جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

توصیه های قبل و بعد از عمل پروستات turp

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

چه نوع جراحی باز یا بسته؟ علی رغم پیشرفت در تکنولوژی در جهان هنوز عمل پروستات بسته به روش تراش یا TURP و عمل پروستات باز دو عمل طلائی برای جراحی پروستات می باشند.

پروستات غده ای است که به اندازه گردو کوچک قسمت خروجی گردن مثانه را احاطه کرده و با گذر زمان بزرگ می شود و با حالت فشار در گلوگاه مثانه باعث کاهش قدرت پرش ادرار، تکرر ادرار ، سوزش، عدم تخلیه خوب ادرار، شب بلند شدن های بیش از حد برای دستشویی در نهایت احتباس ادراری می شود.

اندازه پروستات

هیچ ارتباطی بین شدت بزرگی پروستات و شدت علائم وجود ندارد و لذا ممکن است پروستات بزرگ علامت نداشته باشد ولی پروستات با حجم کم باعث اختلال ادرار می شود.

درمان دارویی بزرگی پروستات

هنوز در دنیا داروی کوچک کننده پروستات کشف نشده است. همه داروها حالت شل کنندگی موقت دارند و زمانی موثرند که شما هر شب دارو را مصرف نمائید و با قطع دارو  بلافاصله  علائم بر می گردد.

چه کسانی کاندید عمل پروستات هستند؟

احتباس یا بند آمدن ادرار- سنگ همزمان مثانه- عدم تخلیه کامل مثانه و ادرار باقیمانده زیاد- به مخاطره افتادن کلیه ها به علت پس زدن ادرار از مثانه به علت انسداد پروستات- زمان که تخلیه مثانه به سختی انجام می شود و دارها دیگر موثر نیستند – قطره قطره آمدن ادرار و شب بیدار شدن های مکرر برای دستشوئی نشان از این هستند که باید برای درمان پروستات خود باید از روش قطعی جراحی

عمل بسته یا TURP

که در آن بدون شکاف جراحی و از مجرای ادراری، پروستات برداشته می شود و بهترین عمل برای پروستات های زیر 60 گرم می باشند.

 ویدیو عمل بسته پروستات

  • عمل پروستات چند روز بستری دارد؟ معمولا پس از عمل بسته پروستات، فرد قبل از رفتن به خانه نیاز دارد 1 تا 3 روز را در بیمارستان سپری کند.

  • در بیمارستان، تا زمانی که بیمار از بیهوشی بهبود یافته و قادر به خوردن و نوشیدن شود، به او از طریق ورید (درون رگی) مایعات داده می شود.

  • بیمار هیچ گونه درد شدیدی نخواهد داشت؛ با این حال ممکن است در اثر کاتتری که در میزراه او قرار داده می شود دچار مقداری ناراحتی و اسپاسم مثانه شود. دلیل قرار دادن کاتتر در میزراه این است که این مجرا متورم و دردناک خواهد شد. میزراه لوله ای است که ادرار را به بیرون از بدن می راند. هنگامی که کاتتر برداشته شده و فرد قادر باشد به صورت معمول ادرار کند، از بیمارستان مرخص می شود. قبل از رفتن به خانه، توصیه هایی در ارتباط با بهبودی بیمار به او داده می شود. قرار ملاقاتی در چند هفته بعد جهت بررسی پیشرفت بیمار برای او ترتیب داده می شود.

  • در طول روز پس از عمل، امکان دارد جهت پاکسازی مثانه و تخلیه کردن هر گونه لخته خونی یا دیگر مواد زائد، آب از طریق این کاتتر به درون مثانه فرستاده شود. این مورد اغلب دردناک نیست با این حال می تواند احساسی نامطلوب از پر بودن را در مثانه ایجاد کند.

  • پس از 24 تا 48 ساعت، جهت بررسی توانایی بیمار در ادرار کردن و مرخص شدن به خانه این کاتتر برداشته می شود.

  • احساس ناراحتی و عدم کنترل به مدت چند روز پس از برداشته شدن کاتتر عادی است.

  • در صورتی که فرد پس از گذشت این مدت قادر به ادرار کردن نباشد، ممکن است نیاز باشد تا کاتتر به صورت موقت دوباره جایگذاری شود. فرد می تواند به همراه کاتتر به خانه رود. قرار ملاقاتی در چند روز تا چند هفته آینده جهت برداشتن کاتتر برای بیمار ترتیب داده خواهد شد.

مراقبت های بعد از عمل turp در خانه

  • احساس خستگی و بی حالی به مدت 1 یا 2 هفته پس از انجام این عمل شایع است. اغلب مردان پس از این مدت سلامتی خود را باز می یابند. با این حال، باید حداکثر تا 2 ماه پس از عمل بر خود آسان گرفت.
  • برای چند هفته اول، بیمار نباید هر گونه جسم سنگین را حرکت داده و یا بلند کند. همچنین، باید از انجام ورزش های شدید نیز اجتناب شود. در صورت امکان، باید از دوستان و اعضای خانواده در انجام کار های خانه کمک خواست.
  • در هنگامی که فرد احساس توانایی می کند می تواند ورزش هایی مانند پیاده روی را انجام دهد. این ورزش ها به حفظ گردش خون و کاهش خطر ایجاد لخته های خونی در پا کمک می کنند.
  • نوشیدن مقادیر زیادی آب در حین دوره بهبودی می تواند به کاهش خطر ابتلا به عفونت های مجاری ادراری و همچنین پاکسازی هر گونه خون موجود در ادرار کمک کند. فرد توصیه هایی را در ارتباط با انجام ورزش های قاعده لگن دریافت خواهد کرد. این ورزش ها به بهبود کنترل مثانه کمک می کنند. هر گونه دردی معمولا می تواند به وسیله دارو های مسکن بدون نسخه مانند پاراستامول یا ایبوپروفن درمان شود.
  • بهبودی کامل از عمل برش پروستات از طریق میزراه معمولا بین 3 تا 6 هفته به طول می انجامد. جراح یا پزشک فرد به او توصیه هایی را در ارتباط با زمان مناسب برای از سر گیری فعالیت های معمول ارائه می دهند.
تشخیص بزرگی پروستات

بازگشت به کار بعد از عمل turp

زمان بازگشت به سر کار عمدتا به شغل فرد بستگی دارد. برای مثال، فردی که در یک دفتر کار می کند نسبت به فردی که کار های جسمانی سنگین انجام می دهد سریع تر می تواند بر سر کار خود بازگردد. در اغلب موارد، به فرد توصیه می شود که به مدت 3 تا 4 هفته از رفتن بر سر کار خودداری کنند.

رانندگی

جراح یا پزشک زمان مناسب برای از سر گیری رانندگی را برای فرد توضیح خواهد داد. این زمان معمولا هنگامی خواهد بود که فرد بتواند توقفی ناگهانی و سریع را تحمل کند.

برخی افراد جهت رسیدن به این سطح به 1 هفته و برخی دیگر به 1 ماه یا بیشتر نیاز دارند.

ارتباط جنسی

در حدود 3 تا 4 هفته زمان لازم است تا فرد بتواند برای برقراری ارتباط جنسی احساس راحتی کند.

وجود خون در ادرار

وجود گاه به گاه خون در ادرار پس از انجام عمل برش پروستات از طریق میزراه عادی است. در حدود 1 یا 2 هفته پس از عمل، از آن جایی که زخم موجود بر روی پروستات شروع به از بین رفتن می کند امکان دارد حجم خون موجود در ادرار افزایش یابد.

نوشیدن مقادیر زیاد مایعات به تخلیه هر گونه خون یا لخته خونی کوچک در مثانه کمک می کند. در صورتی که خون موجود در ادرار به مدت بیش از 48 ساعت ادامه یابد، فرد باید با بیمارستان تماس گیرد.

عمل باز

 اگر اندازه پروستات شما بالای 70 گرم باشد، همزمان سنگ مثانه دارید، پروستات به داخل مثانه رشد کرده باشد، بهترین و موثرترین درمان فعلی، عمل باز می باشد.

ویدیو عمل بسته پروستات

نوع بیهوشی در عمل پروستات: امروزه عمل جراحی پروستات چه باز و یا عمل بسته بدون بیهوشی عمومی و با بی حسی نخاعی انجام می شود.

توصیه های قبل از عمل پروستات

  • جهت اطمینان از تحمل عمل جراحی باید دکتر متخصص قلب و بیهوشی قبل از عمل شما را ویزیت نماید.
  • داروهای رقیق کننده خون از قبیل آسپرین، بروفن، ژلوفن، دپیریدامل، پلاویکس و غیره باید یک هفته تا 10 روز قبل از عمل با نظر پزشک معالجتان قطع گردد.
  • در صورت ابتلا و زمینه بیماری و مصرف داروهای خاص و سابقه عمل های جراحی قبلی حتماً آنها را به دکتر مشاورتان اطلاع دهید.
  • صبح روز عمل ناشتا و در ساعت 9-10 صبح در بیمارستان حضور داشته باشید.
  • بلافاصله پس از پذیرش آزمایشات و عکسبرداری لازم قبل از عمل و مشاوره های بیهوشی و قلب در بیمارستان توسط متخصصین انجام خواهد شد تا با آرامش و اطمینان بیشتر برای اطاق عمل آماده شوید.
  • جهت حفظ سلامتی شما و جایگزین کردن خونریزی احتمال حین عمل 2-3 واحد برای شما خون ذخیره در بیمارستان آماده می شود تا فقط در صورت نیاز استفاده گردد.
  • توصیه می شود در صورت عمل باز موهای زائد بالای مثانه را چند روز قبل از عمل با مواد موبر حذف نمایید.
  • به علت بی حسی نخاعی شما کوچکترین احساس درد و ناراحتی حین عمل نخواهید داشت.
  • عمل پروستات چقدر طول میکشد؟ طول عمل جراحی پروستات شما حدود نیم الی یک ساعت است.

توصیه های بعد از عمل پروستات

  • در پایان عمل پروستات چه روش باز و یا بسته به مدت 48 تا 72 ساعت سوند فولی در داخل مثانه شما گذاشته می شود تا لخته ها و ترشحات محل عمل کاملاً تخلیه شود.
  • رنگ سوند فولی خونی بعد از عمل طبیعی است و لذا جهت رقیق شدن آن از شستشو سوند به مدت 24 تا 48 ساعت استفاده می شود و لذا اصلا ً نگران  نباشید.
  • صبح فردا باید مصرف مایعات را شروع کنید و با کمک باید راه بروید تا از خطر لخته شدن خون در اندامتان و همچنین یبوست بعد از عمل جلوگیری شود.
  • 48 ساعت بعد از عمل با صلاحدید پزشک معالج سوند شما خارج خواهد شد و اگر تخلیه مثانه انجام شد، شما آماده ترخیص از بیمارستان می شوید. خون در ادرار، سوزش ادرار، عدم روان آمدن ادرار و قطره قطره آمدن ادرار بعد از خارج کردن سوند طبیعی است.
  • علت نیامدن ادرار بعد از عمل پروستات چیست؟ گهگاهی به علت عوارض بیهوشی یا گیرکردن لخته یا قطعه کوچک پروستات در مجرا بعد از خارج کردن سوند ممکن است دچار احتباس ادرار شوید که بلافاصله باید پرسنل را مطلع سازید تا موقتاً دوباره سوند گذاشته تا مشکل شما حل شود.
  • نمونه پروستات خارج شده حین عمل جهت نسج شناسی به آزمایشگاه فرستاده می شود و لذا توصیه می شود یک هفته بعد از عمل با در دست داشتن نتیجه پاتولوژی به پزشکتان مراجعه فرمائید.
  • جهت جلوگیری از خونریزی از انجام کارهای سنگین و مقاربت جنسی یک ماه بعد از عمل اجتناب نمایید.
  • بخیه ها جذبی است و نیاز به کشیدن ندارند.
  • بلافاصله بعد از ترخیص از بیمارستان می توانید استحمام کنید.
  • توصیه می شود جهت شفاف شدن رنگ ادرار بعد از عمل ترجیحاً از مواد نوشیدنی و مایعات زیاد استفاده شود.
درمان بزرگی غده پروستات

در حین بهبودی در صورت بروز موارد زیر، باید با بیمارستان یا پزشک خود تماس گرفت:

⚠ دمای بدنی (تب) 38 درجه سانتی گراد یا بالاتر

⚠ درد شدید در هنگام ادرار کردن

⚠ عدم توانایی ادرار

⚠ درد مداوم یا وجود مقدار خونی در ادرار که بدتر می شود.

این علائم می توانند نشانه مشکلی باشند که نیاز به درمان دارد. از جمله این مشکل ها می توان به خونریزی داخلی یا ابتلا به یک عفونت مجاری ادراری اشاره کرد.

عمل جراحی خوش خیم پروستات چه به روش باز یا بسته بر روی توان و میل جنسی شما اثر منفی ندارد و بعد از عمل مایع منی به داخل مثانه ریخته و با ادرار دفع خواهد شد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.9/5 - (52 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عباس شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام اظهار نظر درباره عکس ارسالی از جای بخیه.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      محل بخیه را در معاینه میشه نظر داد ، به پزشکتون مراجعه کنید
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام
    میخواستم بدونم خودارضایی حتی اگه روزانه چندبار باشه میتونه باعث سرطان پروستات و بیضه بشه یا ارتباطی وجود نداره؟
    ممنکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      خیر ارتباطی نداره
  • تصویر کاربر Mohamad شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر طاعات قبول باشه ان شاءالله
    من جدیدا به مشکلی بر خوردم زمانی ادرار میکنم بعضی مواقع احساس میکنم باز کمی ادراد داخل مثانه مونده و اگر فشار بیارم مقداری ادرار خارج میشه. ولی زمان شروع اردار فشار خوبه و حالت دوشاخه نداره اما در هنگام صبح بعضی مواقع ادرار من به صورت دوشاخه میشه و ادرار در صبح پر رنگ است. بعضی مواقع هم درد خفیف و کمی در مقعد احساس میکنم مخصوصا اگر مدت زیادی یک‌جا بشینم.
    میخواستم ببینم این علائم التهاب پروستات است؟
    یک مشکل دیگه هم دارم احساس یبوست دارم اما متوجه شدم یبوست نیست چون مدفوع اصلا سفت نیست اما برای خروج مدفوع باید زور بزنم آیا التهاب پروستات باعث خروج سخت مدفوع میشه؟
    یک سوال دیگه هم داشتم آیا درسته با انجام خودارضایی منی بصورت کامل خارج نمیشه و باعث التهاب پروستات میشه؟
    ببخشید اگر طولانی شد متاسفانه بخاطر شرایط کرونا فعلا نمیتونم به دکتر مراجعه کنم
    ممنونم🌹
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      پروستات ربطی به دفع مدفوع نداره
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      از داروهای سیپروفلوکساسین و تامسولوسین و ملوکسیکام استفاده کنین و از قهوه و نوشابه و ادویه جات و پیاز و سیر پرهیز کنین
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر رضارحمانی پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام دکترجان. درطول شبانه روز 30 بار شایدم بیشتر میرم دسشویی نمیدونم مشکل مثانمه یا کلیه یا پروستات. سونوگرافی هم امروز گرفتم میفرستم خدمتتون. خاهشا کمکم کنید. ایا دچار سرطان پروستات یا مثانه هستم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      Psa ، ازمایش ادرار و سونوگرافی انجام شود
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    باسلام.شبهاتکررادراردارم.18999 آزمایش PSA دادم 1.23 بود.18999سونودادم سایزپروستاتم 51×42×39بودسنم 59 ساله.گفتن التهاب پروستات دارم.گهگاهی دردکشاله ران دارم.نه سوزش ادرار دارم ونه قطره قطره ادرار.شوت ادرار خوب است.ادرارم 45 ccاست.بدلیل کرونالطفن داروتجویزبفرمایندتااوضاع مناسب وبه مطب بیایم.باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      شبی یک عدد کپسول تامسولوسین استفاده شود
  • تصویر کاربر عباس پنجشنبه ۲۶ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    همسر من 8 ماهی هست که تکرر ادرار گرفته و ادرارش خوب تخلیه نمیشه بخصوص شبها چند بار بیدار میشه میره دستشویی هر بارحدود یک ربع طول میکشه ادرارش دفع بشه فشار نداره ادرار و به سختی دفع میشه ولی سوزش وخون نداره تو ادرارش فقط ی کمی بیضه هاش درد داره
    در ضمن ایشون مصرف سیگار و متادون هم دارن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۶ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سونوگرافی و ازمایش ادرار انجام شود و شبی یک عدد کپسول تامسولوسین
  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۲۶ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    در مورد بی اختیاری ادرار پدرم که ۶۶ سالشون هست و ۲۸ روز پیش عمل جراحی سرطان پروستات داشتن پرسیده بودم فرمودید دولوکستین هر ۱۲ ساعت.ما پایین ترین دوزش رو یعنی ۲۰ بهش دادیم و الان ۲ روزه مصرف میکنه ولی تاثیر چندانی نداشته.آیا لازم هست صبر کنیم یا دوز بالاتری به ایشون بدیم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۶ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      صبر کنین تا یک ماه
  • تصویر کاربر حمید شنبه ۲۱ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    در سونوگرافی انجام شده اندازه و اکوی پروستات طبیعی ولی بافت پارانشیم غیر یکنواخت گزارش شده .آیا غیر یکنواختی بافت پارانشیم نیاز به بررسی تکمیلی دارد یا خیر؟ سوالم تمام شد.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۱ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      Psa چک شود
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 367 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر تقریبا دو ما پیش پروستاتم ابسه کرده بود بعد از دارو درمانی با trup آبسه رو تراشیدن و حدود ۲۰ سی سی چرک خارج شد بعد از ترخیص داروهای افلوکساسین مترونیدازول و تامسولوسین استفاده میکنم بعد ده روز از عمل جنب شدم و منی حالت طبیعی قبلو داشت چند بار دیگه جنب شدم و حتی دوبار خود ارضای کردم تو این مدت یک بار سونو گرفتم توپیوستی هست تا که چهار روز پیش جنب شدم که البته سه روز قبل خود ارضای کرده بودم اونجا یکمی شک کردم که چرا منی کم شد که بعد از جنب دوباره خود ارضای کردم کلا سه تا قطره اومد اونم حالت آبکی بود سونو اخریرو هم تو گیف هست تشکر از راهنمایتون
    1. تصویر کاربر علی شنبه ۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      فایل پیوستی ها فکر کنم نیومدن.
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۰ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      عکس ها ثابت نمیمونه که ببینم
    3. تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۰ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام تصاویر و گذاشتم ممنون که جواب بدید
    4. تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۰ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      تصاویر جدا فرستادم ممنون
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      مجدد افلوکساسین رو ادامه بدین
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر آمنه شنبه ۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    پدر من مدتی است که تحت درمان پروستات هستند .مقدار psa بین اعداد 6 و 7 و 8 بود و دارو مصرف می کردند
    در تاریخ 2 دی ماه 99 مقدار psa به عدد 10 رسید و پزشک دستور ام ار آی تزریقی دادند و بعد از دیدن نتیجه ،دستور بیوپسی تحت گاید سونوگرافی دادند ،البته ما هنوز بیوپسی انجام نداده ایم
    در تاریخ 23 بهمن 99 مقدار psa عدد 441 رو نشان داد
    در تاریخ 3 اسفند مقدار psa عدد 323
    و در تاریخ 6 اسفند مقدار psa عدد 257 را نشان داد
    آیا هنوز هم نیاز به بیوپسی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      بله حتما بیوپسی انجام شود
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر