). از آنجا که من حدود ۵ سال است که از واریکوسل بیضه چپ خودم آگاهم و البته بدلیل عدم آزار اقدام به عمل نکرده ام آیا این خارج از رنج بودن میتواند ناشی از واریکوسل باشد و یا یا دلیل دیگری دارد و اینکه این موضوع تا چه میزان وخیم است که خواهشمندم راهنمایی بفرمایید. ضمنا من یک پسر ۱۹ ساله دارم. آیا با عمل واریکوسل در این سن و با گذشت چند سال امکان برگشت قدرت باروری فراهم میشود. با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      ازمايش شما نرمال است پس گراميتان بايد معاينه شود
  • تصویر کاربر ابراهیم پنجشنبه ۱۳ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    تکرر و سوزش ادرار - خالی نشدن مثانه برگشت ادرار به کلیه حبس ادرار
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۳ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام بايد نوار مثانه بگيريد٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
  • تصویر کاربر امیرحسین شنبه ۲۵ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    با سلام
    دوهفته پیش 3 روز تب داشتم و روز سوم با قطع شدن ادرار و مراجعه به دکتر و انجام سونوگرافی مشخص شد پروستاتم 38 و ازمایش خونم psa 52 بود دکتر گفت عفونت پروستات داری 5روز اموکسی سیلین خوردم 4 تا امپول جنتامایسین زدم. در همون روز اول مشکل ادرار کردن برطرف شد و تبم ازبین رفت. بعد 3 هفته ازمایش خونو تکرار کردم. نتیجه این شد
    Free psa 1,13
    Total psa 12,9
    ایا عفونت برطرف نشده یا پروستات بدخیم دارم?
    سپاسگزا م ضمنا سن من 32 سال می باشد
    بخاطر مسایلی دچار استرس هم بودم تکرر ادرار ندارم،سوزش خیلی کم ناملموس قبل از اینکه ازمایش دوم بدم روز قبلش انزال در خواب داشتم،ممکنه تاثیر روی ازمایش داشته باشه?ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۵ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      من توصيه ميكنم پي اس ا را تكرار كنيد اگر بالا بود نمونه برداري كنيد فيلم نمونه برداري من را ببينيد٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
  • تصویر کاربر سید شنبه ۲۵ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 1371 مشاهده پرسش
    Ali Akbar Hashemi:
    با سلام . بعد از ادرار و با وجود آنکه استبرا انجام می دهم اما بعد از بلند شدن حدود یک قطره ادرار می آید می خواستم بدونم آیا این قابل درمان است چون افراد زیادی رو دیدم این مشکل دارند . من حدود 31 سال دارم .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۵ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      من توصيه ميكنم اصلا اهميت ندهيد
  • تصویر کاربر ابراهیم سه شنبه ۳ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    پدربزرگم 67 سال دارد و بهمن ماه 94 عمل پروستات انجام دادن و تیرماه 95 شروع به پرتودرمانی کردند به مدت 30 جلسه همراه با امپول الان psa بالای 3 میباشد با توجه به شرایط ایشان شما چه درمانی را پیشنهاد میکنید ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      برداشتن بيضه ها
  • تصویر کاربر نادر سه شنبه ۱۳ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما آقای دکتر کرمی بنده 55 ساله از اردبیل هستم که قبلا هم مزاحم شدم ، من 45 روز پیش سونو گرافی شدم که اندازه پروستات 50 بود و در آزمایش psa هم 4 شد . پس از مصرف یک دوره 10 روزه سیپرو فلوکساسین و بمدت 45 روز تامسولسین ، پروستاتان و ویتامین e مجددا آزمایش psa انجام و این بار عدد 174 نشان داده شد . پزشک معالج فرمودند همین داروها را تا چهار ماه استفاده کن تا سونوگرافی انجام بگیره و از کوچکتر شدن پروستات مطمئن شویم اما آزمایش و کنترل psaهر سال یکبار کافی است . لذا ضمن تشکر از شما میخواستم ضمن راهنمائی نظر خودتان را بفرمایید .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۳ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام فقط پيگيري ساليانع ٢-اگر مشكل ادراري نداريد دارو لازم نيست
  • تصویر کاربر جعفر یکشنبه ۱۸ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من 49 ساله هستم موقع ادرار کمی درد دارم و اخر ادارم هم قطره قطره میشه. حجم اردارم کم شده و باریک می باشد. سونو دادم که جوابش اینه حجم پرستات 33 میلی لیتر کانون کلسیفیه امورف 4 میلیمتر در قسمت میانی پرستات. لطفا بفرمایید که چه دارویی مصرف کنم و به چه مدت ؟ آیا داروها روی میل جنسی اثر دارند؟ و آیا حجم پرستاتم با مصرف دارو کم میشه؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۸ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام بايد ازنظر تنگي مجرا بررسي شويد فيلم سيستوسكوپي من را ببينيد٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤ تماس
  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۴ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    با سلام و دعای خیر
    از سال گذشته با علائم تکرر ادرار و عدم تخلیه کامل به پزشک مراجعه کردم و ضمن آزمایش پروستات عدد آزمایش توتال 4 بود مجدد آزمایش انجام شد و عدد به 4.3 افزایش پیدا کرد دوره چند ماهه آنتی بیوتیک مصرف کردم و ضمن بررسی مجدد پی اس آ به 3.5 تقلیل پیدا کرد مجدد پس از یک هفته آزمایش تکرار شد و عدد 3.6 افزایش پیدا نمود ضمن مشورت با شما که گفتید ادامه دارویی نداشته باشم و 6 ماه دیگه آزمایش رو تکرار کنم بهد از 8 ماه آزمایش مجدد عدد پی اس آ به 2.23رسید پس از یک هفته مجدد آزمایش رو تکرار کردم که عدد به 2.98 افزایش پیدا کرد لطفا بنده رو راهنمایی کنید باید چکار کنم این کاهش و افزایش چه معنی داره و گاها بعضی از روزها تکرر ندارم و بعضی روزها تکرر و احساس عدم تخلیه ادرار دارم ممنون از راهنماییتون ضمنا نتایج آزمایش یکساله تقدیم شده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۴ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام فعلا جاينگراني نيست فقط پي گيري ٦ماه بعد
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر