جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خارج كردن سنگ كلیه از راه سوراخ كوچك پوست یا عمل PCNL

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

خوشبختانه در چند دهه گذشته با ابداع روش هایی مثل سنگ شكنی با امواج صوتی برای سنگهای كوچكتر از 2 سانتی متر و روش PCNL برای سنگهای بزرگتر از 2 سانتی متر می توان اكثر سنگهای كلیه را براحتی و در 95درصد موارد بدون شكاف وسیع پهلو درمان نمود.

سنگ كلیه یك بیماری شایع دستگاه ادراری است. در گذشته، تمام موارد سنگهای بزرگ كلیه به روش عمل جراحی باز و با ایجاد شكاف وسیع در ناحیه پهلو یا شكم درمان می شدند. در این روش بیماران تا چندین ماه از درد محل برش جراحی و عوارض ناشی از خارج كردن سنگ كلیه مثل فتق محل عمل شكایت داشتند.

مزایای خارج كردن سنگ كلیه به روش PCNL

درد كمتر و زمان كمتر بستری در بیمارستان و عدم شكاف جراحی بزرگ و زمان سریع برگشت به فعالیت های روزمره زندگی می باشد.

قبل از عمل جراحی خارج كردن سنگ كلیه – PCNL

قبل از جراحی سنگ کلیه، بیمار توسط متخصص بیهوشی مشاوره می گردد. به منظور كاهش خطر خونریزی به هنگام عمل و بعد از آن مصرف داروهایی مانند آسپرین و سایر داروهای ضدالتهاب از 10روز قبل از عمل قطع می گردد.

جراحی خارج كردن سنگ كلیه – PCNL

بیمار معمولاً یك روز زودتر در بیمارستان بستری می شود. از شب قبل از عمل ناشتا نگهداشته می شود و برای بیمار سرمهای تزریقی و آنتی بیوتیك تزریقی شروع می شود. برای بیمار سه واحد خون رزرو می گردد.

این عمل به كمك بیهوشی عمومی انجام می گیرد. ابتدا بیمار از راه مجرای ادرار سیستوسكوپی و یك لوله در داخل حالب كلیه مبتلا به سنگ قرار داده می شود و لوله بوسیله سوند ادرار ثابت می گردد. جراح از طریق ایجاد یك سوراخ بر روی پشت بیمار وارد كلیه شده و با كمك عكسبرداری سنگ را با سنگ شكن خرد و خارج می نماید. در انتهای عمل در صورت نیاز از طرق این سوراخ یك لوله بداخل كلیه قرار داده می شود.

بعد از عمل سنگ کلیه

بیمار حدود 1-2 ساعت در اتاق ریكاوری (بهبودی9 نگهداری می شود و بعد از به هوش آمدن كامل به بخش منتقل می شود. بعد از عمل، بیمار بعلت داشتن سوند ادراری، كمی سوزش در مجرای ادرار داشته و بعلت شكستن سنگها در داخل كلیه رنگ ادرار كمی خون آلود می باشد كه بتدریج برطرف می شود.

 

 

هنگام مراجعه به منزل

بعد از ترخیص معمولاً حدود یك هفته بیمار از آنتی بیوتیك خوراكی استفاده می كند. توصیه می شود بیمار استراحت نسبی كرده و از انجام كارهای سنگین اجتناب نماید. تا چند روز ممكن است در ادرار خون مشاهده شود به همین جهت توصیه می شود مایعات زیاد مصرف نمایند.

عوارض جراحی خارج كردن سنگ كلیه به روش PCNL

ممكن است از محل سوراخ پهلوی بیمار ترشحات ادرار خارج شود. در صورتی كه مقدار آن زیاد باشد یا بیمار تب و لرز نماید می بایست با پزشك خود تماس بگیرد. در این موارد ممكن است نیاز به گذاشتن لوله های مخصوص در داخل حالب باشد كه بصورت سرپایی قرار داده می شود و در صورت ادامه ادرار خونی روشن بعد از عمل بلافاصله به پزشك معالج خود مراجعه نماید.

 

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
4.1/5 - (31 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسين سه شنبه ۵ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 4855 مشاهده پرسش
    سلام، دكتر من بعد از اعمال جراحي چه با بيهوشي عمومي و چه نخاعي دچار احتباس ادرار شديدي ميشم و لازمه 2 تا 3 مرتبه سوند بهم وصل بشه تا خودم بتونم بعدش ادرار كنم، داروي بتانيكول كلرايد براي اين موضوع كار ساز هست ؟ دوره مصرفش به چه صورت باشه ؟ از چند روز قبل عمل ؟ يا روز خود عمل ؟ ممنون و تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ دی ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر مهیار چهارشنبه ۲۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام من 44 سال دارم و در سونو گرافی مشخص شده که سنگ 12 میلی دارم بنظر شما باید سنگ شکن کنم؟و اینکه کجا باید سنگ شکن کنم؟ چون درد هم دارم بسیار زیاد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر فرزاد سه شنبه ۲۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 907 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر
    من پسر 27 ساله هستم که حدود یک ماهه که درد خفیف و مبهمی در پهلوی سمت راستم دارم ، به علاوه اینکه در گذشته بعضی از صبحها به علت احساس ادرار از خواب بیدار می شدم و ادارار می کردم ولی از یک ماه گذشته صبحها احساس ادارار زیادی ندارم و کمی درد مبهم پهلو راست دارم .
    آزمایش ادارار و خون دادم که همه چیز نرمال بود و فقط فشار خونم 13 روی 8 بود.
    به نظرتون علت از چی می تونه باشه ؟ و نیاز به سونوگرافی یا سی تی هست و کلا پیشنهاد می کنید من چه کار کنم ؟
    این هم اضافه کنم که درد اذیت نمی کنه ولی باعث استرس می شه و با هر درد خفیف من ساعت ها راجع به انواع سرطان و . . . تحقیق می کنم و به زندگی روزانه ام اسیب می زنه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر رسول یکشنبه ۱۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    خون ریزی مثانه که بعضی از مواقع به صورت خون لخته شده دفع می شود وبدون درد و سوزش دکتر اطمینان واقع در شهر کرمان داروی تامسوور ، ویتامین ای ، و قرص رقیق کننده ادرار داده است ضمنا قبل از خون ریزی فشار زیاد به پشت مثانه می اید و ورم می کند بعد خونربزی می کند همچنین عمل در بیمارستان انجام داده اند و نتیجه ان سالم اعلام کرده اند و از 1 سال گذشته دومرتبه اتفاق افتاد و بعد از چند روز بهبود میابد هم اکنون به خونریزی مثانه مبتلا شده ام لطفا راهنمایی فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۳ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام .من سنگ کلیه یا سنگ ریزه دارم از 1 تا 6 میلیمتر در هر دو کلیه در مجموع 7 تا می خواستم بدونم
    1 از مجاری رد می شن یا باید خورد شود ......اگر اره از بنده در عرض 3 ماه یک عدد که ان هم خورد شده بود خارج شده به نظرتون از نوع خارک یا همان چسبیده به کلیه هستند من دارو هم مصرف میکنم
    2 به غیر از طناب در تحرک مناسب راهنمایی میخوام تا بیشترین تاثیر رو داشته باشد و چه مدت هم باشه
    3 راهی برای درمان سریع وجود داره چون وسواس دارم و تحت فشارم مثلن عملی که به نظر دکتر ها لازم نیست
    من جوان 23 مرد وزن 78 هستم تقزیبی
    منون بابت توجهتون و عذر خواهی بابت زیاد بودن مطلب
    1. تصویر کاربر امیر شنبه ۲۹ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      عکس
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      تنها درمان شما مصرف هر ٢ساعت يك ليوان اب ومصرف كم نمك است
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حامد یکشنبه ۳۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 154 مشاهده پرسش
    سلام. من دوسال پیش توسط شما عمل فتق بیضه انجام دادم و تاکنون مشکلی نداشتم اما مدتی است در ناحیه عمل جراحی انجام شده و بالاتر و حوالی آن دردی شبیه به کشیدگی عضلات و احساس سنگینی دارم و هنگامی که پای خود را باز می کنم دردی در کشاله ران هم حس می شود. آیا فتق دوباره عود کرده و نیاز به جراحی مجدد است؟ در ضمن تورم مثل فتق قبلی در آن ناحیه وجود ندارد و شکل ظاهری تغییر نکرده است. البته بگویم این درد در حین دویدن و پس از آن بیشتر شده و صبحها که از خواب بیدار می شوم کمتر است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام اين درد طبيعي است
  • تصویر کاربر همایون یکشنبه ۲۳ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید.
    من تقریبا یک سال هست که هر روز صبح با درد پهلوها از خواب بیدار میشم و بعد از بیدار شدن درد از بین میره مثلا 15 دقیقه بعد از بیدار شدن.
    ولی درد جوری هست ک اجازه نمیده بخابم و حتما بیدار میشم.
    یه موضوعی هست که خودم حس میکنم علتش از اونجاست،من دوسال پیش با موتور بودم ک تصادف اتفاق افتاد واسم،مشکل خاصی واسم پیش نیومد ولی بعد از تقریبا 6 ماه کاملا یهویی چون باشگاه میرفتم پام درد گرفت،همون پایی که موتور سیکلت افتاده بود روش.و رگ سیاتیک پام هم درد میکرد،تا یه مدت گاهی اوقات درد میکرد ولی بعد از سه چهار ماه،درد زیاد شد در حدی ک نمیتونستم راه برم.رفتم دکتر ولی نتونستن تشخیص بدن درد از چیه فقط مسکن دادن بهم.
    تقریبا بعد از 7 8 ماه این درد از بین رفت ولی بعد از 6 7 ماه پس از تموم شدن اون درد،کمر دردم شروع شد.ینی فقط کمرم درد میکرد اکثر اوقات البته بیشتر صبح ها موقع بیدار شدن.بعد از مدتی، کمر دردم فقط صبحها میومد سراغم و از درد شدید بیدار میشدم.تا اینکه به مرور زمان و از تقریبا یه سال پیش حس میکنم که درد پهلو و کلیه دارم،حالا شاید هم همون کمر درده.ولی جوری درد میکنه که از خواب بیدار میشم و همونجور که گفتم بعد از بیدار شدن از بین میره.
    این درد چیه؟و علتش چیه و چطور میشه حلش کرد؟
    در خانوادمون سابقه ی بیماری کلیوی و سنگ کلیه هم داریم.
    پدرم جفت کلیه هاش از کار افتاد و دیالیزی بود.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۳ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      از نظر من كاملا سالميد
  • تصویر کاربر مينا شنبه ۱۵ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    همسرم ازمايش اسپرم دادن كه تعداد اسپرم ها ٧5 ميليون
    و normal form:10%
    abnormal form:90%
    irregular form:68%
    full:0%
    sluggish:30%
    full+sluggish:30%
    ايا همسرم مشكلي داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۵ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من کلیهایم سنگ ساز است یک بار پیش خودت امدم وچون مسیرم خیلی دوراست نتوانستم بیام دوباره بیایم اما اون وقت امدم چون سنگ سکنی انجام داده بودم سنگی نداشتم ولی باز هم کلیهایم سنگ تولید کرده است وچون دفعهای قبل درد زیاد نداشتم زیاد نگرام نبودم اما الان درد هم دارم ونگرانم کرده لطف کن رهنمائم کنید چکار کنم بیام دوباره تهران علاجی دارد یا نه
    1. تصویر کاربر علی جمعه ۷ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      دکتر فقط پول شرط است جواب چی شد
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمدشیروانی سه شنبه ۲۸ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    درموقع خواب شبانه ادرارم کامل تخلیه نمیشود محمد:
    درموقع خواب شبانه ادرارم کامل تخلیه نمیشود
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      بايد از نظر علت ان بررسي شويد
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر