جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خارج كردن سنگ كلیه از راه سوراخ كوچك پوست یا عمل PCNL

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

خوشبختانه در چند دهه گذشته با ابداع روش هایی مثل سنگ شكنی با امواج صوتی برای سنگهای كوچكتر از 2 سانتی متر و روش PCNL برای سنگهای بزرگتر از 2 سانتی متر می توان اكثر سنگهای كلیه را براحتی و در 95درصد موارد بدون شكاف وسیع پهلو درمان نمود.

سنگ كلیه یك بیماری شایع دستگاه ادراری است. در گذشته، تمام موارد سنگهای بزرگ كلیه به روش عمل جراحی باز و با ایجاد شكاف وسیع در ناحیه پهلو یا شكم درمان می شدند. در این روش بیماران تا چندین ماه از درد محل برش جراحی و عوارض ناشی از خارج كردن سنگ كلیه مثل فتق محل عمل شكایت داشتند.

مزایای خارج كردن سنگ كلیه به روش PCNL

درد كمتر و زمان كمتر بستری در بیمارستان و عدم شكاف جراحی بزرگ و زمان سریع برگشت به فعالیت های روزمره زندگی می باشد.

قبل از عمل جراحی خارج كردن سنگ كلیه – PCNL

قبل از جراحی سنگ کلیه، بیمار توسط متخصص بیهوشی مشاوره می گردد. به منظور كاهش خطر خونریزی به هنگام عمل و بعد از آن مصرف داروهایی مانند آسپرین و سایر داروهای ضدالتهاب از 10روز قبل از عمل قطع می گردد.

جراحی خارج كردن سنگ كلیه – PCNL

بیمار معمولاً یك روز زودتر در بیمارستان بستری می شود. از شب قبل از عمل ناشتا نگهداشته می شود و برای بیمار سرمهای تزریقی و آنتی بیوتیك تزریقی شروع می شود. برای بیمار سه واحد خون رزرو می گردد.

این عمل به كمك بیهوشی عمومی انجام می گیرد. ابتدا بیمار از راه مجرای ادرار سیستوسكوپی و یك لوله در داخل حالب كلیه مبتلا به سنگ قرار داده می شود و لوله بوسیله سوند ادرار ثابت می گردد. جراح از طریق ایجاد یك سوراخ بر روی پشت بیمار وارد كلیه شده و با كمك عكسبرداری سنگ را با سنگ شكن خرد و خارج می نماید. در انتهای عمل در صورت نیاز از طرق این سوراخ یك لوله بداخل كلیه قرار داده می شود.

بعد از عمل سنگ کلیه

بیمار حدود 1-2 ساعت در اتاق ریكاوری (بهبودی9 نگهداری می شود و بعد از به هوش آمدن كامل به بخش منتقل می شود. بعد از عمل، بیمار بعلت داشتن سوند ادراری، كمی سوزش در مجرای ادرار داشته و بعلت شكستن سنگها در داخل كلیه رنگ ادرار كمی خون آلود می باشد كه بتدریج برطرف می شود.

 

 

هنگام مراجعه به منزل

بعد از ترخیص معمولاً حدود یك هفته بیمار از آنتی بیوتیك خوراكی استفاده می كند. توصیه می شود بیمار استراحت نسبی كرده و از انجام كارهای سنگین اجتناب نماید. تا چند روز ممكن است در ادرار خون مشاهده شود به همین جهت توصیه می شود مایعات زیاد مصرف نمایند.

عوارض جراحی خارج كردن سنگ كلیه به روش PCNL

ممكن است از محل سوراخ پهلوی بیمار ترشحات ادرار خارج شود. در صورتی كه مقدار آن زیاد باشد یا بیمار تب و لرز نماید می بایست با پزشك خود تماس بگیرد. در این موارد ممكن است نیاز به گذاشتن لوله های مخصوص در داخل حالب باشد كه بصورت سرپایی قرار داده می شود و در صورت ادامه ادرار خونی روشن بعد از عمل بلافاصله به پزشك معالج خود مراجعه نماید.

 

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
4.1/5 - (31 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر صفاریزدی دوشنبه ۱۸ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    خانمی 39 ساله و حدودا 43 کیکوگرم وزن هستم. در کودکی دوبار به عفونت ادرار مبتلا شدم که درمان شد. پس از ان دچار التهاب مثانه شدم که بامصرف دارو و رعایت رژیم غذایی بهتر شد. اما در دوران بارداری (حدود 5 سال پیش) فشار زیادی به مثانه وارد شد و دچار ناراحتی شدم. پس از سزارین مشکلات مثانه من بهتر شد اما همچنان درمواقعی همچون یبوست و روزهای اول قاعدگی و مصرف غذاهای محرک مانند انگور دچار ناراحتی مثانه میشوم. یکسال و نیم پیش سونوگرافی و ازمایش خون و ادرار دادم. در سونو نوشته شده بود: کلیه راست به طول 80 میلیمتر و ضخامت پارانشیم 12 میلی متر و کلیه چپ به طول 98 میلی متر و ضخامت پارانشیم 14 میلی متر. دارای پوزیشن،ضخامت پارانشیم، اکوی کورتیکومدولاری طبیعی و فاقد توده، ضایعه کیستیک و سنگ و علایم انسدادی می باشد. مثانه اکوفری، ضخامت جداری طبیعی و فاقد سنگ ادراری است. مثانه درحالت پر 220 سی سی و رزیدوی ادراری 65 سی سی است. البته هنگام تخلیه مثانه به دلیل داشتن عجله نتوانستم ان را بطور کامل تخلیه کنند. ازمایش ادرار و خون سالم بود. پزشک معالج تروتودین تحویز کردند که دچار سوزش ادرار و علایم شبه انفولانزا شده و دارو را قطع نمودم. دوباره چند روز پیش به پزشک مراجعه نمودم. ویتامین ب 1 300 و سلکسیب 100 و ایمی پرامین 25 و سولیفناسین سوکسینات 5 تجویز کردند. پزشک قبلی گفتند کلیه ها سالم هستند ولی پزشک کنونی گفتند یکی از کلیه ها کوچکتر است و باید بررسی شود.
    ممنون میشم بفرمایید ایا کلیه ها مشکلی دارند؟؟؟؟
    داروهای تجویزی برای التهاب مثانه مناسب هستند؟ اشکالی ندارد بنده ایمی پرامین را مصرف نکنم. چون عوارض جانبی همچون یبوست دارد و بنده سابقه یبوست زیاد دارم
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۸ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      بله داروها خوب هستن
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۸ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      تست UDS (نوار مثانه) انجام بدید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سلام چهارشنبه ۶ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 1688 مشاهده پرسش
    سلام
    مردی 53 ساله هستم کمتر از یکساله گاها اضطرار دفع ادرار و حس عدم تخلیه کامل و بعضی مواقع سوزش و تکرر ادرار دارم و بعضا ادرار ابری. تا سال گذشته سونو و 24 ساعته نرمال و اوره تقریبا نرمال و کراتین بوردر لاین داشتم. در سونوی جدید مثانه دارای ضخامت جداری نامنظم بصورت منتشر و حاوی دبری اعلام و پروستات 58در34در34 با حجم 35سی سی و مختصری افزایش یافته اعلام شده با فولنس در کلیه راست. پی اس آ در آزمایش 6دهم است. پدرم در 85 سالگی دچار سرطان مثانه شد.
    نتیجه آزمایش ادرارِ ماه گذشته و کشت ادرار جدید رو ضمیمه کردم.
    چکار کنم برای رفع مشکل مثانه و پروستات و آیا احتمال سرطان هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۶ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      یک نوبت دیگه آزمایش PSA تکرار کنید و در صورت بالای ۴ بودن بهتره نمونه برداری از پروستات انجام بدید
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۱۷ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من۲۵ سالمه ۲ماه پیش عمل pcnlانجام دادم ولی بعد عمل سونوگرافی و عکس رفتم متاسفانه دوتا سنگ باقی مانده بود و نصف سنگ عمل شده در دهانه کلیه باقی مانده بود به دکتر مراجعه کردم یک جلسه سنگ شکنی لیزری انجام دادن باز نتیجه نداد مجبورا واس عمل دوباره pcnl نوشتن
    ایا بعد۲ماه این عمل مشکلی ایجاد نمیکنه؟
    یا اینکه چرا درعمل اول سنگ کامل درنیاوردن؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۷ تیر ۰( 2 سال پیش)
      خیر مشکلی ایجاد نمیکنه در صورتی که سنگ خیلی بزرگ باشه در یک جلسه نمیشه خارج کرد
  • تصویر کاربر عربزاده یکشنبه ۱۳ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر من بیماری مثانه نوروژنیک دارم و آزواسپرمی ‌هستم من یک مشکل اساسی که دارم زمانی که رابطه جنسی برقرار میکنم مقدار زیادی مایع منی از معتقدم خارج میشود و هم زمان هم از آلت تناسلی ام مایع منی خارج میشود این موضوع خیلی در زندگی زناشویی من تاثیر گذاشته است میخواستم بدونم درمانی برای این بیماری وجود دارد یا خیر؟!
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۳ تیر ۰( 2 سال پیش)
      مایع منی از مقعد خارج میشه؟
  • تصویر کاربر بابک سه شنبه ۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده یکماه پیش عفونت مثانه داشتم دوهفته قرص نیتروفلرونتئین خوردم بهتر شدم روزی 4 تا سونوگرافی کلیه مثانه دادم سالم چند روز پیش باز کشت دادم میکروب ایکولای بود برطرف شده الان یه وقت هایی بعضی چیزها میخورم سوزش چند ساعت دارم سه بار کشت دادم دوبار سونو
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      مجدد کشت ادرار جدید انجام شود
  • تصویر کاربر fafafa یکشنبه ۲۹ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکترمن ی دختر 16ساله هستم ک تقریبا دوساله از تکررادرار رنج میبرم پیش دکترای زیادی هم رفتم اما متاسفانه از هیچ کدوم نتیجه نگرفتم ازمایشو سونو های زیادی هم انجام دادم ولی دکتر گفتند ک مشکلی ندارم من اوایل هر ده دقیقه ب ده دقیقه باید ب دسشویی میرفتم ولی الان یکم بهتر شده و شده 20دقیقه و هرموقع که دسشویی میرم احساس میکنم ادرارم کاملا تخلیه نمیشه و میمونه بهم میگن یکم خودتو نگه دار ولی اصلا نمیشه مواقعی که عادت ماهانه میشم تواین هفت روز دسشویی رفتنم منظم میشه مثل بقیه مثلا 3ساعت یا 4ساعت ی بار میرم دسشویی مواقعی میشه که 6ساعتم میشه تواین دوره ک نمیرم .یکی از همکاراتون گفتند ک عضلات مثانم ضعیفه و یه امپولی هست ک باید بزنم .
    من دو روز روزه گرفتم وامروز ک روز سومم بود دفعات دسشویی رفتنم خیلی زیاد شده بود ب نظرشما روزه روش تاثیر داره واینکه بگیرم یا نگیرم
    و دراخر اینکه من یه کلیه دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      قرص تولترودین ۴ میلیگرم ER روزی یک عدد مصرف شود اگر بهتر نشد باید نوار مثانه انجام شود
  • تصویر کاربر عباسی دوشنبه ۱۶ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    من برج ۱۱ پارسال عمل کردم ولی متاسفانه سنگ من خورد نشد دکتر فرمودن لوله حالبت تنگ ونمیشه دادرو دادن گفتن یک هفته بعد مراجعه کن من دیگه نرفتم سنگ من ۸ میل حال چکار باید کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۶ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سی تی اسکن جدید انجام دهید و مراجعه گنید
  • تصویر کاربر حسن پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام ده روزه که خون وخون لخته شدید تو اداره هست سنگ ۱۵ میلی دارم دکتر گفته پهلوت.باید سوارخ بشه وقت عمل هم الان ندادن چیکار کنم خونریزی بند بیاد دیگه به زور راه میرم سرم گیج میره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      اگر الان دفع خون و لخته خون دارین به اورژانس بیمارستانی که ارولوژی داره حتما مراجعه کنید تا جلوی خونریزی گرفته شه ، عمل به وقتش انجام میشه
  • تصویر کاربر سیابهر چهارشنبه ۲۷ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    با سلام
    بنده 59 سال دارم و سالهاست که با مشکل دفع ادرار کنار آمده ام. مورد بنده تعداد دفعات بسیار زیاد برای دفع ادرار است. هرچند جریان ادرار کم است اما چیزی که باعث ناراحتی بنده است تعداد دفعات است. اگر یک لیتر آب بنوشم هر 30 دقیقه باید به دستشویی مراجعه کنم نکته جالب اینکه هر بار فقط 200cc دفع می شود بنابراین مجبورم برای راحتی کمتر آب بنوشم. سئوال بنده این است: آیا حجم مثانه بنده کم است؟ آیا کندی جریان با پروستات در ارتباط است؟ با توجه به حجم طبیعی مثانه افراد عادی احساس می کنم مثانه بنده از جوانی کوچک بوده و البته در این سن با مشکل بزرگی پروستات اوضاع وخیم تر شده است.
    قبلا آزمایش پروشتات داده ام که قدری از اندازه نرمال بزرگتر بوده و همچنین در آزمایش (مجرای ادرار) مشکلی دیده نشده. ضمنا سوزش ادرار ندارم و رنگ ادرارم طبیعی است. لظفا راهنمایی بفرمائید
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۷ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      از قرص یوریناسین روزی یک عدد استفاده شود. ازمایش ادرار و قند خون داده شود
  • تصویر کاربر بحیرایی پنجشنبه ۳۰ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    با سلام پدر من با63سال سن طبق سنوگرافی تومر مثانه داشته بعد از سیستوسکوپی و تخلیه تومر الان دومین آمپول ب ث ژ را دریافت کرده پلک پایین چشمشون کمی ورم داره و خواستم بدونم ایراد نداره و اینکه با توجه به جواب آزمایش امکان پخش شدن تومر به مابقی قسمت ها نسیت؟ و اینکه لازم قبل از پایان این آمپول ها بیارمش خدمتتون؟الن نیاز به چک نیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۰ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      فعلا امپول های ب ث ژ را دریافت کنند ، ۳ ماه بعد مجدد سیستوسکوپی انجام شود
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر