جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تنبلی تخمدان ها تشخیص و درمان

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

یکی از علل شایع ناباروری با منشاء زنانه، کم کاری یا تنبلی تخمدان می باشد. در تنبلی تخمدان به علت کم کاری تخمدان ها، تخمک لازم و به بلوغ رسیده که باید با اسپرم مرد ترکیب و باعث بچه داری شود، تولید نمی شود. بدن زنان و تغییرات هورمونی آنها تحت یک نظام هوشمند می باشد.

به این روش که ابتدا در مغز و هیپوفیز قدامی 2 تا ماده به نام FSH وLH ترشح وارد خون و نقش مهمی در باروری و بلوغ تخمک زنانه ایجاد می کنند. به این ترتیب که ابتدا FSH تولید و تخمدان های زن را تحریک کرده و آنها را وادار به تولید تخمک و تربیت و بلوغ آنها می شود. تخمک وقتی رشد و نمو می کنند دو هورمون استروژن و پروژسترون تولید و بستر رحم را آماده کاشته شدن و بارور شدن جنین می کنند.

علائم ناباروری

12-15 روز بعد از پریود که تخمک ها در تخمدان رشد و نمو پیدا کرده اند با دستور مغز و ترشح هورمون LH دستور حرکت به تخمک به طرف  رحم جهت ایجاد لقاح با اسپرم مرد داده شده و بستر را کاملاً برای باروری موفق آماده می کند.

به علل زیر اگر این مکانیسم هوشمند از نظم خارج و یا مشکل پیدا کنند باعث تنبلی تخمدان  و ناباروری با منشاء زنانه می باشد که  به علل آن اشاره می کنم:

از کجا می توان متوجه شد که تخمدان یک زن خوب کار نمی کند؟

شایعترین علامت تنبلی تخمدان نامنظم شدن عادت ماهانه است که باید حتماً بررسی شود و اما علل تنبلی تخمدان ها:

زودانزالی زنان

تنبلی تخمدان چگونه تشخیص داده میشود؟

پزشکان بطور معمول تنبلی تخمدان را در زنانی که حداقل دو مورد از این علائم را داشته باشند، تشخیص می‌دهند:

پزشک به منظور تشخیص بهتر و دقیق تنبلی تخمدان ممکن است سوالاتی از بیمار بپرسد. بطور مثال از بیمار در مورد علائمی مانند آکنه، افزایش وزن، رشد موهای زائد سوال ‌کند. پزشک ممکن است است برای بررسی تخمدان ها و رحم، معاینه لگن انجام دهد.

همچنین ممکن است پزشک برای بررسی سطح هورمون های مردانه درخواست آزمایش خون دهد. سونوگرافی هم از روش‌های کمک‌کننده به تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان است. سونوگرافی از امواج فراصوت برای بررسی فولیکول‌های غیرطبیعی و سایر مشکلات تخمدان‌ها و رحم استفاده می‌ کند. زمانیکه تنبلی تخمدان در فرد تشخیص داده شد، پزشک برای درمان آن اقدام می کند.

آیا تنبلی تخمدان درمان دارد؟

بله، درمان بر اساس تشخیص درست و از بین بردن علت آن می باشد که باید به صورت کامل بررسی و آزمایشات هورمونی و سونوگرافی انجام و بعد از شناخت علت اقدام به درمان کرد.

کاهش استرس، تنظیم اختلالات هورمونی با داروهای کنترل کننده، کاهش وزن، انجام ورزش، تنظیم عملکرد غده تیروئید و کنترل قند خون از مواردی است که جهت تنظیم و درمان تنبلی عملکرد تخمدان توصیه می گردد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

 
3.7/5 - (11 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حامد دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان وقت بخیر ۹۹.۷.۱ واریکسول گرید دو چپ عمل کردم آزمایشم خدمت شما نتیجش لطفا بفرماید ایا برای بارداری میشه اقدام کنیم یا نه لطفا یک توضیح بفرمایید(سلن پلاس روز یکی کلومیفن روزی نصف و رویال ژلی و جینسینگ روز یکی )میخورم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      ازمایشتون خوبه و مشکلی برای باروری ندارید
  • تصویر کاربر سعيد جمعه ۱۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 296 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر ازمايش اسپرم همسرم ملاحضه كنيد لطفاً و جواب بدهيد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام عکس باز نمیشود لطفا مجددا عکس را ارسال کنید تا بررسی کنم و پاسخ دهم
    2. تصویر کاربر سعيد دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      نمياد عكس چيكار كنم؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      مجدد بفرستید همینجا
    4. تصویر کاربر سعيد سه شنبه ۱۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      اخطار مياد نميتونم بفرستم عكس ازمايش رو نوشته هاش رو بنويسم؟
    5. تصویر کاربر سعيد سه شنبه ۱۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      آزمایشگاه پاتوبیولوژی PARS زهرا هاشمی M.D.A.P.C ، P آسیب شناسی آناتومیک و بالینی میدان امام خمینی ، نور ، تلفن. 011-44525088 • 11-FForo AA áli io plol üld - JL A- Senten Analysis Range Normal Semen analysis 2 15 (14-1.7) سفید سفید ، خاکستری ، Opalescent Kapsoosig Hd اسپرم غلظت پایه (7.2) 15 میلیون میلی لیتر (12-16) ) 39 میلیون Ej (33- 46) میلیون در میلی لیتر تعداد اسپرم کل در مورفولوژی طبیعی انزال میلیون انزال 09 40 (38 - 42) 32 (31-34) (Soud-uou ، Soad) noy ds mo1 حرکت متحرک اسپرم به طور تدریجی انزال می یابد اسپرم متحرک Ejacul Million Ejaculate محدودیت های پایین تر ایجاد نشده است 99 میلیون Ejaculute پایین تر محدودیت ایجاد نشده Et WBC گاه به گاه 1-0 RBC 1-0 نمونه زماني EPC 1-0 زمان مصرف شده دريافت شده است * "پروفايل تجزيه وتحليل مني با استفاده از روش دستي استاندارد طلا و اسلايدها بررسي شد توجه: حد پايين تر براي اسپرم از نظر مورفولوژيك: 4٪ ، 95٪ فاصله همبستگي: 3- 4٪ (جديد استريت) معیارهای Kragger) مدیران امضا احترام Z.Hashemi MD ، AP. CP eoge کنترل شده Shdes بازسازی
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      اعداد قاطی شده ، لطفا عکسش را بفرستید تا ببینم
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر Hosen یکشنبه ۱۴ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام، وقت بخیر
    من 20 سال دارم و 5 سال قبل واریکوسل گرید 2 سمت چپ عمل کردم، سال بعدش دوباره به خاطر رفتن به باشگاه احساس درد کردم و سونو دادم گفتن سمت چپ گرید کمتر از 1 و سمت راست گرید 1 داری و الان هم سونو دادم همونه و افزایش نداشته، خواستم بدونم تو آینده میتونم بارور بشم یا نه؟ خیلی نگرانم و استرس گرفتم ، لطفا راهنمایی کنین 🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۴ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      جهت تعیین وضعیت باروری باید آزمایش اسپرم انجام دهید
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۷ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من چند وقت دیگه به خدمت سربازی میرم و معاف از رزم اعلام شدم و در بیضه چپ واریکسل گرید 2 و در بیضه راست اسپرماتوسلهای 4و6میلی متر دارم میخواستم ببینم قبل خدمت عمل کنم یا در حین خدمت
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      ازمایش اسپرم بدهید ، اگر ازمایش اسپرمتون مختل هست بهتر است زودتر عمل شوید
    2. تصویر کاربر علی شنبه ۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      دکتر این عکس جواب آزمایشمه
    3. تصویر کاربر علی شنبه ۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      جواب آزمایش
    4. تصویر کاربر علی شنبه ۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      count 78mil و spermatocyte 3-5 و time 26 و non motile 35 و normal forms 65 و pin head 5. giante head 10 و abnormal neck 15 و aplastic head absent body 5این جواب آزمایشه
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      ازمایشتون خوبه ، فعلا نیازی به عمل نیست
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر مسلم شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید خدمت شما دکتر عزیز.
    جناب دکتر من 19 سالمه و 1 سال و نیم پیش عمل واریکوسل گرید سه سمت چپ عمل کردم.
    1.چرا بعد از عمل همچنان درد و تورم رگ های بیضه دارم اما با انجام مجدد سونوگرافی بهم گفتن که عود نداشتی و عملت خیلی خوب بوده
    2.ایا ورزش بدنسازی و بلند کردن وزنه باعث عود میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      این حالت ها بعد از عمل معمولا میمونه
  • تصویر کاربر د-ک دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    تقریبا دو ساله ازدواج کردم ولی بچه دار نشدیم ‌
    دی سال قبل برای پیگری علت عدم باروری به پزشک مراجعه کردم
    واریکوسل گرید دو داشتم و سرعت و تعداد اسپرم کم بود . ابتدا با مصرف ویتامین ای و زینک و ال کارنتین سرعت پیشرونده از یک درصد به ۵ درصد رسید ولی تعداد تغییر نکرد . بعد با مصرف دو ماه فرتیل سان ام و کانت بوست تعداد به ۴۳ میلیون رسید ولی سرعت تغییر نکرد . پزشک گفت دارو فایده نداره و باید آی وی اف کنید . حالا با توجه به این خانم من حاضر به ای وی اف نیست با عمل واریکوسل می تونم طبیعی بچه دار بشم ؟
    احتمال بارداری طبیعی بعد عمل چقدره؟
    در ضمن خانم من مشکلی ناباروری نداره .
    در ضمن یک حس مبهم و شبیه درد در اطراف بیضه چپ و کشاله ران حس می کنم که واقعا در هنگام مطالعه تمرکز منو به هم می زنه و آزار دهنده هسته .
    آزمایش ها رو ارسال کردم .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر در سونوگرافی شما واریکوسل گزارش شده بهتر است عمل شوید
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دکتر عزیز
    من چند ساله که مشکل ناباروری داشتم که در آزمایش اسپرم هم تعداد خ کم و هم تحرک صفر بودمشکل واریکسول داشتم جراحی کردم و بعد از درمان های متعددی که انجام دادم اما نتیجه ای حاصل نشد تا اینکه جدیدا آزمایش هورمون دادم و مشخص شد که هورمون های جنسی من هم ال اچ هم اف اس اچ و هم پرولاکتین بالاتر از حد نرمال بود و الان میخاستم بدونم راه درمان چیست و ایا علت اصلی همین بوده و با دارو درمان حاصل خواهد شد؟
    با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      ازمایشات شما علت ناباروری می باشد ، تحت نظر متخصص غدد باشید
  • تصویر کاربر پویا چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    🙋‍♂سلام خدمت دکتر بزرگوار حسین کرمی من عمل واریکوسل سمت چپ گریدر 3داشتم که به خوشی طی شد اما مشکلی که پیدا کردم اینکه از داخل آلت تناسلی دچار سوزش خفیف بعد از ادرار و موقع ادرار شاهد آن بودم اما چیزی که بیشتر جنابعالی را بیشتر تهدتاثیر قرارداده اینکه بعد از دستشویی رفتن به رختخواب بخصوص شب ها هی میچرخم که خوابم ببره هی به خود تلقی میکنم که ادرار دارم ولی هیچ ا دراری ندارم چون قبل از خواب دستشویی میروم اما بعد منی من خارج می‌شود و روح و روان من را خیلی اذیت میکند خیلی به این شدت منی خارج نمیشد اما الان مخصوصا این فصل دچار آن شدم میخواستم ر اهنماییم کنید چون دکتر رفتم آزمایش نوشته باتشکر.
    1. تصویر کاربر پویا سه شنبه ۱۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
    2. تصویر کاربر پویا چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      ضمنا ب یضیه چپ دکتر معالج تشخیص داده بود کوچکتر از بیضه سمت راست است.
    3. تصویر کاربر پویا چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      آزمایش اسپرم. ندادم. یعنی دکتر نوشته بود که باید آزمایش بدم و بجاش آمپول تجویزکردند
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      ۳ ماه بعد از عمل ازمایش اسپرم تکرار شود. مایعات بیشتر خورده شود و ازمایش ادرار بدین
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر رویا پنجشنبه ۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 622 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشین ببخشین من اقدام کردم به بارداری تغذیه دادن میخورم قرص هم یدوفولیک میخورم دکترم گفته بود ۱۲ ۱۳ ۱۴ نزدیکی کنید قبل از این که نزدیکی داشته باشیم یه سونو رفتم نه کیست داشتم نه تنبلی تخمدان دوتا امپول نوشت یکی شوهرم زد یکی من بعد نزدیکی کردیم بعد یه هفته بعد رفتم پیش دکترم از من نمونه گرفت گفت تخمدانهات کار نمیکنه ایا درسته با نمونه بفهمن تخمدان کار نمیکنه هودش اقای دکتر عزیز از وقتی که نزدیکی کردیم تخمدان چپ من و کمرم خیلی درد داره ایا ممکن هست باردار باشم لطفا جواب بدین ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      باید ازمایش هاتون دیده شود
  • تصویر کاربر داودنیا جمعه ۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 367 مشاهده پرسش
    با سلام
    بنده مرد 34 ساله
    یک فرزند دختر دارم که قصد تعیین جنسیت IUI دارم .
    قصد پسردار شدن دارم.
    باتوجه به احتمال بیشتر IVF و هزینه های زیاد آن قصد IUI داریم.
    آزمایش خانمم 33 ساله همه خوب بودند.حال به پیوست نمونه آزمایش Semen را ضمیمه پرسش کرده،خواهشمند است احتمال موفقیت با توجه به شرایط آزمایش یا تجویز دارو و هرآنچه که لازم است بیان نمایید که چاره چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      به نظر احتمال موفقیت شما بالا خواهد بود
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر