جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خارج كردن سنگ كلیه از راه سوراخ كوچك پوست یا عمل PCNL

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

خوشبختانه در چند دهه گذشته با ابداع روش هایی مثل سنگ شكنی با امواج صوتی برای سنگهای كوچكتر از 2 سانتی متر و روش PCNL برای سنگهای بزرگتر از 2 سانتی متر می توان اكثر سنگهای كلیه را براحتی و در 95درصد موارد بدون شكاف وسیع پهلو درمان نمود.

سنگ كلیه یك بیماری شایع دستگاه ادراری است. در گذشته، تمام موارد سنگهای بزرگ كلیه به روش عمل جراحی باز و با ایجاد شكاف وسیع در ناحیه پهلو یا شكم درمان می شدند. در این روش بیماران تا چندین ماه از درد محل برش جراحی و عوارض ناشی از خارج كردن سنگ كلیه مثل فتق محل عمل شكایت داشتند.

مزایای خارج كردن سنگ كلیه به روش PCNL

درد كمتر و زمان كمتر بستری در بیمارستان و عدم شكاف جراحی بزرگ و زمان سریع برگشت به فعالیت های روزمره زندگی می باشد.

قبل از عمل جراحی خارج كردن سنگ كلیه – PCNL

قبل از جراحی سنگ کلیه، بیمار توسط متخصص بیهوشی مشاوره می گردد. به منظور كاهش خطر خونریزی به هنگام عمل و بعد از آن مصرف داروهایی مانند آسپرین و سایر داروهای ضدالتهاب از 10روز قبل از عمل قطع می گردد.

جراحی خارج كردن سنگ كلیه – PCNL

بیمار معمولاً یك روز زودتر در بیمارستان بستری می شود. از شب قبل از عمل ناشتا نگهداشته می شود و برای بیمار سرمهای تزریقی و آنتی بیوتیك تزریقی شروع می شود. برای بیمار سه واحد خون رزرو می گردد.

این عمل به كمك بیهوشی عمومی انجام می گیرد. ابتدا بیمار از راه مجرای ادرار سیستوسكوپی و یك لوله در داخل حالب كلیه مبتلا به سنگ قرار داده می شود و لوله بوسیله سوند ادرار ثابت می گردد. جراح از طریق ایجاد یك سوراخ بر روی پشت بیمار وارد كلیه شده و با كمك عكسبرداری سنگ را با سنگ شكن خرد و خارج می نماید. در انتهای عمل در صورت نیاز از طرق این سوراخ یك لوله بداخل كلیه قرار داده می شود.

بعد از عمل سنگ کلیه

بیمار حدود 1-2 ساعت در اتاق ریكاوری (بهبودی9 نگهداری می شود و بعد از به هوش آمدن كامل به بخش منتقل می شود. بعد از عمل، بیمار بعلت داشتن سوند ادراری، كمی سوزش در مجرای ادرار داشته و بعلت شكستن سنگها در داخل كلیه رنگ ادرار كمی خون آلود می باشد كه بتدریج برطرف می شود.

 

 

هنگام مراجعه به منزل

بعد از ترخیص معمولاً حدود یك هفته بیمار از آنتی بیوتیك خوراكی استفاده می كند. توصیه می شود بیمار استراحت نسبی كرده و از انجام كارهای سنگین اجتناب نماید. تا چند روز ممكن است در ادرار خون مشاهده شود به همین جهت توصیه می شود مایعات زیاد مصرف نمایند.

عوارض جراحی خارج كردن سنگ كلیه به روش PCNL

ممكن است از محل سوراخ پهلوی بیمار ترشحات ادرار خارج شود. در صورتی كه مقدار آن زیاد باشد یا بیمار تب و لرز نماید می بایست با پزشك خود تماس بگیرد. در این موارد ممكن است نیاز به گذاشتن لوله های مخصوص در داخل حالب باشد كه بصورت سرپایی قرار داده می شود و در صورت ادامه ادرار خونی روشن بعد از عمل بلافاصله به پزشك معالج خود مراجعه نماید.

 

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
4.1/5 - (31 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نجمه یکشنبه ۱۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام.ضخامت پارانشیم هردوکلیه ۱۵است این خوب یاخطرناک؟مشکل دارم؟لطفازودترجواب بدیداسترس دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      ا زمابش کراتینین دهید خوب باشد جای نگرانی نیست
  • تصویر کاربر مهدیه دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    باسلام، من حدود یکسال پیش بدلیل سنگ کلیه و کارگذاشتن دبل جی در حالب به تب و عفونت شدید دچار شدم و در نهایت مورد سنگ شکن قرار گرفتم. ده روز پیش مجددا در سونوگرافی یک سنگ کلیه شش میلی در حالب دیده شد و در بیمارستان شهدای تجریش مورد عمل قرار گرفتم و بازهم علی رغم سابقه حساسیتی دبل جی در حالب کارگذاشتند. پس از دو روز دچار تب چهل درجه و درد بسیار زیادی شدم که هردو ساعت مجبور به تزریق مسکن میشدم. نهایتا پس از دو روز دبل جی را خارج نمودند و گفتند که سنگ به کلیه برگشته است و تشخیص عفونت ادرار شدید دادند و حدود پنج روز آنجا بستری بودم و آنتی بیوتیک مروپنم دریافت نمودم. پس از مرخصی وقتی برای چکاپ کلیه به سونو رفتم گفتند که هیدرونفروز متوسط در کلیه چپ و سنگ پروگزیمال حالب به دیامتر6.3 مشاهده شده. سایز کلیه راست 17 و کلیه چپ 20میلی متر است. میخواستم بپرسم آیا این ورم طبیعی است و اینکه با توجه به حساسیت بنده به دبل جی، آیا راه دیگری برای خارج کردن این سنگ شش میلی وجود ندارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر مصطفی سه شنبه ۱۵ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 4044 مشاهده پرسش
    در سونوگرافی برایم نوشته ضایعه کیستیک مولتی سپتیت به ابعاد 17*13 م م در پل تحتانی کلیه راست رویت شد.
    این چیست و چه باید کرد؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۵ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام سی تی تسکن با ترریق انجام دهید
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من حدود شش سال است که سنگ کلیه دارم .الانم از سنگم ازمایش گرفتم ،بیزحمت یه دارویی تجویز کنید تا دیگر سنگ نسازم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      مصرف اب ليوان هر ٢ ساعت ومصرف كم نمك
  • تصویر کاربر علیرضا یکشنبه ۱۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 2347 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر آیا شما با بنیاد جانبازان قرارداد دارید؟ و قیمت ویزیت چند است؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      نه ويزيت ازاد٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
  • تصویر کاربر محمود شنبه ۱۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 963 مشاهده پرسش
    سلام دکتر , مشکل من 3 ماه پیش با تنگی نفس شروع شد متخصص داخلی قرص های ( فلویموسیل600  ) و (  پروپرانولول40 ) و آرام بخش آلپرازولام05 نوشت.و گفتند مشکل اصلی شما عصبی است.برو پیش متخصص اعصاب . متخصص اعصاب نیز قرص های (  آسنترا 50) و (  کلیدینیوم -سی ) و ( مونته لوکاست 10  ) برام نوشت تنگی نفسم 95 درصد خوب شد . اما مشکل بی میلی جنسی و درد در ناحیه انتهای آلتم و احساس شدید ادرار بدون دفع آن پیدا کردم . تمام دارو ها را قطع کردم دو باره پیش متخصص اعصاب رفتم قرص های ( رهاکین 200 ) و (آمی تریتیلین 10 ) و ( ولبان ای آر 150  ) و  (marinox  - Erecta  vital) آلمانی برام نوشت . بعد از مدتی مصرف اصلا مشکلم حل نشد . درد  در دستگاه تناسلیم بیشتر شد و احساس ادار داشتم و لی مثانه م خالی آلتم شل شل . پیش متخصص کلیه و ارولوژی رفتم سنو گرافی برام نوشت وضعیت کلیه ها عادی و مثانه پر از ادرار اما سنگ 6 میل در کلیه راست 5 میل در چپ  و 3 میل در مثانه مشاهده شد. ایشان کپسول ( تامسولوسین 04 ) و قرص (سیپرو فلوکساسین500 ) تجویز نمود مایعات زیاد مصرف می کنم آب در مثانه زیاد جمع می شود ولی احساس ادرار ندارم . مکرر برای دفع اقدام می کنم بریده بریده میاد.  میل جنسیم برنگشته قبلا هفته ی چهار پنج بار نزدیکی می کردم .اما اکنون هر ماه یک بار آن هم به زور آلتم شل شل احساس لذت خیلی کم و مقدار منی هم کم . خواهشمندم راهنمایی فرمایید .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام بايد تست اروديناميك يا نوار مثانه بگيريد٠٢١٧١٠٦٢٣٠٠تماس
  • تصویر کاربر آذرنوش یکشنبه ۶ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    با سلام .مدتی هست حالت حساسیت به مثانه ام پیدا کردم هروقت ادار می کنم اگه چند دقیقه بنشینم باز هم مقداری ادار می آید اما کم . اکثرا زیاد ادار می کنم نه از 9 بار در روز بیشتر.شبها موقع خواب مشکلی ندارم اما چند وقته یه کم درد خفیف آنهم بیشتر موقع نشستن در ماشین یا مبل در مثانه ام احساس می کنم. یا حس اینکه در لوله مجاری ادار دارد اما نه همیشه بعضی وقتها.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۶ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      این مسیله را بزرگنمایی وتلقین نکنید بدتر میشود
  • تصویر کاربر وحيد شنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    من يك سال و دو ماه پيش براي اولين بار tur كردم و پس از ان شش دوره bcj تراپي و الان دوباره tur كردم و دوباره bcj ميزنم ايا از دارويي جديد centriq مي شه براي درمان استفاده كرد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      بايد تحت نظر باشيد
  • تصویر کاربر علی: هدی پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    علی:
    علی:
    سلام آقای دکتر یک سوال داشتم من 32 سالمه وحدود 5 ماه پیش سمت راست شکمم و پهلوم درد گرفته بود به سونو گرافی که رفتم گفتن هیدرونفروز خفیف تا متوسط در کلیه سمت راست مشاهده شده و خیلی درد دارم لطفا کمکم کنید خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر علی: هدی پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      علی:
      با گذشت ۷۲ساعت از سوال پرسیده شده،هنوز هیچ پاسخی دریافت نکرده ایم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام بهتر است عکسIVOکنید بفرستید ببینم
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حلما پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    باسلام واحترام
    دختر نه ماهه ام که ازچهارماهگی دچارعفونت اداری شده بودو پزشک تجویز آنتی بیوتیک کرد ولی متاسفانه عفونت قطع نشد وبعد سونوگرافی ازکلیه ها ومثانه راخواست که درجواب آن سالم بود که باتشخیص برگشت اداری ؛عکس رنگی خواست وبه دنبال آن ایزوتوپ ازکلیه که درگیر شدن کلیه ها باعفونت را ببیند وآن هم سالم بود.
    والان هم به خاطر مثانه عصبی درخواست سیستوپلاسکی کرده بدلیل کم بودن وزن دخترم وکوچک بودن سن اش می ترسیم. لذا خواهش می کنم بی زحمت مارا راهنمائی فرماید.
    اسدالهی ازتبریز
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۸ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      بايد ادرار را استريل نگاه داريد تا كليه اسيب نبيند وفرصت مناسب سني اقدام به درمان كنيد
    2. تصویر کاربر حلما شنبه ۸ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      باسلام،ممنون پاسختان،شرمنده ، فرصت مناسب سنی کی هست؟ و چه اقدامی باید کرد ؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      بالای ۵سال
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر